TEST: Samsung SUHD JS9500 (Full LED) 3D 4K 65 cali
- Słowem wstępu
- Wygląd
- Wyposażenie i Złącza
- Testy syntetyczne
- Matryca, zalecane ustawienia
- Menu Obrazu
- Reprodukcja Obrazu
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
- Kontrast i Czerń
- Seans w dzień
- Równomierność ekranu
- UltraHD / 4K
- Odwzorowanie ruchu
- Kąty widzenia
- Granie na konsoli i PC
- System Tizen
- Multimedia USB, DLNA
- Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-S
- Jakość dźwięku
- Pobór energii (65 cali)
- Podsumowanie i ocena
Reprodukcja Obrazu
Fabrycznie
Jak wynika z powyższych pomiarów, reprodukcja barw w fabrycznym trybie “Film” jest niezła, aczkolwiek występuje tu lekka dominanta odcienia różowego. Nie jest to ewidentne na pierwszy rzut oka, jednak szybki przegląd znanych mi scen z wybranych filmów daje do zrozumienia, że można by co nieco poprawić. Niemniej, osoby mniej wrażliwe na reprodukcję barw pewnie wcale nie dopatrzą się mankamentu o takim kalibrze. Bardziej widoczną niedoskonałością jest zbyt mała kontrastowość scen (wynikła ze zbyt niskiej gammy, oscylującej w okolicach 2.1). To nadmiernie uwypukla detale w czerniach przez co obraz ma pogorszoną głębię, wrażenie ostrości i nasycenie. Ponownie jednak, jest to mankament na poziomie niuansu wartego dopracowania (poprzez kalibrację), aniżeli uchybienia, które doskwiera przez cały czas.
Po kalibracji
Możliwości kalibracyjne Samsunga JS9500 pozwalają na bardzo kompleksową ingerencję w wygląd obrazu. W tej materii nie pojawiło się nic nowego względem telewizorów ubiegłorocznych, jednak wszystko co mógł sobie wymarzyć zawodowy kalibrator było już w Samsungach od dłuższego czasu. Dzięki fachowej kalibracji udaje się dopracować dwa najbardziej widoczne mankamenty – obniżoną kontrastowość scen (zbyt niską gammę), oraz zaburzony odcień. W dalszym ciągu pozostają w prawdzie pomniejsze błędy w rejonach czerwieni (zauważalne w pełnym raporcie z kalibracji), jednak nie są za bardzo widoczne podczas oglądania “prawdziwej” treści wideo.
Realny wygląd obrazu względem referencji
- Tryb “Standard”
- Najlepszy fabryczny
- Obraz Skalibrowany
- Referencja (studio)
- 1
- 2
- 3
- 4
Świetną sprawność pod względem reprodukcji barw potwierdziło unikalne porównanie jakie miałem okazję wykonać podczas testowania modelu JS9500. Obok niego znalazł się studyjny wyświetlacz TVLogic XVM-245W, który to dostałem do skalibrowania od pewnej firmy zajmującej się post-produkcją filmową. Różnice pomiędzy tymi dwoma wyświetlaczami były na poziomie niuansów, pod warunkiem zajęcia dobrej pozycji, tak by nie tworzyły się nadmierne kąty widzenia (m.in. stąd na zdjęciach mogą pozornie do siebie nie pasować)
Pobierz pełny raport z kalibracji TV
Już fabrycznie, JS9500 radzi sobie dobrze z reprodukcją barw. Po kalibracji pokazuje praktycznie to samo co wyświetlacz wyjęty ze studia filmowego.
(656)