Powrót

Hisense E7NQ Pro – testujemy niedrogi telewizor 100 cali!

Telewizory wielkoformatowe są coraz powszechniejsze. I nic w tym dziwnego, skoro ich cena staje się coraz bardziej przystępna dla przeciętnego konsumenta, który nie dysponuje wielkim budżetem, a jednak chciałby mieć swój własny kawałek kina tylko dla siebie. Z pomocą przychodzą tutaj producenci, którzy dla standardowego odbiorcy często nie są znani. Na zaproszenie wschodzącej gwiazdy rynku europejskiego, czyli Hisense, zawitaliśmy na specjalne wydarzenie dla prasy i dziennikarzy technologicznych.

Nie oznacza to, że redakcja HDTVPolska w jakikolwiek sposób spojrzy bardziej przychylnym okiem na ten telewizor. Dla nas liczą się tylko realne wyniki z naszych testów i przyrządów pomiarowych.

Bohaterem dzisiejszego testu jest prawdziwy olbrzym – Hisense E7NQ Pro o przekątnej 100 cali, którego z powodu jego gabarytów raczej na próżno szukać na sklepowych półkach. Wykorzystajmy więc to, że jako pierwsi w Polsce mogliśmy spojrzeć na najnowsze dzieło tego producenta i sprawdźmy, co kryje się pod obudową. A trzeba przyznać, że połączenie takiej wielkości i ceny nie jest łatwym zadaniem, więc jesteśmy prawie pewni, że inżynierowie musieli pójść na pewnego rodzaju ustępstwa.

Sama matryca posiada bezpośrednie podświetlenie z lokalnym wygaszaniem, co powinno zwielokrotnić kontrast i czerń. Drugą sprawą jest odświeżanie samej matrycy. Tutaj nie mogło być inaczej niż zastosowanie panelu o wysokiej częstotliwości odświeżania, wynoszącej 144 Hz. Cała reszta stanowi już szlagier producenta, a mowa tutaj o implementacji złącz HDMI 2.1 oraz szerokim wsparciu dla rozgrywki elektronicznej. Sprawdźmy, jak Hisense E7NQ Pro poradził sobie w naszym teście i recenzji!

Dostępność telewizora
Hisense E7NQ Pro 100 cali (Nowość 2024) 11 999 zł

Czytelniku. Jako jedyni w kraju sprawdzamy osobiście opisywane telewizory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 150 000 zł:

  • Spektroradiometr Jeti Spectraval 1511HiRes
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K80
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink

Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia. Jeżeli zamierzasz skorzystać z naszego tekstu, skontaktuj się z redakcją. Wszelkie prawa do informacji i zdjęć z testów HDTVPolska są zastrzeżone!

Kim jest Hisense? Skąd się wziął prężnie działający w Polsce producent?

Początki marki Hisense sięgają 1969 roku, kiedy to firma rozpoczęła produkcję odbiorników radiowych. W 1996 Hisense rozszerzył swoje portfolio o klimatyzatory, a rok później rozpoczął produkcję telewizorów. W 2002 do oferty włączono chłodziarko-zamrażarki. W 2008 roku Hisense stał się międzynarodowym producentem po przejęciu firmy Kelon. Było to pierwsze duże przejęcie w branży AGD. W 2019 roku Hisense obchodził 50. rocznicę istnienia firmy.

 

W listopadzie 2020 miesięczny dochód Hisense International Co., Ltd pobił rekord 700 milionów dolarów, ustanawiając historyczny kamień milowy w historii tego przedsiębiorstwa.

Od ponad 50 lat, Hisense angażuje się w rozwój innowacji w dziedzinie elektroniki użytkowej. Obecnie jest najchętniej wybieraną marką telewizorów w Chinach, Australii i RPA oraz drugim producentem chłodziarko-zamrażarek w Chinach. Zatrudnia ponad 80 000 osób w 54 firmach i ma 12 ośrodków B+R na całym świecie. Wszystko po to, aby oferować produkty wysokiej jakości, nowoczesne i przystępne cenowo, które poprawiają jakość życia klientów.

