Powrót

Telewizor z przyszłości: Sony ZG9 8K HDR | TEST |

Słowem wstępu

Tydzień temu, wybraliśmy się do centrali Sony w Londynie aby przetestować najnowszą serię ZG9 8K HDR. Tak tak. Jako jedna z nielicznych redakcji w Europie zostaliśmy wyróżnieni aby móc zobaczyć – jak się później okazało – coś co zwaliło nas z nóg. Dlaczego tak daleka podróż? Ponieważ na miejscu dostaliśmy gwarancję podobnych warunków do testów jak w naszej redakcji. Dodatkowo czekały na nas dwa modele z serii w jednym miejscu. Czyli 85 calowa oraz 98 calowa bestia. Ze względów logistycznych było to dużo wygodniejsze niż próba przewożenia tak wielkich ekranów do naszej redakcji. Spodziewaliśmy się, że telewizory będą bardzo dobre jednak to co się okazało w trakcie testów, przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Panie i Panowie: mamy do czynienia z najlepszym telewizorem 4K Ultra HD jaki powstał do tej pory. Wszystkie znane pamiętne flagowce sprzed lat jak Sony ZD9 czy DX900 Panasonica wyglądają przy ZG9 jak ubodzy krewni. Dlaczego tak się stało? Zapraszamy do testu!

Czym się charakteryzuje seria Sony ZG9 8K HDR? Poniżej specyfikacja od Sony.

Telewizory MASTER Series Full Array LED 8K HDR ZG9 (98″ i 85″)

Nie wiesz jaki kabel HDMI 4K wybrać? Przeczytaj nasz test

Wygląd

Do testów zostały nam wystawione obie wersje czyli 98″ oraz 85″. Telewizory są ogromne oraz ważą bardzo dużo. Niezwykle zaawansowana elektronika gdzieś musiała się zmieścić. Jeżeli ktoś będzie chciał zawiesić telewizor na ścianie to oba będą wymagać naprawdę solidnego mocowania. Pełną specyfikację znajdziecie na stronie Sony tutaj. Sam wygląd jest bardzo profesjonalny. Ale nie ma co się dziwić. Cena robi swoje więc nie trzeba było tutaj oszczędzać na niczym. Podstawa jest niezwykle oryginalna i przywodzi na myśl np. studia filmowe.

Akcesoria

Tegoroczny pilot przeszedł metamorfozę i w niczym nie przypomina już kontrolera z ubiegłych lat! To świetna wiadomość, bo za każdym razem gdy brałem do ręki starszy, “gumowany”, kontroler to miałem wrażenie, że pochodzi on z jakiegoś tańszego telewizora. Nowy pilot jest dużo bardziej elegancki, a rozmieszczenie przycisków uważam za optymalne. Jego górna część została wykonana z aluminium. Posiada także wbudowany mikrofon do wydawania komend głosowych. Pilot ten jest zarezerwowany tylko dla najwyższych modeli 2019.

Testy syntetyczne

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 7680 x 4320 (8K), 85″ i 98″
Typ matrycy LCD (z podświetleniem Direct PFS LED) typ. VA z powłoką poszerzającą kąty
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej)
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: 142 000:1
  • max: 500 000:1
  • min: 15 000:1
Maksymalna jasność po kalibracji KD-85ZG9 – SDR: 900 cd/m2 (pełny ekran), HDR: 3 600 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)

KD-98ZG9 – SDR: 760 cd/m2 (pełny ekran), HDR: 4 200 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)

Odbicia od ekranu średnie, ekran satynowy
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,9
  • maks. dE: 1,6
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 2 100 cd/m
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 29ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 29ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 29ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p60 w trybie „Grafika”
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Matryca, zalecane ustawienia

Matryca

Matryca Sony ZG9

Zarówno w 85″ jak i w, monstrualnej, 98″ wersji Sony ZG9 zastosowano taką samą, 120Hz matrycę, z podświetleniem Direct LED. Ilość niezależnych stref była bardzo trudna do policzenia. Podjąłem próbę zliczenia i wyszła liczba rzędu 396. Czy jest poprawna? Nie jestem pewien, ale czerń robiła ogromne wrażenie, o czym później. W podświetleniu telewizora zastosowano diody PFS LED, czyli dobrze znane komponenty z innych wyświetlaczy. Pozwalają one odwzorować ponad 95% kolorów z szerokiej palety barw DCI P3, która stosowana jest m.in w filmach Ultra HD czy grach, oraz dostarczają wysoką jasność. Jest to dobry wybór do wysokiej klasy telewizora.

