Home News CES 2019 CES 2019 | POKAZ First look | Co wiemy o Micro LED TV Samsung? Czy to będzie telewizor idealny?
CES 2019 | POKAZ First look | Co wiemy o Micro LED TV Samsung? Czy to będzie telewizor idealny?

CES 2019 | POKAZ First look | Co wiemy o Micro LED TV Samsung? Czy to będzie telewizor idealny?

3.90K
6

Na zamkniętej konferencji “First look”, zorganizowanej 6 stycznia przez firmę Samsung w Las Vegas uchylono rąbka tajemnicy, o produktach i technologiach nad którymi producent zamierza pracować w nadchodzącym roku. Osobiście miałem okazję uczestniczyć w tym wydarzeniu. Nie znamy jeszcze wszystkich detali jednak udało się zgromadzić na ten moment kilka ciekawych informacji.

Firstlook Samsung CES2019

Najistotniejsza chyba z nich jest taka, że producent nadal rozwija swoją pionierską technologię Micro LED i pokazał nowe modele – 75″ i 213″.

Co to jest Micro LED Samsung? CES 2019

Technologia jest pionierska oczywiście w telewizorach domowych, bo technologia tworzenia wyświetlaczy z diod LED jest “stara jak świat” i od dawna stosowana w tak zwanych telebimach. Nikomu jednak do tej pory nie udało się uzyskać tak małych rozmiarów diod, gęstości upakowania i precyzji, by dało się wykonać telewizor domowych rozmiarów i pozbawiony typowych artefaktów tej technologii – przede wszystkim widoczności pikseli (przez ich zbyt duży rozmiar), różnić w kolorach pomiędzy modułami, oraz wyraźnych łączeń modułów.

Micro led tv co to jest samsung ces 2019

Na powyższym zdjęciu widzimy pojedynczy panel “micro LED” pod mikroskopem. Jest to druga generacja produktu, gdzie jak widać piksele są jeszcze mniejsze niż w pierwszym prototypie, który oglądaliśmy na CES 2018.

Wyświetlacz z nich złożony – po prawo niestety wygląda często na zdjęciu jak biała plama, bo jest tak jasny, że aparat fotograficzny nie jest w stanie z nim poradzić (zapowiada się naprawdę dobry HDR 🙂 )!

Samsung The Wall – bo taką nazwę nosi technologia jest więc ekranem emisyjnym, w którym każdy piksel jest autonomicznym źródłem światła. Przypomnijmy, że użyto do tego celu klasycznych diod LED, w odróżnieniu od OLED’ów, które wykorzystują diody organiczne. Nie ujawniono jednak jaka dokładnie technologia LED za tym stoi, tzn. czy są to diody LED RGB, czy też może najnowocześniejsze diody Blue-LED pokryte kwantowymi kropkami. Znamy jednak sposób implementacji. Zasadniczo mikro-diody można albo układać na dużym podłożu na zasadzie sztuka-po-sztuce, albo zbudować mniejsze moduły i złączyć je tak ciasno, że wyglądają jak jedna całość.

W przypadku telewizora “The Wall” użyto pierwszej z tych metod (po lewo na powyższym diagramie), zaś pojedynczą płytkę (innymi słowy mały wyświetlacz z których składa się duży) widzimy właśnie na pierwszym zdjęciu zamieszczonym w tekście. Stąd nazwa, która przewijała się kilka razy prezentacji – wyświetlacz modularny. Padły również zalety takiego rozwiązania – łatwo skalowalny kształt i wielkość telewizora. Prawdopodobnie w tym przypadku zbudowanie np. 100″ ekranu będzie dokładnie 4-krotnie droższe niż 50″ (bo 100″ to 4x większa powierzchnia). Mamy więc liniowy wzrost ceny, czyli dużo korzystniejszy niż w obecnych ekranach, gdzie powyżej pewnego rozmiaru wzrost jest prawie wykładniczy (obecnie w LCD przykładowo, powyżej 86″ wzrost ceny jest ogromny za każdy cal). W tym roku zaprezentowano dwa telewizory Micro LED – 75″ o rozdzielczości 4K, oraz 213″ o rozdzielczości 6K. Obecność relatywnie niewielkiego (75″) ekranu na rynku świadczy o tym, że być może moment wprowadzenia telewizora modułowego do sprzedaży nie jest tak odległy i może się wydarzyć już w 2020 roku!

Micro led tv co to jest samsung ces 2019

Ekran samo-emisyjny powinien mieć szereg zalet, które znamy już z telewizorów OLED. W praktyce może znacznie wyprzedzić technologię organiczną pod niektórymi względami. Przede wszystkim pod względem jasności i pokrycia palety barw, ale także trwałości, czy ceny. W kwestii samej modularnej budowy widzę jednak kilka problemów. O ile bardzo miło jest pomyśleć, że naprawdę ogromne wyświetlacze mogłyby mieć relatywnie niską cenę, to trzeba sobie uświadomić, że miałyby także bardzo niestandardowe rozdzielczości. Wersja 75″ to ekran 4K. By uzyskać taką rozdzielczość potrzebowano stałą ilość modułów (bo każdy ma w sobie konkretną ilość pikseli). Nie wiadomo czy da się w obecnej chwili skonstruować moduły z mniejszymi pikselami, a nawet jeśli to nadal będziemy mówili o innej rozdzielczości dla każdej przekątnej, choć akurat z technicznego punktu widzenia problemem to nie jest – procesor obrazu zawsze może dokonać skalowania. Dochodzi także kwestia spasowania modułów ze sobą – przy bardzo mocnym oświetleniu ekranu widać było nieznacznie krawędzie styków modułów, aczkolwiek głównie gdy ekran był czarny. Ten element na pewno będzie jeszcze dopracowywany. Ale jest już bardzo blisko ideału!

