Powrót

Test Sony Bravia 7 – imponujący telewizor Mini LED do większości zastosowań!

Tegoroczne modele Sony po raz pierwszy od wielu, wielu lat zrywają z tradycyjnym nazewnictwem. I tak od dziś nie zobaczymy już charakterystycznego połączenia liter, a jedynie proste oznaczenia liczbowe. Jesteśmy pewni, że ma to na celu wyraźne oddzielenie się od poprzednich modeli i wejście w coś zupełnie nowego. Tak więc w 2024 roku powitaliśmy trzy zupełnie nowe telewizory – Bravie 7, 8 oraz 9, dwa o podświetleniu Mini-LED oraz jeden OLED. Dziś na redakcyjny stół trafił najmłodszy z reprezentantów linii telewizorów Sony, oznaczony cyfrą 7. I teraz powstaje pytanie: czym zachwycić chce nas bohater testu? Tym, co sam producent stawia na piedestale, jest podświetlenie Mini-LED. Dzięki połączeniu setek stref lokalnego wygaszania oraz najbardziej zaawansowanego algorytmu producenta XR Backlight Master Drive, kontrast oraz czerń mają pozwolić na, jak samo Sony określa, “nową erę kontrastu”. Cóż, trzeba przyznać, że są to mocne słowa, ale nie możemy powiedzieć, że im nie ufamy. Japońska firma jest doskonale znana z tego, że potrafi wycisnąć naprawdę wiele nawet z niewielkiej (w stosunku do konkurencji) ilości stref. I w tym miejscu moglibyśmy jeszcze pisać i pisać o ulepszonych funkcjach poprawy jakości ostrości obrazu w ruchu bądź jeszcze wspanialszych kolorach dzięki technologii XR Triluminos Pro, ponieważ są to dość oczywiste rzeczy i na nie spojrzymy w dalszej części testu i recenzji. Chcemy zwrócić większą uwagę na to, jak wygląda obraz, który generuje Sony Bravia 7, gdyż ten potrafi naprawdę zachwycić, w szczególności w momentach, gdy na ekranie pojawiają się różnego rodzaju gradienty i przejścia tonalne. Te potrafią zaskoczyć i pokazać niezwykle realistyczne wschody czy zachody słońca bez efektu “schodkowania” kolorów. Dobre słowo należy też skierować do osób nadzorujących design najnowszych telewizorów. Dawne, dość toporne konstrukcje radykalnie odchudzono, plastikowe ramki zamieniono na aluminium. Dzięki temu od razu możemy powiedzieć, że mamy do czynienia z produktem premium, jakim z pewnością są telewizory tego producenta. Sprawdźmy jednak, jak Sony Bravia 7 poradzi sobie w boju z naszymi wnikliwymi testami. Zapraszamy!

Dostępność telewizora
Sony Bravia 7 Mini LED 65″ (Nowość 2024) 8 499 zł
Sony Bravia 7 Mini LED 75″ (Nowość 2024) 10 999 zł
Sony Bravia 7 Mini LED 85″ (Nowość 2024) 14 999 zł

Czytelniku. Jako jedyni w Polsce należymy do Europejskie Stowarzyszenie Obrazu i Dźwięku EISA panelu Home Theatre Display & Video.

Osobiście sprawdzamy opisywane monitory, telewizory i projektory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:

  • Spektroradiometr Jeti Spectraval 1511HiRes
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K80
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink
Telewizor Sony BRAVIA 7 już testujemy w naszej redakcji

W związku z powyższym, masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia. Jeżeli zamierzasz skorzystać z naszego tekstu, skontaktuj się z Redakcją. Wszelkie prawa do informacji i zdjęć z testów HDTVPolska są zastrzeżone!

Cechy telewizorów Google TV Sony BRAVIA 7 Mini LED okiem producenta (modele 65″, 75″ i 85″):

Co to jest technologia Mini LED?

Podświetlenie Mini LED to rozwinięcie technologii konwencjonalnego LED-owego podświetlenia z lokalnym wygaszaniem. Przypomnijmy jak zbudowany jest ekran LCD:Technologia Mini LED dotyczy najniższej warstwy na powyższym diagramie – elementu, który powoduje, że matryca otrzymuje światło. Nie jest to więc nowy typ matrycy jako takiej. Telewizory bazować mogą na klasycznych panelach typu IPS lub VA. Używać mogą też znanych już warstw poszerzających kąty widzenia, czy kwantowych kropek.

Dlaczego odpowiednie podświetlenie jest ważne? Otóż dzięki zaawansowanej technologii może się ono wygaszać na danych obszarach niezależnie. Dzięki temu, możliwe jest osiągnięcie dużo głębszych czerni porównywalnych w niektórych scenach z telewizorami typu OLED. Pamiętajmy, że sama matryca LCD jest dosyć ułomna w blokowaniu światła. Panele typu VA mogą zaoferować kontrast rzędu 2500 – 6000:1, zaś IPS około 1000 – 1500:1. Z tego względu porównując klasyczny ekran LCD z telewizorem OLED, różnica w czerni jest miażdżąca na korzyść tego drugiego. Zmniejszanie ilości światła już w warstwie podświetlenia pozwala znacząco poprawić tę sytuację. Ponadto dzięki temu rozwiązaniu, możemy liczyć także na bardzo wysoką jasność nieosiągalną na ten moment i raczej mało bezpieczną dla wszystkich telewizorów OLED ze względu na słabszą trwałość tego typu matrycy.