Powłoka poszerzająca kąt widzenia

To co czyni matrycę telewizora wyjątkową jest jednak dodatkowa warstwa folii, która w pewien sposób porządkuje światło ekranu i zapewnia znacznie szersze kąty widzenia niż w zwykłej matrycy VA. Jak wiemy ten typ ekranu cierpi na znaczną degradację obrazu nawet przy minimalnym przesunięciu się względem środka telewizora. Nie mają z tym problemu ekrany IPS, ale te z kolei mają problem ze słabą czernią i srebrnym nalotem na niej, gdy zejdziemy z osi. Ekran w ZG9 wypośrodkowuje niejako ten zestaw wad i zalet. Nie ma aż tak niskiego kontrastu jak w ekranach IPS i pozbawiony jest zjawiska srebrzenia. Pod kątem zachowuje się jednak prawie tak dobrze jak ten typ matrycy!

Zalecane ustawienia

Po kalibracji dostępne są dwa dodatkowe tryby obrazu!

Menu ustawień obrazu w TV 2019 przeszło rewitalizację i ograniczono ich ilość. Nie będę wymieniał wszystkich, ponieważ zarówno mnie jak i czytelników powinno interesować wyłącznie jedno ustawienie w którym telewizor najwierniej naśladuje monitor studyjny. Jest nim tryb „Własne”. Wybranie omawianego powyżej trybu jest właściwie wszystkim co użytkownik powinien zrobić by uzyskać najlepszą jakość obrazu dostępną domowymi metodami (tj. bez profesjonalnej kalibracji). Pożądaną jasność ustawimy suwakiem o takiej samej nazwie (“Jasność”) w głównym menu.By zaś ustawić odpowiednią jasność dla danych warunków otoczenia można użyć suwaka „Jasność” w tym samym menu.

Obsługa Ultra HD z HDR w Android 8.0 wymaga zmiany konfiguracji portów HDMI. Zrobimy to w zakładce (uwaga!) Ustawienia -> Oglądanie telewizji -> Format Sygnału HDMI. Należy wybrać „Ulepszony format”. Przy tym ustawieniu możemy stracić fonię na niektórych źródłach, dlatego producent pozostawił także opcję kompatybilną. Pełne wsparcie dla Ultra HD dostępne jest na wszystkich złączach. Wsparcie dla 8K z HDMI 2.1 dostępne jest już teraz, ale wygląda na to, że tylko na dedykowanym złączu HDMI 4. Z kolei HDMI 3 wyposażone jest w funkcję ARC i eARC, a zatem pozwala przesyłać formaty audio Atmos oraz DTS:X.

Obowiązkowe powinno być też wyłączenie overscanu, czyli technologii obcinającej brzegi obrazu. Wystarczy w tym celu zmienić:

Testy szczegółowe

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

Kolory – po krótkiej kalibracji

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 0,7 maksymalna 2,1
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,9 maksymalna 1,7
Średnia deltaE palety szarości 0,9 maksymalna 1,3

Oba egzemplarze Sony ZG9 były dosyć dobrze skalibrowane fabrycznie, czego spodziewałbym się po starannie wyselekcjonowanych sztukach testowych. Tak czy inaczej było małe pole do poprawy ocienia bieli i myślę, że każdy nabywca będzie tym zainteresowany, by wyciągnąć ostateczne kilka procent jakości. Kolory były na swoich miejscach, tylko najbardziej nasycona czerwień miała lekkie przesycenie, ale to żaden problem podczas oglądania. Poprzeczka została zawieszona bardzo wysoko.

Czerń

Telewizor Sony ZG9, zbudowany jest w oparciu o zaawansowany system podświetlenia, który pozwala punktowo wyłączać matrycę i uzyskiwać wysokie wartości kontrastu. Udało się obliczyć, że stref jest 396, a więc bardzo dużo. W połączeniu z bardzo skutecznymi algorytmami producenta pozwala to dostarczyć czerń porównywalną z telewizorami OLED. Jest w prawdzie mały efekt halo, ale widać go głównie pod dużym kątem.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

SCENA
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI 500 000:1
CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA 28 500:1
PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA  15 000:1
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI 450 000:1