Hisense na IFA 2023 w Berlinie

Cechy telewizora Hisense 100E7NQ Pro okiem producenta:

Telewizor 100 cali – wymiary. Budowa i wygląd Hisense 100″ E7NQ Pro

Nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiemy, że telewizor Hisense 100” E7NQ Pro jest ogromny. Jednak by uzmysłowić Wam, jak bardzo, podajemy wymiary jednostki bez podstawy: 223 cm szerokości oraz 128 cm wysokości. Prawda, że obrazuje, z jakim monstrum mamy tu do czynienia? Całości podkręca fakt, że jednostka waży ponad 62 kg w opcji z podstawą, a bez – równo 60 kg.

Pomimo swojej postury telewizor nie jest przesadnie głęboki. Sama zaś ramka została stworzona ze szczotkowanego aluminium i, dzięki temu, że licuje się z ekranem, tworzy harmonijną całość. Uprzedzamy, że jeśli ktoś zdecyduje się na powieszenie tej jednostki, należałoby się uzbroić w porządny uchwyt oraz, najlepiej, kotwy chemiczne.

Sterowanie telewizorem odbywa się za pomocą nowego, wykorzystującego energię słoneczną pilota. Jest wykonany ze szczotkowanego aluminium, przez co faktycznie nie jest on najlżejszy, ale zdecydowanie pewniej trzyma się w dłoni i daje przyjemniejsze odczucia z korzystania. Na samej bryle znajdziemy wszelkie niezbędne klawisze oraz skróty do najpopularniejszych aplikacji, w tym Netflix, Disney+, Rakuten, Amazon Prime, czy YouTube. Co ciekawe, w dolnej części umieszczono panel solarny, dzięki któremu możemy oczywiście ładować urządzenie.

Dostępne porty i złącza

Zestaw portów i złączy jest dość standardowy. Znajdziemy tu cztery złącza HDMI (w tym dwa w standardzie 2.1), dwa porty USB (w tym jeden 3.0), wyjście optyczne, komplet tunerów telewizyjnych oraz złącze Ethernet. Niestety złącze eARC znajduje się w jednym z portów 2.1, więc podłączenie tą drogą np. soundbara oznaczać będzie, że pozostaniemy tylko z jednym portem o pełnej przepustowości. Warto również wspomnieć o tym, że posiadając moduł CAM, trudnym bądź niemożliwym będzie korzystanie z dwóch złączy HDMI. Cóż, dziwne rozmieszczenie. Przejdźmy jednak do tego co nas najbardziej interesuje, czyli do pomiarów i testów.

Testy syntetyczne

Czytelniku. Jako jedyni w kraju sprawdzamy osobiście opisywane telewizory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 150 000 zł:

  • Spektroradiometr Jeti Spectraval 1511HiRes
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K80
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink

Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia. Jeżeli zamierzasz skorzystać z naszego tekstu, skontaktuj się z redakcją. Wszelkie prawa do informacji i zdjęć z testów HDTVPolska są zastrzeżone!

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 100″
Typ matrycy LCD (z podświetleniem FALD), PFS LED typ. VA
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 144Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) 3 865:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: 34 428:1
  • max: 44 933:1
  • min: 19 733:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 533 cd/m2, HDR: 838 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu średnie, ekran satynowy
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,8
  • maks. dE: 1,4
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 396 cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 8 ms – tryb gra – 1080p120Hz + HDR (konsole nowej generacji Xbox Series S/X, Playstation 5)
  • 16 ms – tryb gra – 4K60Hz + HDR (konsole nowej generacji Xbox Series S/X, Playstation 5)
  • 8 ms – tryb gra – 4K120Hz + HDR (konsole nowej generacji Xbox Series S/X, Playstation 5)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p120Hz w trybie “Gra” oraz “PC”
Dodatkowe funkcje dla graczy
  • VRR-HDMI-zmienna częstotliwość odświeżania
  • ALLM-automatyczny tryb gra
  • G-Sync
  • Game Bar
  • 4K@120Hz
  • 1080p@240Hz
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Matryca i zalecane ustawienia

