Skocz do zawartości
paw

Nie dość że cyfrowo to jeszcze w 3d

Rekomendowane odpowiedzi

[img]http://hdtvpolska.com/news/news-shadow.png[/img]Multikino wprowadza światową nowość - projekcje cyfrowe w technologii Dolby 3D Digital Cinema. System ten zapewnia realistyczne kolory, czysty i wyjątkowo ostry obraz, a także niesamowite wrażenia 3D z każdego punktu sali kinowej. Zaletą takiej technologii jest również możliwość emisji trójwymiarowych filmów w całości.

Pierwszym filmem pełnometrażowym prezentowanym w systemie Dolby 3D Digital Cinema będzie "Beowulf", premiera 23 listopada 2007. Natomiast już 17 i 18 listopada 2007 Multikino organizuje projekcje zwiastunów oraz fragmentów filmów w technologii 3D (emisja o każdej pełnej godzinie pomiędzy 10:00 a 22:00, wstęp wolny).

ŚWIATOWA NOWOŚĆ
Kilka miesięcy po pojawieniu się kina cyfrowego na rynku polskim, widzów czeka kolejna światowa nowość - jedne z pierwszych w Europie pokazy filmów w trójwymiarowym systemie cyfrowym - Dolby 3D Digital Cinema - wprowadzone przez sieć Multikino. Tym razem premiera ma miejsce niewiele ponad miesiąc po światowym debiucie systemu - pierwszy na świecie komercyjny pokaz filmu w technologii Dolby 3D Digital Cinema odbył się 19 października 2007 w Point Cinema w Madison, Wisconsin, USA.

Kino cyfrowe w wersji 3D wyprzedza znacząco funkcjonującą technologię kinową, pozostawiając również daleko w tyle tradycyjne procesy 3D. Widzowie Multikina jako pierwsi w Europie będą mogli doświadczyć niesamowitych wrażeń płynących z najwyższej jakości oraz realnej ostrości obrazu w technologii Dolby 3D Digital Cinema. Technologii, która wprowadza widza w sam środek akcji i stanowi coś, czego przemysł filmowy nigdy jeszcze nie doświadczył.

TECHNOLOGIA
Do projekcji cyfrowych w formacie 3D wykorzystywane są projektory ze specjalnymi procesorami światła, które błyskawicznie przerzucają obrazy i schematy kolorów pomiędzy prawym i lewym okiem, co w rezultacie tworzy niewiarygodnie realistyczne obrazy trójwymiarowe - bez jakichkolwiek drgań czy przebić. System wykorzystuje również technologię filtrowania kolorów, która eliminuje zmęczenie oka. Lewe i prawe oko postrzegają nieznacznie różne pasma czerwieni, zieleni i błękitu, co powoduje dodatkowe wrażenie głębi obrazu.

Na projekcje trójwymiarowe widzowie otrzymują wygodne i lekkie okulary, stanowiące element technologii pasywnej, nie wymagającej oddzielnego zasilania.

TRZECI WYMIAR KINA
Cyfrowe kino 3D pozwala widzom doświadczać magii kina znacznie intensywniej niż dotychczas. To, co dzieje się na ekranie jest o wiele bliższe realnej rzeczywistości, a czasem nawet zostawia tę rzeczywistość daleko w tyle. A przeżywszy przygodę w 3D na dużym ekranie chcą wracać po więcej niesamowitych przeżyć...
Źródło:[url="http://filmweb.pl"]Filmweb[/url]


[center][img]http://gfx.filmweb.pl/n/3d-male.jpg[/img][/center]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A w ktorym to multikinie ? Bo albo zle widze albo nie ma napisane o ktore miasto chodzi :) ?
Chyba ze we wszystkich co niestety jest malo prawdopodobne :]

Update:
Juz sobie sprawdzilem na stronie multikina ...
Oczywiscie jak zwykle w Warszawie :P :[

Edytowane przez Jawor_

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
No proszę, kolejna wycieczka do Wawy mnie czeka. Dobrze, ze w tarasach, wystarczy wysiąść z pociagu i już się jest w kinie. Ciekawe czy powstanie jakieś kino w technologii Real D, bo chętnie bym porównal IMAXa, Real D i Dolby 3D Digital Cinema.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[quote name='Jawor_' post='67969' date='14.11.2007, 21:47 ']A w ktorym to multikinie ? Bo albo zle widze albo nie ma napisane o ktore miasto chodzi :) ?
Chyba ze we wszystkich co niestety jest malo prawdopodobne :]

Update:
Juz sobie sprawdzilem na stronie multikina ...
Oczywiscie jak zwykle w Warszawie :P :[[/quote]

Tylko Złote Tarasy....po prostu tam jest najnowsze MK w Polsce i dlatego..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
no i najnowocześniejsze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[quote name='paw' post='67975' date='15.11.2007, 00:22 ']no i najnowocześniejsze.[/quote]

Witam serdecznie. Kraków wita.
[url="http://www.kijow.pl/wpisy.php?d=li&leaf=8eddc4db44c364&kryterium=usun"]Zapraszam :rolleyes:[/url]
Nie tylko Warszawa jak widać i nie tylko Multikino Panowie. Krakowskie kino "KLASYK". Zawsze nr 1 !!! Żadne tam Multikina , hehe.