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Scena Opis sceny Jasność HDR
NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2 1 600 cd/m2
SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 2 200 cd/m2
NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 2 460 cd/m2
ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 2 000 cd/m2
PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 4 200 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Jeśli kiedyś marzyliśmy o zobaczeniu “pieśni przyszłości”, którą widzicie w powyższym opisie poszczególnych wartości to właśnie ona nadeszła 🙂 Sony ZG9 zdecydowanie prezentuje najlepszy efekt HDR z jakim kiedykolwiek przyszło obcować. Gra świateł jest porażająco realna. TV potrafi w niektórych scenach naprawdę oślepić zgodnie z wizją autora. Właściwie to niewiele filmów ma efekty kodowane w tak wysokich jasnościach, więc trzeba sięgać po konkretne tytuły, by wykrzesać maksymalne możliwości matrycy! Idealnie sprawdzają się tutaj gry z HDR np. z PS4 Pro, czy Xbox’a. Przypominam też, że filmy w Hollywood są obecnie tworzone głównie na dwóch najwyższej klasy monitorach studyjnych: Dolby Pulsar (4000 nitów HDR) oraz Sony BVM-X300 (1000 nitów HDR). Jak więc widać… to pierwszy na rynku telewizor, który potrafi wykorzystać maksimum możliwości zakodowanych w filmach na płytach 4K Ultra HD Blu-ray. Obraz jest zgodny z intencjami twórców. Gry natomiast jak Gran Turismo Sport, które mogliśmy zobaczyć w 8K HDR mają potencjał do… 10 000 nitów.

Ogromną zaletą Sony ZG9 jest także oddawanie jasności w HDR zgodnie z intencją autora. Dzięki temu wyglądają dużo lepiej i nie są sztucznie wzmacniane co zdarza się w innych telewizorach 8K dostępnych na rynku.

Odwzorowanie ruchu

Sony ZG9 posiada 120Hz matrycę, której potencjał można wykorzystać przy użyciu systemu poprawy ruchu – Motionflow. W serii Bravia Master system przeszedł renowację i ograniczono ilość wyborów. Nie znajdziemy już ustawień takich jak “Płynny”, “Standardowy”, czy “Wyraźny”. Do wyboru mamy tylko “Własny”, “Auto”, lub “Wyłączony”. Wyłączanie systemu powoduje oczywiście okrojenie możliwości matrycy do 60Hz co byłoby absurdalną decyzją, zaś ustawienie “Auto” odpowiada tak naprawdę konfiguracji “Własny” z suwakiem gładkość ustawionym na 3 (maksymalna wartość). To powoduje duży efekt opery mydlanej, czy nienaturalnego upłynnienia filmów (choć niektóry się to podoba). Sprawdźmy zatem jak możemy ustawić płynność przy ustawieniu “Własny” i jak wygląda odwzorowanie szybkiego ruchu na ekranie:

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Ustawienia Motionflow Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony
Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

900 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Brak (lekkie szarpanie – jak w kinie)

Własny

Gładkość: 1

Czystość: 0

Smużenie:

duże

Maksymalna jasność:

900 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Lekkie upłynnienie (tzw. złoty środek)

Własny / Automat

Gładkość: 2 – 3

Czystość: 0

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

900 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

Bardzo mocne upłynnienie (efekt opery mydlanej)

Własny / Automat

Gładkość: 2 – 3

Czystość: 1

Smużenie:

skrajnie małe

Maksymalna jasność:

730 cd/m2

Powielenie krawędzi:

minimalne

Poprawa płynności filmów (24p):

Bardzo mocne upłynnienie (efekt opery mydlanej)

Własny

Gładkość: 2 – 3

Czystość: 2 – 3

Smużenie:

brak

Maksymalna jasność:

420 – 550 cd/m2

Powielenie krawędzi:

minimalne

Poprawa płynności filmów (24p):

Bardzo mocne upłynnienie (efekt opery mydlanej)

Granie na konsoli i PC

W Sony ZG9 zaoferowano dwa tryby przystosowane do grania, lub współpracy z komputerem. Pierwszy z nich to “Gra”, a drugi “Grafika”. W praktyce nie ma różnicy z którego z nich skorzystamy. Oba oferują opóźnienie na tym samym poziomie, oraz reprodukcję chromy 4:4:4, by drobne kolorowe czcionki były czytelne.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD “Gra” 29 ms
[GRY] 1080p + HDR Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 29 ms
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “Gra” 29 ms
[GRY] 4K Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR “Gra” 29 ms
[GRY] 4K + HDR Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “Gra” 29 ms
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek “Własny” 98 ms
Wyraźne kolorowe czcionki z PC (chroma 4:4:4) w trybie Gra lub Grafika