Matryca

Panelem wykorzystywanym przez bohatera testu jest wysokokontrastowa jednostka VA. Zastosowanie tego rodzaju matrycy pozwala na zdecydowanie większe możliwości pod kątem jakości kontrastu i czerni, co jest kluczowym elementem podczas oceny jakości obrazu. Nawet jeśli telewizor posiada dobrze odwzorowane barwy, a mimo to te dwa czynniki nie są na dobrym poziomie, to ogólna jakość reprodukcji intencji reżyserskiej będzie kuła w oczy.

Jak możemy spostrzec na zdjęciu wykonanym pod mikroskopem, producent nie zdecydował się na zastosowanie powłoki poszerzającej kąty widzenia, przez co osoby oglądające na skraju kanapy mogą doświadczyć efektu degradacji kolorów oraz spadku kontrastu. Nie ukrywajmy, że w tym przypadku nie jest to szczególnie duża wada, a raczej rozsądek spowodowany chęcią dostarczenia maksymalnej jakości w stosunkowo niskiej cenie. Sama matryca została wsparta podświetleniem FALD, który jest niczym innym jak standardowymi diodami LED podzielonymi na kilkadziesiąt stref wygaszania.

Analiza widma podświetlenia zdradziła nam, że zdecydowano się na wykorzystanie fosforu PFS naniesionego na podświetlenie. Ma on oczywiście za zadanie poszerzenie palety barw, co wyszło całkiem dobrze, i pokrycie palety barw DCI-P3 sięga 92%. Po prawej stronie naturalnie znajdziecie zdjęcia zarówno struktury pikseli, jak i widma światła.

Zalecane ustawienia

Zmianą w stosunku do lat ubiegłych, najlepszym trybem fabrycznym okazał się w tym przypadku najnowszy tryb “Filmmaker”. Włączenie tego trybu to wszystko, co może zrobić użytkownik, by otrzymać najlepszą jakość obrazu.

Testy szczegółowe

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

Tryb fabryczny “FILMMAKER” SDR

wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 1,9 maksymalna 4,2
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,1 maksymalna 5,0
Średnia deltaE palety szarości 3,2 maksymalna 5,1

Kalibracja Hisense 100E7NQ Pro

wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 1,2 maksymalna 3,9
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,7 maksymalna 1,7
Średnia deltaE palety szarości 0,8 maksymalna 1,4

Przyszedł czas na to, co lubimy najbardziej, czyli wnikliwe testy i analizy. Jak zawsze, pod pierwszy ogień pójdzie sprawność telewizora w materiałach SDR, czyli w standardowym scenariuszu telewizji oraz filmów na nośnikach DVD / Blu-ray, czy po prostu starszych produkcji. Zwyczajowo od dłuższego czasu najlepszym trybem fabrycznym w telewizorach Hisense pod względem odwzorowania barw jest “Filmmaker”. Pomimo tego, że faktycznie był najbardziej korzystny z predefiniowanych, to posiadał delikatne mankamenty. Pierwszym z nich była gamma, czyli wykres odpowiadający za znaczną część jakości obrazu, gdyż pod swoją pieczą trzyma kontrastowość obrazu. Jak możemy zauważyć, wykres składający się z połączonego wielopunktu nie miał wartości referencyjnej oznaczonej pomarańczową linią. Co jednak taki stan rzeczy oznaczał dla widza? Przede wszystkim spadek kontrastu, a co za tym idzie, głębi i dynamiki obrazu pomimo zastosowania matrycy VA. Ta bardziej w tym przypadku przypominała panel IPS. Drugą rzeczą, którą warto było sprawdzić, był naturalnie balans bieli. Nie zdziwiło nas jednak jego zachowanie, gdyż jest to dość częsty widok w trybach filmowych. Dominującym kolorem czerwonym, balans bieli narzucał zażółcenie obrazu wpływające na kolor skóry. Wartą odnotowania rzeczą jest również samo nasycenie kolorów, pokazane na wykresie “ColorChecker”, które jasno pokazywało spadek nasycenia barw. Producent wyposażył telewizor w zaawansowany system zarządzania barwami (CMS) oraz 2- i 20-punktową regulację skali szarości. Dzięki nim byliśmy w stanie poprawić fabryczną charakterystykę telewizora, przez co wyświetlane treści dużo bardziej pokazywały to, co chciał przekazać nam reżyser.

