Powrót

Test telewizora laserowego Cine 1 legendarnej firmy Leica

Chyba wszyscy się zgodzą z tym, że projektor jest tym urządzeniem, które jako jedyne zawsze będzie się kojarzyć z prawdziwym kinem. Dlatego też jesteśmy niezwykle ucieszeni, że w redakcji HDTVPolska znalazł się czas, by spojrzeć wnikliwym okiem na przedstawiciela kina domowego. A musimy przyznać, że urządzenie, które wzięliśmy na warsztat, jest nietuzinkowe. Nie sposób inaczej powiedzieć o Leica Cine 1, będącym pierwszym telewizorem laserowym tego producenta.

Jak pewnie większość z Was wie, a ci, którzy nie wiedzą, Leica jest niemieckim producentem z bardzo bogatą tradycją ściśle związaną z historią fotografii i filmu. Na początku lat 20-tych ubiegłego stulecia to aparaty Leica wyznaczały standardy w zakresie miniaturyzacji i popularyzacji standardu opartego na taśmie filmowej 35mm. Małe i poręczne w połączeniu z bardzo jasną optyką były wyborem reporterów wojennych i… szpiegów a w latach powojennych wielu sław fotografii ulicznej i artystycznej oraz wielu sław ze świata mody, filmu i literatury. Hemingway (tak, ten Hemingway), Luis Cartier-Bresson, Frank Kappa, Helmut Newton, królowa Elżbieta, Brad Pitt – do dziś marka Leica jest pierwszym wyborem wielu influencerów – przyciągając obietnicą doświadczenia obcowania z przedmiotem o statusie kultowym. W zakresie obrazu zwykło się mówić o tzw. Leica Look, który zawdzięcza przede wszystkim znakomitym obiektywom, które są ręcznie produkowane przez najwyższej klasy specjalistów w fabryce w niemieckim Wetzlar.

Dziś Leica, która długo broniła się przed wejściem w świat cyfrowy w pełni otworzyła się na cyfrową rewolucję wkraczając także w świat urządzeń mobilnych. Każde urządzenie mobilne posiadające optykę sygnowaną charakterystycznym czerwonym logo było niezwykle ciepło przyjmowane i chwalone.

Wróćmy jednak do teraźniejszości i projektora na naszym stanowisku testowym. Tradycja zobowiązuje i Leica musiała niezwykle skrupulatnie przemyśleć, jaki powinien być ich pierwszy laser TV. Marka ma już za sobą przygodę z projektorami filmowymi pod marką Pradovit, którą zakonczyła ponad 12 lat temu.

I na pierwszych stronach katalogowych możemy przeczytać przede wszystkim o niezwykle wysokiej jasności, pozwalającej na oglądanie nawet w jasnym pomieszczeniu. Jednak nie to przykuło naszą uwagę, nasze oczy skusiła informacja o ponad 100-procentowym pokryciu palety barw BT.2020, co przecież w telewizorach konsumenckich jest na chwilę obecną niewykonalne. Także deklaracja jasności 3000 ANSI lumenów jest warta odnotowania, gdyż informacyjnie, dla osób niewtajemniczonych, jest to naprawdę spory strumień światła. Dość jednak o deklaracjach i suchych danych. Spójrzmy na to, jak Leica Cine 1 poradzi sobie w naszej salce testowej. Zapraszamy do testu i recenzji!

Urządzenie do testów dostarczył wyłączny dystrybutor systemu Leica Cine 1 w Polsce: Suprema Polska Sp. z o.o. Więcej o systemie oraz gdzie kupić znajdziecie na stronach dystrybutora: https://leicalasertv.pl/

Czytelniku. Jako jedyni w Polsce należymy do Europejskie Stowarzyszenie Obrazu i Dźwięku EISA panelu Home Theatre Display & Video.

Osobiście sprawdzamy opisywane monitory, telewizory i projektory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:

  • Spektroradiometr Jeti Spectraval 1511HiRes
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K80
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink

W związku z powyższym, masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia. Jeżeli zamierzasz skorzystać z naszego tekstu, skontaktuj się z Redakcją. Wszelkie prawa do informacji i zdjęć z testów HDTVPolska są zastrzeżone!