Budowa i wygląd Sony Bravia 7

Design urządzenia bez wątpienia jest jego mocnym atutem. Tak jak wspominaliśmy we wstępie, bardzo nas cieszy, że poprzednie, dość toporne odsłony telewizorów zostały przemienione w coś, na czym zdecydowanie można zawiesić oko. Połączenie aluminium i smukłego tyłu urządzenia z autorskiego tworzywa z pewnością spodoba się nawet najbardziej wybrednym. Słowem wspomnimy o samej podstawie, która jest naprawdę minimalistyczna i wykonana w całości z metalu. Zaletą jej jest także bardzo łatwy montaż. Samą jednostkę możemy zakupić w trzech rozmiarach, od 65 do 85″.

Sony Bravia 7, tak jak zdecydowana większość telewizorów tego producenta, można ustawić na kilka sposobów: standardowym, czyli szerokim ustawieniu, wysokim pod soundbar, a także wąskim. To ostatnie pozwala na postawienie telewizora nawet na niewielkich stolikach. W tym roku dodano również czwartą możliwość. Pozwala ona na postawienie soundbara w taki sposób, że ten licuje się on idealnie z ramką telewizora.

Tak samo jak w każdym modelu z roku 2023, do telewizora otrzymujemy dwa piloty. Pierwszy z nich, smukły i poręczny, służy do zastosowań stricte VOD. Posiada on jedynie najważniejsze przyciski, takie jak ustawienia, skróty do wybranych platform streamingowych czy asystenta głosowego. To, co wyróżnia pilot na tle konkurencji, to jego wykonanie. Najwyższe modele producenta posiadają kontroler wykończony szczotkowanym aluminium wraz z podświetlanymi przyciskami. Drugi został zadedykowany starszemu gronu odbiorców. Pilot jest zdecydowanie większy i wyposażony we wszystkie klawisze.

Dostępne porty i złącza

Zestaw portów i złączy jest dość standardowy. Znajdziemy tu cztery złącza HDMI (w tym dwa w standardzie 2.1), dwa porty USB (w tym jeden 3.0), wyjście optyczne, komplet tunerów telewizyjnych oraz złącze Ethernet. Niestety złącze eARC znajduje się w jednym z portów 2.1, więc podłączenie tą drogą np. soundbara oznaczać będzie, że pozostaniemy tylko z jednym portem o pełnej przepustowości. Warto również wspomnieć o zaślepkach, które są w zestawie. Dzięki nim zamaskujemy porty i złącza, co sprawi, że telewizor zyska jeszcze bardziej elegancki wygląd w otwartej przestrzeni. To tyle słowem wstępu, a teraz przejdźmy jednak do najważniejszej części. Zobaczmy, jak telewizor wypadł podczas naszych testów.

Testy syntetyczne

Czytelniku. Jako jedyni w kraju osobiście sprawdzamy opisywane monitory, telewizory i projektory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:

  • Spektroradiometr Jeti Spectraval 1511HiRes
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K80
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink

Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia. Jeżeli zamierzasz skorzystać z naszego tekstu, skontaktuj się z Redakcją. Wszelkie prawa do informacji i zdjęć z testów HDTVPolska są zastrzeżone!

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 65″
Typ matrycy LCD (z podświetleniem Mini-Led), QLED typ. VA
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) 3372:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: 180 930:1
  • max: 532 000 :1
  • min: 9 556:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 868 cd/m2, HDR: 1936 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu średnie, ekran satynowy
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,5
  • maks. dE: 0,8
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 1011cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 10 ms – tryb gra – 1080p120Hz + HDR (konsole nowej generacji Xbox Series S/X, Playstation 5)
  • 20 ms – tryb gra – 4K60Hz + HDR (konsole nowej generacji Xbox Series S/X, Playstation 5)
  • 10 ms – tryb gra – 4K120Hz + HDR (konsole nowej generacji Xbox Series S/X, Playstation 5)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p120Hz w trybie “Gra” i “Grafika”
Dodatkowe funkcje dla graczy
  • VRR-HDMI-zmienna częstotliwość odświeżania
  • ALLM-automatyczny tryb gra
  • G-Sync
  • Game Bar
  • 4K@120Hz
  • 1080p@120Hz
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Matryca, zalecane ustawienia

Matryca

W najnowszym telewizorze Sony Bravia 7 zastosowano panel VA o natywnym odświeżaniu 120 Hz. Wyposażenie telewizora w ten rodzaj matrycy już samo w sobie zapewnia czerń i kontrast na przynajmniej dobrym poziomie. Warto podkreślić, że natywny kontrast zmierzony wynosi ponad 3000:1, co jest wynikiem wielokrotnie wyższym niż w matrycach IPS/ADS. Wspominamy o tym, gdyż to właśnie te dwa czynniki mają kluczowe znaczenie dla ogólnego odbioru obrazu. Dodatkowo, samo podświetlenie matrycy zostało wyposażone w system diod Mini LED, pozwalający na zdecydowanie bardziej precyzyjne sterowanie światłem. Zostały one podzielone na 480 stref niezależnego podświetlenia, co jest identyczną liczbą jak w przypadku modelu X95L. Tym razem producent zachwala jeszcze bardziej dopracowany algorytm wygaszania. I to, że będzie on skuteczny, jest bardziej niż pewne; jesteśmy tylko ciekawi, jak bardzo.