Kontrast i czerń

Hisense 100E7NQ Pro wykorzystuje matrycę VA o współczynniku kontrastu ANSI wynoszącym 3865:1. Nie jest to rekordowy wynik, jednak wciąż przyzwoity w porównaniu do paneli IPS/ADS, których czerń w znacznej części przypadków jest po prostu szara. Sama matryca została wyposażona w pełne podświetlenie strefowe (FALD).

SCENA
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI  44 933:1
CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA 34 316:1
PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA 19 733:1
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI 38 733:1

Jak na tego typu podświetlenie musimy przyznać, że wyniki są bardzo zadowalające. Praktycznie każdy wynik przekraczający wartość 20 000 uznajemy za pozwalający na komfortowe oglądanie w warunkach ciemni, a pasy filmowe będą zlewać się z ramką telewizora.

Warto jednak wspomnieć o pewnych mankamentach, których nie ustrzegł się testowany bohater. Przed tym wspomnimy jeszcze, że wszelkie procedury testowe wykorzystujące algorytm wygaszania przeprowadzaliśmy na najbardziej optymalnym ustawieniu, czyli średnim. Otrzymaliśmy dobrą czerń, ale i sensowną zgodność z materiałem źródłowym. Efekt aureoli/bloomingu był na możliwym do zaakceptowania poziomie, a biała poświata wokół napisów praktycznie niezauważalna biorąc pod uwagę wielkośc ekranu.

Należy pochwalić telewizor za przyzwoite oddanie detali. Przyciemniał je, ale nie doprowadzał do efektu białej plamy.

Obsługa Ultra HD / 4K

Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0 i 2.1

Hisense E7NQ Pro wspiera rozdzielczość Ultra HD oraz formaty HDR, takie jak HDR10, HLG, oraz paletę barw Rec.2020. Telewizor został wyposażony w aż dwa formaty HDR oparte o dynamiczne metadane, czyli Dolby Vision oraz HDR10+. Sygnały w takiej formie można uzyskać zarówno z aplikacji streamingowych (np. Netflix, Max, Apple TV, Disney+, Amazon Prime), jak i przez złącze HDMI. W redakcji testowaliśmy go z OPPO UDP-203, i sygnał Dolby Vision aktywował się bez najmniejszego problemu

Cecha: Wynik:
CERTYFIKAT UHD PREMIUM Tak
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) 92% / 74%
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI Tak
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) Dolby Vision, HDR10+
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD Pełna – na osobnym trybie obrazu

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Scena Opis sceny Jasność HDR
NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2 626 cd/m2
SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 256 cd/m2
NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 338 cd/m2
ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 365 cd/m2
PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 839 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – poziom luminancji pozwalający na zapomnienie o wszystkim i wciągnięciu się w świat filmu pełną parą

Dobry wynik telewizora w teście kontrastu niósł nadzieję na powtórzenie sukcesu w kontekście sprawności wyświetlacza w materiałach z szeroką paletą barw. Tak też i jest, w scenach o wyższej luminancji zakres dynamiki jest znaczenie większy, i faktycznie czuć w nich efekt HDR.

