NVIDIA ujawniła 2X MOCNIESZE karty GeForce RTX 50! Mamy polskie ceny nowych modeli
Firma NVIDIA zaprezentowała na targach CES najbardziej zaawansowane karty graficzne dla graczy, twórców i programistów – GeForce RTX serii 50 w wersjach na komputery stacjonarne i laptopy. Mamy już polskie ceny nowych modeli! Co wprowadzą?
Nowe karty graficzne NVIDIA GeForce RTX serii 50 zaprezentowane. Polskie ceny
Zasilana przez architekturę NVIDIA Blackwell, piątą generację rdzeni Tensor i czwartą generację rdzeni RT, seria kart graficznych GeForce RTX 50 zapewnia innowacyjne możliwości w zakresie renderowania wspomaganego przez AI, w tym m.in. neuronowe shadery, techniki tworzenia cyfrowych ludzi, geometrię i oświetlenie.
“Architektura Blackwell, serce sztucznej inteligencji, trafia właśnie do graczy komputerowych, programistów i twórców” – powiedział Jensen Huang, założyciel i dyrektor generalny firmy NVIDIA. “Łącząc renderowanie neuronowe oparte na AI z ray tracingiem, Blackwell stanowi najbardziej znaczącą innowację w grafice komputerowej od czasu wprowadzenia przez nas programowalnych shaderów 25 lat temu”.
Karta graficzna GeForce RTX 5090, najszybsza jak dotąd z serii GeForce RTX, posiada 92 miliardy tranzystorów, zapewniając ponad 3352 biliony operacji obliczeniowych AI na sekundę (TOPS). Dzięki innowacjom architektury Blackwell oraz technice DLSS 4, GeForce RTX 5090 przewyższa wydajnością kartę GeForce RTX 4090 nawet dwukrotnie.
Karty GeForce z architekturą Blackwell trafiają również do laptopów, zachowując całą funkcjonalność z wersji stacjonarnej, oferując znaczne usprawnienia w obszarze mobilnej wydajności, w tym niezwykłe możliwości graficzne i imponującą efektywność energetyczną. Nowa generacja zestawu technik NVIDIA Max-Q wydłuża czas pracy na baterii nawet o 40% i umożliwia tworzenie smukłych oraz lekkich laptopów bez kompromisów w zakresie mocy czy osiągów.
NVIDIA DLSS 4 zwiększa wydajność nawet ośmiokrotnie
Technika DLSS 4 wprowadza funkcję Multi Frame Generation, która dzięki sztucznej inteligencji jeszcze bardziej zwiększa liczbę wyświetlanych klatek, generując do trzech dodatkowych ramek na każdą wyrenderowaną tradycyjnie. Działa ona w połączeniu z pozostałymi funkcjami DLSS, zapewniając nawet 8-krotny wzrost wydajności względem tradycyjnego renderowania, a jednocześnie zachowując maksymalną responsywność dzięki technice NVIDIA Reflex.
DLSS 4 oferuje również, po raz pierwszy w historii branży grafiki komputerowej, wykorzystanie modelu transformatora w czasie rzeczywistym. Modele oparte na transformatorach, takie jak DLSS Ray Reconstruction i Super Resolution, wykorzystują dwa razy więcej parametrów oraz cztery razy większą moc obliczeniową, co przekłada się na większą stabilność obrazu, zmniejszenie efektu smużenia, wyższy poziom szczegółowości i lepsze wygładzanie krawędzi w grach komputerowych. DLSS 4 będzie obsługiwana przez karty graficzne GeForce RTX serii 50 w dniu ich premiery w ponad 75 grach i aplikacjach.
Z kolei NVIDIA Reflex 2 wprowadza Frame Warp, innowacyjną technikę redukcji opóźnień w grach, która aktualizuje wyrenderowaną klatkę na podstawie najnowszych danych o ruchach myszy tuż przed wysłaniem jej do wyświetlacza. Reflex 2 może zmniejszyć opóźnienia systemowe nawet o 75%. Daje to graczom przewagę w rozgrywkach wieloosobowych oraz sprawia, że tytuły dla jednego gracza stają się jeszcze bardziej responsywne.
