TEST: Sony X9 Telewizor 4K Ultra HD: KD-55X9005B / KD-65X9005B
Odwzorowanie ruchu
Doskonałe odwzorowanie ruchu jest od dawna mocną stroną telewizorów Sony. Na pokładzie jest doskonała funkcja “Motionflow”, która poprawia płynność filmów 24p (blu ray) bez irytującego efektu teatru. Daje przy tym ostrość obrazu ruchomego lepszą niż w najlepszych plazmach. Tak jest i w modelu X9005B. Dobrze wypadające testy smużenia przekładają się na wyraźny obraz przy np. transmisjach sportowych. Testowany telewizor posiada kilka predefiniowanych trybów działania upłynniacza, zaś najwyższą ostrość osiąga przy ustawieniu “wyraźny”, “wyraźny plus” (zalecam) i “impuls”. W każdym z nich zmierzona rozdzielczość wynosi ponad 970 linii. Materiał filmowy przy jednym z w/w ustawień nie staje się jednak dużo płynniejszy. Jeśli chcemy ograniczyć charakterystyczne kinowe szarpanie, powinniśmy spróbować ustawienia “płynne”, lub “standardowe”. W nich nie powinniśmy widzieć prawie w ogóle skokowości obrazu.
Sony X9005B posiada pełnoprawny system “Motionflow”
Patrząc na tle konkurencji, upłynniacz w Sony może wydawać się w pierwszej chwili nieco okrojony, ponieważ nie posiada oddzielnej 10-stopniowej skali do regulacji ostrości i płynności obrazu, która pozwala lepiej ustawić pod własne indywidualne potrzeby. Nadal jednak uważam, że predefiniowane tryby w pełni wystarczają by zadowolić każdego. Jedynym zarzutem jaki mogę postawić X9005B w kwestii odwzorowania ruchu to brak możliwości włączenia trybu Impuls w trybie Gra. W ubiegłorocznych modelach taka konfiguracja była możliwa i dostarczała bardzo wyraźnego obrazu podczas zmagań konsolowych. Tym bardziej szkoda, ponieważ X9005B osiąga bardzo wysoką jasność i tryb ten nie byłby wcale zbyt ciemny, jak w niektórych modelach Sony. Dokładny opis trybów poniżej:
Tryb | Rozdzielczość | Smużenie | Powielenie krawędzi | Maks. jasność | Poprawa płynności obrazu (filmy – 24Hz) |
---|---|---|---|---|---|
Wyłączony | <300 | bardzo duże | brak (krawędzie rozmyte) | 420cd/m2 | brak |
True Cinema | <300 | bardzo duże | brak (krawędzie rozmyte) | 420cd/m2 | brak |
Płynny | 400 | niewielkie | nieznaczne | 420cd/m2 | b. duże upłynnienie (efekt teatru) |
Standardowy | 400 | niewielkie | nieznaczne | 420cd/m2 | średnie upłynnienie (na pograniczu efektu teatru) |
Wyraźny | >970 | b. niewielkie | b. duże (dwukrotne) | bd. | b. niewielka |
Wyraźny plus | >970 | b. niewielkie | średnie (dwukrotne) | bd. | b. niewielka |
Impuls | >970 | brak | niewielkie (dwukrotne) | 100cd/m2 | brak |
W trybie Impuls i Wyraźny (zwykły oraz plus) wszystkie linie poruszającego się obiektu są rozróżnialne. Doskonale!
“Sony, jak co rok, jest w stanie dostarczyć bardzo ostry i płynny obraz”
(1527)