 LEICA CINE 1 okiem producenta:

Wygląd i budowa Leica Cine 1

Design urządzenia jest zdecydowanie jego mocną stroną. Leica chwali się designem nawiązującym w stylu do Bauhausu – modernistycznego nurtu projektowego w architekturze – opartym na symetrii form, minimalizmie i bezkompromisowej funkcjonalności. Styl ten narodził się tak jak i sama Leica w latach 20-tych w Niemczech. Idee twórców Bauhausu – połączenie techniki ze sztuką i ideą masowej produkcji miały znaczący wpływ na narodziny nowocześnie pojmowanego wzornictwa przemysłowego.

I tak właśnie jest – od samego wyjęcia z pudełka mamy wrażenie obcowania z czymś wyjątkowym – solidny kawał aluminium mieści w sobie całą elektronikę. Nic nie zakłóca odbioru i symetrii urządzenia – poza przyciskiem ON/OFF na górze i dyskretnym, charakterystycznym czerwonym punktem z logo producenta z przodu obudowy wszystko jest ukryte przed wzrokiem obserwatora.

Bliższe spojrzenie ujawnia zintegrowany w przedniej “siatce” system audio. Po prawej stronie urządzenia znajdziemy główny system chłodzenia, który, trzeba przyznać, jest spory. Dzięki temu jednak Leica Cine 1 nie osiąga wysokich temperatur, a tym samym pracuje niezwykle cicho. Z tyłu urządzenia producent umieścił wszelkie niezbędne porty i złącza, o których napiszemy później. Trzeba przyznać, że pierwszy telewizor laserowy wyszedł pod względem designu nad wyraz dobrze. Z pewnością będzie cieszyć oko każdego, kto zwróci na niego uwagę.

Producent w swoich materiałach prezentuje również urządzenie zabudowane w dedykowanym do niego meblu. W połączeniu z, zabudowanym w takim meblu, elektrycznie rozwijanym ekranem oraz wysuwaną elektrycznie podstawą na projektor możemy być pewni, że seans filmowy będzie czymś wyjątkowym. Jeśli dodamy do tego np. elementy smart home (sterowanie roletami, oświetleniem) możemy naprawdę uzyskać efekt wow!

Elektrycznie rozwijany ekran i szuflada to nie tylko bajery, ale także i ułatwienie. Zapewnią, co naprawdę istotne w projektorze ultrakrótkiego rzutu ze stała ogniskową, zawsze odpowiednią, tę samą odległość pomiędzy ekranem a obiektywem urządzenia. Do nas urządzenie dotarło wprawdzie bez mebla, ale i tak zrobiło mega wrażenie wizualne.

Czytelnikom, którzy obserwują nas od dłuższego czasu, pilot odpowiedzialny za sterowanie urządzeniem może się kojarzyć z pewną marką telewizorów. Mowa tu oczywiście o Hisense, gdyż piloty tych dwóch producentów są niezwykle podobne do siebie. Co więcej, system multimedialny, na którym swoje działanie opiera Leica Cine 1, to nic innego jak VIDAA. Pilot jest bardzo dobrze skonstruowany i pewnie leży w dłoni. Znajdziemy na nim wszelkie niezbędne klawisze oraz skróty do najważniejszych platform VOD. Do pełni szczęścia brakuje nam jedynie podświetlenia klawiszy, za to za łączność odpowiada Bluetooth 5.0, a więc możemy sterować urządzeniem również, gdy pilot nie będzie go fizycznie „widzieć”.

Dostępne porty i złącza

Zestaw portów i złączy jest dość standardowy. Znajdziemy tu trzy złącza HDMI (wszystkie w standardzie 2.0), jeden port USB w standardzie 3.0, wyjście optyczne, komplet tunerów telewizyjnych oraz złącze Ethernet. Co ciekawe, zaimplementowano również złącze CI+, które jednak po zainstalowaniu karty może powodować nieprzyjemności związane z portami HDMI.