Zarówno przy sygnale Ultra HD 4K (czy to z HDR, czy bez), jak i Full HD, a także w kombinacji Full HD + HDR (np. z klasycznej konsoli PS4) opóźnienie było bardzo niskie. Powinno to ucieszyć wszystkich graczy, ponieważ wartość ta mieści się w najbardziej rygorystycznej grupie – placebo. Oznacza to, że laga za żadne skarby nie idzie wyczuć.

Gmeru: Granie na tych telewizorach Sony ZG9 to był istny kosmos. Już sam rozmiar na dzień dobry powala na kolana. 98″ oraz 85″ to obraz o takiej przekątnej, która kojarzy się już z projektorami. A przecież to dopiero początek całej zabawy. Gry jak wiemy, są zakodowane do 10 000 nitów w HDR. Więc zobaczenie Gran Turismo Sport na telewizorze mogącym pokazać w szczycie ponad 4000 nitów dawało niezwykle ale to niezwykle realistyczny obraz. Neony na ulicach, światła samochodów czy wschody i zachody słońca były niesłychanie realistyczne. Tak jak już wiele raz wspominaliśmy w recenzjach oraz na szkoleniach i wykładach: tego typu tytuł może zyskać jeszcze wiele gdy na rynku pojawią się odpowiednio mocne telewizory. Ten moment właśnie nadszedł. Co ciekawe, na miejscu mogliśmy zobaczyć demo Gran Turismo Sport pokazane w… 8K! Już 4K jest wystarczającą rozdzielczością jednak przy tak wielkich rozmiarach oczywiście im więcej tym lepiej. Nie był to już taki skok jakości jak porównanie HDR na obecnych telewizorach 500-1000 nitów do 4000 nitów ale oczywiście z bliska, obraz był nadal bardzo szczegółowy dzięki tak wysokiej rozdzielczości. W przyszłości wpadałoby też podpiąć PC i zobaczyć co się stanie. W przyszłości na pewno dokonamy takich testów gdyż targanie naszego PC z RTXami było niemożliwe ;-).

Porażająco realistyczny efekt świateł

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę GeForce RTX 2080 Ti powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 1080 Ti. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Gigabyte, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.

Jakość dźwięku

System audio zastosowany w Sony ZG9 ma łącznie 80W mocy i składa się z: 4 jednostki wysokotonowe, 8 jednostek wysokotonowych, 4 subwoofery. Ich rozmieszczenie zostało zaprojektowane w myśl technologii Accoustic Multi-Audio, która ma na celu ulokowanie wysoko-tonowych źródeł dźwięku centralnie za matrycą, by dźwięk dobiegał niejako z ust aktorów. Demo tej technologii miałem okazję przetestować właśnie na konferencji Black-Box i faktycznie różnica w poprawie lokalizacji była odczuwalna. Do telewizor można także podłączyć bezpośrednio głośnik centralny.

Same głośniki zastosowane w telewizorze zasługują na ogromną pochwałę ale w tak dużych rozmiarach jest po prostu miejsce by zamontować odpowiednią ilość głośników mających konkretną moc.

System i Smart TV

Sony ZG9, już w dniu debiutu, wykorzystuje system operacyjny Android 8.0 Oreo, w której aktualizacji uległ cały interfejs użytkownika. Ponadto, jako reprezentant linii TV na 2019 rok, otrzymał on dalsze modyfikacje i steruje się nim jeszcze wygodniej.

Interfejs “Home” Składa się teraz z kart ułożonych w pionie, a każdą z nich możemy wyedytować, czy wręcz usunąć. Wraz z instalacją aplikacji mogą pojawić się nowe karty, tak jak np. karta Netflix. Zapewnia ona szybki dostęp do polecanych, oraz oglądanych niedawno tytułów. Dostępna jest także nowa belka po wciśnięciu przycisku “Action Menu”, w której możemy umieścić dowolne skróty, np. do szybkiej zmiany trybu obrazu, czy też do zmiany jasności ekranu.

Jeżeli chodzi o dostępność aplikacji streamingowych na Androidzie 8.0 to jest ona już w zasadzie kompletna, jak widzimy na powyższym zdjęciu.

