TEST Samsung OLED S95D – murowany kandydat do telewizora roku? Znamy odpowiedź!
Granie na konsoli i PC
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1
Samsung S95D oferuje jeden tryb przystosowany do grania i współpracy z komputerem: „Gra”. Posiada on bardzo niskie opóźnienie oraz oferuje reprodukcję chromy 4:4:4.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p60Hz + HDR | Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 9 ms |
[GRY] 1080p120Hz + HDR | Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 5 ms |
[PC] 4K120Hz @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Grafika/Gra” | 5 ms |
[PC] 4K60Hz @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Grafika” | 9 ms |
[GRY] 4K60Hz + HDR | Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 9 ms |
[GRY] 4K120Hz + HDR | Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 5 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “FILMMAKER MODE” | 68 ms |
Samsung S59D posiada bardzo niskie opóźnienia, zarówno przy sygnale 4K wraz z HDR, jak i Full HD. Input lag przy nastawach 60 Hz wynosi 9 ms, a przy 120 Hz już tylko 5 ms. Obie te wartości mieszczą się w najbardziej restrykcyjnej grupie – placebo, i na pewno zadowolą wszystkich graczy. Tutaj podkreślić trzeba jeszcze, że Samsung jako jedyny producent na rynku oferuje upłynniacz ruchu w trybie gra, który znacznie poprawia odbiór gier działających w 30 fps nieznacznie, podnosząc input lag. Opóźnienie wtedy wynosi tylko 20ms i nadal jest to wartość pozwalająca na bardzo płynną rozgrywkę. Naturalnie osoby posiadające mocny PC mogą podać jeszcze sygnał 144Hz, który może na pierwszy rzut oka nie jest jakiś spektakularnie większy, ale patrząc na to w procentach, sprawa się rozwija, bowiem jest to 20% wzrost płynności, co z pewnością każdy odczuje.
Rodzaj funkcji | Opis | Dostępność |
VRR-HDMI | Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. | TAK |
VRR AMD FreeSync 2 | Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) | TAK |
VRR NVIDIA G-Sync | Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) | TAK |
ALLM | Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S|X, Xbox Series X|S obsługuję ALLM. Konsole PlayStation nie. | TAK |
Dolby Vision – Gra | Wsparcie dla Dolby Vision w grach | NIE |
4K 120Hz | Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) | TAK |
1080p 120Hz | Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz | TAK |
1440p 120Hz | Obsługa formatu 1440p w 120Hz | TAK |
1440p 60Hz | Obsługa formatu 1440p w 60Hz | TAK |
QFT (szybka transmisja ramek) | Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. | b.d. |
Samsung już od wielu lat pokazuje, jak ważny jest dla niego rynek graczy. Z tego względu praktycznie wszystkie jego telewizory wyposażone w matryce o wyższej częstotliwości odświeżania wyposażone są w szereg udogodnień. Na pokładzie znajdziemy więc tak naprawdę wszystko, czego nam trzeba, od wsparcia w postaci FreeSync po niesamowicie niskie input lagi. Jednakże nie tylko to wyróżnia produkty od koreańskiego producenta. Jako pierwszy wprowadził możliwość dostosowania ekranu telewizora do proporcji monitorów gamingowych, których również jest czołowym producentem. I tak jak wspominaliśmy wcześniej, osoby posiadające odpowiednio mocną konfigurację PC są w stanie podać sygnał o natywnym odświeżaniu ekranu, czyli 144Hz. Żadnym zaskoczeniem nie będzie również brak wsparcia dla Dolby Vision, którego w tej marce w ogóle nie uświadczymy. Jednak w zamian za produkt od Dolby Laboratories otrzymujemy HGiG, które po poprawnym ustawieniu jasności zapewnia zbliżone efekty. To jak – do sklepu i pad w dłoń?
Upłynniacz 120Hz w trybie Gra (Gra Motion Plus)
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, na szczególną uwagę zasługuje dedykowany upłynniacz ruchu dla trybu gra, który działa świetnie z bardzo niewielkim opóźnieniem. Póki co żaden inny producent nie wprowadził tego rozwiązania do trybu gra z tak dobrym rezultatem. W telewizorze mamy dostęp do ustawień upłynniacza: Jak widać, do dyspozycji mamy dokładnie takie same suwaki jak w zwykłej zakładce Motion Plus! Możemy zatem uzyskać dwie, a w zasadzie trzy rzeczy:
- Interpolację gier z niską płynnością (30fps) do 120fps, by uzyskać wrażenie lepszej płynności, jakby gra miała prawie 60fps natywnie! (“Redukcja drgań”)
- Interpolacje gier z wysoką płynnością (60fps) do 120fps, by znacząco zmniejszyć rozmycie obrazu! (“Redukcja rozmycia”)
- Drastyczną poprawę ostrości ruchu gier z niską lub wysoką płynnością poprzez migoczące podświetlenie (“Clear Motion”)
System działa naprawdę bardzo imponująco. Za sprawą bardzo szybkiego procesora telewizor jest w stanie bez znacznego wzrostu opóźnienia zinterpolować wyświetlany na nim obraz i umilić granie w tytułu działające np. w 30fps. Co ciekawe żaden inny producent nie wdrożył tego rozwiązania do swoich telewizorów, a więc Samsung jest póki co jedyną firmą która oferuje taką funkcjonalność. Opóźnienie podczas korzystania z załączonego upłynniacza w trybie “Gra”, wynosi tylko 19ms. Jest to nadal poziom, na którym możemy komfortowo grać bez widocznego opóźnienia. Auto Motion Plus wpływa bardzo dobrze na poprawę wyrazistości i ruchu w grach. Za sprawą nieznacznie wyższego input laga opcja ta daje nam o wiele wyższy komfort grania szczególnie w tytuły które nie chodzą natywnie w 60fps. Oczywiście z obrazu 30fps nie zrobimy prawdziwego 60fps ale złudzenie jest na tyle mocne, że opcja ta jest na pewno jednym z większych argumentów przy wyborze telewizora do grania.
Jakość obrazu w grach
Ze względu na to, że Samsung S95D posiada samoemisyjne piksele (co jest oczywiste w technologii OLED), jego obraz w trybie “Gra” nie musi być kompromisem pomiędzy jakością a krótkim opóźnieniem wejścia (tak jak to bywa w telewizorach LCD). Mamy więc równie dobrą czerń, paletę barw i czas reakcji. Jak widać, zaimplementowanie HGiG w S95D daje świetne rezultaty i widać jedynie lekkie rozjaśnienie obrazu, które raczej jest celowe. Z tego powodu brak Dolby Vision nie będzie żadnym argumentem przeciw przy wyborze tego telewizora do gier.
Ten artykuł to żart. Odrazu widać że opłacone przez Samsunga. Wystarczy spojrzeć na recenzję tego tv na zagranicznych rzetelnych stronach lub kanałach YT. Jest to pierwszy OLED na którym występuje blooming. Nasycenie kolorów, kąty widzenia czy czernie (trzy największe zalety OLEDów) pozostawiają wiele do życzenia w tym modelu. S90D sprawdza się lepiej i pokazują to też recenzje, choć do tv roku też mu daleko.
Możesz podać linki do tych recenzji, do których nawiązujesz?
Napisaliście w teście, ze można oglądać Canal przez aplikacje. Z tego co jest w necie, na obecną chwilę nie można oglądać Canal Online na telewizorach Samsung z rocznika 2024. Czy coś się zmieniło w tym temacie?