Forza Horizon 3 HDR – test i recenzja trybu HDR na Xbox One S (wideo)
HDR na konsoli Xbox One S w praktyce
Używając prostego i przystępnego języka, HDR jest to technika wyświetlania zapewniająca na ekranie punktowe, o wiele jaśniejsze biele zachowując detale w ciemniejszych miejscach. Technologia HDR wydobywa każdy szczegół dużo bardziej niż tryb SDR, ponieważ dzięki jaśniejszym bielom pozwala wyświetlić w nich więcej detali. Generalnie mamy na ekranie dużo większą rozpiętość tonalną. W związku z tym widzimy dużo więcej detali a cały obraz nie robi się ciemny i wyprany. My nawet używamy niezbyt ładnego słowa jakim jest “szmata”. W HDR zarówno ciemne i jasne obszary mają dobry kontrast i widoczne szczegóły. Zobaczmy zatem jak to wyszło w pierwszej grze dostępnej na rynku. Na początek słońce czyli element, który w HDR jest bardzo widoczny. Dodatkowo, ogromne zbliżenie byście na dzień dobry poczuli jak wielka jest różnica w obrazie.
Szok. To pierwsze co ciśnie mi się na usta. Zawsze piszemy, że na zdjęciu nie da się oddać i pokazać trybu HDR ale postanowiłem, że jednak podzielę się kilkoma zrzutami dla pobudzenia wyobraźni. Są zrobione w taki sposób, by chociaż trochę oddać to co widzimy na ekranie. Jeżeli nie macie szerokiej wiedzy na temat HDR w TV to odradzam robić jakiekolwiek zdjęcia gdyż efekt może przynieść więcej szkody niż korzyści ;-). Chodzi mi oczywiście o późniejsze opinie w sieci. Oczywiście nie można tutaj pokazać jasności, więc ilość nitów jest tylko dla waszej wyobraźni ale proszę. Wyobraźcie sobie, jak to musi wyglądać na ekranie telewizora, który posiada bardzo mocny poziom jasności w trybach HDR. To jest kosmos i przepaść względem gry odpalonej w trybie SDR. Kolejne porównanie, tym razem cała scena z gry:
Powiem Wam, że gdy już zobaczycie tą grę w trybie HDR i pogracie nieco to powrót do trybu SDR będzie naprawdę bolesny. Obraz w SDR wygląda jak wyprany z kolorów i szczegółów. Widać to już na zdjęciu a co dopiero gdy patrzymy na dobry telewizor Ultra HD w realu. Na pewno zwrócicie uwagę, że także kolory są inne. W trybie HDR wydają się dużo bardziej nasycone. Telewizor na pewno przyjmuje z Xboxa One S szeroki gamut jednak czy to jest efekt właśnie jego a może po prostu innego rendera gry? Muszę to jeszcze potwierdzić w stosownych badaniach. Jak tylko to sprawdzę uzupełnię ten tekst o stosowne wyniki pomiarowe. Ważne jest jednak to co widać. A widać obraz o niebo lepszy od tego co zobaczymy na zwykłym telewizorze bez HDR. Na koniec tego tematu jeszcze kilka prób porównania w tym mocne ujęcia. Podkreślam prób. Pokazać noc w HDR na zdjęciu – niemożliwe.
(14833)