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='andzinsan' post='68000' date='15.11.2007, 01:04 ']Nie tylko Warszawa jak widać i nie tylko Multikino Panowie. Krakowskie kino "KLASYK". Zawsze nr 1 !!! Żadne tam Multikina , hehe.[/quote]
Projektor Christie CP 2000X czyli to będzie chyba Real D. Szkoda, że do Krakowa tyle sie jedzie z Łodzi, ale trzeba będzie się przejechać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Multikino - Był fragment dokumentu o owadach Bugs!, kreskówka Disney' ao muchach lecących na księżyc Apollo 11 i króciutka zajawka Beowulf.
Dosyć fajne, szczególnie panienki piszczały jak przed oczy zsunął się pająk. Efekty 3d robiły lepsze wrażenie niż to co widziałem do tej pory w IMAX. I okulary jakby wygodniejsze, też pasywne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jutro premiera, dla przypomnienia fotka z pokazu, widać okularki i podwójny obrazek na ekranie.
[url="http://img222.imageshack.us/my.php?image=dsc00004skn8.jpg"][img]http://img222.imageshack.us/img222/7703/dsc00004skn8.th.jpg[/img][/url]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='StuG III' post='68484' date='18.11.2007, 10:06 ']Multikino - Był fragment dokumentu o owadach Bugs!, kreskówka Disney' ao muchach lecących na księżyc Apollo 11 i króciutka zajawka Beowulf.
Dosyć fajne, szczególnie panienki piszczały jak przed oczy zsunął się pająk. Efekty 3d robiły lepsze wrażenie niż to co widziałem do tej pory w IMAX. I okulary jakby wygodniejsze, też pasywne.[/quote]

Wydaje mi się, że rozpowszechnia się mylne informacje o nowym systemie Dolby 3D Digital Cinema. Przyczynia się do tego też prasa, która powiela źle przetłomaczone teksty. Największą zaleta tej nowej technologii w kinematografii jest wykorzystyanie do projekcji 3D zwykłych ekranów w odróżnieniu od technologii IMAX gdzie stosowane są tzw "srebrne ekrany" a więc takie, które nie dpolaryzują światła. Ten fakt sprawia, że technologia Dolby 3D Digital Cinema może zostać wprowadzona do każdego klasycznego kina tylko w wyniku wymiany projektora a więc ma szansę bardzo szybko się rozpowszechnić - co już w tej chwili obserwuje się na zachodzie. Okulary [b]pasywne[/b] to takie, które zachowują się biernie w stosunku do wyświetlanego obrazu tylko go "przepuszczając". Do takich [b]pasywnych[/b] okularów należą okulary polaryzacyjne stosowane w technologii IMAX. Także stosowane dotychczas w klasycznych kinach przy projekcji 3D okulary anaglifowe są okularami [b]pasywnymi[/b]. Natomiast rozpowszechnione w technice komputerowej do obrazowania 3D okulary migawkowe (ciekłokrystaliczne) są okularami [b]aktywnymi[/b], gdyż przemiennie "przepuszczają" i "blokują" przechodzenie do naszych oczu światła odbitego (lub emitowanego) od ekranu projekcyjnego. Technologia Dolby 3D Digital Cinema wykorzystuje właśnie takie okulary czyli [b]aktywne[/b] bo ściśle (bezprzewodowo) współpracujące z projektorem typu DLP. A ponieważ częstotliwość pracy okularów migawkowych (równa częstotliwości pracy projektora) jest znacznie większa niż liczba klatek wyświetlanych w kinie IMAX więc redukuje to w znacznym stopniu zmęczenie oczu i można wreszcie przejść do wyświetlania filmów pełnometrażowych. Wynika to także z całkowicie stabilnego obrazu osiąganego w projekcji cyfrowej co nie jest możliwe do uzyskania z taśmy filmowej. Jeżeli dodać do tego "zerowy" koszt wykonania kopii filmu (czyli kopiowanie na dysk twardy) i jego stałe parametry niezależnie od liczby wyświetleń - to rzeczywiście mamy tu zupełnie nową jakość, która w krótkim czasie wyprze tradycyjną technologię taśmy filmowej. Nie jest to jednak technologia całkiem nowa bo w warunkach domowych fani 3DHD już od dawna tę technologię jednak stosują. Ograniczeniem jej rozpowszechnienia był brak na rynku filmów 3DHD - te bowiem dostępne to 3DSD. Fani 3DHD mogli zatem oglądać głównie własne produkcje - ale teraz to ma szanse się zmienić, bo przecież filmy takie wyeksploatowane w kinach trafią do obrotu wolnorynkowego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Wydaje mi się że wszystko jest dobrze napisane i w informacjach prasowych i w naszych postach tak samo i w twoim.TZN.W pozostałych kinach w polsce wykorzystywanie jest Real D z jednorazowymi okularami.W tej chwili na HD-DVD dostępny jest film BUGS w 3D !

