Skocz do zawartości
BoDeX

.: SEKRETY AUDIO HD :.

Rekomendowane odpowiedzi

> CYTAT(jaceks @ 09.01.2008, 16:38 )
czy jakość dźwięku / kino domowe 5.1 / - obojętnie czy koncerty muzyczne czy efekty filmowe -na płytach HD DVD lub Blue ray jest lepsza niż na zwykłych DVD ?

>Tak, w jakiś 90-95% procentach przypadków będzie miała lepsze parametry techniczne a co za tym idzie powinna być lepsza. Polskie wydania są pod tym względem "wyjątkowe" ale w sumie i tak parametry są lepsze od wydań DVD.[quote name='maxiuca' date='09.01.2008, 16:51 ' post='78264']


witam, czy ktoś by mógł wyjaśnić DLACZEGO polskie wydania są "wyjątkowe" tzn. dlaczego na polskich wydaniach sd dvd czy hd jest (a przynajmniej taka panuje opinia) gorsza jakość - chodzi mi głównie o dzwięk choć i wizja podobno potrafi się różnić na niekorzysć w stosunku do wydań zachodnich - rozumiem na ścieżce z polskim lektorem, ale czemu ścieżka oryginalna jest gorsza??? Tak samo wizja - tu już wogóle nie rozumiem przecież nie ma powodu żeby "nasi" musieli tu ingerować a nośnik nie jest tu ograniczeniem - więc co - dostajemy gorszy materiał od dystrybutora??? Nie znam się na tym a nie uznaje kompromisów (przynajmniej się staram:) i dlatego jestem ciekaw jak to wygląda
pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ciężko powiedzieć gdzie tkwi problem.
Master przychodzi pewnie w dobrej jakości z zagranicy... Ale, może niektóre wydania są robione z Polskich transferów (w co wątpię)?
Pewnie wszystko zależy od wiedzy i oprogramowania osób robiących authoring i mastering płyt.
Może jest na forum ktoś kto robi authoring płyt DVD i wypowie się na temat?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
jest różnica w jakości dźwięku między płytą wydaną w Polsce a gdzies tam i nie wiem czym jest to spowodowane ale jest tak i z DVD i HD DVD i z płytami CD. Może ktoś z osób na forum zna odpowiedź ?

pozdr. dawmac

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tak może być jeśli u nas jest robiony authoring z Mastera.
Transformers był tłoczony (info od Imperiala) w USA, ale gdzie i kto robił authoring nie wiadomo.
Ale [b]jeżeli tłocznia w Wąchocku dostaje taki sam materiał jak tłocznia w Tokio to musi być tak samo.[/b]
To nie jest kwesta jakości nciemnej masy jak w winylach. W fabryce w Pionkach robiono taki kit, że pierwsze odtworzenie uzupełniały potężne trzaski. W tamtych czasach wersja egzemplarza miała kluczowe znaczenia.

Kolejna kwestia to wersja.

Pisałem o kilku remasterach LedZeppelin. Drugi jest dla mnie nie do słuchania.
Wszystkie trzy wersje autoryzuje ten sam Jimi Page.

Znam przypadek HD Video kiedy przysłano z USA Mastera pod emisję w TV w 25fps. I oni musieli to wracać do 24 fps.
Polski wydawca odrzucił ten materiał bo efekt końcowy był nie akceptowalny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jeśli inny remaster tej samej płyty to już nie ta sama płyta (w sensie o którym tu dyskutujemy) to zrozumiałe, byłoby dobrze żeby opierać się na konkretach, zeby ktoś mógł stwierdzić - "Tak mam zachodnie wydanie filmu ...X, kupiłem wczoraj wydanie polskie i lipa - jest gorszy obraz/dzwięk" albo "Tak mam zachodnie wydanie filmu ...X kupiłem wczoraj wydanie polskie i nie widze zadnej różnicy w jakości obrazu/dzwięku".
pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tu nie chodzi o re-master tylko o authoring. Wydaje mi się, że nawet jeśli Polski wydawca robi dla płyty DVD planszę po Polsku to całość zawrtości podlega przekodowaniu. A jeśli jakiś matoł nastawi sobie zły biyrate to już po ptokach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='sebik' post='83003' date='01.02.2008, 22:27 ']Tu nie chodzi o re-master tylko o authoring. Wydaje mi się, że nawet jeśli Polski wydawca robi dla płyty DVD planszę po Polsku to całość zawrtości podlega przekodowaniu. A jeśli jakiś matoł nastawi sobie zły biyrate to już po ptokach.[/quote]
Ja proponuję zadać to pytanie ludziom z GM Records.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a ja dalej swoje :) bo mnie to ciągle nurtuje a więc:
- włączam film , ścieżka DTS HD MA 5.1 ( system kolumn 5.1 ) , na amplitunerku zaświeca sie napis DTS HD Master i jest super
- włączam film, ścieżka DTS HD MA ( system 7.1 ) , na amplitunerku zaświeca się napis ...... no właśnie jaki ? Nie będzie chyab DTS HD MA bo niby jak skoro to jest zapis 5.1, amplituner musi przerobic zapis 5.1 na 7.1 . Dźwięk dla tych dwóch kolumn musi zostac jakoś "dorobiony" z tego co dostaje amplituner z playera. Może ktoś to sprawdzić ?