W tym roku Sony już oficjalnie informuje, że najnowsze i najbardziej zaawansowane telewizory są wyposażone w powłokę QDEF (popularnie QLED). Jest to ciekawy zabieg, bo dotąd producent stronił od chwalenia się tym stanem rzeczy, prawdopodobnie ze względu na niechęć do porównywania się z konkurencją. Zdjęcie, które widzicie po prawej stronie wykresu, jest potwierdzeniem występowania kropek kwantowych, dzięki czemu światło niebieskie, zielone i czerwone są od siebie dobrze odseparowane. Zdjęcia spod mikroskopu pokazują jeszcze dwie interesujące rzeczy. Są nimi struktura pikseli oraz ich ułożenie. Same piksele są złożone z ośmiu domen: czterech mniejszych i czterech większych. Mają one za zadanie korzystnie wpłynąć na degradację kolorów pod kątem. Drugą rzeczą jest ich kolejność. W tym przypadku, zamiast standardowego RGB, mamy do czynienia z mniej popularnym, ale dość często występującym BGR. Nie wpływa to niekorzystnie na oglądanie filmów i seriali, aczkolwiek może mieć wpływ na ostrość czcionek na ciemnym tle po podpięciu telewizora do komputera!

Zalecane ustawienia

Telewizor Sony Bravia 7 został wyposażony w dobrze znany z poprzedniej odsłony, tryb “IMAX Enhanced”. Co wynika z naszych testów, tryb ten nadal jest klonem trybu “Własne”, który jest najlepszym trybem pod względem wierności i jakości kolorów. Jasność telewizora możemy w łatwy sposób dostosować pod własne preferencje za pomocą suwaka “Jasność”. Wydaje się być to logiczne, ale jak doświadczenie pokazuje, nie w każdym telewizorze parametr ten odpowiada za jasność telewizora (często parametr ”jasność” odpowiada za poziom czerni).

Testy szczegółowe

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

Tryb fabryczny “IMAX Enhanced” SDR

wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 2,8 maksymalna 4,5
Średnia deltaE barw ze wzornika 3,2 maksymalna 5,7
Średnia deltaE palety szarości 3,4 maksymalna 5,7

Profesjonalna kalibracja Sony Bravia 7

wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 0,6 maksymalna 2,2
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,8 maksymalna 1,9
Średnia deltaE palety szarości 0,5 maksymalna 0,8

Dość klasycznie już zaczniemy ocenę sprawności telewizora w materiałach SDR czyli tych oglądanych w codziennej telewizji np. kablówka czy satelita albo naziemna telewizja cyfrowa. Przypomnimy, że najlepszym trybem fabrycznym do tego rodzaju materiałów jest “IMAX Enhanced”, który jest najbardziej sensownym z predefiniowanych, to jednak ma swoje mankamenty.  Zaczniemy od najważniejszego wykresu, czyli od gammy. Krótkim słowem, odpowiada ona za kontrastowość obrazu, czy jak kto woli, za jego głębię. Standardem reżyserskim jest gamma na poziomie zaznaczonym pomarańczową linią umieszczoną na wartości 2.4. Charakterystyka telewizora oznaczona czarnym połączonym wielopunktem zdecydowanie odbiegała od referencji i trzymała się na górnych rejestrach, powodując przekontrastowanie obrazu. Taki stan rzeczy powodował ogólne ściemnienie materiału.

Rzućmy teraz okiem na balans bieli. Nie trzeba być specjalistą, by stwierdzić, że coś jest tu nie tak. Chodzi tu rzecz jasna o kolor czerwony, który wręcz zdominował dwa pozostałe kolory i narzucił charakterystyczną ciepłą tintę na obraz. Najpewniej jest to efekt zamierzony, gdyż to właśnie taka barwa najczęściej kojarzy się z seansami kinowymi, więc możemy mówić tu o pewnego rodzaju sztuczce, która ma za zadanie utwierdzić użytkownika, że wszystko jest w porządku. A jest wręcz przeciwnie. Tak wybity balans bieli spowodował spore błędy w odbiorze kolorów skóry, wskutek czego twarze aktorów były czerwonawe, a biel zażółcona. Nie pomagał tu fakt, że również barwy kontrolne pokazane na wykresie palety “Color Checker” zwróciły się ku cieplejszym odcieniom, powodując jeszcze większe rozstrojenie kolorów. Mankamenty te miały swoje odzwierciedlenie w diagramie chromatyczności, który określa, jak precyzyjnie telewizor odwzorowuje paletę kolorów REC.709, czyli tę, którą używa się w materiałach SDR. Na szczęście od lat Sony udostępnia szeroki wachlarz narzędzi pozwalających na szczegółowe samodzielne ustawienia ekranu. Do dyspozycji znajdziemy rozbudowany system zarządzania barwami, a także 0 i 20-punktową regulację skali szarości. Ta druga jest możliwa do użycia dopiero po odblokowaniu trybów eksperckich przy użyciu aplikacji Calman. Dzięki niezbędnym narzędziom oraz wiedzy byliśmy w stanie znacząco poprawić charakterystykę telewizora, a takie wyniki po wykonanym zabiegu możemy uznać za niezwykle satysfakcjonujące. Na dole akapitu znajdziecie również porównanie tego diagramu chromatyczności przed i po kalibracji.