Architektura Blackwell wprowadza AI do shaderów
Dwadzieścia pięć lat temu firma NVIDIA zaprezentowała karty GeForce 3 i programowalne shadery, które stały się fundamentem dla dwóch dekad innowacji w grafice. Od cieniowania pikselowego (pixel shading), przez cieniowanie obliczeniowe (compute shading), aż po ray tracing w czasie rzeczywistym. Wraz z kartami graficznymi GeForce RTX serii 50 firma NVIDIA wprowadza neuronowe shadery RTX, które umożliwiają wykorzystanie niewielkich sieci neuronowych w programowalnych shaderach, pozwalając na uzyskanie materiałów i oświetlenia o filmowej jakości oraz wielu innych efektów w czasie rzeczywistym.
Renderowanie postaci w czasie rzeczywistym w grach komputerowych jest jednym z najtrudniejszych zadań w grafice, ponieważ ludzkie oko wyłapuje nawet najdrobniejsze błędy czy artefakty w cyfrowych wizerunkach ludzi. Z tego względu funkcja RTX Neural Faces przyjmuje na wejściu zwykłą, rastrowaną twarz oraz dane na temat pozy postaci, aby następnie skorzystać z generatywnej AI do wygenerowania wysokiej jakości i czasowo stabilnego modelu cyfrowej twarzy. Wszystko w czasie rzeczywistym.
RTX Neural Faces idzie w parze z nowymi rozwiązaniami RTX do ray tracingu włosów i skóry. Te udoskonalenia, w połączeniu z funkcją RTX Mega Geometry pozwalającą na ray tracing nawet 100 razy większej liczby trójkątów w scenie, zapowiadają ogromny skok w realistycznym odwzorowaniu postaci i środowiska w grach.
Moc renderowania neuronowego, techniki DLSS 4 oraz nowego modelu DLSS wykorzystującego architekturę transformatorów w kartach graficznych GeForce RTX serii 50 można zobaczyć w Zorah, nowym demie technologicznym od firmy NVIDIA.
Autonomiczne postacie w grach
Karty graficzne GeForce RTX serii 50 zapewniają niezrównaną moc obliczeniową AI (AI TOPS), dzięki czemu mogą jednocześnie renderować grę i obsługiwać autonomiczne postacie.
NVIDIA wprowadza zestaw nowych technik NVIDIA ACE, które pozwalają postaciom w grach postrzegać, planować i działać jak bohaterowie kierowani przez graczy. Autonomiczne postacie oparte na technice ACE trafią do PUBG: BATTLEGROUNDS studia KRAFTON, InZOI (nadchodzącej symulacji życia tego samego wydawcy) oraz MIR5 od Wemade Next.
Postacie korzystające z technik NVIDIA ACE w PUBG planują i realizują strategiczne działania, dynamicznie współpracując z graczami, aby przetrwać. W InZOI występują inteligentne postacie Zoi, które samodzielnie dostosowują swoje zachowanie w oparciu o wyznaczone cele życiowe oraz wydarzenia w grze. W MIR5 bossowie rajdów napędzani wielkimi modelami językowymi (LLM) zmieniają taktykę w zależności od zachowania graczy, zapewniając bardziej zróżnicowane i wymagające starcia.
Modele AI Foundation dla komputerów RTX A
W tym przypadku możliwe zastosowania obejmują wielkie modele językowe (LLM), wizyjne modele językowe, generowanie obrazów, przetwarzanie mowy, osadzanie modeli do wyszukiwania rozszerzonego, ekstrakcję danych z plików PDF i systemy wizyjne. Mikrousługi NIM zawierają wszystkie elementy potrzebne do uruchamiania AI na komputerach PC, a ich optymalizacja pozwala na sprawne działanie na każdej karcie graficznej NVIDIA.
Aby zademonstrować jak entuzjaści i programiści ekosystemu RTX mogą skorzystać z mikrousług NIM do tworzenia asystentów i agentów AI, firma NVIDIA udostępni je oraz projekty AI dla komputerów RTX AI od wiodących dostawców modeli sieci neuronowych, takich jak Black Forest Labs, Meta, Mistral i Stability.AI. Na potrzeby prezentacji możliwości NIM w tym zakresie, NVIDIA zaprezentowała dziś wstępną wersję Project R2X, cyfrowego awatara z zaimplementowanym systemem wizyjnym, który może dostarczać użytkownikowi między innymi informacji w czasie rzeczywistym, pomagać w obsłudze aplikacji biurowych i wideokonferencji czy odczytywać i streszczać dokumenty.
Narzędzia dla twórców wykorzystujące AI
Karty GeForce RTX serii 50 w znaczący sposób przyspieszają pracę kreatywną. To pierwsze konsumenckie procesory graficzne obsługujące precyzję FP4, co zwiększa wydajność generowania obrazów AI dla modeli takich jak FLUX nawet dwukrotnie oraz umożliwia uruchamianie modeli generatywnej sztucznej inteligencji lokalnie, przy mniejszym zapotrzebowaniu na pamięć w porównaniu ze sprzętem poprzedniej generacji.
Aplikacja NVIDIA Broadcast zyskuje dwie nowe funkcje w wersji beta oparte na AI: Studio Voice, która poprawia jakość dźwięku z mikrofonu oraz Virtual Key Light, doświetlającą twarze w celu uzyskania doskonalszych transmisji. Z kolei platforma Streamlabs wprowadza Intelligent Streaming Assistant, napędzanego przez NVIDIA ACE i Inworld AI, który pełni rolę współprowadzącego, producenta i asystenta technicznego, wzbogacając transmisje na żywo.
Edycje NVIDIA Founders Edition kart GeForce RTX 5090, RTX 5080 oraz RTX 5070 będą dostępne na stronie nvidia.com oraz u wybranych sprzedawców na całym świecie. Modele z zegarami referencyjnymi oraz fabrycznie podkręcone będą dostępne od wiodących producentów kart, takich jak ASUS, Colorful, Gainward, GALAX, GIGABYTE, INNO3D, KFA2, MSI, Palit, PNY i ZOTAC, a także w zestawach od producentów systemów komputerowych, w tym Falcon Northwest, Infiniarc, MAINGEAR, Mifcom, ORIGIN PC, PC Specialist i Scan Computers.
Laptopy wyposażone w karty GeForce RTX 5090, RTX 5080 oraz RTX 5070 Ti będą dostępne od marca, natomiast modele z RTX 5070 pojawią się w sprzedaży od kwietnia od największych producentów na świecie, takich jak Acer, ASUS, Dell, GIGABYTE, HP, Lenovo, MECHREVO, MSI i Razer.
Polskie ceny nowych kart GeForce RTX serii 50
- GeForce RTX 5090 – 10 299 zł (dostępne od 30 stycznia)
- GeForce RTX 5080 – 5 199 zł (dostępne od 30 stycznia)
- GeForce RTX 5070 Ti – 3 899 zł (dostępne od lutego)
- GeForce RTX 5070 – 2 849 zł (dostępne od lutego)
Poniżej można obejrzeć konferencję firmy NVIDIA, podczas której ogłoszono karty graficzne:
Źródło: NVIDIA
Znajdujesz się w sekcji Informacje prasowe. Zamieszczone tutaj materiały zostały w dużej części opracowane przez firmy niezwiązane z redakcją HDTVPolska. Redakcja HDTVPolska nie ponosi odpowiedzialności za treść publikacji.
Zobacz więcej:
- Zagrasz na swoim telewizorze bez konsoli. Aplikacja Xbox poszerza zasięg! Gdzie się pojawi?
- Takiego telewizora jeszcze nie widziałeś. Hisense ujawniło 136-calowego giganta Micro LED!
- SkyShowtime usunie te filmy! Na ich obejrzenie masz już mało czasu
- Na te 3 seriale warto czekać! Premiery w styczniu na Netflix i Max
- Netflix: dziś premiera 2. sezonu znakomitego, hitowego serialu! Możesz już oglądać