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='Sydon777' post='69476' date='24.11.2007, 10:54 ']Wydaje mi się, że rozpowszechnia się mylne informacje o nowym systemie Dolby 3D Digital Cinema.[...][/quote]
Wszystko fajnie oprócz tego, że Dolby 3D też używa pasywnych okularów.
Rożnica użytkowa (nie wdając się w technikalia) jest taka, że Real D wymaga srebrnego ekranu (tak jak napisałeś przez polaryzacje, tak samo jak imax), ale okulary są jednorazowe i tanie w produkcji a Dolby 3D nie wymaga specjalnego ekranu, ale okulary na razie są drogie i wymagają od kina zaplecza do ich czyszczenia po każdym seansie (takie wymagania Dolby) ewentualnie zlecania tego czyszczenia komuś.

[url="http://www.dolby.com/professional/motion_picture/solutions_d3ddc.html"]http://www.dolby.com/professional/motion_p...ions_d3ddc.html[/url]

"The comfortable, lightweight glasses used with Dolby 3D Digital Cinema feature passive technology that requires no batteries or charging."

Zarówno Real D jak i Dolby 3D można "doinstalować" do normalnego projektora kinowego spełniającego wymagania DCI.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Zdecydowałem się napisać kilka zdań o okularach aktywnych w technologii Dolby 3D Digital Cinema, bo miałem okazję być na seansie premiowym Beowulf. Duża sala kinowa zapełniona jak rzadko w ostatnich czasach. Po rozpoczęciu seansu widać było, że większość osób mając świadomość, że okulary są pasywne bezradnie rozglądała się po najbliższym otoczeniu szukając jakiegoś wyjaśnienia dlaczego ten obraz jest taki niewyraźny. Część osób doszła do wniosku, że lepiej oglądać bez okularów. Inni męczyli się do końca z rozdwajającym się obrazem na ekranie. Nikt bowiem nie poinformował widzów, że okulary są aktywne i należy je włączyć. Przekleństw i rozczarowań co niemiara. Niektórzy wyszli z przekonaniem, że poprostu ta technologia to wielki szajs i prawdopodobnie z daleka będą omijać tego typu filmy. Ile w kraju mamy "srebrnych ekranów" na których można wyświetlać z okularami pasywnymi? Dla zdecydowanej większości kin będą to białe ekrany a okulary muszą być aktywne - więc warto było to wyjaśnić. I Wasze wyjaśnienia do wyjaśnienia też były potrzebne. Dzięki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ale Dolby 3D nie działa na zasadzie wyświetlania na zmiane obrazów dla oka lewego i prawego...

[quote]Dolby?s Approach
Dolby Laboratories, who partnered with Real D and Disney on the initial 2005 Chicken Little release, announced in the summer of 2006 that they were developing their own 3D system. The Dolby approach, originally developed for industrial application by the German company Infitec, uses a different approach. Instead of the circular polarization used by Real D to separate the left and right eye images, Dolby 3D Digital Cinema illuminates each image with light created from three slightly different primary colors. The Dolby 3D system also uses a single digital projector, but instead of changing each image?s polarization, the light from the projector?s Xenon bulb is pre-filtered by a small spinning filter mounted inside the projector. The audience also wears 3D glasses, but instead of polarized lenses, Dolby?s glasses act as filters that allow light to pass that is made up of the primary colors intended for that eye while blocking the primary colors intended for the opposite eye.

Since the Dolby 3D system doesn?t use polarized light, there is no requirement for a silvered screen, allowing the existing white screen to be used. Although Dolby?s 3D system uses lightweight passive glasses that require no batteries or recharging, the manufacturing process is more complex than Real D?s polarized glasses and therefore they are more expensive. Dolby?s 3D glasses are currently priced at $59 a pair and the exhibitor needs to provide equipment for washing them between shows. In the future, Dolby hopes to offer disposable glasses that the moviegoer can keep as a souvenir.

Dolby?s 3D rollout is just beginning and has already gather an impressive list of customers including Malco Theatres, Carousel Cinemas, Cinema City, Cinetopia, Cobb Theatres, Marcus Theatres, Maya Cinemas, Megaplex Theatres, Sundance Cinemas and the Kinepolis Group. "Kinepolis continues to be impressed with the quality of Dolby's digital-cinema technology," said Nicolas Hamon, projection and sound manager, Kinepolis Group. "Beyond quality, the flexibility of Dolby 3D has many advantages, as the solution supports both 3D and 2D presentations for playback on standard white screens already in our auditoriums. In addition, the reusable glasses model eliminates the need to reorder glasses, minimizing environmental impact."[/quote]

[url="http://www.filmjournal.com/filmjournal/search/article_display.jsp?vnu_content_id=1003658570&imw=Y"]http://www.filmjournal.com/filmjournal/sea...58570&imw=Y[/url]