Diagram chromatyczności CIE przed kalibracjąDiagram chromatyczności CIE po kalibracji

 

Autokalibracja z oprogramowaniem Calman

Telewizor posiada funkcję zautomatyzowanej kalibracji obrazu dla osób posiadających potrzebne urządzenia pomiarowe oraz oprogramowanie. Niestety urządzenia te są bardzo kosztowne (nasze redakcyjne spektrofotometry i kolorymetry to koszt około 60 000 zł) i funkcja ta skierowana jest do profesjonalistów, którzy potrzebują większej kontroli nad telewizorem. Funkcja ta nie eliminuje jednak potrzeby ingerencji człowieka w sam proces.  

Autokalibracja oznacza komunikację pomiędzy programem (Calman), a telewizorem, co eliminuje potrzebę wprowadzania ustawień pilotem. Bardzo usprawnia to pracę, lecz nie zmienia to fundamentalnych założeń kalibracji. By umożliwić komunikację, musimy zainstalować aplikację “Calman for BRAVIA” dostępną w markecie Google i połączyć się z telewizorem przez sieć.

Po kalibracji dostępne są dwa dodatkowe tryby obrazu!

Kontrast i czerń

Przyszła pora na zobaczenie, jak w najnowszym modelu Sony poradzono sobie z kontrolą podświetlenia Mini LED. Przypomnijmy, że dzięki matrycy VA czerń i kontrast już same w sobie stoją na dobrym poziomie. Warto wspomnieć test modelu X95L, który jako pierwszy telewizor wyposażony w ten typ podświetlenia poradził sobie naprawdę dobrze i pokazał, że producent wie, co robi, i że czas, który potrzebował na wprowadzenie tego typu telewizorów, nie poszedł na marne. Zobaczmy, jak 480 stref lokalnego wygaszania poradzi sobie tym razem:

SCENA
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI 532 000:1
CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA 9 556:1
PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA 12 500:1
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI 169 667:1

Jedynym słowem, które ciśnie się na usta, jest: Brawo! Sony rok w rok dowodzi, że jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o algorytmy wygaszania. Praktycznie wszystkie wyniki w konfrontacji z poprzednikiem są lepsze i widoczne gołym okiem. Jest to szczególnie zauważalne w drugiej ze scen, która jest prawdziwym killerem systemów wygaszania, a japoński producent, przy tej samej liczbie stref, potrafił podwoić wynik. Czy znacie podobny przypadek? My też nie. Każdy, nawet najlepszy, system diod Mini-LED ma jednak swoje słabości, a również i ten od Sony tym razem się ich nie ustrzegł. Rekomendowane przez nas ustawienie wygaszania “Średnie” ma swój mankament, na który musimy zwrócić uwagę. Najmniejsze i ogólnie drobne jasne detale względem naszej referencji są z lekka przyciemnione, co jest widoczne, ale Bravia 7 robi to dość intencjonalnie. Nie chce doprowadzić do efektu “halo” (co nie zawsze się udaje), a tym samym zachować jak najlepszy kontrast. Robi to jednak dość subtelnie, i na tyle, by być jak najbliżej referencji. Tutaj wtrącimy jeszcze dość nieoczywistą zaletę. Mianowicie decydując się na marki typu Hisense, czy TCL, może zdarzyć się tak, że obraz w materiałach HDR jest dość mocno rozjaśniony, mimo dobrze poprowadzonej krzywej EOTF. Tej przypadłości nie znajdziemy w Sony Bravia 7, dzięki czemu obraz zachowuje swoją naturalność i można powiedzieć, rzeczywistość. Słowem zakończenia, system wygaszania w najnowszym produkcie od Sony jest niezwykle udany, i ze świecą szukać drugiego tak dopracowanego.