Testy syntetyczne

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160 (interpolowane), 80-120″
Źródło światła Laser RGB, przetwornik DLP
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 60Hz
Kontrast ON/OFF, bez wygaszania (więcej – lepiej) 1100:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: 1 000 :1
  • max: 1 000 :1
  • min: 1 000:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 115 cd/m2, HDR: 194cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,6
  • maks. dE: 1,6
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 176 cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 36 ms – tryb gra – 1080p60Hz + HDR (konsole nowej generacji Xbox Series S/X, Playstation 5)
  • 36 ms – tryb gra – 4K60Hz + HDR (konsole nowej generacji Xbox Series S/X, Playstation 5)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p60Hz w trybie “Gra” i “PC”
Dodatkowe funkcje dla graczy
  • ALLM
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Laser, zalecane ustawienia

Leica Cine 1 został wyposażony w laser RGB. Oznacza to, że urządzenie posiada trzy osobne źródła światła w kolorze czerwonym, zielonym i niebieskim. Taka konfiguracja pozwala na otrzymanie pełnego spektrum kolorów i szerokie pokrycie najbardziej wymagających przestrzeni barwowych. Jak zmierzyliśmy w redakcji HDTVPolska, Cine 1 jest w stanie zreprodukować 99% palety DCI-P3 oraz ponad 97% palety REC.2020, co jest znakomitym wynikiem, którego na próżno szukać nawet w telewizorach QD-OLED, słynących ze znakomitych rezultatów na tym polu. Główną zaletą tego rozwiązania jest żywotność urządzenia, którą producent deklaruje na 25 000 godzin pracy, co jest wynikiem znakomitym. W przeliczeniu daje nam to średnio 4,5 godziny dziennie oglądania przez okres 15 lat!. Do wytworzenia obrazu jest jednak potrzebny jeszcze procesor obrazu. Leica postawiła na partnera, z którym już wcześniej współpracowała przy swoich projektorach, czyli firmę Texas Instruments a dokładniej oferowane przez Amerykanów rozwiązanie DLP. Technologia ta wykorzystuje mikroprocesor DMD składający się z milionów mikro luster, z których każde jest odpowiednikiem jednego piksela. Jedyną wadą tego rozwiązania jest jednak kontrast urządzenia, który możemy porównać do matryc IPS. Po prawej stronie akapitu znajdziecie naturalnie wyniki analizy widma podświetlenia.

Zalecane ustawienia

Najlepszym wyborem do oglądania filmów jest przestawienie urządzenia, po wyciągnięciu z pudełka, w tryb “Filmmaker”. Jest to optymalny wybór dla większości osób na maksymalną wierność intencjom twórców obrazu i jakość kolorów. Oprogramowanie urządzenia zawiera sporo nastaw do korekcji kolorów. My mając w redakcji do dyspozycji odpowiedni sprzęt zaczęliśmy nasze testowanie od skalibrowania urządzenia.

Testy szczegółowe

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

Tryb fabryczny “FILMMAKER” SDR

wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 3,0 maksymalna 6,8
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,7 maksymalna 4,3
Średnia deltaE palety szarości 2,5 maksymalna 4,5

Kalibracja Leica Cine 1

wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 1,8 maksymalna 7,4
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,8 maksymalna 4,0
Średnia deltaE palety szarości 0,6 maksymalna 1,6
Diagram chromatyczności po kalibracjiDiagram chromatyczności przed kalibracją

Pomimo że Leica Cine 1 nie można nazwać typowym telewizorem, ocenę jakości kolorów wykonaliśmy identycznie jak dla każdego urządzenia wyświetlającego obraz. Najlepszym trybem fabrycznym, czyli takim, który może ustawić użytkownik jest właśnie wspomniany już “Filmmaker”.

I ku naszemu zaskoczeniu, ten wypadł całkiem przyzwoicie. Zanim przejdziemy do gammy czy balansu bieli, należałoby zwrócić uwagę na diagram chromatyczności przed kalibracją. Odpowiada on za graficzne przedstawienie tego, jak dokładnie urządzenie reprodukuje standard REC.709. Znajdziecie go na samym dole akapitu. Jak możecie zauważyć, wyjściowo praktycznie żaden z punktów kontrolnych nie był na swoim miejscu, co oznaczało rozbieżności z wizją twórców. Przechodząc do wykresów i tabel na górze, na tapetę weźmy jako pierwszą gammę, która jest odpowiedzialna za lwią część obrazu, gdyż to właśnie ona “zarządza” kontrastowością obrazu. Wynik po naszych pomiarach był całkiem dobry.