A do tego co wygra czy Dolby czy Real D to tego nie wiadomo. Koszt zmiany ekranu jest duży, ale jednocześnie taki ekran daje dodatkowe korzyści w projekcjach cyfrowych 2D (można świecić z mniejszą mocą, bo ekran lepiej odbija światło).
Jak na razie w Polsce już na pewno dwa kina zdecydowały się na Real D. Są to dwie sale Silverscreenu (Łódź i Wawa) i wspomniane w wątku kino krakowskie. Multikino postawiło zaś na Dolby 3D. Zamierzam Beowulfa obejrzeć we wszystkich technologiach (imax, dolby i real d) i zobaczymy. Edytowane przez maxiuca

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='Sydon777' post='69525' date='24.11.2007, 14:32 ']Nikt bowiem nie poinformował widzów, że okulary są aktywne i należy je włączyć. Przekleństw i rozczarowań co niemiara. Niektórzy wyszli z przekonaniem, że poprostu ta technologia to wielki szajs i prawdopodobnie z daleka będą omijać tego typu filmy. Ile w kraju mamy "srebrnych ekranów" na których można wyświetlać z okularami pasywnymi? Dla zdecydowanej większości kin będą to białe ekrany a okulary muszą być aktywne - więc warto było to wyjaśnić.[/quote]
Nie rozumiem o czym piszesz bo okulary Dolby 3D są pasywne. Te których ja używałem miały wyjątkowo grube filtry ale żadnych włączników czy źródeł zasilania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Sam jestem zaskoczony i chciałbym sobie wyjaśnić funkcjonowanie okularów Dolby. Po dziwnych piątkowych doświadczeniach z projekcją 3D - w necie przeglądnąłem wiele tekstów z wypowiedziami przedstawicieli Dolby i są one zawsze bliźniaczo podobne ale bardzo lakoniczne i właściwie mało wyjasniają. Wszędzie podkreśla się pasywność okularów, brak potrzeby zasilania i ładowania akumlatorków (w odróżnieniu od dotychczas stosowanych w okularach aktywnych). Trochę więcej danych wnosi tekst pt "Digital Cinema At the 2007 NAB 3D Controversy" - Brian's Brain - Blog on EDN gdzie napisano min:
"Dolby is, it seems from what Schnuelle said Saturday morning, going Back The Future with their under-development 3D technology. Schnuelle put the classic color gamut 'triangle' on-screen and then, in very general terms, explained that in Dolby 3D Digital Cinema, each eye's image would be based on slightly different RGB 'primaries' (presumably filtered by more exotic filtered lenses in the glasses). Unlike with anaglyph, with Dolby 3D Digital Cinema each eye gets a full RGB image, and Schnuelle took great pains to emphasize that the left- and right-view images would be color-indistinguishable from each other when viewed through the glasses".
Jeżeli ktoś znalazł obszerniejsze wyjaśnienie funkcjionowania okulorów Dolby bedę wdzięczny za podanie namiarów lub własny opis bo jest to coś absolutnie nowego i nie daje mi spokoju.
A teraz dlaczego wcześniej uznałem, że mamy tu do czynienia z jakąś odmianą okularów aktywnych. Otóż przeczytałem na tym forum tekst napisany przez paw @ 20.11.2007, 20:52
"Na stronie silverscreena znajdziemy takie info:
Zapraszamy 23 listopada na pokazy filmu „Beowulf” w trójwymiarowym kinie cyfrowym w Silver Screen Mokotów i Silver Screen Łódź. Po raz pierwszy w Polsce w tradycyjnym multipleksie widzowie przed seansem otrzymają specjalne „aktywne okulary”, dzięki którym „przeniosą się” w jak najbardziej realistyczne centrum ekranowych wydarzeń.
„Beowulf” to film fantasy, którego bohaterem jest Beowulf walczący z groźnym potworem Grendelem w obronie Duńczyków. Wśród aktorów m.in. Angelina Jolie, Anthony Hopkins, John Malkovich. Film został zrealizowany w najnowszej cyfrowej technologii 3D"
Mowa jest wyraźnie o okularach aktywnych i to już tworzy pewne nastawienie (choć prawdopodobnie tam wykorzystano technologię New Vision).
A teraz jak było w piątkowym kinie - ale z większą ilością szczegółów. W czasie projekcji filmu Beowulf w naszych okularach nie było żadnego efektu 3D. Wreszcie po pewnym czasie ktoś się zdenerwował i poszedł interweniować do obsługi kina - po powrocie poinformował nas i najbliższe otoczenie, że okulary należy uaktywnić przytrzymując palcem rodzaj sensora, który się znajduje po lewej stronie okularów i jest wyróżniony rodzajem naklejki. Po zakończonym seansie zgłosiliśmy się z reklamacją u kierownictwa za brak stosownej informacji. Były przeprosiny i nam oraz tym, którzy zdecydowali się na interwencję zaproponowano darmowe bilety na dzisiejszy seans. Byliśmy więc dziś po raz drugi na seansie aby film w 3D oglądnąć w całości. Spodziewałem się, że tym razem ktoś widownię poinformuje o uaktywnieniu okularów - ale nic takiego nie miało miejsca i o dziwo okulary od początku dawały poprawny obraz 3D, mimo że widzowie ich nie włączali. Czyżby obługa je uaktywniała przed seansem? A może jakieś centralne bezdotykowe uaktywnienie? A może okulary są jednak całkiem pasywne a piątkowy incydent wynikał z jakiegoś zaniedbania operatora obsługującego projektor a potrzeba włączenia była blefem? Nie umię tego wyjaśnić. Dzisiaj jeszcze w kinie przeprowadziłem taki ekperyment: wziąłem dwie pary okularów i nałożyłem na siebie szkłami wzajemnie obracając pod światło lampy. W czasie tego wzajemnego obrotu ilość przechodzącego światła malała a gdy układ szkieł został skręcony o 90 stopni nastąpiło całkowite zaciemnienie światła - a więc dokładnie tak jak to ma miejsce w okularach polaryzacyjnych. A może więc jesteśmy na seansie realizowanym w technice polaryzacyjnej ? - pomyślałem. W domu sprawdziłem czym kino dysponuje: cyfrowy serwer i projektor Christie CP 2000X kino 3D rozdzielczość 2048 x 1080 pikseli, Ekran Perlux II - a więc zwykły perełkowy a nie żaden srebrny.
Trochę przydługi ten tekst ale mam nadzieję, że może ktoś więcej na temat tej nowej technologii napisze bo dla mnie jest rewelacją. Po 114 minutach projekcji filmu nie odczuwa się żadnego zmęczenia oczu co w Imaxie byłoby niemożliwe. Ostrość obrazu zdumiewająca i praktycznie brak "przebijania" obrazu z jednego oka do drugiego co w Imax ma miejsce przy większych konsrastach obrazu. I jeżeli to wszystko można mieć na białym ekranie to Imax jest przegrany. Sądzę, że teraz produkcja filmów 3D ruszy lawinowo a już lada moment będziemy oglądać całą sagę George Luckas - Gwiezdne wojny , Titanic - Jamesa Camerona, Fly on the Moon oraz U23D. A zatem zaczyna się nowa epoka kina a prawdopodobnie i kina domowego też.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Sydon777,
stanowczo za dużo piszesz i wklejasz a za mało czytasz co było już napisane:

