Matryca, zalecane ustawienia
|
“IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać”
Pod mikroskopem, matryca KS7500 wygląda identycznie jak innych modeli z rodziny SUHD. Jest to 120Hz panel typu VA, ze specjalizowanym podświetleniem, opartym o kwantowe kropki. Pozwala to uzyskać znacznie szerszą paletę barw, która jest wykorzystywana w filmach Ultra HD z nośników Blu-ray lub stremingu, np. Netflix.
Zalecane ustawienia
Menu ustawień w 2016 uległo modyfikacji, o której więcej możecie przeczytać w teście KS8000. Po niedawnej aktualizacji oprogramowania dalszej modyfikacji uległa zakładka “Tryb specjalnego wyświetlania”. Pojawiła się w niej opcja HDR+, czyli symulacja efektu HDR na zwykłym materiale. Symuluje ona w pewnym stopniu to co możemy zobaczyć na płytach Ultra HD Blu-ray. Jest to jednak forma sztucznego przetwarzania obrazu, która nie ma nic wspólnego z tym co widział autor na ekranie. Odradzam więc korzystanie z niego na co dzień, poza sprawdzeniem z ciekawości. Podobnie radziłem kilka lat temu w przypadku konwersji obrazu do 3D. Tego typu funkcje bywają ciekawe, jednak nie mają wiele wspólnego z wrażeniem jakie wywiera prawdziwy obraz HDR (lub analogicznie 3D).
W miejscu tym łatwo włączymy także tryb gry, który zmniejsza input lag i przydaje się do grania na konsoli. Umieszczono tutaj też Tryb Sport, którego nie powinniśmy w żadnym przypadku włączać jeżeli chcemy oglądać naturalny obraz. Powtórzę raz jeszcze dla nowych osób – transmisje sportowe wykorzystują dokładnie te same normy wizyjne co filmy, seriale i inna treść. Nie ma zatem żadnego uzasadnienia stosowanie specjalnego trybu do sportu, który podbija kolory, kontrast i ostrość, czyli w ogólnym ujęciu wypacza wierny przekaz obrazu. Chyba, że preferujemy sztuczny obraz. Zdaje sobie sprawę, że niektórym może się coś takiego podobać, zwłaszcza w tym szczególnym nastroju towarzyszącym oglądaniu meczy
Wróćmy jednak do tego co interesuje nas najbardziej – wierne oddanie obrazu, oglądanie w takiej postaci w jakiej widział reżyser na swoim monitorze studyjnym. Zbliży nas do tego tryb “Film”. Jest to tak zwany najlepszy tryb fabryczny, który będę dalej oceniał i kalibrował, by uzyskać jeszcze lepsze barwy. Po wejściu w tryb “Film” należy dokonać kilku zmian, ponieważ domyślnie mogą być włączone funkcje działające na niekorzyść obrazu. Zacznijmy od proporcji:
Poprawne proporcje obrazu – po włączeniu funkcji Dopasuj do ekr.
Aby krawędzie obrazu nie były przycięte musimy skierować się do zakładki “Rozmiar obrazu” i włączyć funkcję “Dopasuj do ekr.”. Następnie:
Obraz -> Ustawienia Eksperckie -> Czysty obraz cyfrowy -> Wyłączony
Funkcja czysty obraz cyfrowy jest wyjątkowo paskudnym dopalaczem, który rozmywa detale obrazu. Trzeba się go jak najszybciej pozbyć. To tyle ze wstępnych konfiguracji możliwych do przeprowadzenia przez użytkownika przed profesjonalną kalibracją. Nadmienię jeszcze tylko, że do zmiany jasności obrazu nie używamy oczywiście ani suwaka kontrast, ani jasność, tylko:
Obraz -> Ustawienia Eksperckie -> Podświetlenie