Franzose 2 Napisano 18 Marca 2018 (edytowane) Witam, chciałbym się podzielić moimi doświadczeniami jakie zebrałem w ciągu ostatnich trzech tygodni użytkując projektor sony vpl-vw260es. Przez ostatnie 10 lat używałem model vpl-aw15 i "świecił" na tyle dobrze, że nie widziałem sensu wymiany na projektor FHD. Stary projektor mimo rozdzielczości HD wspierał sygnał 1080p/24 i używając polepszaczy w odtwarzaczu bdp-760 otrzymywałem obraz, który mi pasował. Druga lampa miała na liczniku 2 tys godzin (tryb eco) i trzecia nowa czekała na swoją pierwszą godzinę pracy. Nie udało jej się. Projektor wraz z nową lampą w cenie tej ostatniej znalazł zadowolonego nabywcę. W bardzo okrogłą rocznice moich urodzin zakupiłem nową "zabawkę" testując po drodze JVC rs440. Przed zakupem przeczytałem wiele opinii na temat nowych projektorów 4k tj. o ich wadach i zaletach. Do sklepu pojechałem z postanowienie zakupu projektora Sony. Na miejscu dostałem możliwość, na moje ryzyko :-), zobaczenia w akcji również model JVC rs440. Co gorsza dostałem dla obu projektorów taką samą ofertę cenową i wyrównanie było w dół. Zdecydować miał obraz i to w testach we własnych czterech ścianach (w dedykowanym pomieszczeniu). Wszystko o czym pisali forumowiczowie na obcojęzycznych forach sprawdziło się. Źródło sygnału video sony ubx-800. Testowane na kablach hdmi umożliwiających przesył 1080p (montowany 4 lata temu na stałe 15m!) i 4k hdr (3 m). Dlaczego nie kupiłem JVC mimo że wspiera HDR przy 60fps zarówno w 4k i 1080p? 1. Szum obrazu nawet po redukcji ostrości 2. Głośna praca e-shift (jak raz usłyszysz, to słyszeć będziesz zawsze) - z powodu piszczenia zasilacza w poprzednim sony zaraz po zakupie wymienilem egzemplarz. 3. Konwergencja obrazu out of the box wymagająca dużych korekt (w sony nie muszę praktycznie nic poprawiać) 4. Schweifen i Reflektionen - takie pojęcia i opis znalazłem na niemieckim forum, które pasują do moich spostrzeżeń. Problem to biał pionowy "cień" rzucany przez jasny obiekt na ciemnym tle. Szczególnie to widziałem na czarnych pasach na filmach 21:9. Napewno do usunięcia przy profesjonalnej kalibracji. Przypomina mi to efekt, jaki mam na telewizorze sony 9005xe 5. Przy mojej konstrukcji półki na projektor praca wentylatora bardziej słyszalna (przenoszenie niskich częstotliwości pracy silniczka na konstrukcję gipsowo kartonową). Przy mocowaniu do sufitu napewno oba projektory będą pracowac podobnie głośno/cicho. 6. Matryca pseudo 4k Nie jestem videofilem i testy robiłem jedynie po korekcie jasności i kontrastu. Dlaczego wybrałem Sony mimo, że idealny nie jest? Problemy i rozwiązania 1. Brak hdr przy 1080p. Sony nie aktywuje bez sygnału 4k zdefiniowanej gammy przygotowanej dla bt.2020. Mi to pasuje. Dzieki specjalnemu toolowi wgrywam gammy przygotowane przez niemieckego forumowicza, dzieki ktorym ogladam w trybie eco jasny material hdr. Forumowicz przygotowal kalkulator, dzieki ktoremu wybrac moge 2 gamy dla materialu zremasterowanego z 1000 i 4000 nits uwzgledniajce gain ekranu, szerokość itd. Rewelacja i tym wszystkim dzielą się gratis! Nawet dla sygnału 4k hdr przełacza się na off wybierając manualnie bt. 2020, aby moc korzystac z tych gamm. Model odtwarzaczy, ktore to umozliwiaja to sony ubp800/1000 i oppo 2. Brak fi dla sygnału 4k. Ponieważ ograniczam sygnał do 1080p (stary kabel) fi działa. Wielu posiadczy tego modelu robi nawet to celowo, aby aktywować upłynniacz i zlikwidować BANDING przy 60fps do zera! Różnica w rozdzielczości jest prawie niezauważalna, zresztą większość filmów ma master 2k skalowany na potrzeby płyty uhd do rozdzielczości 4k. 3. Out of the box Sony podoba mi się znacznie lepiej 4. Obraz ze zwykłej płyty BR zwala z nóg 5. Obraz hdr z nowymi gammami to inny swiat vs. gamma hdr10 przygotowana przez sony i to trybie eco. W koncu netflix w hdr daje radość 5. Czerń nie jest tak dobra jak w JVC, ale jak tylko pojawia się jasny obiekt na ekranie, to różnic nie widzę 6. Walczę jeszcze z geometrią. Górna linia pozioma jest idealna, a na dolnej mam 1 cm różnicy lewy dolny róg vs. prawy (mi nie przeszkadza) Edytowane 18 Marca 2018 przez Franzose 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ruczaj 1 Napisano 18 Marca 2018 Niesamowite. Tyle kasy człowiek płaci, a tak niedopracowane te projektory. Problem na problemie. Dziadostwo! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Franzose 2 Napisano 19 Marca 2018 Tool do wgrywania nowych gamm jest do sciągnięcia ze strony Sony :-) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Barnaba 1 048 Napisano 19 Marca 2018 Pisałeś coś o równych cenach. Kupiłeś tego soniaka za ok 15000 PLN ? Dasz kontakt? Jestem poważnie zainteresowany. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Franzose 2 Napisano 19 Marca 2018 Model jvc rs440 byl wyceniony na 18.000. Ponoc modele rs sa drozsze. Tez chcialem cene jak za x5900, ale sie nie udalo tym bardziej, ze mialem mozliwosc wyboru i testowania obu nowych egzemplarzy. Napewno to utrudnilo negocjacje w temacie ceny. Ale obslugujacy mnie pan Sylwester w Spaceone Wroclaw to bardzo mily sprzedawca, ktory mi to umozliwil i co najwazniejsze rowniez po zakupie udzielal informacji z takim samym zaangazowaniem jak przy pierwszej prezentacji. Szkoda, ze nie mozna polaczyc zalet obu urzadzen w jednym. Co godzin stracilem na czytanie w necie na ich temat zliczyc nie potrafie. Wydaje mi sie, ze dla niegrajacych w gry o rozdzielczosci 4k60fps i nie szukajacych maksymalnej czerni, to wybor nie powinien stanowic problemu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Irokez 154 Napisano 21 Marca 2018 (edytowane) x5500 (rs420) jest lepszy od rs440 a można go kupić za ok 14.5k pln - opinia jest że optyka w rs440 jest niestety skopana... i jest to opinia jednego z topowych sklepów z których kupiłem dwa projektory (uhd60 zwrot) i epson tw9300. Odnośnie optyki sony to niestety ale wszystko łukuje do vw550es :/ Odnośnie JVC vs Sony mi także bardziej podobał się Soniacz ale VW360 (260 nie widziałem) w stosunku do JVC RS440. JVC jest za ciemne, e-shift najgorszy ze wszystkich na rynku (najbardziej miękki obraz). Odnośnie HDR bardzo ważne jest jakiej wielkości masz ekran i na jakim zoomie puszczasz. U mnie Epson 265cm ekran ALR z 438cm rzut o wiele lepiej wygląda w HDR niż w prezentacji w HCX gdzie rzucali na biały ekran kinowy 3m szerokości z 4,5m odleglości. Edytowane 21 Marca 2018 przez Irokez Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Barnaba 1 048 Napisano 21 Marca 2018 "Ciekawe" rzeczy piszesz;) "Jeden z topowych sklepów" twierdzi, że optyka w nowszym proju jest "skopana", a przypadkiem ma "lepszy", poprzedni model w okazyjnej cenie Po drugie: "e-shift najgorszy ze wszystkich na rynku (najbardziej miękki obraz)". Tu się popisałeś Maciej Koper wyjaśniał swego czasu, że tańsze matryce mogą dla laików sprawiać wrażenie bardziej "ostrych". Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Franzose 2 Napisano 24 Marca 2018 Dnia 21.03.2018 o 19:07, Irokez napisał: x5500 (rs420) jest lepszy od rs440 a można go kupić za ok 14.5k pln - opinia jest że optyka w rs440 jest niestety skopana... i jest to opinia jednego z topowych sklepów z których kupiłem dwa projektory (uhd60 zwrot) i epson tw9300. Odnośnie optyki sony to niestety ale wszystko łukuje do vw550es :/ Odnośnie JVC vs Sony mi także bardziej podobał się Soniacz ale VW360 (260 nie widziałem) w stosunku do JVC RS440. JVC jest za ciemne, e-shift najgorszy ze wszystkich na rynku (najbardziej miękki obraz). Odnośnie HDR bardzo ważne jest jakiej wielkości masz ekran i na jakim zoomie puszczasz. U mnie Epson 265cm ekran ALR z 438cm rzut o wiele lepiej wygląda w HDR niż w prezentacji w HCX gdzie rzucali na biały ekran kinowy 3m szerokości z 4,5m odleglości. Kupując/testujac model RS liczyłem na większe dopracowanie i lepsze parametry niz w serii X. Podobala mi sie praca uplynniacza w jvc. Przewaga to brak bandingu przy 4k60hz, ale co z tego, skoro w tym trybie e-shift halasowal dwa razy glosniej i nadal byl to pseudo 4k. Obraz byl bardziej cyfrowy. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Barnaba 1 048 Napisano 24 Marca 2018 Mi w salonie (co prawda niezależnym) powiedziano, ze RS i X to identyczne projektory pod względem parametrów i budowy. Cenę zresztą też identyczną dostałem. Kupiłem RS ze względu na kółko;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Franzose 2 Napisano 24 Marca 2018 Też mi się wydaje, że to tylko różnica w kolorze kółka, a słaba konwergencja testowanego przeze mnie modelu tylko potwierdziła, że trzeba mieć szczęście przy zakupie JVC. Ale jak się trafi na dobry egzemplarz, to napewno jest czym się cieszyć. Niektórzy forumowicze z Niemiec, jak nie mają możliwości porównania kilku egzemplarzy JVC przed zakupem, to nie planują zakupów w wybranym sklepie. Dla mnie największym obecnie problemem to różnica w jakości materiału. Jest podobnie jak z nagraniami audio. Duży procent filmów wygląda poprostu słabo, ponieważ projektor bardzo obnaża słabe realizacje. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