"The Dolby approach, originally developed for industrial application by the German company Infitec, uses a different approach. Instead of the circular polarization used by Real D to separate the left and right eye images, Dolby 3D Digital Cinema illuminates each image with light created from three slightly different primary colors. "

Cały, bardzo zresztą interesujący, tekst jest tutaj:

[url="http://www.filmjournal.com/filmjournal/search/article_display.jsp?vnu_content_id=1003658570&imw=Y"]http://www.filmjournal.com/filmjournal/sea...58570&imw=Y[/url]

ps. dzisiaj w TVN24 było w programie "Progr@m" o Multikinie. Nagrałem tą 3 minutową relację bez początku, bo mnie zaskoczyło, ale mam większość interesujących rzeczy. wrzuce na youtube jakoś na dniach.
Tam też jest krótkie lakoniczne wyjaśnienie jak to działa i KOLEJNE potwierdzenie, ze okulary są PASYWNE.

Widocznie obsługa coś sknociła i puścili bajeczke, ze trzeba je włączyć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dzięki za radę ale po premierowej projekcji 23 listopada czytałem wszystko co było można znaleźć w sieci o tej technologii łącznie z tym artykułem, do którego podałeś link. Moja wiedza ogólna była już zatem znacznie pełniejsza niż przed owym piątkiem ale dalej nie wiem jednak jaka jest praktyczna strona zjawiska filtrowania przez pasywne okulary. Próby odfiltrowania części barw dla jednego i drugiego oka w okularach stereoskopowych podejmowane są od ponad stu lat i opracowano dzięsiątki różnych kombinacji filtrów ale efekty w zastosowaniu do stereoskopii nigdy nie były całkowicie zadowalające. W czym tkwi zatem tajemnica, że te nowe okulary potrafią przepuszczać dla obu oczu "prawie pełne" RGB a jednocześnie prawie całkowicie blokować przechodzenie obrazu przeznaczonego dla oka drugiego?
Od strony teoretycznej wiem już trochę więcej. Dwa filtry optyczne dzielą całe spektrum barw na dwie części: dla lewego oka kolor czerwony ma pasmo długości około 629 nm, zielony 532 nm a niebieski 446 nm; a dla prawego oka natomiast odpowiednio 615, 518 i 432 nm. Piki spektralne są więc przesunięte względem siebie. Okulary i filtr muszą być więc wielowarstwowe zbudowane z materiałów dielektrycznych o takiej charakterystyce spektralnej - jak to zrealizować to pewno wyniknie dopiero z opisów patentowych.
Ponieważ radzisz mi także, aby nie cytować tekstów więc tym razem tylko podam namiar [url="http://www.barco.com/VirtualReality/en/products/product.asp?GenNr=1619"]http://www.barco.com/VirtualReality/en/pro....asp?GenNr=1619[/url] gdzie można przeczytać co nieco o "Infitec's 3D technology", którą stosuje Dolby. Jest ona uniwersalna i bez jekiejkolwiek zmiany wyposażenia w systemie projekcyjnym do obrazowania 3D można używać zarówno okularów pasywnych jak i aktywnych (synchronized shutter glasses). W tym drugim przypadku wystarczy, aby filtrowanie kolorów przy projektorze było wyłączone. To tak na marginesie i dla uzupełnienia obrazu tej nowej niewątpliwie rewolucyjnej technologii.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ani Infitec ani Dolby zapewne nie są zainteresowane tym, żebyś ty czy ja zrozumiał na czym polega ich metoda. Po po co? A nóż ktoś zrozumie i zrobi coś podobnego jednocześnie nie łamiącego patentu?

