Skocz do zawartości
Wojtas_

Kalibracja obrazu HDR w grach LG BX/CX/GX B1/C1/G1

Rekomendowane odpowiedzi

Przeglądając czeluścia internetu natrafiłem na ciekawą informację, która zainteresować powinna właścicieli OLEDów LG od BX/CX/GX wzwyż (może NanoCell też to ma? Trzeba by sprawdzić). Jest to ukryte menu, tzw. "HDMI signalling override menu". Opcja tam zawarta pozwala wyeliminować problemy z mapowaniem HDR w różnych grach. Jak wiadomo, każda gra HDR ma różne opcje konfiguracji HDR, a niektóre nie mają ich wcale. Stąd potrzeba używania w zależności od gry opcji "tone mapping" na on lub off albo "HGIG". Problemem często jest fakt, że albo mamy wszystkie detale w bielach ale jasność ekranu jest niższa niż możliwości TV, albo jasność ekranu jest na maksa, ale detale w bielach są ucięte. Spowodowane jest to głównie tym, że konsole w przeciwieństwie do odtwarzaczy UHD nie wysyłają tzw. metadanych, mówiących telewizorowi, ile dokładnie nitów powinien mieć obraz. Rozwiązaniem miał być i w przyszłości może będzie standard HGIG, ale ilość gier to obsługujących można policzyć na razie na palcach jednej ręki. Żeby już nie przynudzać – szybka instrukcja co zrobić, aby wszystkie gry wyglądały tak, jak powinny w HDR.

 

1.       Włączamy grę z HDR na konsoli

2.       Wchodzimy w menu obrazu w TV i podświetlamy opcję „wybierz tryb” (ale nie klikamy na nią)

3.       Kiedy jest podświetlona, na pilocie naciskamy następującą sekwencję cyfr: 1113111

4.       W menu, które się pojawi, znajdujemy opcję "peak mastering" i klikając strzałkę ustawiamy wartość 1000 (można wybrać też inne, ale ta wartość wg mnie sprawdza się najlepiej)

5.       Wychodzimy z menu przyciskiem powrót

6.       Z kolejnego menu („jasność” w opcjach obrazu w przypadku C1) przełączamy koniecznie "tone mapping" na off

 

Od teraz każdy sygnał HDR, który przychodzi z konsoli jest traktowany przez telewizor jako 1000 nit, niezależnie od tego, co ustawimy w grze. TV bardzo dobrze mapuje 1000 nitowy obraz nie ucinając żadnych detali właśnie przy zrealizowaniu pkt. 6. Efekt jest dla mnie rewelacyjny, nawet lepszy niż Dolby Vision w grach na Xboxie, który trochę testowałem. W końcu gry z HDR nie są za ciemne a jednocześnie obraz nie jest prześwietlony. Nareszcie święty spokój z babraniem się ustawieniami obrazu. W tym miejscu należą się brawa dla LG za tak prosty i tak skuteczny pomysł. Oby inni producenci TV poszli ich śladem.

Panie Piotrze @Gmeru. Może potestowalibyście tą opcję i porównali ją do dolby vision na xboxie. Może także do hgig i dynamicznego mapowania? Fajnie, gdyby na stronie ukazał się artykuł z wynikami Waszych testów bo jak wiadomo ustawianie hdr w niektórych grach to duży problem. To co wyżej opisałem jest o tyle fajne, że działa z każdą konsolą i pc. Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nigdy nie korzystałem z tego podmenu, czy to jest w ogóle legalne? Nie traci się gwarancji zmieniając tam cokolwiek?

Te ustawienia są odwracalne?
Czy to się zmienia tylko dla hdr gra czy w ogóle dla całego hdr w TV? (chodzi o późniejsze problemy z innymi treściami hdr np na Amazon prime czy netflix)

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, MirBar napisał:

Nigdy nie korzystałem z tego podmenu, czy to jest w ogóle legalne? Nie traci się gwarancji zmieniając tam cokolwiek?