Ze względu na technologię Triple Laser, wybraną przez producenta a stawiającą przede wszystkim na szeroką paletę kolorów, Leica Cine 1 ma sama w sobie dość niski kontrast, testowy egzemplarz projektora tracił go dodatkowo poprzez lekko opadniętą gammę.

Ten wykres był jeszcze dla nas do zaakceptowania, nieco gorzej było z balansem bieli. W nim główną rolę odegrała barwa czerwona, co jest w zasadzie pewną wadą zastosowanego systemu wyświetlania obrazu wszystkich projektorów Triple Laser. Mianowicie obraz mocno ciepły od razu kojarzy nam się z tym kinowym, jednakże w przypadku naszego egzemplarza żółtawa tinta pojawiająca się na obrazie zaburzała tak naprawdę cały odbiór poprzez zażółcenie bieli i nienaturalnie czerwonawe odcienie skóry. Jednak Leica wyposażyła swoje urządzenie w ustawienia pozwalające na kalibrację urządzenia, co skrzętnie wykorzystaliśmy.

I choć nie są to wyniki referencyjne, tak zarówno poprawnie wymodelowane gamma, jak i balans bieli znacząco poprawiają odbiór obrazu. Niestety w naszym egzemplarzu napotkaliśmy problem z zbyt dużym nasyceniem kolorów, których nie sposób było poprawić. Mimo wszystko, wyniki po redakcyjnej kalibracji zaliczamy do naprawdę dobrych, szczególnie w kategorii projektorów. Jeśli już stawiamy na bezkompromisową jakość i wyjątkowe filmowe doznania to dla optymalnego odbioru warto zlecić takie strojenie fachowcom.

Jednolitość obrazu

Odległość, na której zwyczajowo testujemy projektory krótkiego rzutu, wynosi około 60 cm. Pozwala to na zachowanie odpowiednich proporcji między jasnością a barwami. Większa odległość oczywiście da nam więcej cali, ale obraz nie będzie tak zbalansowany jak przy naszym optymalnym ustawieniu. Tutaj należy zwrócić uwagę na pewną szczególną cechę Leica Cine 1.

Producent oferuje urządzenie na polskim rynku w 3 “wielkościach” obrazu: 80”, 100” i 120”. Każdy wariant wyposażony jest w obiektyw stałoogniskowy Leica Summicron, optymalnie dostosowany do wielkości przekątnej obrazu. Powinniśmy więc zadbać o to, aby projektor był ustawiony w odpowiedniej odległości od ekranu, w zależności od wersji będzie to 518mm, 632 mm lub 740 mm odległości przedniej ścianki urządzenia od ekranu.

Każdy projektor, czy to klasyczny czy UST, posiada zjawisko tzw. winietowania. Dysproporcje w jasności sięgające do 30% są traktowane jako nieodczuwalne, a już na pewno nie sprawiające, że odbierana jest radość z seansu.

Leica Cine 1 poradziła sobie na tym polu dość dobrze, mieszcząc się w marginesach “normalnego” błędu. Dodatkowo jedynie lewy górny brzeg jest najmocniej podatny na to zjawisko, co jeszcze pokazuje, że optyka urządzenia stoi na bardzo wysokim poziomie.

Kontrast i czerń

Jak wcześniej wspominaliśmy, Leica Cine 1 została wyposażona w laser RGB wraz z kołem DLP. Technologia, z definicji nie zapewniająca idealnego kontrastu i czerni – trudno jest świecić czarnym kolorem stawia raczej na ultraszeroką paletę barw. Jeśli tylko oglądamy seans w warunkach nie idealnego zaciemnienia – światło otoczenia – to nie powinniśmy z tym mieć większego problemu.  Naszym asem w rękawie może okazać się tutaj funkcja “Kontrast adaptacyjny”, o której jednak wspomnimy na dole tabeli. Z oczywistych względów początkowo nie włączyliśmy jej jednak w tym teście.

