UltraHD / 4K
|
Panasonic DX750 posiada dobrą kompatybilność z treścią Ultra HD. Potrafi ją odtworzyć zarówno przez HDMI, jak i z nośników zewnętrznych, streamingu i tunerów. Mam na myśli oczywiście odtwarzanie wraz ze wszystkimi walorami – HDR, oraz szeroką paletą barw. Telewizor nie posiada jednak certyfikatu UHD Premium, ponieważ nie uzyskuje jasności wyższej niż 1 000cd/m2. W następnych akapitach sprawdzę w specjalnej sekwencji ile dokładnie jest w stanie z siebie wykrzesać w jasnych “HDRowych” blaskach. Panasonic nie wspiera także normy Dolby Vision, jednak w obecnej chwili materiały wspierające to rozszerzenie standardu HDR odnaleźć można jedynie w pojedynczych filmach na Netflix. Tytuły wydawane na nośnikach Ultra HD Blu-ray, korzystają z “bazowej” normy HDR10, którą telewizor wspiera doskonale.
Przypomnę jeszcze tylko, że wsparcie dla HDR należy włączyć w menu konfiguracji telewizora. Domyślnie jest ono wyłączone. Wizyta w menu sugeruje, że tylko dwa pierwsze gniazda HDMI pozwalają na dostarczenie tego typu treści:
To ustawienie należy zmienić żeby działał HDR przez HDMI
Po aktywowaniu funkcji telewizor automatycznie przełącza się w tryb HDR po wykryciu sygnału:
Obsługa HDR jest bezproblemowa!
Certyfika Ultra HD Premium | TAK |
Pokrycie szerokiej palety barw DCI / Rec 2020 | 94% / 75% |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 | TAK |
Wsparcie dla Dolby Vision | NIE |
Poprawne odtwarzanie testowego kanału UHD z DVB-T | TAK |
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC | TAK |
Obsługa YouTube w 4K | TAK |
Kompatybilność z HDCP 2.2 | TAK – HDMI 1 i 2 |
Jakość efektu HDR
|
Scena | Opis sceny | Jasność HDR | Scena | Opis sceny | Jasność HDR |
Najjaśniejsza ze scen, blaski słońca przekraczają jasność 2 000cd/m2 | 500 cd/m2 | Bardzo ciemna scena, najłatwiejsza do odtworzenia. Jedynymi jasnymi elementami są płomienie | 540 cd/m2 | ||
Scena o niskiej jasności, gdzie tylko księżyc i jego odbicie ma ponadnormatywną jasność | 480 cd/m2 | Zbilansowana scena o średniej jasności nieznacznie wchodzącej w zakres HDR | 440 cd/m2 | ||
Plansza “L20”. Na takiej robione są testy konsorcjum UHD Alliance | 540 cd/m2 |
- 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
- 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
- 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
- 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR jest wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
- 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, osoby stykające się z tym po raz pierwszy robią WOW
- > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.
Dokładne wytłumaczenie sekwencji testowej HDR znajduje się tutaj.
Sekwencja testowa jasno pokazuje, że możliwości telewizora oscylują w okolicach 500cd/m2. Jest to niewysoka wartość, aczkolwiek pozwala ona poczuć już pewien smaczek większej ilości detali w bielach i znacznie lepszego odwzorowania rzeczywistości. Pozostaje jednak poczucie, że mogłoby być lepiej. Na duży plus należy jednak zapisać stabilność działania efektu HDR. Bez względu na to jak wysoka jest średnia jasność sceny, ekran nie przygasa i nie “oszukuje” wzroku widza.
Odwzorowanie szerokiej palety barw
Po podaniu sygnału testowego z HDR i w szerokiej palecie barw telewizor nie przełącza się w inny tryb obrazu. Nadal zostaje “Prawdziwe Kino” wraz ze wszystkimi ustawieniami kalibracyjnymi wykonanymi w trybie Full HD. Korekty te działają jednak zaskakująco dobrze. Odcień szarości jest referencyny w całym zakresie od czerni do bieli! Nie ma też żadnego problemu z mapowaniem próbek barw w szerokiej palecie. Oczywiście w pewnym momencie możliwości telewizora się kończą, stąd wysokie wartości maksymalne błędów, jednak w rejonach tak wysokich nasyceń nie ma praktycznie zakodowanych barw w dzisiejszych filmach. Jeżeli chodzi o charakterystykę jasności, to w oczy rzuca się jeden niuans – w rejonach wysokich, tj. 600 – 1000cd/m2 zmierzona charakterystyka (niebieska linia) układa się w lekkie “kolanko” poniżej wzorcowej charakterystyki (pomarańczowa linia). To oznacza, że telewizor kompresuje tony tam gdzie kończą się fizycznie możliwości matrycy. Dzięki temu detale z zakresu wysokich jasności nie zostaną utracone. Będą jedynie przyciemnione.
Subiektywnie z oglądania treści Ultra HD
Wrażenia z oglądania treści Ultra HD na Panasonic DX750 są bardzo pozytywne ze względu na świetne odwzorowanie barw. Obraz jest dosłownie jak żywy pod względem kolorów. Skóra naturalna, a barwy, które mają być krzykliwe właśnie takie są – to dzięki specjalnym diodom zastosowanym do podświetlania ekranu. Pozwalają one uzyskać poszerzoną paletę kolorów (94% DCI). Efekty HDR mogłyby być lepsze, no, ale coś przecież musi odróżniać te tańsze telewizory od tych droższych. Sprawność telewizora pod tym kątem pozwala jednak odwzorować znaczną część detali w jaskrawych światłach.
Treść Ultra HD na Panasonic DX750.