1.63K
0
Odwzorowanie ruchu
Matryca Panasonic’a CZ950 ma 120Hz. W telewizorze zaimplementowano, znany nam z telewizorów LCD, system Intelligent Frame Creation, który pozwala powielać klatki obrazu by uzyskać lepszą ostrość i płynność. System Intelligent Frame Cration (IFC) zmienia nazwę na 24p Smooth Film w zetknięciu z sygnałem 24Hz bo pozwala zapisać w telewizorze oddzielne ustawienia poprawy ruchu dla filmów (by nie powodować nadmiernego efektu teatru), a oddzielne dla materiałów wideo (50Hz). Pewnym mankamentem rozwiązania jest to, że decyzja o stopniu ingerencji podejmowana jest tylko na podstawie wchodzącego sygnału, czyli jeśli podamy sygnał 1080i50 to mamy IFC, a jeśli 1080p24 to 24p Smooth Film. W praktyce oznacza to, że w przypadku zewnętrznego tunera telewizyjnego jedno ustawienie IFC będzie obowiązywało zarówno dla np. transmisji sportowych (50i) jak i dla filmów transmitowanych tą drogą.
W przypadku materiałów filmowych ustawienie Wyłączony nie różni się od Minimalnego. Pośrednie zaś poprawia już płynność dosyć agresywnie i wiele osób mogłoby określi taki obraz mianem teatralnego. Wariant maksymalny upłynnia już materiał do granic możliwości. Jest więc wtedy zdecydowanie teatralny, co oczywiście niektórym widzom będzie się podobać. W każdym razie ciężko znaleźć jakiś złoty środek na ustawienie płynności w filmach.
Skąd w ogóle pomysł, że telewizor OLED może smużyć, skoro ma tak krótki czas reakcji (liczony w mikrosekundach)? Otóż OLED podobnie jak LCD, a w przeciwieństwie do np. Plazmy, czy telewizora CRT charakteryzuje się działaniem sample-and-hold (w skrócie S&H). Oznacza to, że klatka obrazu, która została wyświetlona na ekranie znajduje się tam przez cały czas aż do nadejścia czasu następnej. Dobrą stroną tego jest brak migotania. Złą, to, że oko śledzące obiekt na ekranie podąża za nim płynnie, podczas gdy ten stoi przez jakiś czas w miejscu (dokładnie przez 16,7 [ms] przy 60 klatkach/sek). Nasz mózg w konsekwencji postrzega smużenie. S&H jest obecnie główną przyczyną smużenia nie tylko w telewizorach OLED, ale i LCD. Dla lepszego zrozumienia zagadnienia przeanalizujmy poniższy schemat:
Czarny okrąg znajdujący się w różnych punktach obrazu symbolizuje punkt w który się wpatrujemy. W założonym przypadku podąża on za przesuwającą się na ekranie piłką. Gdy ta pozostaje przez pewien czas w tym samym położeniu, oko widzi rozmyte kolory znajdujące się w sąsiedztwie.
Z powyższego nasuwa się dosyć prosty wniosek – ostrość obrazu na wyświetlaczach S&H jest bezpośrednio skorelowana z płynnością. Posiadając bowiem 120 klatek/sek obiekt stoi w jednym miejscu już tylko 8,33 [ms]. Standard Ultra HD zakłada transmisję treści z tak wysokim klatkażem. Zanim jednak pojawią się pierwsze materiały upłynie jeszcze wiele czasu. Na tą chwilę jesteśmy więc skazani na układy interpolacji klatek źródłowych (tzw. Upłynniacze), lub systemy usuwania efektu S&H. Najlepiej sprawdza się jedno i drugie na raz, bowiem usunąć efekt S&H jest łatwo – wystarczy wygasić część klatki. To nie problem na wyświetlaczu OLED lub LCD z podświetleniem LED, jednak przy 60 klatkach / sek (60Hz) spowoduje to męczące migotanie. Złotym środkiem byłaby więc interpolacja do 120Hz, a następnie wygaszenie np. połowy klatki. Skutkowałoby to efektem S&H nie dłuższym niż 4,16 [ms], a więc bardzo wyraźnym obrazem w ruchu i do tego niemigoczącym. Zrobić się da – jak widać, są nawet monitory dedykowane dla graczy, które właśnie tak działają (z tym, że 120Hz pochodzi tam z komputera, nie z interpolacji).
Jeśli chodzi o ostrość obrazu przy ruchu, czyli zagadnienie interesujące głównie osoby oglądające transmisje sportowe, to tutaj CZ950 (przy ustawieniu upłynniacza na maksimum) nie odróżnia się w ogóle od EG960. Mamy więc do czynienia z klasyczną 120Hz matrycą i zauważamy pewną dozę smużenia powodowaną działaniem Sample&Hold. Wszystko mówią z resztą zdjęcia w poniższej tabeli.
|
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”
Nazwa trybu | Informacje | Obraz postrzegany w ruchu | |
Wyłączony | Smużenie: |
bardzo duże
Maksymalna jasność:
430cd/m2Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
Poprawa płynności filmów (24p):
brakMinimalneSmużenie:
umiarkowanie-duże
Maksymalna jasność:
430cd/m2Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
Poprawa płynności filmów (24p):
brakPośrednieSmużenie:
umiarkowanie-duże
Maksymalna jasność:
430cd/m2Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
Poprawa płynności filmów (24p):
mocna poprawa (lekki efekt teatru)MaksimumSmużenie:
umiarkowane
Maksymalna jasność:
430cd/m2Powielenie krawędzi:
brak
Poprawa płynności filmów (24p):
bardzo płynne (efekt teatru)
82
Zobacz więcej komentarzy na forum
82
Subskrybuj
0 komentarzy