Zgodnie z naszymi przypuszczeniami, początkowe wyniki pomiarów kontrastu i czerni nie wypadły na początku oszałamiająco. Tak jak zawsze wspominamy, to właśnie te dwa czynniki odpowiadają za znaczącą część naszego odbioru jakości obrazu. Jednak po włączeniu funkcji adaptacyjnego kontrastu obraz staje się nieco bardziej plastyczny, aczkolwiek obarczone jest to spadkiem jasności. Mimo wszystko do codziennego oglądania polecamy jego włączenie dzięki jednej zalecie. Mianowicie po załączeniu go w stopniu “Niski”, znaczna część detali będąca za jasna na projektorze jest odzyskana, dzięki czemu otrzymujemy nieco bogatszy w szczegóły obraz.

Obsługa Ultra HD 4K

Leica Cine 1 wspiera rozdzielczość Ultra HD oraz formaty HDR, takie jak HDR10, HLG, oraz paletę barw Rec 2020. Projektor został wyposażony również w format HDR wsparty o dynamiczne metadane, czyli Dolby Vision. Uzyskanie certyfikacji Dolby Vision w projektorze ultrakrótkiego rzutu to w sumie nie lada osiągnięcie.

Sygnał w takiej formie można uzyskać zarówno z aplikacji streamingowych (np. Netflix, Max, Apple TV, Disney+, Amazon Prime), jak i przez złącze HDMI, na przykład z odtwarzacza Blu-ray. W redakcji testowaliśmy go z OPPO UDP-203, i sygnał Dolby Vision aktywował się bez najmniejszego problemu.

Z kronikarskiego obowiązku warto wspomnieć, że testowane urządzenie tak naprawdę nie posiada natywnego przetwornika 4K, a jedynie Full HD. Dlaczego więc można podać do niego sygnał o wyższej rozdzielczości, i nie będzie wiązało się to z żadnym negatywnym skutkiem? Powodem jest dobrze już znana technologia pixel-shift, którą producent nazywa “XPR pixel-shift”, umożliwiająca generowanie dwukrotnie większej liczby pikseli, co przy tak znakomitej optyce nie będzie w praktyce w ogóle widoczne.

Cecha: Wynik:
CERTYFIKAT UHD PREMIUM Tak
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) 99% / 97,6%
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI Tak
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) Dolby Vision
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD Pełna – na osobnym trybie obrazu

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Scena Opis sceny Jasność HDR
NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2 191 cd/m2
SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 156 cd/m2
NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 197 cd/m2
ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 161 cd/m2
PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 194 cd/m2

Dla tych, którzy nie są zaznajomieni ze światem projektorów, wyniki mogą okazać się śmiesznie niskie. Jest to jednak dość złudne, ponieważ są to bardzo dobre wartości pozwalające na niezwykle przyjemny seans w ciemnym pomieszczeniu. Niestety początkowo część efektu “WOW” była ograniczona przez dość niski kontrast, przez co mamy wrażenie, że potencjał projektora nie został wykorzystany do końca. Zobaczmy jednak, jak zmiana ustawień wpłynęła na obraz, który widzimy.

Tak jak możecie zauważyć, przy wyłączonej opcji dynamicznego kontrastu wszelkie detale będące powyżej możliwości projektora są zlane w plamę. Włączenie, oraz ustawienie na poziom ‘Niski’ tej opcji powoduje dość ciekawy efekt. Mianowicie, najjaśniejsze detale są odzyskiwane, aczkolwiek dość mocno podbija to także cienie, niektóre szczegóły w ciemnych miejscach zlewają się ze sobą. Co ciekawe, działanie tej funkcji jest dość wybiórcze, i potrafi poprawić ogólny kontrast sceny oraz odzyskać detale, a niekiedy wyciąga jedynie kontrast.

