UltraHD / 4K
|
“UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek”
Samsung KS7500 zapewnia wszystko w temacie kompatybilności z Ultra HD, czego użytkownik mógłby zapragnąć. No, może poza wsparciem dla Dolby Vision, którego przyszłość jest jeszcze nieznana i ciężko określić co użytkownik potencjalnie traci wybierając ekran bez certyfikacji ze strony Dolby. W każdym razie treść Ultra HD ze wszystkimi walorami (HDR, szeroka paleta barw) możemy podać zarówno przez HDMI, jak i z Internetu, tunerów wbudowanych, czy nośników pamięci masowej. Oczywiście w związku z tym posiada certyfikat Ultra HD Premium.
Certyfika Ultra HD PremiumTAKPokrycie szerokiej palety barw DCI / Rec 202095% / 74%
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4TAKWsparcie dla Dolby VisionNIE
Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHDTAK
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVCTAK
Obsługa YouTube w 4KTAK
Kompatybilność z HDCP 2.2TAK – wszystkie złącza
Jakość efektu HDR
|
“HDR, Co to jest HDR, HDR10 kontra Dolby Vision”
Telewizor otrzymał certyfikat Ultra HD Premium, bowiem maksymalna jasność jaką jest w stanie osiągnąć to 1 500cd/m2. Trzeba jednak zaznaczyć, że ta ogromna wartość dostępna jest tylko i wyłącznie na planszy testowej (L20 – na takiej testy przeprowadza konsorcjum UHD Alliance) i tylko przez krótką chwilę. Po kilku sekundach jasność telewizora stabilizuje się na około 580cd/m2. Tyle KS7500 jest w stanie dostarczyć w sposób ciągły. Co jednak z najważniejszym – z filmami? Te składają się z różnych scen, o różnym wypełnieniu ekranu. Sprawdźmy zatem ile jest w stanie telewizor dostarczyć w najważniejszym teście. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!
Scena | Opis sceny | Jasność HDR | Scena | Opis sceny | Jasność HDR |
Najjaśniejsza ze scen, blaski słońca przekraczają jasność 2 000cd/m2550 cd/m2Bardzo ciemna scena, najłatwiejsza do odtworzenia. Jedynymi jasnymi elementami są płomienie690 cd/m2
Scena o niskiej jasności, gdzie tylko księżyc i jego odbicie ma ponadnormatywną jasność430 cd/m2Zbilansowana scena o średniej jasności nieznacznie wchodzącej w zakres HDR480 cd/m2
Plansza “L20”. Na takiej robione są testy konsorcjum UHD Alliance1 500 cd/m2
- 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
- 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
- 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
- 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR jest wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
- 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, osoby stykające się z tym po raz pierwszy robią WOW
- > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.
Jasności rzędu 500-700cd/m2 pozwalają poczuć nową jakość i duży realizm filmów. Nie są jednak one aż tak dobre, jak sugerowałaby
maksymalna jasność, zmierzona na syntetycznej planszy, co poświadczał certyfikat. W dwóch ze scen jasność była jednak znacznie niższa, co można uzasadniać obecnością czerni w okolicy jaskrawych przedmiotów. Telewizor z krawędziowym podświetleniem nie jest w stanie jednocześnie ściemnić i rozjaśnić sąsiadujących ze sobą obszarów. Telewizor najwidoczniej podejmuje decyzję, że lepiej będzie nieco ograniczyć jasność HDR by nie rozjaśnić nadmiernie czerni. Efekt HDR było zatem czuć, aczkolwiek miejscami pozostawał pewien niedosyt, który pewnie wypełni dopiero nadchodzący model KS9500. Ponadto podczas dłuższego seansu dało się zauważyć pewnie ograniczenia wynikające właśnie z czasowego limitu podtrzymania dużej jasności. Dotyczyło to głównie scen o dużym natężeniu światła. W filmie “The Smurphs 2 – Smerfy 2” na Ultra HD Blu-ray znalazło się takich wiele. Gdy dana scena była bardzo wolna, lub nie występował na niej ruch prawie wcale, telewizor po 2 – 3 sekundach wyraźnie przyciemniał się, by po chwili (gdy wystąpi ruch na ekranie) się rozjaśnić. Zjawisko bywało irytujące, gdy udało się je raz zaobserwować. Na szczęście problematyczne sceny występują rzadko.
Odwzorowanie szerokiej palety barw
Pokrycie szerokiej palety barw DCI | 74% |
Pokrycie szerokiej palety barw Rec 202095%
Za sprawą kwantowych kropek pokrycie poszerzonej palety barw jest bardzo dobre. Niestety nie jestem w stanie dokładnie ocenić odwzorowania kolorów, czy też poziomów jasności, ponieważ (jak wcześniej napisałem) telewizor celowo przyciemnia statyczny obraz taki jak na przykład plansze do kalibracji. Z pomiaru, który przeprowadziłem i któremu mogę zaufać wynika, że TV zawsze wyświetla odcienie zapisane w przedziale jasności do około 1400-1550 bez względu na to czy jest w stanie tyle wygenerować czy nie.
W żadnym więc wypadku nie następuje obcięcie detali w bielach, czy też ich kompresowanie. Po prostu efekt jest troszeczkę mniejszy gdy zapauzuje się film, lub gdy w scenach jest mało ruchu.