TEST: Projektor Sony VPL VW520 ES Ultra HD 4K Kino domowe
- Słowem wstępu
- Wygląd
- Wyposażenie i Złącza
- Menu projektora
- Testy syntetyczne
- Instalacja projektora
- Jasność i głośność
- Jakość optyki
- Ustawienia obrazu
- Reprodukcja Obrazu
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
- Kontrast i Czerń
- Jednolitość obrazu
- UltraHD / 4K
- Odwzorowanie ruchu
- Technologia 3D
- Granie na konsoli i PC
- Podsumowanie i ocena
Jednolitość obrazu
W naszym pomieszczeniu testowym obiektyw projektora znajduje się około 3,8 metra od ekranu. To w przypadku Sony jest dokładna połowa zakresu zoomu obiektywu, a zatem wyważony kompromis pomiędzy jasnością a zniekształceniami obrazu (te cechy zależą m.in. właśnie od ustawienia zoomu – przypominam).
Błędy deltaE (liczbowe) wynikają praktycznie tylko z różnic w jasności. Zafarbów niemalże brak.
Różnice w jasności na brzegach ekranu (w stosunku do środka) dochodziły maksymalnie do -25% na dolnej krawędzi. To mniej więcej wartość graniczna spadku jasności powyżej której dysproporcja jest możliwa do dostrzeżenia przy dużym ekranie projektora. Przy 25% spadku problem nie dawał się we znaki praktycznie wcale i nawet jednolita biała plansza, wyświetlona na ekranie, nie obnażała problemu. Gdyby odnieść taki sam pomiar do telewizora, to mogłoby się okazać, że jest to sytuacja beznadziejna, ale to dlatego, że na wyświetlaczach spadek jasności może być nagły. Tu zaś jest płynne przejście od środka do brzegu.
Nierównomierności barwy praktycznie nie występują, ani na bieli, szarości, ani na czerni.