INPUT LAG co to jest? Baza Input Lag. Chroma 4:4:4 – komu potrzebna?
- Input Lag – czy są na sali gracze?
- Jak krótki Input Lag musi mieć wyświetlacz do gier?
- Sprawdź się sam
- Jakie rodzaje input lag’a nas interesują?
- Jak mierzymy input lag?
- Metoda dodatkowa – w testach monitorów PC
- Czy telewizor do konsoli powinien mieć matrycę 60Hz czy 120Hz?
- Chroma 4:4:4, co to jest i komu to jest potrzebne?
- Baza Input Lag w telewizorach na 2016 rok: (duży update w listopadzie 2016)
- Baza Input Lag w telewizorach na 2015 rok:
- Baza Input Lag w projektorach na 2015 & 2016 rok:
Jakie rodzaje input lag’a nas interesują?
Do 2016 roku zagadnienie input lag’a było o tyle proste, że każda konsola podawała ten sam rodzaj sygnału – 1920x1080p 60Hz. Wraz z pojawieniem się odświeżonych wersji nowych konsol i upowszechnieniu się wyświetlaczy 4K, oraz HDR, sprawa nie jest już taka prosta. PlayStation 4 otrzymało upgrade pozwalający uzyskać obraz Full HD z HDR. Z kolei Xbox One S, oraz PS4 Pro pozwalają także generować grafikę w standardzie HDR, ale i z wyższą rozdzielczością – 3840x2160p 60Hz. Telewizor może mieć całkowicie inne wartości input lag dla wszystkich tych formatów sygnału. Aby wyjść na przeciw zmianom, w październiku 2016 roku wdrożyliśmy nową procedurę, na którą składa się 6 pomiarów:
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | tryb “Gra” | X ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | X ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | tryb “Gra” | X ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | tryb “Gra” | X ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | X ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | tryb “Film” | X ms |
Jak widzicie po opisach w powyższej tabeli, posiadaczy różnych konsol i wyświetlaczy interesują różne wyniki. Ostatnia wartość (w trybie Film) zostawiona jest w ramach ciekawostki, ponieważ niektórzy lubią grać z opcją powielania klatek (ruch jest wtedy płynniejszy, ale z reguły lag wzrasta drastycznie). Pomiar “@ 4:4:4” dotyczy trybu w którym reprodukowana jest chroma 4:4:4/rgb w pełnej rozdzielczości, o czym napiszę później. Pomiar numer 3 ([PC]), oraz numer 6 ([FILM]) jest zawsze dokonywany w natywnej rozdzielczości telewizora.
(71445)