Test Samsung QN85D – doskonały telewizor do wszystkiego w dobrej cenie
Granie na konsoli i PC
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1
Samsung QN85D oferuje jeden tryb przystosowany do grania i współpracy z komputerem: „Gra”. Posiada on bardzo niskie opóźnienie oraz oferuje reprodukcję chromy 4:4:4.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p60Hz + HDR | Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 14 ms |
[GRY] 1080p120Hz + HDR | Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 10 ms |
[PC] 4K120Hz @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Grafika/Gra” | 10 ms |
[PC] 4K60Hz @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Grafika” | 14 ms |
[GRY] 4K60Hz + HDR | Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 14 ms |
[GRY] 4K120Hz + HDR | Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 10 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “FILMMAKER MODE” | 68 ms |
Samsung QN85D posiada bardzo niskie opóźnienia, zarówno przy sygnale 4K wraz z HDR, jak i Full HD. Input lag przy nastawach 60 Hz wynosi 14 ms, a przy 120 Hz już tylko 10 ms. Obie te wartości mieszczą się w najbardziej restrykcyjnej grupie – placebo, i na pewno zadowolą wszystkich graczy. Tutaj podkreślić trzeba jeszcze, że Samsung jako jedyny producent na rynku oferuje upłynniacz ruchu w trybie gra, który znacznie poprawia odbiór gier działających w 30 fps nieznacznie, podnosząc input lag. Opóźnienie wtedy wynosi tylko 20ms i nadal jest to wartość pozwalająca na bardzo płynną rozgrywkę. .
Rodzaj funkcji | Opis | Dostępność |
VRR-HDMI | Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. | TAK |
VRR AMD FreeSync 2 | Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) | TAK |
VRR NVIDIA G-Sync | Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) | TAK |
ALLM | Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S|X, Xbox Series X|S obsługuję ALLM. Konsole PlayStation nie. | TAK |
Dolby Vision – Gra | Wsparcie dla Dolby Vision w grach | NIE |
4K 120Hz | Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) | TAK |
1080p 120Hz | Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz | TAK |
1440p 120Hz | Obsługa formatu 1440p w 120Hz | TAK |
1440p 60Hz | Obsługa formatu 1440p w 60Hz | TAK |
QFT (szybka transmisja ramek) | Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. | b.d. |
Koreański producent, tak samo jak zawsze, niezwykle przykłada uwagę do sprawności swoich telewizorów pod kątem działania z konsolami. Dzięki temu zyskujemy dostęp do praktycznie każdej z funkcji, która pozwala nam na niezwykle komfortowe obcowanie z ulubionym tytułem. Możemy więc liczyć na wsparcie w postaci FreeSync, aż po niesamowicie niskie input lagi. Jednakże nie tylko to wyróżnia produkty od koreańskiego producenta. Jako pierwszy wprowadził możliwość dostosowania ekranu telewizora do proporcji monitorów gamingowych, których również jest czołowym producentem. Żadnym zaskoczeniem nie będzie również brak wsparcia dla Dolby Vision, którego w tej marce w ogóle nie uświadczymy. Jednak w zamian za produkt od Dolby Laboratories otrzymujemy HGiG, które po poprawnym ustawieniu jasności zapewnia zbliżone efekty.
Upłynniacz 120Hz w trybie Gra (Gra Motion Plus)
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, na szczególną uwagę zasługuje dedykowany upłynniacz ruchu dla trybu gra, który działa świetnie z bardzo niewielkim opóźnieniem. Póki co żaden inny producent nie wprowadził tego rozwiązania do trybu gra z tak dobrym rezultatem. W telewizorze mamy dostęp do ustawień upłynniacza: Jak widać, do dyspozycji mamy dokładnie takie same suwaki jak w zwykłej zakładce Motion Plus! Możemy zatem uzyskać dwie, a w zasadzie trzy rzeczy:
- Interpolację gier z niską płynnością (30fps) do 120fps, by uzyskać wrażenie lepszej płynności, jakby gra miała prawie 60fps natywnie! (“Redukcja drgań”)
- Interpolacje gier z wysoką płynnością (60fps) do 120fps, by znacząco zmniejszyć rozmycie obrazu! (“Redukcja rozmycia”)
- Drastyczną poprawę ostrości ruchu gier z niską lub wysoką płynnością poprzez migoczące podświetlenie (“Clear Motion”)
System działa naprawdę bardzo imponująco. Za sprawą bardzo szybkiego procesora telewizor jest w stanie bez znacznego wzrostu opóźnienia zinterpolować wyświetlany na nim obraz i umilić granie w tytułu działające np. w 30fps. Co ciekawe żaden inny producent nie wdrożył tego rozwiązania do swoich telewizorów, a więc Samsung jest póki co jedyną firmą która oferuje taką funkcjonalność. Opóźnienie podczas korzystania z załączonego upłynniacza w trybie “Gra”, wynosi tylko 19ms. Jest to nadal poziom, na którym możemy komfortowo grać bez widocznego opóźnienia. Auto Motion Plus wpływa bardzo dobrze na poprawę wyrazistości i ruchu w grach. Za sprawą nieznacznie wyższego input laga opcja ta daje nam o wiele wyższy komfort grania szczególnie w tytuły które nie chodzą natywnie w 60fps. Oczywiście z obrazu 30fps nie zrobimy prawdziwego 60fps ale złudzenie jest na tyle mocne, że opcja ta jest na pewno jednym z większych argumentów przy wyborze telewizora do grania.
Osobny artykuł na temat działania trybu Motion Plus Gra znajdziecie tutaj
Na koniec krótko o funkcji “korektor czerni”. Funkcja ta pozwala uwypuklić detale w czerni, co w niektórych grach typu FPP może ułatwić zauważanie przeciwnika w ciemnej scenerii. Dokładnie takie same funkcje znamy z monitorów komputerowych dla graczy. Może być przydatne!
Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę GeForce RTX 4080 powered by NVIDIA. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Gigabyte, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in PLAION Polska, Eletronics Arts Polska, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska
Kiedy będzie test Sony Bravia 9?
1-2 dni pojawi się na portalu.
Zamierzam kupić jakiś oled do max 10 tyś . Teraz mam samsunga Q7FNA65 Qled . Zastanawiam się nad samsungiem, sony i LG. W LG nie lubię ich pilotu i systemu więc zostaje bardziej sony lub samsung. Saumsung jednak nie obsługuje dolby vision. Jak to jest z treściami Dolby Vision z Apple TV i Apple TV + ? Jak są odtwarzane treści z Dolby Vision ? Lepiej to wypada na LG czy sony ?
Kiedy będzie test Philipsa oled 909 ?
A jak obecnie wygląda sprawa braku aplikacji Canal plus? Czy nadal w modelach telewizorów Samsung na 2024 jest jej brak? Dla mnie to jest bardzo duży minus a wręcz wyklucza kupienie takiego modelu.
Samsung nie dogadał się.
Dlatego kupiłem LG i bardzo go sobie chwalę.