Kontrast i Czerń
Matryca zastosowana w telewizorze cechuje się naturalnym kontrastem (bez wsparcia ze strony systemu wygaszania) na poziomie 2 750:1 po kalibracji i około 2200:1 fabrycznie. Są to bardzo przeciętne wyniki, jednak w telewizorze zastosowano aż dwa algorytmy poprawy czerni. Należą do nich: „Diody Smart LED”, oraz „Czerń Kinowa” oba ulokowano w menu „opcje obrazu”. Włączenie obu funkcji zmienia stan rzeczy w sposób zasadniczy.
Testowany telewizor uzyskał najlepsze rezultaty na pasach powstających nad i pod obrazem o proporcjach 2,39:1. W scenie z filmu „Casino Royale” udało się uzyskać wynik 8 500:1 (między środkiem ekranu a pasem). W pozostałych ujęciach niestety nie było już tak spektakularnie. Ostatecznie średnia z 6 scen wyniosła 4200:1, a jak każdy entuzjasta dobrego obrazu wie, nie jest to wynik na tyle wysoki by uzyskać efekt niezwykłej wypukłości obrazu, czy zlewania się z ramką. Czerń nie jest zatem mocną stroną Samsunga JS8500. Na pocieszenie powiem, że wygaszanie nie powoduje przynajmniej jakiejkolwiek degradacji obrazu w bielach czy czerniach, co jest bardzo częste w przypadku implementacji tego algorytmu u innych producentów. Wspomnę jeszcze, że główna funkcja odpowiadająca za wygaszanie („Diody Smart LED”) posiada trzy stopnie działania (oraz możliwość całkowitego wyłączenia). Tryb działania „minimalny” nie różni się jednak od „pośredniego”, „maksymalny” natomiast powoduje podniesienie jasności bieli ponad wartość referencyjną (ustawioną podczas kalibracji), co ciekawe nawet przy maksymalnym ustawieniu suwaka „podświetlenie”, funkcja nadal jest w stanie wygenerować wyższą jasność. Jej działanie przypomina więc trochę symulację trybu HDR.
Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb funkcji wygaszania ([obraz] -> [ustawienia opcji] -> [diody smart led]) , który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem)
Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru | |||
wygaszanie: WYŁ | wygaszanie: MINIMUM | wygaszanie: POŚREDNIE | wygaszanie: MAKSYMALNE | ||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 2 800:1 | 2 800:1 | 2 600:1 | 2 900:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 2 400:1 | 2 400:1 | 2 400:1 | 2 600:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 3 600:1 | 8 800:1 | 8 500:1 | 9 000:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 2 700:1 | 3 900:1 | 3 900:1 | 4 200:1 | |
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni | 3 400:1 | 4 200:1 | 4 200:1 | 4 400:1 | |
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) | 2 600:1 | 2 900:1 | 2 800:1 | 2 900:1 |
Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie
Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Jego konsekwencją jest przeważnie zlewanie się jasnych detali obrazu do kupy, bądź “spłaszczanie” jaskrawych obiektów. Poniższa tabelka przedstawia konsekwencje korzystania z danego trybu wygaszania:
Tryb funkcji wygaszania | Zdjęcie obrazu | Opis |
Wyłączone + wygaszanie pasów | Zdjęcie prezentuje obraz po kalibracji nie zaburzony przez manipulacje systemu lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia. | |
Minimum + wygaszanie pasów | W trybie tym nie następuje żadna widzialna degradacja obrazu | |
Pośrednie + wygaszanie pasów | W trybie tym nie następuje żadna widzialna degradacja obrazu | |
Maks + wygaszanie pasów | Degradacja obrazu jest bardzo mała, w zasadzie na pograniczu widzialności |
Jak widzimy na powyższych przykładach, oba algorytmy wygaszania w zasadzie przy dowolnej konfiguracji nie powodują jakiejkolwiek degradacji obrazu. To bardzo dobrze! Dzięki temu możemy cieszyć się poprawioną czernią bez poświęcania wiernego odwzorowania obrazu.
Dla najbardziej ciekawych prezentuję nagranie dokumentujące działanie stref wygaszania w Samsungu JS8500. Jak widzimy są one na tyle rozległe, że nie ma mowy by dał się nam we znaki jakikolwiek efekt halo.
Uważni czytelnicy zauważą na pewno tożsamość powyższego opisu z testem modelu JS9000 – zgadza się, bowiem czerń i system wygaszania strefowego jest taki sam w obu telewizorach