A co problemu aktywny/pasywny to ten opis produktu firmy Barco w żaden sposób nie sugeruje, ze technologia Infitec jest zarówno pasywna jak i aktywna (a tym bardziej Dolby 3D, które w momencie promocji tego projektora jeszcze nie istniało na rynku). Jedyne co z niego wynika to to, że ten projektor z racji wysokiej częstotliwości odświeżania może też pracowac w technologi aktywnej.

Dolby 3D jest technologią pasywną i tyle. Nie wiem dlaczego usilnie chcesz wykazać coś innego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to wróciłem z pokazu w łodzkim SilverScreenie. Wybrałem środe, godzine 21:00, żeby nie było dużo ludzi. Jednak ludzi było sporo i miałem nieszczęsny extended surround (czytaj: ze wszystkich stron głupie komentarze). No ale nie o tym. Ogólnie to się rozczarowałem, ale od początku:
Pierwsze zaskoczenie spotkało mnie przy wchodzeniu na sale bo okulary okazały się być wielokrotnego użytku. Bylem pewnien, że w Real D są jednorazowe, ale pomyślałem, że może to jakaś wersja dla "ubogich". Obejrzałem je dokładnie czy nie ma tam gdzieś napisu Dolby 3D (a co, nadzieje zawsze można mieć) ale nie było :) Okularki jakies mocno sfatygowane, nie wyglądały jak potygodniu uzywanie. Troche mnie zdziwiło, że bardzo ciemne miały szkła, ale co tam, mysle sobie, może tak ma być. W sumie srebrny ekran lepiej odbija światło będzie dobrze.
Rozsiadłem się i przezyłem reklamy (PAL w kinie wygląda... brrrr...) Potem wyłączyli projektor analogowy i włączyli cyfrowy. Był trailer nowego filmu z Willem Smithem, jakość bardzo ładna (jak to w kinie cyfrowym). Zaczął się Beowulf, nałożyłem okularki i po pierwszych kilku ujęciach byłem bardzo zadowolony, separacja idealna, w ogóle bez porównania do IMAXa. Potem zaczęły się jednak schody. Kolory jakieś wyprane, straszny banding, coś nie tak. Kolega który ze mną poszedł, był wcześniej w IMAXie i mówi, że tam kolory były zupełnie inne. Ale ogladam dalej. Zwróciła moją uwagę tez jasna plama na ekranie. Pomyślałem coś nie tak, nowy ekran a tu jakieś odbarwienie. Coś zaczęło mi już kołatać się w głowie, ale sugestia była silniejsza. Objawienie przyszło kiedy przypomniałem sobie, że trzeba ściszyć telefon. Patrze na ekran a tu mi coś miga. No wszystko stało się jasne :( Żadne to Real D tylko "zwykłe" okulary aktywne! Od razu zrozumiałem dlaczego tak "rwie" obraz przy jazdach kamery i dlaczego są takie ciemne (2x mniej światła dochodzi do oka) i skąd te wszystkie niedoskonałości.

Tak więc zawiodłem się. Ogólnie efekt był dobry, ale to jeszcze nie to. Nie wiem z czego wynika to, ze Silver Screen zaiwestował w przestarzała technologie. Może na szybko nie dało się nic innego skombinować, a może po prostu przyoszczędzili.

No a z drugiej strony jestem zadowolony, bo obejrzałem film w kolejnej technologii i będę miał lepsze porównanie.

I jeszcze na koniec jedna wada, która jest niestety wspolna prawdopodobnie dla wszystkich technologii. Otóż osoby noszące okulary mogą spotkać się z efektem w którym światło przechodzące przez okulary 3D odbija się częściowo od okularów korekcyjnych a później od okularów 3D (od wewnętrznej strony) i wraca do oka. Efektem są odblaski które przeszkadzają w oglądaniu filmu.