W momencie gdy piszę tę recenzję, niestety nie jest jeszcze dostępna jedna z najistotniejszych funkcjonalności w nowym Androidzie, mianowicie Google Assistant w języku polskim. Asystent głosowy od firmy Google jest inteligentnym programem, który potrafi wykonywać złożone polecenia wymawiane do telewizora w języku naturalnym. Dlatego też bardzo istotny jest wbudowany w pilot mikrofon, o którym wspomniałem we wstępie. Android TV pozwala m.in. też na instalację aplikacji KODI (sklep google play store > Filmy i telewizja), która zapewnia ogromne możliwości multimedialne. Pozwala tworzyć domową bibliotekę filmów i zdjęć, a wraz z dodatkowymi wtyczkami (chociażby kultowa wtyczka “mrknow.pl”) odtwarzać na przykład wideo ze stron takich jak Cda.pl, Polvode.pl, Alekino.tv, Vod.tvpl.pl, Wrzuta.pl czy Filmbox Movie.

Tego typu rzeczy są niemożliwe na telewizorach z zamkniętym systemem operacyjnym! Podczas korzystania z tunerów wbudowanych mamy łatwy dostęp do informacji o kanale, a EPG sprzęgnięte jest z interfejsem Android’a. Interfejs jest schludny, funkcjonalny i nie przerywa seansu podczas wywoływania.

Na koniec bardzo pozytywna informacja – interfejs użytkownika działa szybko, sprawnie, a telewizora nie udało się ani razu zawiesić podczas testów! Wszystko dzięki zaktualizowanej platformie sprzętowej. W porównaniu do procesora MT5891, który występował w telewizorach przez ostatnie trzy lata jest to ogromny postęp i, w obecnej chwili, konieczność, by wygodnie korzystać z telewizora.

Wyniki testu

Zalety

Wady

Werdykt

Telewizor dostarczający obraz przyszłości – chyba tak jednym zdaniem można by opisać model Sony ZG9 8K HDR, zarówno w rozmiarze 85″ jak i 98″. Pod tym hasłem wcale nie będzie kryła się rozdzielczość 8K jak pewnie wiele osób sądzi bo byłaby to wręcz krzywdząca opinia na temat tych telewizorów. 8K jest miłym dodatkiem, który może już mieć praktyczne znaczenie przy tak dużych calażach, ale wciąż nie zobaczymy jeszcze takich materiałów przez długi czas, a nawet jeśli – to nadal nie rozdzielczość będzie robiła tu największą “robotę”. Będzie ją robić ogromna jasność w HDR, która jest oddawana w pełni kontrolowany sposób. Telewizor nic sztucznie nie wzmacnia ani nie upiększa. Jako pierwszy w historii domowych telewizorów, oddaje filmy tak jak były nagrane. Kalibracja jest tu już tylko formalnością. Efekty świetlne z mocą dochodzącą do 4 000 nitów, które jest w stanie wykrzesać z siebie telewizor, to niezwykła uczta dla zmysłów. Obraz ma niezwykłą głębię i jest realistyczny niemalże jak za oknem. Przy tym zachowuje rewelacyjną czerń dzięki bardzo zaawansowanemu systemowi podświetlenia. To samo podświetlenie dostarcza potężną jasność, by móc oglądać w dzień, nawet w najbardziej nasłonecznionych salonach. Nikt nie powinien narzekać też na kąty widzenia, bo powłoka zapewniająca małe spadki nasycenia barw działa bardzo skutecznie. Po prostu wszystko się tutaj zgadza. Nic dziwnego, skoro producent użył najlepszych znanych rozwiązań. Stąd też cena, która zdecydowanie nie należy do niskich, ale trudno się dziwić. ZG9 wart jest każdej wydanej złotówki i wystarczy na wiele lat mimo szybko zmieniającej się technologii.

Nie wiesz jaki kabel HDMI 4K wybrać? Przeczytaj nasz test

 

Model 98″ uzyskuje jedynie nieco niższą ocenę w kategorii “Telewizja” ze względu na to, że dostarcza 760, a nie 900 nitów na całym ekranie, ale z racji tego, że sam ekran jest większy należy to traktować tylko jako wytyczną.

Cena referencyjna: KD-85ZG9: ok. 65 000 zł; KD-98ZG9: ok. 390 000 zł

Sprzęt do testów dostarczyła firma Sony


Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

(47225)