PS5 nie poradzi sobie z otwartymi światami w grach? To słowa byłego programisty Sony i twórcy Killzone
Zdaniem Chrisa Grannela, byłego pracownika Sony i człowieka odpowiedzialnego za powstawanie popularnej serii gier Killzone, PS5 będzie miało kłopoty z renderowaniem dużych otwartych światów. Według niego właściwa implementacja ray tracingu w czasie rzeczywistym może się okazać niemożliwa. Wszystko ma się rozbić o ilość jednostek obliczeniowych obecnych w konsoli. Będzie ich mniej niż w konkurencyjnym Xbox Series X.
PS5 ma na papierze mniej mocy niż Xbox Series X
Nie wiemy jeszcze, jak w praktyce będą się spisywać konsole nowej, 9. generacji. Zarówno Sony jak i Microsoft podzielili się już jednak oficjalnymi detalami technicznymi PS5 i Xboxa Series X i póki co możemy bazować jedynie na tym. A na papierze sytuacja wygląda tak, że to maszyna giganta z Redmont będzie mieć na pokładzie więcej jednostek obliczeniowych (CU). Właśnie to, zdaniem Grannela, ma pokazać różnice w wydajności konkurencyjnych konsol.
Przypomnijmy sobie krótko ujawnione już specyfikacje Xboxa Series X i PlayStation 5:
Xbox Series X | PlayStation 5 | |
Dane techniczne | ||
CPU | 8x Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 CPU | 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency) |
GPU | 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU | 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency) |
Wielkość APU |
360.45 mm2 | ? |
Proces technologiczny |
7nm Enhanced | ? |
Pamięć | 16 GB GDDR6 w/ 320mb bus | 16 GB GDDR6/256-bit |
Przepustowość pamięci |
10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s | 448GB/s |
Pamięć wewnętrzna |
1 TB Custom NVME SSD | Custom 825GB SSD |
Przepustowość I/O |
2.4 GB/s (Raw), 4.8 GB/s (Compressed, with custom hardware decompression block) | 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed) |
Rozszerzenie pamięci |
1 TB Expansion Card (matches internal storage exactly) | NVMe SSD Slot |
Dyski zewnętrzne |
USB 3.2 External HDD Support | USB HDD Support |
Napęd optyczny |
4K Ultra HD Blu-ray | 4K UHD Blu-ray Drive |
Jakość i płynność obrazu |
4K @ 60 FPS, Up to 120 FPS | ? |
PS5 będzie miało problemy z ray tracingiem w grach z otwartymi światami?
Grannel, który ma doświadczenie w pracy dla Sony przy jego flagowej serii Killzone, podzielił się swoją opinią na temat wydajności nowej konsoli Japończyków. Według jego słów, PS5 może mieć kłopot z właściwą implementacją ray tracingu w grach zewnętrznych deweloperów typu sandbox, czyli tych cechujących się dużymi, otwartymi światami.
Deweloper wskazał zwycięzcę wyścigu na tym polu, nawiązując do osławionej konferencji Marka Cernego sprzed miesiąca:
„Tylko jedna konsola następnej generacji będzie mogła wprowadzić ray tracing w czasie rzeczywistym. To nieco kontrowersyjna opinia… ale Cerny pominął tę kwestię i nie powiedział w temacie ani słowa… Wszystko sprowadza się do jednostek obliczeniowych, konsystencji, możliwości sprzętowych.”
Później Grannel lekko sprostował swoje słowa, zaznaczając, że nie chodziło mu bezpośrednio o wydajność komponentów konsoli. Sony ma jednak mieć kłopot ze znalezieniem odpowiedniego balansu i będzie musiało pójść na pewne kompromisy. To zrozumiałe biorąc pod uwagę, że pracując nad własnymi tytułami, producent ma pełną kontrolę nad zawartością i odpowiednią optymalizacją gry. Przy grach “zewnętrznych” będzie to wyglądać zgoła inaczej.
Wciąż czekamy na choćby skrawek rozgrywki z PlayStation 5. W przypadku Xboxa Series X wiemy już nieco więcej.
Źródło: ThisGenGaming
Więcej na temat gier i konsol:
- Już wiemy jak rozpoznamy produkty związane z Xbox Series X. Poznaliśmy oficjalne logo
- Microsoft wyda Xbox One X w limitowanej edycji „Cyberpunk 2077”. Design zachwyca!
- Xbox One S 1TB w polskich sklepach za jedyne 644 zł. Nowe promocje wystartowały!
- PS5 ukaże się w tym roku, ale w limitowanej ilości. Konsol może nie wystarczyć dla każdego
- Google Stadia od teraz również za darmo. Nadchodzi aplikacja na Android TV
- Darmowe gry na PlayStation 4 ramach akcji Play At Home! W co zagramy?