Następny seans w Multikinie :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Czy w Silverscreen Lodz jest wiecej filmow z projektorow cyfrowych? Ostatnio chodze tylko do CInema City i jestem bardzo zawierdziony jakoscia obrazu (chyba za duzo HD w domu sie naogladalem) Obraz jest przede wszystkim nieostry, kolory tez nie takie jak powinny byc. Ktos podziela moje spostrzezenia?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='kamcyk26' post='70300' date='29.11.2007, 08:45 ']Czy w Silverscreen Lodz jest wiecej filmow z projektorow cyfrowych? Ostatnio chodze tylko do CInema City i jestem bardzo zawierdziony jakoscia obrazu (chyba za duzo HD w domu sie naogladalem) Obraz jest przede wszystkim nieostry, kolory tez nie takie jak powinny byc. Ktos podziela moje spostrzezenia?[/quote]
Nie wiem, nie pytałem. Oni ten projektor kupili i zamontowali baaardzo niedawno, chyba specjalnie na Beowulfa. Jakby co w jest w sali 3. Nie wiem czy są inne, ale się nie chwalą na stronie. Trza by zadzwonić i się dowiedzieć.
Mi tam CinemaCity nie przeszkadza. Uważam, że w porównaniu do innych kin to jakość i tak mają znośną a SilverScreen mnie nie przekonuje, bo coś ścianki mają za cienkie i często słychać co się dzieje w sali obok. No i te ceny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='maxiuca' post='69995' date='27.11.2007, 13:55 ']Ani Infitec ani Dolby zapewne nie są zainteresowane tym, żebyś ty czy ja zrozumiał na czym polega ich metoda. Po po co? A nóż ktoś zrozumie i zrobi coś podobnego jednocześnie nie łamiącego patentu?

A co problemu aktywny/pasywny to ten opis produktu firmy Barco w żaden sposób nie sugeruje, ze technologia Infitec jest zarówno pasywna jak i aktywna (a tym bardziej Dolby 3D, które w momencie promocji tego projektora jeszcze nie istniało na rynku). Jedyne co z niego wynika to to, że ten projektor z racji wysokiej częstotliwości odświeżania może też pracowac w technologi aktywnej.

Dolby 3D jest technologią pasywną i tyle. Nie wiem dlaczego usilnie chcesz wykazać coś innego.[/quote]

Bynajmniej nie chcę z tobą polemizować, choć w pewnym sensie wywołujesz mnie do tablicy przypisując mi intencje, których nie miałem. Wymiana poglądów a nawet drobne nieporozumienia w tak nowatorskiej tematyce bezpośrednio wiążącej się z problematyką HD nikomu jednak nie zaszkodzi. Wręcz uważam, że to dopiero początek dyskusji, która w miarę upływu czasu coraz bardziej będzie tematem centralnym na tym i podobych forach o HD. W 2008 r. mają wejść na rynek autostereoskopowe telwizory Philipsa (3D); mamy już pierwsze płyty na laser niebieski z formatem 3DHD - trzeci wymiar już więc wkroczy do wielu domów. Holgrafia też nie zasypia, choć czuję, że to własnie technologia Infitec jest tym symbolicznym kluczem, który otworzy drzwi do świata mediów HD w trzech wymiarach w naszych domach. Pamiętajmy też, że aktualnie jest dostępna ogromna ilość gier komputerowych 3DHD.
Zostało już wyjaśnine, że jednym z elementów technologii INFITEC (INterference FIlter TEChnology) są pasywne okulary ale dotychczas nie pisaliśmy o technologii aktywnej lub pasywnej. Skoro już o tym piszesz to należałoby przyjąć, że technologia Infitec (w zastosowaniu także Dolby 3D) jest technologią aktywną - choć podkreślam ja do tej pory takiego terminu nie używałem i nic nie chciałem wykazać.
"3 in 1:Passive stereo, aktive stereo, high-brightness mono with one Galax+ projector incorporating active Infitec+ technology" to jest tytuł pierwszego rozdziału broszury: (http://www.barco.com/projection_systems/downloads/Active_Infitec_brochure_dec06.pdf )
Symboliczne "3 in 1" oznacza, że system projekcyjny z technologią Ifitec w każdej chwili można przełączyć na pasywne stereo, aktywne stereo i mono. I taka sentencja wynika też z opisu znajdującego się pod podanym przeze mnie uprzednio linkiem. Projektor może być taki lub inny - byle spełniał odpowiednie warunki. W samym tytule znajduje się tam też napis "Active Infitec+" a w wyżej cytowanym tytule mamy "active Infitec+ technology". I ta nazwa jest wielokrotnie używana. Dlaczego zatem mielibyśmy coś nazywać pasywną technologią skoro jej włściciel nazywa ją aktywną - i ma to głęboki sens. To samo można odnieść do Dolby 3D bo sprzętowo i technologicznie niczym się nie różni. A co do okularów to Dolby 3D używa pasywnych - co bynajmniej nie oznacza, że ten system nie można byłoby przełączyć na aktywne okulary czy też na projekcję mono. Pisząc o tym chciałem tylko wyakcentować wszechstronność technologii Infitec i nic więcej. Zupełnie inaczej wygląda nieco wcześniejsza, pasywna technologia Infitec - tutaj używa się dwóch projektorów z dwoma filtrami stałymi, okularów i białego ekranu. No ale mniejsza o formalne nazwy. Ważna jest istota rzeczy.
Choć sami nie potrafimy zbudować aktywnego systemu Infitec to zapewne wkrótce znajdą się w ofercie rynkowej projektory z wbudowanym wirującym filtrem przeznaczone do użytku domowego. Natomiast już teraz każdy wielbiciel trzeciego wymiaru może za stosunkowo niewielkie pieniądze we własnym mieszkaniu zainstalować sobie system pasywny Infitec. Do tego potrzeba dwa zwykłe projektory i przynajmniej dwie pary okularów, z których jedne przeznacza się na filtry do projektorów. Powinny to być projektory o stosunkowo dużej jasności. Z poglądowych diagramów objaśniających zasadę Infitec filtrowania barw wynikałoby, że każdy filtr blokuje połowę pasma widzialnego ( [url="http://www.barco.com/VirtualReality/en/stereoscopic/infitec.asp:"]http://www.barco.com/VirtualReality/en/ste...ic/infitec.asp:[/url] a także w wyżej cytowanej broszurze). Z dokładniejszych danych, do których dotarłem wynika jednak, że w rzeczywistości odfiltrowywane pasma dla poszczególnych kolorów są zncznie węższe i diagramy bynajmniej nie są prostokątne a nawet mają zupełnie zróżnicowane kształty, więc oznacza to więcej blokowanego światła. Komputer domowy i istniejące oprogramowanie jest wystarczające aby takim systemem sterować. Wiemy już dokładnie w jaki sposób zastąpić skąplikowany system Dolby odtwarzania plików stereo i sterowania projektorami. I nie trzeba już naklejać odpowiedniej folii "srebrnej" aby uniknąć depolaryzacji na ekranie projekcyjnym - ekran biały bowiem będzie odpowiedni. A jeżeli ktoś już ma system polaryzacyjny to przeskok na wyższy poziom technologiczny jest banalny. Projekcja trójwymiarowa w rozdzielczości HD na dużym ekranie bez "ghostingu" jest więc w zasięgu ręki już teraz.
PS.
Jak widzisz z własnego doświadczenia widzowi w kinie nie jest tak łatwo ocenić z jakimi okularami ma do czynienia i z jakim sytemem projekcji