Te ustawienia są odwracalne?
Czy to się zmienia tylko dla hdr gra czy w ogóle dla całego hdr w TV? (chodzi o późniejsze problemy z innymi treściami hdr np na Amazon prime czy netflix)

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka
 

To nie jest menu serwisowe, więc nie traci się gwarancji. Zmieniasz wartości dla wejścia hdmi, reszta źródeł pozostaje bez zmian. Wszystkie ustawienia w tym menu są odwracalne, wystarczy po prostu wybrać ponownie opcję "auto" tak, jak to jest zrobione fabrycznie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Skoro tak to sobie przetestuję.
AC Valhalla jest na hgig za ciemna a z mapowaniem tonów na on za jasna.

Czyli jak zmienię na 1000 w ustawieniach które napisałeś to mapowianie tonów ma być jak ustawione później? Hgig, on czy off?

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, MirBar napisał:

Skoro tak to sobie przetestuję.
AC Valhalla jest na hgig za ciemna a z mapowaniem tonów na on za jasna.

Czyli jak zmienię na 1000 w ustawieniach które napisałeś to mapowianie tonów ma być jak ustawione później? Hgig, on czy off?

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka
 

Tak, używając tego menu mapowanie tonów zawsze na off. W Valhalli w opcjach hdr luminancję ustaw na 1000 nitów a ekspozycję zostaw na zero. Wg mnie wtedy jest idealnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tak, używając tego menu mapowanie tonów zawsze na off. W Valhalli w opcjach hdr luminancję ustaw na 1000 nitów a ekspozycję zostaw na zero. Wg mnie wtedy jest idealnie.
Ale rozumiem że po ustawieniu w tym podmenu?

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, MirBar napisał:

Ale rozumiem że po ustawieniu w tym podmenu?

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka
 

Bez znaczenia w jakiej kolejności, po prostu obie opcje muszą być tak ustawione. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A co z kalibracja hdr w konsoli? Zrobić po zmianie tych ustawień czy nie ruszać w stosunku do tego co było wcześniej?

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, MirBar napisał:

A co z kalibracja hdr w konsoli? Zrobić po zmianie tych ustawień czy nie ruszać w stosunku do tego co było wcześniej?

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka
 

Ta kalibracja jest tylko ważna, jeśli grasz w grę z obsługą hgig (ale wtedy nie potrzeba robić tego wszystkiego co opisałem wyżej) lub używasz funkcji auto hdr (konwersja gier sdr na hdr) na xboxie. Poza tymi 2 przypadkami  nie ma ona żadnego wpływu na obraz. Ja ją zrobiłem na xboxie ze względu właśnie na auto hdr. Ale tak jak napisałem w większości gier ona nic nie zmienia. Dla Valhalli nie trzeba jej robić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 7.08.2021 o 11:33, Wojtas_ napisał:

Przeglądając czeluścia internetu natrafiłem na ciekawą informację, która zainteresować powinna właścicieli OLEDów LG od BX/CX/GX wzwyż (może NanoCell też to ma? Trzeba by sprawdzić). Jest to ukryte menu, tzw. "HDMI signalling override menu". Opcja tam zawarta pozwala wyeliminować problemy z mapowaniem HDR w różnych grach. Jak wiadomo, każda gra HDR ma różne opcje konfiguracji HDR, a niektóre nie mają ich wcale. Stąd potrzeba używania w zależności od gry opcji "tone mapping" na on lub off albo "HGIG". Problemem często jest fakt, że albo mamy wszystkie detale w bielach ale jasność ekranu jest niższa niż możliwości TV, albo jasność ekranu jest na maksa, ale detale w bielach są ucięte. Spowodowane jest to głównie tym, że konsole w przeciwieństwie do odtwarzaczy UHD nie wysyłają tzw. metadanych, mówiących telewizorowi, ile dokładnie nitów powinien mieć obraz. Rozwiązaniem miał być i w przyszłości może będzie standard HGIG, ale ilość gier to obsługujących można policzyć na razie na palcach jednej ręki. Żeby już nie przynudzać – szybka instrukcja co zrobić, aby wszystkie gry wyglądały tak, jak powinny w HDR.