Mała dygresja, ogólnie rzecz biorąc, dziś twórcy dzisiejszych obrazów filmowych zachłysnęli się niesamowitymi możliwościami technicznymi kamer filmowych, w szczególności niesamowitą rozpiętością tonalną oraz czułością sensora kamery i mają pewną manierę filmowania w dość ciemnych warunkach, w świetle zastanym. Stawia to wyzwania przed wszystkimi producentami urządzeń do odtwarzania obrazu, niezależnie od technologii, czy to projektor UST, laserowy czy ekran LED/OLED.

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Tryb fabryczny “FILMMAKER”

wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 5,4 maksymalna 7,1
Średnia deltaE barw ze wzornika 3,9 maksymalna 6,6
Średnia deltaE palety szarości 4,3 maksymalna 7,1

Kalibracja Leica Cine 1

wynik wynik
Średnia deltaE barw standardowych 3,7 maksymalna 6,2
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,4 maksymalna 4,7
Średnia deltaE palety szarości 2,4 maksymalna 9,4

Przypominamy o tym, że w treściach HDR wykres gamma jest zastępowany przez jego odpowiednik – krzywą EOTF, która pokazuje, na ile poprawnie telewizor oddaje poszczególne poziomy jasności.

I tak jak akapit zaczął się od przypomnienia, tak kontynuujmy drogę przez krzywą EOTF. Jak możecie zauważyć, tak naprawdę od samego początku stanowiła słaby punkt materiałów HDR. A to wszystko przez to, że została ona dość znacząco wybita w górę, doprowadzając do ogólnego rozjaśnienia sceny, w konsekwencji czego do jeszcze większego spadku kontrastu. Słabszy występ zaliczyły zarówno detale będące w cieniach, jak i coraz jaśniejsza całość obrazu. Podobnie jak w przypadku materiałów SDR, balans bieli zachowywał się identycznie. Dominanta czerwonego koloru była mocno widoczna oraz zachwiała całością obrazu, przesuwając wszystkie kolory w swoje cieplejsze odpowiedniki. I ponownie przystąpiliśmy do procesu kalibracji. Tak jak balans bieli udało się wymodelować, tak krzywa EOTF pozostała z pewną ilością błędów.

Odwzorowanie ruchu

Zaletą wykorzystania lasera oraz koła DLP w Leica Cine 1 jest całkiem dobre odwzorowanie ruchu. Oczywiście, nie jest to poziom urządzeń 120 Hz, jednakże ostrość stoi na dobrym poziomie, i będzie zdecydowanie wystarczająca do codziennego użytkowania, a nawet do niedzielnych meczy. Niestety, producent nie przewidział dodatkowych ustawień dotyczących stopni upłynniania.

Ustawienia upłynniacza Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony
Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

189 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)

 

Granie na konsoli i PC

Leica Cine 1 oferuje dwa tryby przystosowane do grania i współpracy z komputerem: tryb „Gra” oraz „PC”. Oba tryby oferują reprodukcję chromy 4:4:4.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p60Hz + HDR Lag przy konsolach obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w Full HD z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 36 ms
[PC] 4K60Hz @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “PC” 36 ms
[GRY] 4K60Hz + HDR Lag przy wersjach konsol obecnej generacji (Xbox Series S/X, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 36 ms
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek “Filmmaker” 140 ms

Leica Cine 1 posiada dość niskie opóźnienia zarówno przy sygnale Full HD jak i 4K. Taki input lag będzie się jednak raczej nadawał na spokojnie niedzielne granie, aniżeli gry e-sportowe.

Rodzaj funkcji Opis Dostępność
VRR-HDMI Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. NIE
VRR AMD FreeSync 2 Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) NIE
VRR NVIDIA G-Sync Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) NIE
ALLM Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S|X, Xbox Series X|S obsługuję ALLM. Konsole PlayStation nie. TAK
Dolby Vision – Gra Wsparcie dla Dolby Vision w grach NIE (brak trybu z rozsądnym input lag)
4K 120Hz Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) NIE
1080p 120Hz Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz NIE
1440p 120Hz Obsługa formatu 1440p w 120Hz NIE
1440p 60Hz Obsługa formatu 1440p w 60Hz NIE
QFT (szybka transmisja ramek) Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. b.d.

