Test Samsung QN85D – doskonały telewizor do wszystkiego w dobrej cenie
Testy szczegółowe
Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays. |
Tryb fabryczny “FILMMAKER MODE” SDR
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw standardowych | 4,0 | maksymalna | 5,2 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,2 | maksymalna | 7,1 |
Średnia deltaE palety szarości | 3,3 | maksymalna | 7,2 |
Kalibracja redakcyjna SDR
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw standardowych | 0,7 | maksymalna | 1,9 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 0,9 | maksymalna | 1,7 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,6 | maksymalna | 1,0 |
Nasze wnikliwsze testy standardowo zaczynamy od materiałów SDR i sprawdzenia, jaki tryb fabryczny jest najlepszy dla osób, które wymagają najlepszej wierności w odwzorowaniu kolorów. Tym okazał się być niezmiennie “Filmmaker”, który musimy przyznać, w kilku kwestiach był poprawny, ale w ogólnym rozrachunku było co przy nim robić. Zaczniemy więc od tego, co faktycznie udało się temu trybowi osiągnąć, a jest tym gamma. Jak widzimy na wykresie, zmierzona wartość oznaczona czarnym wielopunktem w pierwszych fazach jest dość dobrze skorelowana z wartością referencyjną. Z pomniejszych (ale ciągle widocznych) błędów możemy zaobserwować lekkie ginięcie detali w czerniach oraz mocniejsze niż typowo przekontrastowanie obrazu w średnich tonach. To, gdzie najbardziej widać spadek jakości, to najjaśniejsze miejsca, które są poprzepalane i zlewają się w białą plamę, przez co ilość detali w bielach jest obniżona. Drugą z ważniejszych rzeczy, które przy sprawdzaniu analizujemy, jest balans bieli. Widoczna dominacja dwóch kolorów spowodowała ocieplenie obrazu, nakładając na niego charakterystyczną żółtą tintę. Doskonale to widać na przykładzie palety “ColorChecker”, gdzie każda z barw powędrowała w swoje znacznie cieplejsze odpowiedniki. Jednakże jakie były tego realne skutki? Można tu mówić o żółtej bieli czy chociażby zniekształceniu kolorów skóry. Firma Samsung od lat udostępnia w swoich telewizorach zaawansowane narzędzia do kalibracji obrazu, wśród których znajdziemy takie jak rozbudowany system zarządzania barwami (CMS), a także 2- i 20-punktową regulację skali szarości. Dzięki zmianom przez nas zastosowanym obraz w materiałach SDR można porównać do tego z monitora podglądowego dla reżysera! Praktycznie każda z rzeczy, która “nie zagrała” w trybie fabrycznym, została odpowiednio wymodelowana i pokazuje swoje znacznie inne, lepsze oblicze.
Kontrast i czerń
Samsung QN85D został wyposażony w matrycę VA, która może pochwalić się współczynnikiem kontrastu natywnego na poziomie 6447:1. Stanowi to bardzo dobrą bazę dla zaawansowanego podświetlenia Mini LED, które, jak już wspominaliśmy, przeszło gruntowny “remont” i pomimo swojej znacznie niższej liczby stref podświetlenia ma dawać i tak bardzo dobre rezultaty. A nie możemy zapominać o tym, że to właśnie kontrast i idąca z nim w parze czerń są głównymi wyznacznikami obrazu, gdyż to one nadają głębi obrazowi i pozwalają na wciągnięcie się w serial czy film. Zobaczmy, czy nowe algorytmy od Samsunga działają tak dobrze?
I jak już możemy powiedzieć, wyniki zmierzonego kontrastu w różnych scenariuszach są dość różnorodne. W dwóch ostatnich scenach możemy mówić o naprawdę solidnej i głębokiej czerni, która z pewnością zadowoli nawet najbardziej wymagających. Jednakże w dwóch środkowych, które mają znacznie większe przełożenie na ogół filmów, jest już dość średnia i takie rezultaty możemy uznać za przeciętne, ale nie najgorsze. W końcu wynik 10 000:1 da i tak, koniec końców, dobrą czerń, jednakże nie taką, która pozwoli na całkowite odcięcie się pasa filmowego z ramką telewizora. To, za co możemy pochwalić QN85D, to faktyczna praca algorytmu, gdyż pomimo zredukowanej ilości efektu halo/bloomingu jest w praktyce niezauważalny, co jest na duży, duży plus. Dodatkowe punkty przyznajemy za równomierność czerni, z którą telewizor nie walczy i za wszelką cenę chce wygasić ciemniejsze obszary. Takie zachowanie pozwoli na znacznie wiarygodniejsze oddanie wizji reżyserskiej.
Kiedy będzie test Sony Bravia 9?
1-2 dni pojawi się na portalu.
Zamierzam kupić jakiś oled do max 10 tyś . Teraz mam samsunga Q7FNA65 Qled . Zastanawiam się nad samsungiem, sony i LG. W LG nie lubię ich pilotu i systemu więc zostaje bardziej sony lub samsung. Saumsung jednak nie obsługuje dolby vision. Jak to jest z treściami Dolby Vision z Apple TV i Apple TV + ? Jak są odtwarzane treści z Dolby Vision ? Lepiej to wypada na LG czy sony ?
Kiedy będzie test Philipsa oled 909 ?
A jak obecnie wygląda sprawa braku aplikacji Canal plus? Czy nadal w modelach telewizorów Samsung na 2024 jest jej brak? Dla mnie to jest bardzo duży minus a wręcz wyklucza kupienie takiego modelu.
Samsung nie dogadał się.
Dlatego kupiłem LG i bardzo go sobie chwalę.