Wyniki rzędu 250–330 nitów raczej należą do dość niskich, szczególnie w materiałach z szeroką paletą barw w połączeniu ze statycznymi metadanymi, których najlepszym reprezentantem jest HDR10. Oczywiście zmienną będzie tutaj to, czy serial czy film jest nagrany w Dolby Vision lub HDR10+, dzięki czemu niedobory jasności będą skutecznie zamaskowane, a obraz będzie się prezentował tak, jak tego oczekujemy.

Jeśli chodzi o pełnoekranowe efekty, jest całkiem dobrze, jednakże gdy tylko na ekranie pojawi się małe jasne źródło światła lub pasy filmowe, jasność jest mocno ograniczana ze względu na chęć utrzymania jednolitej czerni. Natomiast trzeba pochwalić telewizor za jakość przejść tonalnych, które stoją na wysokim poziomie.

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Tryb “FILMMAKER” przed kalibracją (HDR)

wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 1,9 maksymalna 3,8
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,9 maksymalna 3,8
Średnia deltaE palety szarości 3,4 maksymalna 10,6

Kalibracja Hisense E7NQ Pro HDR

wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 1,3 maksymalna 4,8
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,2 maksymalna 4,8
Średnia deltaE palety szarości 3,1 maksymalna 11,0

Jak telewizor Hisense E7NQ Pro radzi sobie z kolorami w takich warunkach? Naszym oczom ukazały się dobre wyniki przy nastawach fabrycznych, a warto wspomnieć, że w dalszym ciągu mówimy tu o trybie “Filmmaker”. I tym razem tryb ten posiadał dość niewielkie błędy związane z balansem bieli oraz krzywą EOTF, która jest odpowiedzialna za wzrost tempa jasności.

Sprawdziliśmy więc, jak bardzo możemy poprawić te wyniki i, analogicznie do materiałów ze standardową paletą barw, przystąpiliśmy do pracy. Ku naszemu zdziwieniu Hisense E7NQ Pro sprawiał dość spore opory i nawet przy zastosowaniu różnych technik wykresy nie zmieniały się w sposób, w jaki tego byśmy oczekiwali. Dlatego też wyniki po naszych dodatkowych ustawieniach mogą wydawać się niezrozumiałe, aczkolwiek czasem tak po prostu się zdarza. I tutaj dosadnie widać to, o czym mówimy od zawsze, czyli to, że każda jednostka jest zupełnie inna, więc należy podejść do niej indywidualnie.

Odwzorowanie ruchu

Hisense E7NQ Pro posiada natywną matrycę o odświeżaniu 144Hz, co samo w sobie powinno zapewnić dobrą płynność.  Trzeba pamiętać, że przy wyłączeniu funkcji upłynniania telewizor ograniczany jest do 60Hz. Biorąc pod uwagę całość, możemy uznać działanie systemu za pozytywne, i artefakty związane z upłynnianiem ruchu są widoczne jedynie w specyficznych przypadkach. Tak wygląda odwzorowanie ruchu na ekranie:

Ustawienia upłynniacza Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Niestandardowy/Wył

Redukcja rozmycia: 1-3

Clear Motion: 0

Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

533 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)

Niestandardowy

Redukcja rozmycia: MAX

Clear Motion: 0

Smużenie:

duże

Maksymalna jasność:

533 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Lekkie upłynnienie (tzw. złoty środek)

Niestandardowy

Redukcja rozmycia:

Clear Motion:

 

 

Smużenie:

duże

Maksymalna jasność:

120 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)