Obsługa Ultra HD / 4K

Sony Bravia 7 wspiera rozdzielczość Ultra HD oraz formaty HDR, takie jak HDR10, HLG, oraz paletę barw Rec 2020. Telewizor został wyposażony również w format HDR wsparty o dynamiczne metadane, czyli Dolby Vision. Sygnał w takiej formie można uzyskać zarówno z aplikacji streamingowych (np. Netflix, Max, Apple TV, Disney+, Amazon Prime), jak i przez złącze HDMI. W redakcji testowaliśmy go z OPPO UDP-203, i sygnał Dolby Vision aktywował się bez najmniejszego problemu

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Cecha: Wynik:
CERTYFIKAT UHD PREMIUM Tak
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) 96% / 79%
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI Tak
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) Dolby Vision
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD Pełna – na osobnym trybie obrazu

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Scena Opis sceny Jasność HDR
NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2 1090 cd/m2
SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 772 cd/m2
NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 994 cd/m2
ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 994 cd/m2
PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 1936 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – poziom luminancji pozwalający na zapomnienie o wszystkim i wciągnięciu się w świat filmu pełną parą

Wyniki sprawności w materiałach HDR najnowszej Bravii 7 są naprawdę zadowalające. Jeśli jeszcze raz weźmiemy X95L jako źródło porównawcze i prześledzimy każdą ze scen, okaże się, że bohater testu jest w stanie wygenerować od 170 do ponad 300 nitów większą jasność. I tak jak poprzednio było czuć, że diody Mini LED są oszczędzane, tak tutaj potrafią rozwinąć już swoje skrzydła. Te sceny, których maksymalna luminancja oscyluje wokoło 1000 nitów, potrafią zachwycić i dać soczysty efekt HDR.

Poza procedurą testową postanowiliśmy obejrzeć jeszcze “Batman v Superman: Świt sprawiedliwości” dla niezwykle dynamicznej i pełnej rozbłysków walki. Cóż, był to za seans! Wszelkiego rodzaju rozbłyski pojawiające się na ekranie stanowiły prawdziwą ucztę dla oka. Jedyną sceną, gdzie mogliśmy się jedynie trochę rozczarować, była ta z księżycem. Bravia 7, nie chcąc dopuścić do nadmiernego efektu halo, dość mocno go ściemniła. Nie oznacza to jednak, że wynik blisko 800 nitów jest słaby i niepożądany; można to uznać za lekki niedosyt.

Zobaczmy jednak, jak telewizor poradził sobie z naszą referencją:

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Tryb fabryczny “IMAX Enhanced”

wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 8,5 maksymalna 20,7
Średnia deltaE barw ze wzornika 4,0 maksymalna 6,3
Średnia deltaE palety szarości 4,3 maksymalna 9,6

Kalibracja Sony Bravia 7 HDR

wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 1,7 maksymalna 3,8
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,1 maksymalna 1,9
Średnia deltaE palety szarości 1,4 maksymalna 5,0

Sony jako producent filmowy nie szczędzi słów w nazwaniu swoich telewizorów najlepszymi do ich konsumpcji. Po sprawdzeniu sprawności Bravii 7 w treściach SDR, przyszedł czas na te z szeroką paletą kolorów. Osoby, które są tu pierwszy raz, mogą być zaskoczone nowym wykresem, który pojawił się w akapicie opisującym sprawność bohatera testu w materiałach HDR. Spieszmy, jak zawsze, z wyjaśnieniem. W treściach HDR wykres gamma jest zastępowany przez jego odpowiednik – krzywą EOTF, która pokazuje, na ile poprawnie telewizor oddaje poszczególne poziomy jasności. Skoro o niej mowa, zacznijmy od niej i od krótkiego objaśnienia. Oś X reprezentuje jasność wyrażoną w % HDR’owego maksimum, zaś oś Y poziom jasności. Teraz, gdy mamy to wyjaśnione, możemy porozmawiać, co było nie tak z krzywą przed kalibracją. Sam początek wyglądał dość dobrze i nie dawał powodu do zastrzeżeń. Sytuacja zmieniała się wraz ze wzrostem jasności, którą telewizor nadmiernie “pompował”, przez co obraz tracił na kontraście oraz na detalach w bielach. Wróćmy do trochę bardziej standardowych rzeczy, czyli do balansu bieli. Tutaj sytuacja była dość niejednoznaczna i trudna do interpretacji. Zazwyczaj tylko jeden kolor dominuje ten wykres, a w Bravii 7 znalazło się miejsce na coś nietypowego. Balans bieli wyglądał bardziej jak fale, i dało się odczuć w różnych scenach to niebieski to czerwony zafarb, a jeszcze w innych miejscach obydwa na raz. Powodowało to dziwny, niebiesko-czerwony tint, który skutecznie dokuczał w seansie. Na szczęście i tym razem dzięki zaawansowanym narzędziom do kalibracji byliśmy w stanie w znacznej części poprawić producenckie mankamenty. Co prawda balans bieli w dalszym ciągu nie wygląda idealnie, ale stanowi znacznie mniejszy problem niż na początku. Pamiętajmy również, że każda sztuka jest zupełnie inna, i mogą się w niej znajdować mniejsze bądź większe błędy.