szewi 646 Napisano 9 Stycznia 2019 (edytowane) Dnia 24.03.2018 o 16:33, Franzose napisał: Kupując/testujac model RS liczyłem na większe dopracowanie i lepsze parametry niz w serii X. Podobala mi sie praca uplynniacza w jvc. Przewaga to brak bandingu przy 4k60hz, ale co z tego, skoro w tym trybie e-shift halasowal dwa razy glosniej i nadal byl to pseudo 4k. Obraz byl bardziej cyfrowy. Moze miales po porstu uszkodzony egzemplarz. Eshift jest ledwie slyszalny. Na poczatku w ogole go nie slyszalem u siebie, nawet w trybie low dopiero jak sie zaczalem wsluchiwac, po tym jak na forum kazdy mowil ze niemozliwe i eshift slychac wiec dopiero wtedy i ja cos tam uslyszalem A jestem przewrazliwiony na rozne dzwieki HDR out of the box jest ciemny tu zgoda, ale jednym ustawieniem zalatwiasz temat i twoje odczucie moze byc 180 stopni inne. ustawiasz 3 paski w gamma ST2084: picture tone, dark level, bright level na odpowiednie wartosci i zapominasz o temacie ciemnego HDRu (i wykorzystujesz moc swietlna prjektora - 1900lm czy 1800 w modelu nizszym JVC to naprawde sporo jak popatrzysz na konkurencje). JVC ma sporo ustawien i naprawde jednym czy drugim mozna tak "stuningowac" obraz, ze na nowo zbierasz szczeke z podłogi. Przy takich porownaniach zawsze warto wesprzec sie opiniami testerów (ktorzy jednak maja ustawione i skalibrowane te prjektory do optymalnego porownania), tutaj masz kilka zdań dot pornwnania 260 i X790 (RS540): (polecam przejsc do konkluzji i alternatyw) w ponizszych linkach fragment z testu X7900 https://www.avforums.com/review/jvc-dla-x7900-d-ila-projector-review.14346 "DLA-X7900 is up against some very good competition both above and below it’s price point. It certainly gives the much more expensive Sony VPL-VW360ES (and VW260ES) a real run for its money and actually does a better job when it comes to dynamic range, black levels and image accuracy and gamma tracking. The Sony offers a subtle difference with HDR tone mapping that some may prefer over the JVC, but there is very little in it. Certainly you get all the high-end features of the VW360ES along with better image quality for far less and that has to be a good thing. Yes the Sony is a native 4K machine, but that isn’t the be all and end all here" fragment z testu VW260: https://www.avforums.com/review/sony-vpl-vw260es-4k-hdr-sxrd-projector-review.14020 "There are a number of alternatives, not only at a similar price but also for less. JVC have always been strong in the £3,000 to £6,000 price bracket and their current line-up includes the excellent DLA-X5900 at £3,999 and the superb DLA-X7900 which costs £5,699. Whilst these projectors aren't native 4K, they can accept an Ultra HD signal and, thanks to e-shift, deliver an image that is indistinguishable at sensible viewing distances. Naturally being JVC projectors their black levels are impressive, especially the X7900, they have a brightness of 1,900 lumens and colour gamuts that approach 100% of DCI-P3. The Sony might have the edge in terms of HDR performance but the JVCs include a dynamic iris, a lens memory feature, HDMI inputs that both support HDCP 2.24K/60p at 4:4:4 and, in the case of the X7900, a motorised lens cover" Powiedzialbym ze dopiero 270 z ulepszonym 18gb hdmi moze dopiero konkurowac z 440/540 zarowno atrakcyjna cena jak i niektorymi paramterami (przewaga w ostrosci). Mamy jeszcze kwestia jasnosci, obecnosci dynamicznej przyslony czy wysokiego kontrastu natywnego powodujaca, ze nadal ciezko w tych tematach zblizyc sie do JVC. Edytowane 9 Stycznia 2019 przez szewi Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach