Jump to content
Miedzcu2

Ile kolorów może wyświetlić monitor referencyjny w całym zakresie luminancji (a.k.a. przestrzeń barwna matrycy)?

Recommended Posts

Jakie wartości 1,000 cd/m² DCI P3 Coverage ITP osiągają współczesne monitory referencyjne?

 

Zapytanie swoje kieruje z ciekawości. Na konferencji prasowej LG w 2018 Pan Maciej Koper wspomniał w swojej prezentacji, że w jakości SDR telewizory komercyjne osiągnęły wszystko co można osiągnąć, by odwał barwy jak monitor studyjny. Kolejne pole walki to HDR. W minionym roku 2022 pojawiły się telewizory QD-OLED, które mają niesamowite color volume. Zastanawiam się jak daleko S95K S95B pod tym względem są do monitorów studyjnych (raczej tych modeli 1000 nits niżeli Dolby Pulsar'ów).

 

@Gmeru@Maciej Koper

Edited by Miedzcu2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trudne pytanie na które odpowiedzi szuka dużo instytucji naraz. W zależności kogo spytasz dostaniesz inną odpowiedź. 

Zacznijmy od tego że generalnie studia filmowe raczej nie mają presji na coraz wyższą luminancje. Zamiast monitora który wyciska 1500 cdms wolą monitor który daje 1000 cdms ale bardziej stabilnie. Tak samo jeśli chodzi o nasycenie kolorów, Rec2020 to wciąż jednak marzenie a ważniejsze jest wierne odwzorowanie kolorów przy niższych poziomach luminancji, z czym nawet monitory referencyjne potrafią mieć problem. 

Po drugie, zależy co uznasz za nowy monitor referencyjny. Każde studio filmowe wciąż marzy o powrocie monitora Sony BVM X300 który od dawna nie jest już produkowany a że jednostki zeszły z linii produkcyjnej prawie 10 lat temu oznacza że z roku na rok coraz mniej działających modeli. Z braku laku studia przerzucają się na następcę, BVM X310, ale ponieważ to już nie OLED więc mało kto jest nimi zachwycony. Sony ma ma dniach wypuścić kolejny model, BVM X3110 ale główne problemy poprzednika, takie jak kiepskie kąty patrzenia, wciąż pozostały nierozwiązane. Wszystko to oznacza że jak spytasz ludzi z Hollywood jaki jest najlepszy obecnie monitor mówią X300, a jak spytasz jaki używają to mówią X310.

Ostatnia sprawa to jak zdefiniujesz ilość wyświetlanych kolorów. Pokrycie P3 to obecnie słaby wyznacznik bo większość monitorów referencyjnych ma dokładnie 99%. Nie dlatego że nie mogą dobić do P3 ale dlatego że mają lekko odchylone kolory bazowe, tak że nie mogą wyświetlić 1% kolorów wewnątrz gamutu P3 ale już mogą wyświetlić dodatkowe 20% sporo większego gamutu Rec2020. 

No a koniec końców telewizory komercyjne mają małe szanse zastąpić monitory referencyjne z prostego powodu: w warunkach studyjnych standardem jest wejście SDI, a nie HDMI. Istnieją przejściówki ale zazwyczaj dużo z nimi problemów więc studia filmowe wolą zainwestować w porządny sprzęt i nie bać się problemów z kalibracją, stabilnością itp. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 3.01.2023 o 16:41, Miedzcu2 napisał:

Jakie wartości 1,000 cd/m² DCI P3 Coverage ITP osiągają współczesne monitory referencyjne?

@Maciej Koper

Bliską 100%. Na moniotrach studyjnych klasy I mamy pełne 1000 nitów niezależnie od tego co na ekranie i pełne pokrycie gamutu P3. Być może przy samej czerni się ono nieznacznie zawęża, więc kwestia czy wyjdzie 100% czy 98-99% zależy od tego jak dokładnie to zmierzymy (w ilu punktach skali jasności).

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/5/2024 at 6:29 AM, Maciej Koper said:

Bliską 100%. Na moniotrach studyjnych klasy I mamy pełne 1000 nitów niezależnie od tego co na ekranie i pełne pokrycie gamutu P3. Być może przy samej czerni się ono nieznacznie zawęża, więc kwestia czy wyjdzie 100% czy 98-99% zależy od tego jak dokładnie to zmierzymy (w ilu punktach skali jasności).