Powyższa tabela raczej nie potrzebuje szerokiego komentarza. Jedynymi funkcjami umilającymi rozgrywkę jest ta najbardziej podstawowa, czyli ALLM. Co ciekawe, pomimo tego, że jak wspomnieliśmy Leica Cine 1 jak najbardziej obsługuje standard Dolby Vision, nie udało nam się wymusić działania gier w tym HDR. Być może jest to przeoczenie producenta i zostanie poprawione w nadchodzącej aktualizacji.

 

 Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę GeForce RTX 4080 powered by NVIDIA. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Gigabyte, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in PLAION Polska, Eletronics Arts Polska, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska

System i Smart TV

Jak wcześniej pisaliśmy, Leica Cine 1 została wyposażona w system VIDAA znany chyba najbardziej z telewizorów Hisense. Przemieszczanie się po menu jest bardzo podobne do Android TV bądź nowej wersji WebOS od LG.

Fabrycznie w systemie VIDAA znajdziemy tylko część aplikacji, które powinny dostępne dla z punktu widzenia polskiego odbiorcy. Nowości możemy jednak bez problemu doinstalować z marketu aplikacji. Mamy tutaj więc Netflixa, YouTube, Amazon Prime Video, Rakuten TV, TVP VOD oraz CDA.PL. Brakuje na ten moment głównie natywnej aplikacji TVN Player’a czy nowej plaftormy od HBO czyli Max. Z dobrze poinformowanych źródeł wiemy jednak, że brakujące aplikacje są zlecone do tworzenia i lada moment pojawią się w systemie VIDAA OS.

Wbudowane głośniki i brzmienie

Za audio w Leica Cine 1 odpowiada tandem dwóch dość niestandardowych głośników posiadających moc po 25 W każdy. Zatem łączna moc zestawu, jak można łatwo policzyć, wynosi 50 W. Całość brzmi naprawdę dobrze – co najmniej na poziomie TV soundbara. Jedyne co nas nieco raziło to, trochę za mała szczegółowość w wyższych rejestrach. Jednakże nie sądzimy, że jest to problem, gdyż raczej zdecydowana większość osób decydujących się na telewizor UST posiada zestaw kina domowego. Producent zadbał o te osoby, implementując kodek Dolby Atmos, dzięki czemu będą one w stanie wykorzystać pełen potencjał dźwięku płynącego z własnego zestawu głośnikowego

Naziemna telewizja cyfrowa DVB-T2 HEVC

Leica Cine 1 posiada wszystkie niezbędne tunery telewizyjne (zarówno naziemne jak i satelitarne), w tym najnowszy DVB-T2 HEVC. Nawigacja po kanałach jest bardzo płynna, a informacje o kanałach są bardzo czytelne i przejrzyste.

Wyniki testu Leica Cine 1

 

Zalety

Wady

Werdykt

I tak oto nadszedł czas na spakowanie urządzenia i odesłanie go do producenta. Musimy przyznać, że cieszymy się z możliwości przetestowania czegoś innego niż telewizory. Zawsze jest to miła odmiana i urozmaicenie w życiu redakcji. Tak więc zastanówmy się nad tym, czego dowiedzieliśmy się o Leica Cine 1, o projektorze ultrakrótkiego rzutu (czy też telewizorze laserowym bo tak określa go sam producent), posiadającym wiele do zaoferowania, a jeszcze więcej do udowodnienia. Czy dorasta do legendy innych urządzeń z ikonicznym czerwonym logo?

W pierwszej kolejności przypomnijmy sobie, jak producent zadbał o nasze odczucia estetyczne. Całkiem na serio, Cine 1 nie będzie zwykłą czarną plamą ekranu na ścianie salonu, ale skutecznie przyciągnie wzrok odwiedzających swoim nienagannym oraz skrupulatnie przemyślanym designem. Jakość użytych materiałów jest wyjątkowa i będzie cieszyć oko właściciela przez długie lata. Trzeba jasno powiedzieć, że nie spodziewaliśmy się niczego innego po urządzeniu za ponad 35 000 złotych – naprawdę czuć jakość premium. Jak wspomnieliśmy, samo urządzenie przychodzi do nas w trzech opcjach: począwszy od 80″ a kończąc na 120″, każda powyżej tej najniższej jest droższa o około 2 000 złotych.