Granie na konsoli i PC

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1

Chroma 4:4:4 w trybie PC

Hisense E7NQ Pro oferuje dwa tryby przystosowane do grania i współpracy z komputerem, jest nim “Gra” oraz “PC”. Tryby posiadają bardzo niskie opóźnienie oraz oferują reprodukcję chromy 4:4:4 z małym zastrzeżeniem, w postaci braku ostrości w przypadku ciemnych czcionek, co może być dość uciążliwe przy pracy.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p60Hz + HDR Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 16 ms
[GRY] 1080p120Hz + HDR Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 8 ms
[PC] 4K120Hz @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “PC” 8 ms
[PC] 4K60Hz @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “PC” 16 ms
[GRY] 4K60Hz + HDR Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 16 ms
[GRY] 4K120Hz + HDR Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 8 ms
[GRY] 4K60Hz + Dolby Vision Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K i Dolby Vision “Gra” 16 ms
[GRY] 4K120Hz + Dolby Vision Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K i Dolby Vision “Gra” 8 ms
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek “Filmmaker” 111 ms

Hisense E7NQ Pro posiada bardzo niskie opóźnienia, zarówno przy sygnale 4K wraz HDR, jak i Full HD. Input lag przy nastawach 60Hz wynosi 16ms, a przy 120Hz już tylko 8ms. Obie te wartości na pewno zadowolą wszystkich graczy.

Dostępność telewizora
Hisense E7NQ Pro 100 cali (Nowość 2024) 11 999 zł

Rodzaj funkcji Opis Dostępność
VRR-HDMI Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. TAK
VRR AMD FreeSync 2 Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) TAK
VRR NVIDIA G-Sync Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) TAK
ALLM Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S|X, Xbox Series X|S obsługuję ALLM. Konsole PlayStation nie. TAK
Dolby Vision – Gra Wsparcie dla Dolby Vision w grach TAK
4K 120Hz Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) TAK
1080p 120Hz Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz TAK
1440p 120Hz Obsługa formatu 1440p w 120Hz TAK
1440p 60Hz Obsługa formatu 1440p w 60Hz TAK
QFT (szybka transmisja ramek) Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. b.d.

Znakiem rozpoznawczym telewizorów Hisense stał się tak bogaty zestaw funkcji w standardzie portów HDMI 2.1. Producent w dalszym ciągu pokazuje, że implementacja funkcji dla graczy jest dla niego szalenie istotna i nie próbuje zmieniać czegoś na siłę, co w tym przypadku sprawdza się bardzo dobrze. Tabela powyżej pokazuje tytaniczną pracę włożoną od samego początku.

W drodze przeprowadzonych testów nie stwierdziliśmy, by jakakolwiek funkcja miała problemy z aktywacją czy działaniem. To, co przewija się jednak we wszystkich naszych recenzjach telewizorów różnych producentów, to lekkie migotanie ciemnych odcieni przy włączonym VRR. Jest to już raczej standard i nie będziemy się rozpisywać na ten temat.

Doskonałe działanie HDR Dolby Vision w praktycznie wszystkich telewizorach tego producenta uprzyjemnia rozgrywkę. Warto również wspomnieć, że osoby posiadające naprawdę mocnego PC-ta mogą podać sygnał o częstotliwości 144 Hz, dzięki czemu rozgrywka na takim kolosie będzie jeszcze bardziej płynna.

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę GeForce RTX 4080 powered by NVIDIA.  Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.

System i Smart TV VIDAA 7.6

Hisense poszedł drogą takich firm jak Samsung i LG, uzbrajając swój telewizor we własny autorski system operacyjny o nazwie VIDAA. Platforma ta działa bardzo szybko i responsywnie. System robi duże wrażenie pod względem prędkości przemieszczania się po różnych zakładkach. Po najnowszych aktualizacjach ciężko nie odnieść wrażenia, że przypomina mix Tizena oraz Google TV.

Przemieszczanie się po menu jest bardzo podobne do Androida bądź nowej wersji Tizena od Samsunga. Obecnie w systemie VIDAA znajdziemy tylko część aplikacji, które powinny obowiązkowo być dostępne dla rynku polskiego. Nowości możemy doinstalować z marketu aplikacji. Mamy tutaj więc Netflixa, YouTube, Amazon Prime Video, Rakuten TV oraz CDA.PL. Brakuje na ten moment głównie MAX.