Tak z ciekawości, kiedy mówisz o monitorach klasy I to masz na myśli standard EBU3320? Bo niedawno szukałem i nie znalazłem żadnego standardu monitorów referencyjnych dla przemysłu kinowego, jedyne co widziałem to standard EBU dla transmisji. 

A co do standardu EBU, to faktycznie definiują 1000 nitów dla Grade I ale nie niezależnie od zawartości obrazu a wyłącznie dla wzorca pokrywającego 1% powierzchni obrazu. A zresztą, EBU samo z siebie przeprowadziło kilka lat temu test monitorów na rynku i wyszło im że żaden testowany monitor referencyjny nie załapuje się na najlepszy poziom Grade Ia, niektóre mogą się załapać na luźniejszy poziom Grade Ib więc ten standard to bardziej nadzieja na przyszłość a nie realna wydajność istniejących monitorów. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 8.01.2024 o 19:37, silverrobert napisał:

Tak z ciekawości, kiedy mówisz o monitorach klasy I to masz na myśli standard EBU3320? Bo niedawno szukałem i nie znalazłem żadnego standardu monitorów referencyjnych dla przemysłu kinowego, jedyne co widziałem to standard EBU dla transmisji. 

A co do standardu EBU, to faktycznie definiują 1000 nitów dla Grade I ale nie niezależnie od zawartości obrazu a wyłącznie dla wzorca pokrywającego 1% powierzchni obrazu. A zresztą, EBU samo z siebie przeprowadziło kilka lat temu test monitorów na rynku i wyszło im że żaden testowany monitor referencyjny nie załapuje się na najlepszy poziom Grade Ia, niektóre mogą się załapać na luźniejszy poziom Grade Ib więc ten standard to bardziej nadzieja na przyszłość a nie realna wydajność istniejących monitorów. 

Tak, mam na myśli głównie ten standard, ale powszechną nazwę w branży na monitory certyfikowane do produkcji Dolby Vision, czyli cała topka ekranów dual layer od różnych producentów. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Maciej Koper said:

Tak, mam na myśli głównie ten standard, ale powszechną nazwę w branży na monitory certyfikowane do produkcji Dolby Vision, czyli cała topka ekranów dual layer od różnych producentów. 

Nawet w wymaganiach Dolby Vision nie ma mowy o 1000 nitów niezależnie od tego co na ekranie tylko wyłącznie dla wzorca albo 10% ekranu albo L20 czyli 4% ekranu, zależy kogo spytasz.

Zresztą wymagania Dolby są generalnie niższe niż Grade I a EBU 3320, szczególnie w kontekście tolerancji błędów reprodukcji koloru. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, silverrobert napisał:

Nawet w wymaganiach Dolby Vision nie ma mowy o 1000 nitów niezależnie od tego co na ekranie tylko wyłącznie dla wzorca albo 10% ekranu albo L20 czyli 4% ekranu, zależy kogo spytasz.

Zresztą wymagania Dolby są generalnie niższe niż Grade I a EBU 3320, szczególnie w kontekście tolerancji błędów reprodukcji koloru. 

Tak, aczkolwiek monitory dual layer LCD (BVM-HX310, CG3146, XM311) dostarczają pełne 1000 nitów bez względu na APL. Może być nawet biel na całym ekranie u ta luminancja będzie utrzymana.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 5.01.2024 o 15:29, Maciej Koper napisał:

Bliską 100%. Na moniotrach studyjnych klasy I mamy pełne 1000 nitów niezależnie od tego co na ekranie i pełne pokrycie gamutu P3. Być może przy samej czerni się ono nieznacznie zawęża, więc kwestia czy wyjdzie 100% czy 98-99% zależy od tego jak dokładnie to zmierzymy (w ilu punktach skali jasności).