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa – procesor obrazu XR

Sony Bravia 7 wyposażony jest w superinteligentny procesor obrazu “Cognitive Processor XR”, który ma za zadanie naśladować sposób, w jaki działa ludzki mózg. Skaluje i obrabia on cyfrowo obraz, który trafia potem na ekran. Sprawdzimy zaraz jak radzi sobie on w rzeczywistości, ale najpierw opis możliwości procesora od samego producenta:Układ Cognitive Processor XR daje nam kilka ciekawych funkcji. Głównie chodzi tutaj o parametry “Rozdzielczość”, oraz “Łagodna gradacja” które pozwalają zamaskować niedoskonałości obrazu przy słabym sygnale oraz uwypuklić niektóre walory obrazu. Poniżej możemy zobaczyć jak suwak “Łagodna gradacja” radzi sobie z posteryzacją obrazu w słabszym jakościowo pliku wideo:

Parametr “Rozdzielczość” ma za zadanie wyostrzenie obrazu bez widocznych artefaktów, które niestety pojawiają się przy klasycznym suwaku “Ostrość”. Trzeba przyznać że radzi sobie z tym na prawdę dobrze:

Odwzorowanie ruchu

Niewątpliwą zaletą telewizorów Sony jest ich system upłynniania o nazwie “Motionflow”. System posiada kilka kilka predefiniowanych trybów oraz możliwość konfiguracji własnej. Połączenie tej funkcji wraz z 120Hz matrycą robi wrażenie, a płynność oraz ostrość w ruchu stoją na wysokim poziomie. Trzeba pamiętać jednak, że przy wyłączeniu tej funkcji, telewizor okrajany jest do 60Hz. Tak wygląda odwzorowanie ruchu na ekranie:

Ustawienia upłynniacza Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony
Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

868 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)

Własny

Gładkość (Film): 1

Gładkość (Kamera): 1

Czystość: Mała

Smużenie:

duże

Maksymalna jasność:

868 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Lekkie upłynnienie (tzw. złoty środek)

Własny / Automat

Gładkość (Film): 2-3

Gładkość (Kamera): 2-3

Czystość: Mała

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

863 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

2 – średnie upłynnienie, 3 – efekt opery mydlanej

Własny / Automat

Gładkość (Film): 2-3

Gładkość (Kamera): 2-3

Czystość: Średnia

Smużenie:

skrajnie małe

Maksymalna jasność:

453 cd/m2

Powielenie krawędzi:

minimalne

Poprawa płynności filmów (24p):

2 – średnie upłynnienie, 3 – efekt opery mydlanej

Własny

Gładkość (Film): 2-3

Gładkość (Kamera): 2-3

Czystość: Wysoka

Smużenie:

brak

Maksymalna jasność:

210 cd/m2

Powielenie krawędzi:

minimalne

Poprawa płynności filmów (24p):

2 – średnie upłynnienie, 3 – efekt opery mydlanej

System “Motionflow” jest funkcją, w naszej opinii, bardzo dobrze działającą, a to za sprawą małej ilości artefaktów podczas upłynniania obrazu. Dzięki temu użytkownik ma większą swobodę działań w obszarze płynności ruchu. Jeśli zależy nam na najwyższej wyrazistości ruchu, należy ustawić suwak “gładkość” przynajmniej na wartość 2. Takie ustawienie może jednak wywołać lekki efekt opery mydlanej, co nie każdy lubi. Sony Bravia 7 radzi sobie z ruchem znakomicie.

Granie na konsoli i PC

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1

Sony Bravia 7 oferuje dwa tryby przystosowane do grania i współpracy z komputerem: tryb „Gra” oraz „Grafika”. Oba tryby mają bardzo niskie opóźnienie oraz oferują reprodukcję chromy 4:4:4.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p60Hz + HDR Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 20 ms
[GRY] 1080p120Hz + HDR Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 10 ms
[PC] 4K120Hz @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “Grafika” 20 ms
[PC] 4K60Hz @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “Grafika” 10 ms
[GRY] 4K60Hz + HDR Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 20 ms
[GRY] 4K120Hz + HDR Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 10 ms
[GRY] 4K60Hz + Dolby Vision Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K i Dolby Vision “Gra” 250 ms
[GRY] 4K120Hz + Dolby Vision Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K i Dolby Vision “Gra” 137 ms*
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek “Imax Enhanced” 243 ms

*więcej informacji w akapicie poniżej

Sony Bravia 7 posiada bardzo niskie opóźnienia, zarówno przy sygnale 4K wraz z HDR, jak i Full HD. Input lag przy nastawach 60 Hz wynosi 20 ms, a przy 120 Hz już tylko 10 ms. Obie te wartości mieszczą się w najbardziej restrykcyjnej grupie – placebo, i na pewno zadowolą wszystkich graczy.

 

Rodzaj funkcji Opis Dostępność
VRR-HDMI Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. TAK
VRR AMD FreeSync 2 Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) NIE
VRR NVIDIA G-Sync Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) TAK
ALLM Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S|X, Xbox Series X|S obsługuję ALLM. Konsole PlayStation nie. TAK
Dolby Vision – Gra Wsparcie dla Dolby Vision w grach NIE (brak trybu z rozsądnym input lag)
4K 120Hz Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) TAK
1080p 120Hz Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz TAK
1440p 120Hz Obsługa formatu 1440p w 120Hz NIE
1440p 60Hz Obsługa formatu 1440p w 60Hz TAK
QFT (szybka transmisja ramek) Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. b.d.