 

1.       Włączamy grę z HDR na konsoli

2.       Wchodzimy w menu obrazu w TV i podświetlamy opcję „wybierz tryb” (ale nie klikamy na nią)

3.       Kiedy jest podświetlona, na pilocie naciskamy następującą sekwencję cyfr: 1113111

4.       W menu, które się pojawi, znajdujemy opcję "peak mastering" i klikając strzałkę ustawiamy wartość 1000 (można wybrać też inne, ale ta wartość wg mnie sprawdza się najlepiej)

5.       Wychodzimy z menu przyciskiem powrót

6.       Z kolejnego menu („jasność” w opcjach obrazu w przypadku C1) przełączamy koniecznie "tone mapping" na off

 

Od teraz każdy sygnał HDR, który przychodzi z konsoli jest traktowany przez telewizor jako 1000 nit, niezależnie od tego, co ustawimy w grze. TV bardzo dobrze mapuje 1000 nitowy obraz nie ucinając żadnych detali właśnie przy zrealizowaniu pkt. 6. Efekt jest dla mnie rewelacyjny, nawet lepszy niż Dolby Vision w grach na Xboxie, który trochę testowałem. W końcu gry z HDR nie są za ciemne a jednocześnie obraz nie jest prześwietlony. Nareszcie święty spokój z babraniem się ustawieniami obrazu. W tym miejscu należą się brawa dla LG za tak prosty i tak skuteczny pomysł. Oby inni producenci TV poszli ich śladem.

Panie Piotrze @Gmeru. Może potestowalibyście tą opcję i porównali ją do dolby vision na xboxie. Może także do hgig i dynamicznego mapowania? Fajnie, gdyby na stronie ukazał się artykuł z wynikami Waszych testów bo jak wiadomo ustawianie hdr w niektórych grach to duży problem. To co wyżej opisałem jest o tyle fajne, że działa z każdą konsolą i pc. Pozdrawiam.

Ciekawe odkrycie.

Na mój chłopski rozum to kalibracja HDR w grze właśnie do tego służyć powinna. Ustawiam w grze na 1000 nit, wyłączam dynamiczne mapowanie w TV i powinno być dobrze. Nie jest?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, efel napisał:

Ciekawe odkrycie.

Na mój chłopski rozum to kalibracja HDR w grze właśnie do tego służyć powinna. Ustawiam w grze na 1000 nit, wyłączam dynamiczne mapowanie w TV i powinno być dobrze. Nie jest?

Tak powinno być, ale mogą być 2 sytuacje, gdzie jest to zakłócone. (1) TV z automatu nie zawsze wybiera właściwe mapowanie. (2) Gra nie posiada regulacji ilości nitów i wysyła powiedzmy 1500 nit na stałe. W tym menu widać, że oledy c1 (nie wiem jak inne) mają statyczne mapowanie na 400, 540, 700, 1000, 2000, 3000, 4000 i 10000 nitów. Więc nie zawsze się to pokrywa i wtedy obraz albo będzie miał ucięte detale albo maksymalne jasności będą za ciemne (zazwyczaj tv wybiera tą drugą opcję).

Dalsze testy "na oko" pokazały, że to ustawienie jednak sprowadza się jedynie do manualnego wyboru zakresu mapowania statycznego. Myślałem, że działa to na zasadzie "kompresji" powiedzmy obrazu 1500 nit do 1000 nit z zachowaniem detali w bielach, ale tak nie jest. Tak czy inaczej, może komuś się to przyda :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, Wojtas_ napisał:

Tak powinno być, ale mogą być 2 sytuacje, gdzie jest to zakłócone. (1) TV z automatu nie zawsze wybiera właściwe mapowanie. (2) Gra nie posiada regulacji ilości nitów i wysyła powiedzmy 1500 nit na stałe. W tym menu widać, że oledy c1 (nie wiem jak inne) mają statyczne mapowanie na 400, 540, 700, 1000, 2000, 3000, 4000 i 10000 nitów. Więc nie zawsze się to pokrywa i wtedy obraz albo będzie miał ucięte detale albo maksymalne jasności będą za ciemne (zazwyczaj tv wybiera tą drugą opcję).