Podczas prezentacji pokazywano z resztą ręczne łączenie i rozłączanie modułów na specjalnej ramie konstrukcyjnej i już po paru chwilach osobne moduły stanowiły całość. Jak widać już teraz daje się uzyskiwać bardzo wysoką precyzję łączeń, choć minimalnie są one widoczne. Trudno powiedzieć na ile będzie to problem dla użytkownika, oraz na ile da się efekt zminimalizować w przyszłych latach. Dochodzi także kwestia tak zwanej czerni absorpcyjnej, czyli tego jak wygląda czerń przy mocnym oświetleniu wnętrza. Nie sposób było to ocenić, ponieważ na prezentacji dominowały sceny bardzo jaskrawe, a “The Wall” zdaje się być pozbawiony filtra ekranowego. Może się tutaj już trochę czepiam, ale warto na pewno wspomnieć tych kilka potencjalnych wad, bo poza nimi są praktycznie same zalety! To może być przyszłość telewizorów w kolejnych latach i połączenie wszystkich zalet LCD oraz OLED! Z niecierpliwością czekamy na dalszy rozwój wydarzeń oraz kolejne targi – chyba już dawno nie było tak wielkiego oczekiwania do IFA 2019 oraz CES 2020!

The Wall Samsung CES 2019

(3900)

Piotr "Gmeru" Gmerek Redaktor naczelny HDTVPolska. Posiadacz THX Certified Level 2. Członek polskiego oddziału SMPTE. Maniak najwyższej jakości obrazu. Poniżej 4K nie schodzę ;-). Pasjonat i kolekcjoner konsol, gier oraz filmów. Na słowo "Limitowana edycja" dostaję gęsiej skórki ;-).

Comment(6)

  1. Ciekawe, do jakiej odległości widać to połączenie. Możliwość zrobienia sobie TV w formacie 21:9, jeśli tak rzeczywiście będzie, to zostałem kupiony, i taki TV kupię za jakieś 3 lata...

  2. System, w którym rozbudowa ekranu będzie się wiązała ze zmianą rozdzielczości (a więc i skalowaniem) wydaje się kiepskim pomysłem do TV, za to to wygląda na idealną technologię do ścian video, które teraz składają się z monitorów o cienkich ramkach. Podejrzewam, że na rynek TV będą sprzedawać moduły dostosowane do danej wielkości przy odpowiedniej rozdzielczosci (4K, 8K?), być może wymierzone tak żeby dało się w miarę łatwo dodać/odjąć panele żeby uzyskać 21:9. Z drugiej strony naturalną metodą uzyskania 21:9 wydaje się dodanie dodatkowych pikseli z boku z zachowaniem stałej wysokości, podczas gdy filmy 21:9 mają zwykle szerokość jak 16:9 i mniejszą wysokość, więc chyba nie ma ucieczki od skalowania.

     

    Ale mam ogromną nadzieję, że Samsung szybko zleci z ceną i pojawi się godne uzupełnienie OLED-ów o dużych przekątnych, przyjaznej cenie i w dodatku niewymagających rozwalenia ściany żeby umieścić je w pokoju :D

  3. wyglada to obiecujaco, kilka spraw jeszcze maja do zaadresowania jak np odcienie swiecenia roznych modulow, ale przyznam ze bardzo fajne puzle i w ogole duzo fajnych nowości ;) 

  4. 9 godzin temu, Adi777 napisał:

    Ciekawe, do jakiej odległości widać to połączenie. Możliwość zrobienia sobie TV w formacie 21:9, jeśli tak rzeczywiście będzie, to zostałem kupiony, i taki TV kupię za jakieś 3 lata...

    Już na tym etapie jest bardzo dobrze bo połączenia jak już były widoczne to tylko pod dużym kątem gdy się człowiek przyjrzy. Normalnie na wprost nie dało się tego dostrzec. Jak ktoś nie wie jaka jest budowa takiego tv to pewnie w ogóle nie zwróciłby uwagi. Dobrze to wszystko rokuje na przyszłość.

  5. Nie ma sensu zmieniac proporcji ekranu, bo w przypadku filmow o scope AR, pasy na krawedziach ekrwnu sa idealnie czarne. Pozostaje kwestia rozmiaru ale 150 "@ 8k wydaje sie optymalnym rozwiazaniem dla wiekszego salonu. Trzeba tylko wygrac w totka. default_wink.png

     

    Full size:

    https://drive.google.com/file/d/14YAITcVWZOum8VHK-_mHQzgZrFqL2qH3/view?usp=drivesdk

     

     

     

    Scope AR:

     

    https://drive.google.com/file/d/1iI0JL345g6kj0vWbcUvhk4hWR7A3sHIH/view?usp=drivesdk

     

     

    Scope AR (video clip):

    https://drive.google.com/file/d/1C6Z-6XTjCvfKZArJYUr92GQ5kFCh3oL0/view?usp=drivesdk

  6. Kiedyś Philips eksperymentował z proporcją 21:9, ale w tamtych latach 40 cali to było dla ludzi dużo. Telewizor był skierowany do wąskiej grupy zainteresowanych klientów - może warto wrócić do tego pomysłu?