Powyższa tabela jest, można powiedzieć, bardzo charakterystyczna dla telewizorów Sony. Z jednej strony mamy do dyspozycji wiele udogodnień dla graczy, z drugiej producent w dalszym ciągu nie zdołał wprowadzić trybu dla gry w HDR Dolby Vision z rozsądnym input lagiem. Całą resztę możemy określić jako bardzo dobrze zaimplementowaną. Także do użytku oddano nam takie rzeczy jak: VRR, ALLM, G-Sync czy rozgrywkę przy nastawach 4K120Hz, z niskimi opóźnieniami. Osoby chcące podłączyć telewizor pod PC mogą być zadowolone z implementacji chromy 4:4:4 przy 4K120Hz na dwóch trybach “Gra” oraz “Grafika”. Warto jednak wspomnieć o tym, że przez układ BGR pikseli, czcionki na ciemnych tłach nie będą tak ostre jak być powinny, ponieważ system Windows przystosowany jest do antyaliasingu opartego o układ RGB. Z naszych obserwacji wynika, że raczej jest to dość marginalny problem, ale z redaktorskiego obowiązku jesteśmy zobligowani o tym napisać.

Tak jak ubiegłoroczne modele, Bravia 7 otrzymała GameBar

 Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę GeForce RTX 4080 powered by NVIDIA. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Gigabyte, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in PLAION Polska, Eletronics Arts Polska, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska

System i Smart TV

System, na którym Bravia 7 opiera swoje działania to Google TV. Ilość aplikacji z pewnością zadowoli każdego, bez problemu znajdziemy te najbardziej popularne min. Player, Netflix, Disney+, HBO MAX, Rakuten czy PrimeVideo. Znajdziemy również wsparcie dla asystenta głosowego Google w języku polskim, czy rozmów wideo dzięki Google DUO. Jak  możemy zauważyć, w tym roku główne menu zostało nieco odświeżone dzięki czemu na pasku szybkiego wyboru mamy możliwość umieszczenia większej ilości aplikacji co pozwala na łatwiejszy dostęp do nich

Funkcja Żywy obraz

Żywy obraz pozwala nam na zamienienie swojego telewizora w obraz lub centrum informacji, podczas gdy nie jest przez nas używany. Tak, w końcu wyłączony telewizor nie będzie tylko czarną, prostokątną plamą na ścianie a może stać się dekoracją wnętrza.

Serwis wideo SONY PICTURES CORE

Jak w poprzedniej odsłonie telewizor posiada dostęp do autorskiego serwisu o nazwie SONY PICTURES CORE, ekskluzywnie dostępnego dla posiadaczy telewizorów z rodziny BRAVIA XR na 2021 rok i powyżej. Dokładny test serwisu poniżej:

W katalogu usługi znajdują się filmy z Sony Pictures, studia należącego do producenta. Twórcy zapewniają, że najnowsze filmy będą trafiać na platformę bardzo szybko – zaraz po tym, jak zakończy się ich obecność w kinach. Poza nowościami, które można nabywać dzięki voucherom (5 lub 10 takich kuponów otrzymają kupujący nowe telewizory BRAVIA XR), Sony gwarantuje też dostęp do katalogu starszych filmów Sony Pictures, których “na start” usługi było ponad 100. Ponadto w bibliotece znajdzie się więcej niż 50 tytułów IMAX Enhanced i osobny katalog Studio Access, który daje dostęp do materiałów zakulisowych i dodatkowych.

SONY PICTURES CORE, mimo że nie jest dostępna dla bardzo szerokiego grona odbiorców, ma szansę znacząco podnieś poprzeczkę jeśli chodzi o jakość streamowanych treści. Ma to zapewnić specjalna funkcja – czy też standard – który Sony nazywa Pure Stream. Ma ona umożliwić przesył z prędkością nawet 80 Mb/s. To znacznie więcej, niż w przypadku innych serwisów streamingowych. Do tej pory na szczycie pod tym względem pozostawało Apple TV z prędkością dochodzącą do 40 Mb/s.

Wbudowane głośniki i brzmienie

Za dźwięk w telewizorach Sony Bravia 7 odpowiada system 4 głośników o łącznej mocy 40W. Będąc bardziej dokładnymi, są to dwa pełnozakresowe oraz taka sama liczba wysokotonowych. Dzięki takiemu zestawowi Sony zaimplementowało swoją autorską technologię Acoustic Multi-Audio, która pozwala na precyzyjne określenie źródła dźwięku i dostosowanie go w taki sposób, by miało wrażenie, że płynie ze środka matrycy. Całość brzmi naprawdę przyjemnie, i w mniejszych pomieszczeniach sprawdzi się nawet aż nadto. Osoby korzystające ze swoich systemów audio mogą spać spokojnie. Najnowszy produkt japońskiego producenta posiada szereg zaawansowanych kodeków audio, w tym Dolby Atmos czy DTS-HD Master Audio.

Naziemna telewizja cyfrowa DVB-T2 HEVC

Telewizor Sony Bravia 7 posiada wszystkie niezbędne tunery telewizyjne w tym najnowszy DVB-T2 HEVC. Nawigacja po kanałach jest bardzo płynna, a informacje o kanałach są bardzo czytelne i przejrzyste.

Na telewizorze bez problemu skonfigurujemy dysk zewnętrzny do nagrywania programów.

