Kontrast i Czerń
Jak już każdy powinien wiedzieć z artykułu o matrycach, kontrast i czerń nie są akurat najmocniejszą stroną matryc IPS. Uzyskują one natywny kontrast w okolicach 1000:1, co generalnie nie zapewnia zbyt atrakcyjnej czerni w nocy. Widać wtedy jej świecenie. LG UH8507 uzyskuje trochę ponad tą przeciętną – wynik po kalibracji to 1140:1, co oczywiście też nie powala przy seansach kinowych. Na szczęście ma funkcję strefowego wygaszania, która potrafi przyciemnić czerń miejscowo na ekranie. Zobaczmy jak sobie radzi.
Regulacja funkcji wygaszania strefowego znajduje się na samym dole menu “Opcje obrazu”. Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb działania jej, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty.
Funkcja lokalnego wygaszania znajduje się w Menu -> Obraz -> Opcje obrazu. Zalecam tryb “Niska”.
Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem).
Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru | |||
wygaszanie: WYŁ | wygaszanie: NISKA | wygaszanie: ŚREDNIA | wygaszanie: WYSOKA | ||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 1 250:1 | 45 000:1 | 83 000:1 | 65 000:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 1 250:1 | 1 300:1 | 2 100:1 | 2 500:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 1 800:1 | 1 800:1 | 1 900:1 | 1 800:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 1 400:1 | 1 900:1 | 2 600:1 | 2 900:1 |
Sprawność działania algorytmu w poszczególnych scenach jasno wskazuje, że telewizor wygasza ekran pionowymi pasami. Jest to też nietrudne do zauważenia – szczególnie stojąc pod kątem do telewizora. Widać, że powyżej i poniżej jasnych obiektów na ekranie następuje rozjaśnienie czerni. W przypadku krawędziowego podświetlenia ekranu jest to z resztą nieuniknione. Mimo to lokalne wygaszanie jest w stanie podnieść wyniki kontrastu do bardziej zadowalającego poziomu. Oczywiście nie jest to taki poziom, by czerń zlewała się z ramka, jednak plastyka i głębia obrazu widocznie wzrasta i nieco mija odczucie, że obcujemy z telewizorem wyposażonym w matryce IPS.
Wybranym przeze mnie trybem działania jest “niska” z tego względu, że nie wpływa ono negatywnie na przejścia tonalne obrazu. Nic nie ginie w czerniach, ani w bielach, a także obraz nie “spłaszcza się”. Te zjawiska następują jednak przy wyższych ustawieniach. W trybie “średnia” są jeszcze do zaakceptowania (w zamian zyskujemy wyższy kontrast), jednak w “wysoka” już trochę za mocne jak na mój gust. W prawdzie kontrast wzrasta jeszcze bardziej, ale obraz staje się trochę nazbyt wypaczony. Polecam osobom, które dbają wyłącznie o czerń. Zobaczcie z resztą sami konsekwencje płynące z danego ustawienia
Tryb funkcji wygaszania | Wyłączony | Minimum | Pośredni | Maksimum |
Zdjęcie obrazu | ||||
Opis działania | Zdjęcie prezentuje obraz referencyjny (po kalibracji) bez lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia. | Brak zmian w jakości obrazu, lepsza czerń dookoła obiektu. | Niewielki spadek jakości, najjaśniejsze tony obrazu spłaszczają się. | Tak jak w trybie Pośrednim, jednak spłaszczenie obrazu jest dużo większe. |