Home Testy Projektory BenQ Kino domowe 4K na dużym ekranie | TEST | BenQ W5700
Kino domowe 4K na dużym ekranie | TEST | BenQ W5700

Kino domowe 4K na dużym ekranie | TEST | BenQ W5700

23.22K
1

Kontrast i czerń

Ocena kontrastu projektora jest znacznie cięższym zadaniem aniżeli w przypadku wyświetlacza. W tym przypadku dużą rolę odgrywają warunki otoczenia (to ile światła odbija się od ścian i rozświetla czerń na ekranie). Na szczęście w naszej Sali redakcyjnej 95% przedmiotów ma kolor czarny i odbicia są zminimalizowane. To pozwala wydać rzetelny werdykt.

W kwestii czerni i kontrastu, BenQ W5700 niestety ma swoje słabe ogniwo. Jest nim przetwornik DMD 0,47″, który nie zapewnia dobrego kontrastu, co wiemy już po testach innych urządzeń wykorzystujących ten układ. Na szczęście w projektorze znalazł się system dynamicznej przysłony, który potrafi automatycznie regulować ilość światła projektora tak, by ciemne sceny były dodatkowo przyciemnione (by nie zauważać świecenia czerni). To pozwala trochę oszukać oko i wizualnie podnieść kontrast, choć nadal widać, że czerń zbyt dobra nie jest.

Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
On/off zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli 780:1 On/off + dynamiczna przysłona zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli wraz ze wspomaganiem dynamicznej przysłony, która przyciemna czarny obraz 3300:1
Kontrast ANSI obrazujący zdolność do wyświetlania czerni w bezpośrednim sąsiedztwie jasnych elementów 155:1 Kontrast APL 50% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 50% ekranu 155:1
Kontrast APL 65% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 35% ekranu 205:1 Kontrast APL 80% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 20% ekranu 305:1
Kontrast APL 90% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 10% ekranu 400:1

Poziom czerni na BenQ W5700 nie zachwyca. Jak widać przetwornik DMD 0,47″ cierpi na ten sam problem co swój starszy brat 0,66″. Większy stopień rozproszenia światła powoduje gorsze blokowanie go i w konsekwencji gorszą czerń. Niemniej, efekty są lepsze niż w tańszym modelu W2700 i to dosyć wyraźnie! Widać tutaj pozytywny wpływ wyższej klasy obiektywu.

Niższy kontrast najbardziej widać w ujęciach typowo nocnych, gdzie jest niewiele jaskrawych elementów filmu na ekranie. Nawet jednak w scenach mieszanych obraz ma mniej głębi niż zwykle, ze względu na niższy niż typowo kontrast ANSI. No cóż, po prostu ten element projektora nie jest najlepszy. Jak to się mówi: wszystkiego mieć nie można gdy kupujemy sprzęt z dużym naciskiem na cenę. Wysoki poziom czerni prawie zawsze idzie w parze z bardzo wysoką ceną projektora.

(23224)

4 1 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

1
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
Michał
Michał
3 lat temu

Mam pytanie. Proszę o doradzenie. Jaki projektor lepiej wybrać. Dobrej jakości fhd laserowy czy w podobnej cenie DLP natomiast w 4k? Jestem zainteresowany optoma zh403 fhd laserowy. Chyba, że poleca ktoś coś lepszego w cenie około 5 tys.

1
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x