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
No więc jak kompletnie inaczej rozumiem te broszury i strony barco. Otóż Barco opracował projektor, który jest 3 w 1 co oznacza, że
1. Passive stereo - technologia Infitec+ - a słowo active odnosi się do tego co dzieje się w projektorze "[b]Active Infitec+ technology
inside the 3-chip DLP[/b]™ projector is an exclusive"

2. Active stereo - tu nie ma ani słowa o Infitecu. Tylko o wyeliminowaniu miganie przez dużą częstotliwośc odświerzania. Tu chodzi o to, że można ten projektor TEŻ stosować do "tradycyjnego" 3D z migającymi okularami:
"GALAXY with DLP™ active stereo: Extra fast refresh rate (110 Hz) allows for high-resolution active stereo with minimal flicker."

3. Mono - wiadomo

Pisząc pasywny i aktywna, chodzi mi tylko o okulary, nie o sam mechanizm przy projektorze, bo obydwie technologie mogą być pasywne od strony projektora (stawiamy dwa projektory) lub aktywne (przystawka przy projektorze)

A Ty wcześniej sugerowałeś, że byłeś na projekcji Dolby 3D, która wymagała włączenia AKTYWNYCH okularów. Więc albo to nie była projekcja w Dolby 3D albo coś im się pomieszało w projektorni i puścili bajeczke o włączeniu okularów (btw. jak dostałem w kinie już włączone i wyłączyć ich się nie dało)

[quote]Jak widzisz z własnego doświadczenia widzowi w kinie nie jest tak łatwo ocenić z jakimi okularami ma do czynienia i z jakim sytemem projekcji[/quote]

Bo ja wiem czy nie jest łatwo? Laikowi pewnie nie, a mi od początku coś nie pasowało i raczej szybko się zorientowałem. Zgubiła mnie na początku siła sugestii bo byłem pewien (ubzdurałem sobie), że to będzie Real D.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Byłem w Krakowie na seansie 3d i muszę powiedzieć że byłem pod wrażeniem! Efekt 3d jest dość precyzyjny i stabilny. Znacznie lepiej niż w iMax!

Szkoda że przy okazji kina cyfrowego nie pokuszono się aby zwiększyć płynność ruchu... Kinowe 24klatki na sekundę jednak powoduje efekt strobo. Zwłaszcza psuje to efekt w przypadku obrazu 3D. Technologiczne to pewnie żaden problem, ale jak wiadomo branża filmowa ma swoje przyzwyczajenia ;-)

Co mi się nie podobało? Poziom czerni był słaby - po prostu wyraźnie gorszy od projektorów analogowych. Deczko pomagało założenie okularów - ale na seansach 2D mnie by ten poziom czerni denerwował - ale wiadomo że my jesteśmy na to wyczuleni ;P

Dźwięk też był słaby - mało przestrzenny i cichy - ale to może ja już na starość głuchnę ;-)

PS: Po tym seansie wymyśliłem coś genialnego - skoro tak wszyscy narzekamy na poziom czerni w naszych TV i projektorach to przecież wystarczy założyć okulary przyciemniające i od razu będzie lepiej :D Z dużą jasnością akurat większość ekranów nie ma problemów - przecież mało kto jedzie na maksymalnych ustawieniach jasności... :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...