Trzeba też pamiętać, aby koniecznie zaopatrzyć się w odpowiedni ekran projekcyjny. Jeśli jednak już skompletujemy cały zestaw, naszym oczom ukaże się mini sala kinowa, nie wymagająca idealnego przystosowania samego pomieszczenia.

Dzięki laserowi RGB kolory w materiałach HDR w paletach DCI-P3 oraz BT.2020 są niezwykle nasycone i wyjęte niczym wprost z kamery filmowej. Co do materiałów z szerokim zakresem dynamicznym, jest jeszcze jedna rzecz, która zasługuje na pochwałę: maksymalna luminancja blisko 200 nitów. Jest to wynik świetny biorąc pod uwagę urządzenia tego typu, a w połączeniu z HDR Dolby Vision robi znakomite wrażenie.

Porozmawiajmy jednak o tym, co nam nie do końca zagrało w Leica Cine 1. Co prawda wykorzystanie trójlasera ma swoje zalety, ale także wady, takie jak wykorzystanie mikroprocesora DLP, zapewniającego kontrast jedynie na poziomie 1:1000, przez co obraz nie jest tak plastyczny, jak mógłby być. Co do krzywej EOTF, projektor ciągle ją podbijał, co dodatkowo obcinało kontrast. Musimy być tego świadomi wybierając tę technologię – w tej chwili nie znajdziemy nic lepszego w projektorach, zwłaszcza w tych typu UST.

Przechodząc do gier i sprawności w sportach, należy powiedzieć sobie jasno: nie jest to rozwiązanie ani do hardcorowego grania i namiętnego oglądania sportu. Te raczej stanowią jedynie dodatek do kinowego “looku” urządzenia. Jeśli jednak jesteście niedzielnymi graczami i kibicami, sprawa ma się troszkę inaczej. Poziom płynności obrazu i opóźnień sprawia, że gry singleplayer oraz mecze reprezentacji ogląda się całkiem dobrze, a przekątna obrazu zrobi tu swoje.

Na koniec warto pochwalić system VIDAA, odpowiedzialny za działanie części Smart TV testowanego projektora. Płynne i responsywne działanie przez cały proces testowania należy odnotować z zadowoleniem. Na czas pisania recenzji jedyne, czego brakowało, to dostęp do niektórych polskich aplikacji. Jednak w tym przypadku możemy zdać się na twórców i czekać, aż zostaną one dodane do platformy. Hisense to gracz nr 2 na światowym rynku TV – wciąż inwestuje w rozwój platformy i ciągle dodaje wsparcie dla nowych aplikacji.

Dla kogo jest przeznaczony Leica Cine 1? Nie będzie to idealne rozwiązanie dla technologicznych geeków, którzy gonią z każdym pixelem rozdzielczości czy megahercem prędkości odświeżania, maniaków esportu czy szybkich strzelanek. Leica Cine 1 to sprzęt przede wszystkim dla osób, które nie chcą rozwiązań tuzinkowych, o wysokich wymaganiach. Nie tylko tym stawianych technologii danego urządzenia, ale także estetycznych. Osoby poszukujące rozwiązania przede wszystkim pozwalającego wykreować w domu wyjątkową przestrzeń do delektowania się obrazem i dźwiękiem, gdy połączą go w całość z odpowiednim ekranem, systemem audio oraz niebanalną aranżacją przestrzeni będą więcej niż zadowolone. Dodajmy do tego możliwość obcowania na co dzień z ikonicznym designem od marki Leicą, który idealnie wpisuje się w te potrzeby.

Urządzenie do testów dostarczył wyłączny dystrybutor systemu Leica Cine 1 w Polsce: Suprema Polska Sp. z o.o. Więcej o systemie oraz gdzie kupić znajdziecie na stronach dystrybutora: https://leicalasertv.pl/

Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

Możecie również u nas przeczytać:

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

(7549)