Chyba nie rozumiesz jak działa HDR. Nie ma żadnych progów 400, 540, 700 itp przy normalnym działaniu. Źródłowa treść podaje telewizorowi w metadanych jaki element najjaśniej świeci i telewizor to sobie przemapowuje za pomocą krzywej EOTF do swojej maksymalnej jasności. Tam nie ma progów, to jest funkcja matematyczna, jest w stanie przekształcić każdą wartość. Dopóki TV daje radę wyświetlić daną jasność sprawa jest łatwa bo jest 1:1. Gorzej robi się w momencie gdzie wkraczamy w obszar znacząco przekraczający możliwości telewizora. Są tutaj dwa podejścia:

  • Albo odcinasz wszystko powyżej jasności matrycy siekierą
  • Albo w mniej lub bardziej płynny sposób starasz się zachować detale (krzywa EOTF). Tutaj pojawia się problem nie do przejścia: albo telewizor zdecyduje że pokaże wszystkie najjaśniejsze detale, ale te mniej jasne stracą i cały obraz będzie ciemniejszy, albo zdecyduje, że nie zobaczysz tych najjaśniejszych detali, ale za to cały obraz wyda się jaśniejszy.  

Dopóki nie ma telewizora z jasnością 10 tys nit nie ma dobrego podejścia bo zawsze coś tracisz. Te ustawienia w grze,  służą właśnie do tego żeby to użytkownik zdecydował jak ma wyglądać krzywa i co woli stracić: APL (ogólna jasność) obrazu czy najjaśniejsze detale. Jak działa ta opcja o której mówisz nie wiem, zakładam że spłaszcza krzywą i odcina siekierą coś

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, efel napisał:

Dopóki nie ma telewizora z jasnością 10 tys nit nie ma dobrego podejścia bo zawsze coś tracisz. 

Tylko wtedy gdyby materiał był wymasterowany do takiej wielkości. 👍

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, efel napisał:

Chyba nie rozumiesz jak działa HDR. Nie ma żadnych progów 400, 540, 700 itp przy normalnym działaniu. Źródłowa treść podaje telewizorowi w metadanych jaki element najjaśniej świeci i telewizor to sobie przemapowuje za pomocą krzywej EOTF do swojej maksymalnej jasności. Tam nie ma progów, to jest funkcja matematyczna, jest w stanie przekształcić każdą wartość. Dopóki TV daje radę wyświetlić daną jasność sprawa jest łatwa bo jest 1:1. Gorzej robi się w momencie gdzie wkraczamy w obszar znacząco przekraczający możliwości telewizora. Są tutaj dwa podejścia:

  • Albo odcinasz wszystko powyżej jasności matrycy siekierą
  • Albo w mniej lub bardziej płynny sposób starasz się zachować detale (krzywa EOTF). Tutaj pojawia się problem nie do przejścia: albo telewizor zdecyduje że pokaże wszystkie najjaśniejsze detale, ale te mniej jasne stracą i cały obraz będzie ciemniejszy, albo zdecyduje, że nie zobaczysz tych najjaśniejszych detali, ale za to cały obraz wyda się jaśniejszy.  

Dopóki nie ma telewizora z jasnością 10 tys nit nie ma dobrego podejścia bo zawsze coś tracisz. Te ustawienia w grze,  służą właśnie do tego żeby to użytkownik zdecydował jak ma wyglądać krzywa i co woli stracić: APL (ogólna jasność) obrazu czy najjaśniejsze detale. Jak działa ta opcja o której mówisz nie wiem, zakładam że spłaszcza krzywą i odcina siekierą coś

Tylko że konsole do gier nie wysyłają metadanych w przeciwieństwie do odtwarzaczy UHD czy serwisów streamingowych. Niema tu żadnych danych typu maxfall czy maxcll. Stąd problemy w grach właśnie, a można to stwierdzić organoleptycznie choćby kierując kamerę na słońce i zmieniać rodzaje statycznego mapowania, o których napisałem. Widać wtedy różnicę jasności i ilości detali w bielach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...