Wszystkie brakujące aplikacje są jednak zlecone do tworzenia i za moment pojawią się na systemie VIDAA OS. Takie podejście Hisense do rynku polskiego jest doskonałą wiadomością. Producent zainwestował dużą gotówkę, aby wszystkie najważniejsze aplikacje znalazły się jak najszybciej na jego autorskim systemie.

VIDAA nieźle radzi sobie z obsługą plików z USB. Pliki widoczne są w katalogach a np. zdjęcia przegląda się komfortowo.

Uświadczymy również bardzo dobrą przeglądarkę stron www dzięki której sprawdzimy interesujące nas treści w sieci:

Przeglądarka posiada również wbudowaną funkcję blokowania niechcianych reklam. Poprawia ona komfort używania przeglądarki szczególnie gdy do nawigacji używamy pilota. Oczywiście nie pochwalamy używania tego typu oprogramowania. To właśnie dzięki reklamom serwisy internetowe mogą istnieć.

Wbudowane głośniki i brzmienie

Za dźwięk w Hisense E7NQ Pro odpowiada mocarny zestaw głośników o maksymalnej mocy 50W. Został on skonstruowany tak, by dać użytkownikowi maksymalną jakość w domowym zaciszu. Nawet w dużej sali mogącej pomieścić do 100 osób, dźwięk był bardzo czysty z dobrze umiejscowionym bassem. Naturalnie osoby posiadające zewnętrzne źródło dźwięku mogą skorzystać ze wszystkich dobrodziejstw urządzenia, gdyż telewizor wspiera kodek Dolby Atmos.

Naziemna telewizja cyfrowa DVB-T2 HEVC

Hisense E7NQ Pro posiada wszystkie niezbędne tunery telewizyjne w tym najnowszy DVB-T2 HEVC. Nawigacja po kanałach jest bardzo płynna, a informacje o kanałach są bardzo czytelne i przejrzyste.

Wyniki testu telewizora Hisense E7NQ Pro

Zalety

Wady

Werdykt

Należy pochwalić telewizor za doskonały wynik w materiałach SDR, gdzie na próżno szukać jakiegokolwiek minusa. Telewizor może się również pochwalić dobrymi wynikami kontrastu i czerni, które w ogólnym rozrachunku są bardzo dobre.

To, czego Hisense E7NQ Pro nie można odebrać, to jego kapitalne przygotowanie pod konsole. Za każdym razem mając produkt tego producenta w redakcji wiemy, że sprawdzenie jednostki pod kątem sprawności w grach jest tak naprawdę tylko formalnością. Implementacja złącz HDMI 2.1 nie jest tylko kolejną rzeczą do odhaczenia, a jednak faktycznym działaniem na korzyść użytkownika.
Nawet rozgrywka w Dolby Vision nie stanowiła problemu dla Hisense E7NQ Pro, a jak wiemy, nawet dużo droższa konkurencja miewa z tym problemy. Podpięcie E7NQ Pro pod mocnego PC-ta pozwoli również na podanie sygnału 144Hz, dzięki czemu gra osiągająca taki klatkaż będzie niesamowicie płynna.

Na sam koniec doceniamy system VIDAA odpowiedzialny za działanie telewizora. Płynna i responsywna praca przez cały proces testowania zasługuje na uznanie. Na czas pisania recenzji jedyne, czego brakuje urządzeniu, to dostęp do MAX. Jednak w tym przypadku zdajemy się na twórców i czekamy, aż zostaną one dodane do platformy. Producent ciągle dodaje wsparcie dla nowych aplikacji.

 

Dostępność telewizora
Hisense E7NQ Pro 100 cali (Nowość 2024) 11 999 zł

Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

Możecie również u nas przeczytać:

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

(97)