Dziękuje za odpowiedź 🙂 Z niektórych wypowiedzi w sieci można było wywnioskować że to co osiągają matryce QD-OLED w przestrzeni barwnej matrycy jest czymś „ponadprogramowym ficzerem”, niewidocznym (niezamierzonym) efektem w filmie gdyż osoby pracujące na monitorach studyjnych same tego nie widzą (założyłem że ekrany studyjne są wykonane w takiej technologii że nie osiągają 100% color volume) bądź jest to jeszcze nieustandaryzowane wiec możemy dostawać „oszukany obrazek”.   A tym samym dodatkowe możliwości QD-OLED nie powinny być rozpatrywane, decydujące przy wyborze TV a być może nawet powinny go dyskredytować. Nie raz już mieliśmy do czynienia z ficzerami które pod przykrywką czegoś pozytywnego podbijały sztuczne wrażenia z oglądania (np. funkcja HDR+ w treściach SDR). Teraz już wiem że przestrzeń barwna matrycy jest temu czymś na co posiniliśmy zwracać uwagę wybierając TV który ma przekazywać obraz najbliższy założeniom twórcy. Dzięki!

Edited by Miedzcu2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Miedzcu2 napisał:

Dziękuje za odpowiedź 🙂 Z niektórych wypowiedzi w sieci można było wywnioskować że to co osiągają matryce QD-OLED w przestrzeni barwnej matrycy jest czymś „ponadprogramowym ficzerem”, niewidocznym (niezamierzonym) efektem w filmie gdyż osoby pracujące na monitorach studyjnych same tego nie widzą (założyłem że ekrany studyjne są wykonane w takiej technologii że nie osiągają 100% color volume) bądź jest to jeszcze nieustandaryzowane wiec możemy dostawać „oszukany obrazek”.   A tym samym dodatkowe możliwości QD-OLED nie powinny być rozpatrywane, decydujące przy wyborze TV a być może nawet powinny go dyskredytować. Nie raz już mieliśmy do czynienia z ficzerami które pod przykrywką czegoś pozytywnego podbijały sztuczne wrażenia z oglądania (np. funkcja HDR+ w treściach SDR). Teraz już wiem że przestrzeń barwna matrycy jest temu czymś na co posiniliśmy zwracać uwagę wybierając TV który ma przekazywać obraz najbliższy założeniom twórcy. Dzięki!

Monitory referencyjne uzyskują 100% w przestrzeni barwnej P3, ale nie Bt.2020. Przez to bardzo mało produkcji posiada kolory wykraczające poza tą paletę, natomiast materiał kodowany jest i tak Bt.2020, którego nie uzyskuje na razie żadna technologia będąca w powszechnym użyciu. Kolory spoza P3 można na ten moment spotkać powszechnie w grach. Z tej też przyczyny pełne pokrycie P3 jest ważne, a wszystko co ponad opcjonalne. Nie powiedziałbym jednak, że zbędne, tym bardziej jeśli ktoś jest graczem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Maciej Koper said:

Tak, aczkolwiek monitory dual layer LCD (BVM-HX310, CG3146, XM311) dostarczają pełne 1000 nitów bez względu na APL. Może być nawet biel na całym ekranie u ta luminancja będzie utrzymana.

To wiem, ale akurat ani z punktu widzenia przemysłu, który wciąż woli X300 od X310, ani organizacji standardyzacyjnych, które wymagają 1000 nitów tylko na kilka procent ekranu, te 100 APL 1000 nitów nie prezentują ogólnego trendu w branży. Bardziej takie ubezpieczenie że nie trzeba się martwić o APL w trakcie produkcji. 

Filmy do dystrybucji domowej przygotowuje się na telewizory które są dostępne teraz bo najwięcej pieniędzy studia zarabiają w pierwszy rok-dwa po premierze więc robienie filmu zapełniającego cały gamut takiego monitora referencyjnego to tak naprawdę wystawianie się na większe różnice między telewizorami, w zależności ile każdy telewizor będzie musiał wykonać tonemappingu. Przygotowanie wersji bardziej pasującej na istniejące telewizory sprawia, że będą one musiały mapować mniej czyli lepiej odwzorują to co w sygnale. Dlatego ostateczny odgląd i aprobata wersji domowej zazwyczaj dokonywany jest na telewizorze konsumenckim a nie na monitorze referencyjnym.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...