Wyniki testu Sony Bravia 7

Zalety

Wady

Werdykt

Czas na podsumowanie tego wszystkiego, czego dowiedzieliśmy się o testowanym telewizorze Sony Bravia 7 Mini LED na 2024 rok. Weźmiemy na tapet coś, o czym raczej nie piszemy w tym akapicie, a mianowicie cenę urządzenia. Zrobiliśmy tym razem wyjątek, gdyż jest to zdecydowanie warte odnotowania, z tego względu, że duchowy następca X95L jest od niego tańszy o ponad pięć tysięcy złotych. Weźmy jeszcze pod uwagę trwającą promocję cashback, a cena tak naprawdę na start jest niezwykle atrakcyjna. Już nawet nie wspominamy o tym, jak rozwinie się ona na przestrzeni roku. Możemy powiedzieć, że dostajemy to wszystko, co zachwyciło nas ubiegłego roku, ulepszone, a w dodatku w bardzo atrakcyjnej cenie. Pierwszą rzeczą techniczną, z którą się rozliczymy, jest sprawność telewizora w materiałach SDR. Luminancja maksymalna na poziomie 868 nitów jest godna pochwały i aż nadto wystarczająca do komfortowego oglądania w bardzo jasnym pomieszczeniu. Prawie byśmy zapomnieli wspomnieć również o czujniku światła zaimplementowanym w urządzeniu. Po jego włączeniu telewizor bardzo dobrze dokonuje korekcji obrazu zarówno w dzień, jak i w nocy. Co nie jest tak oczywiste, gdyż niektórzy producenci regulują jedynie jasność panelu, co doprowadza do jeszcze większego rozstrojenia obrazu. Treści o standardowym zakresie dynamicznym to nie jedyne, które uległy poprawie. Dzięki temu, że Sony pracuje w pocie czoła nad swoimi algorytmami, wyniki tej pracy przełożyły się również na to, jak telewizor radzi sobie w materiałach HDR. Średnia jasność na poziomie fantastycznych 1011 nitów, pozwala na świetne warunki do konsumpcji tych treści. I jasne, można powiedzieć, że po wyniku z planszy L20 można by się spodziewać czegoś innego, aczkolwiek jakim kosztem? Bo na pewno nie wizji reżyserskiej. A ta stoi na niesamowicie wysokim poziomie, którego na próżno szukać w każdej innej marce. Sami widzieliście, jak poziomy jasności, detale są niezwykle starannie odwzorowywane. Pomimo ogólnego zachwytu, słowo krytycznej uwagi kierujemy również w stronę podświetlenia. Mamy do niego dwa pomniejsze zarzuty. Pierwszym z nich jest przygasanie małych i drobnych jasnych elementów, a drugim, gdzieniegdzie widoczny blooming. Nie są to jednak mankamenty, które nie pozwolą cieszyć się z obrazu. Istnieje spora szansa, że duża część z Was nawet tego nie dostrzeże.

Bravia 7 zdecydowanie znajdzie swoje miejsce w domu entuzjastów dwóch grup: fanów sportu i gier. Dzięki bardzo dobrej pracy upłynniacza oraz matrycy 120 Hz obraz jest niezwykle płynny i ostry. Dla tej drugiej grupy przygotowano szereg udogodnień w postaci VRR, ALLM, obsługi G-Sync, GameBar czy 4K120Hz. Co ciekawe, producent nie wspiera AMD FreeSync, jednakże nie jest skłonny do komunikacji tego, że rozwiązanie od NVIDII działa i nie daje żadnych niepożądanych efektów. To co jednak zastanawia bardziej, jest dalszy brak wsparcia dla gier w Dolby Vision przy zachowaniu niskich opóźnień. Pocieszeniem jest jednak to, że te działające w HDR10 nie odbiegają aż tak i w dalszym ciągu będą cieszyć oko.

Przy testach telewizorów Sony nie może zabraknąć wzmianki o tym, jak nieocenioną wartością jest też wbudowana platforma streamingowa SONY PICTURES CORE oferująca rewelacyjną jakość obrazu w filmach, która pozwoli wykorzystać w pełni możliwości telewizora. I co ważne: jest ona dostępna tylko i wyłącznie na telewizorach marki Sony. Zaletą Sony Bravia 7 jest również sam system. Google TV pozwala bowiem na praktycznie nieograniczone możliwości w doborze aplikacji, w tym w końcu Rakuten.

Sony Bravia 7 to niewątpliwie bardzo udany produkt na tle konkurencji (szczególnie chińskiej) i pokazujący wolną, aczkolwiek skuteczną drogę producenta w świecie telewizorów Mini LED. Osoby, które zdecydują się na niego, z pewnością nie będą żałować wydanych pieniędzy.

Dostępność telewizora
Sony Bravia 7 Mini LED 65″ (Nowość 2024) 8 499 zł
Sony Bravia 7 Mini LED 75″ (Nowość 2024) 10 999 zł
Sony Bravia 7 Mini LED 85″ (Nowość 2024) 14 999 zł

Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

Możecie również u nas przeczytać:

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

(41519)