W przypadku DTS 7.1 to zero problemów by było ale jak na razie to bardzo mało jest fimów z taką ścieżką dźwiękową.

pozdr. dawmac

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote]Tu nie chodzi o re-master tylko o authoring[/quote]

W mojej opinii re-master może bardzo zaszkodzić ( patrz drugi re-master w Led Zepplin).
Takie same opinie są (odnośnie Led Zeppeli) na forum AVS, które to opinie były póżniejsze od mojej opinii na tym forum.
Z czego jestem bardzo dumny.
Authotring to tylko robota Ponów inżynierów, którzy powinni zachować tryb bezinwazyjny.
I powinni mieć kontrol w tym temacie.
Często nie maja pojęcia w temacie.
Bo ich bossowie nie kupują im ani 60" monitorów podglądowych, ani nie wynajmują expertów od słuchania audio.
Nie mają zakupionych instalacji odłuchowych typu Hi-End (np. GM Record w Warszawie).
Na koniec chłopiec ma 24" monitor i pożal-się boże słuchawki 6-cio letnie, w których i tak podmienił membrany jego poprzednik.

Na tym forum szalało wielu kamerzystów i realizatorów, którzy tylko mogą pomażyć w ich miejcsu zatrudnienia o sprzęcie obecnym w domach tu obecnych "amatarów".

AMATOR = MIŁOŚNIK w tym przypadku.
Zaś "profi" ma tylko wiedzę teoretyczną.
Ale ją ma.
pozdro
spaćki Edytowane przez dominikjestem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Chyba mylisz technika (operatora) danego urządzenia od inżyniera dwięku lub operatora obrazu (tu może mylisz z kamerzystą lub szwenkierem).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[quote name='dominikjestem' post='83026' date='02.02.2008, 00:03 ']Authotring to tylko robota Ponów inżynierów, którzy powinni zachować tryb bezinwazyjny.[/quote]
Dla uściślenia w przypadku płyt wideo to authoring to jest to wszystko co jest związane ze strukturą płyty. A kompresja to odrębny proces.

[url="http://www.vm-records.pl/authoring-etapy.html"]http://www.vm-records.pl/authoring-etapy.html[/url]

[quote name='sebik' post='83028' date='02.02.2008, 00:21 '](tu może mylisz z kamerzystą lub szwenkierem).[/quote]
No wiesz... Operator kamery to by się za kamerzystę obraził.
Ale najgorszy grzech to nazwać kamerzystą operatora obrazu :)

Edytowane przez maxiuca

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[quote name='dawmac' post='83016' date='01.02.2008, 22:55 ']a ja dalej swoje :) bo mnie to ciągle nurtuje a więc:
- włączam film , ścieżka DTS HD MA 5.1 ( system kolumn 5.1 ) , na amplitunerku zaświeca sie napis DTS HD Master i jest super
- włączam film, ścieżka DTS HD MA ( system 7.1 ) , na amplitunerku zaświeca się napis ...... no właśnie jaki ? Nie będzie chyab DTS HD MA bo niby jak skoro to jest zapis 5.1, amplituner musi przerobic zapis 5.1 na 7.1 . Dźwięk dla tych dwóch kolumn musi zostac jakoś "dorobiony" z tego co dostaje amplituner z playera. Może ktoś to sprawdzić ?

W przypadku DTS 7.1 to zero problemów by było ale jak na razie to bardzo mało jest fimów z taką ścieżką dźwiękową.

pozdr. dawmac[/quote]

Dawmac, zaklej taśmą wyświetlacz i na niego nie patrz :) . Masz słuchać a nie oglądać ... wyświetlacz.

Już ci napisałem dwa razy: dokup dwa pudła na tył, będziesz spokojniejszy :):) .

Pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[quote name='dawmac' post='83016' date='01.02.2008, 22:55 ']a ja dalej swoje :) bo mnie to ciągle nurtuje a więc:
- włączam film , ścieżka DTS HD MA 5.1 ( system kolumn 5.1 ) , na amplitunerku zaświeca sie napis DTS HD Master i jest super
- włączam film, ścieżka DTS HD MA ( system 7.1 ) , na amplitunerku zaświeca się napis ...... no właśnie jaki ? Nie będzie chyab DTS HD MA bo niby jak skoro to jest zapis 5.1, amplituner musi przerobic zapis 5.1 na 7.1 . Dźwięk dla tych dwóch kolumn musi zostac jakoś "dorobiony" z tego co dostaje amplituner z playera. Może ktoś to sprawdzić ?[/quote]
Tak na logikę, to skoro w ampli 5.1 można sobie ustawić prawdziwe stereo to znaczy że gra tylko w dwóch głośników (ewentualnie + niskotonowy) a trzy milczą to w przypadku puszczania 5.1 na 7.1 zagra na 5.1 a 2.0 zostanie głuche. Chociaż może są jakieś systemy powiększające sztucznie 5.1 na 7.1 tak jak to było w przypadku stereo i 5.1.
A instrukcja od ampli milczy na ten temat?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[quote name='pmcomp' post='83074' date='02.02.2008, 13:08 ']Dawmac, zaklej taśmą wyświetlacz i na niego nie patrz :P . Masz słuchać a nie oglądać ... wyświetlacz.

Już ci napisałem dwa razy: dokup dwa pudła na tył, będziesz spokojniejszy :):) .

Pozdro[/quote]

mi nie zalezy na napisach na amplitunerze ale o: czy ścieżka dźwiękowa zapisana na płycie jako 5.1 DTS HD MA ( gra rewelacyjnie w systemie 5.1 ) wypuszczona z amplitunera na 7.1 będzie nadal "pełnowartościowym" DTS HD MA. Teoretycznie NIE bo musi coś wykombinować amplituner aby był dźwięk w dodatkowych głośnikach bo dla nich nie ma muzyki skoro DTS jest 5.1. Jełsi ma amplituner "rzeźbić" 7.1 z 5.1 to czy to zrobi to dobrze ? Czy nie wprowadzi więcej bałaganu, czy nie pomiesza sceny, lokalizcji efektów itd ?
Dzisiaj robiłem eksperymet :) film, dźwięk 2.0 a dawąłem go na 5.1 ( różne systemy, PLII, THX, DTS jakies tam itd ) czasami było to w miarę a czasami beznadzieja. Lokalizacja efektów w kolumnach nie zawsze odpowiadała z tym co się dzieje na ekranie. Dlatego nie jestem nadal przekony do robienia z 5.1 systemu 7.1 ale chyba nie wytrzymam i kupię te dodatkowe kolumny tylko w celu przetestowania. Jak będzie kicha to trudno, jakoś trzeba się uczyć i czasami trzeba na błędach :)

Kolejny "test". Płyta DVD teledyski Michael Jackson. Zapis dźwiękowy na płycie stereo i DD 5.1. Odtwarzanie stereo po przez amplituner i wyprowadzenie dźwięku do 5.1. Nic ciekawego. Często wokal nie jest z przodu tylko lata po wszystkihc głośnikach, pogłosy, instrumentu nie sa za kazdym razem tak samo lokalizowane. Jedynie THX 5.1 w miare daje radę, ale to nie jest to. Włączam ściezke 5.1 z płyty i z amplitunera idzie 5.1. Super. Przepaść międzye tym co robił amplituner ze stereo a tym co jest "oryginalne" 5.1 Loalizacja, scena, przestrzeń, odgłosy wszystko jest tam jak powinno być i tworzy całość z tym co się dzieje na ekranie. Tak więc czy nie będzie czasami podobnie z DTS 5.1 "robinym" na 7.1 ?? Takie próby z 2.0 na 5.1 praktycznie kazdy może sobie zrobić, jednak dts HD MA 5.1 > 7.1 tylko nieliczni i moze ktoś się podzieli swoimi spostrzeżeniami.


poszperałem troszkę na forum i mam WIELKĄ prośbę do pmcomp. Masz dwa tytuły 7.1 - War - PCM 7.1 - Shoot Em Up - DTS HD MA 7.1( region A :) ) i masz sprzet pozwalajcy sprawdzic jak to sie ma 5.1 a 7.1 i przeróbka jakiegoś DTS HD z 5.1 na 7.1 Możesz napisac kilka zdań ?


pozdr. dawmac

Edytowane przez dawmac

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wtrące swoje 2 grosze: kiedyś fascynował mnie SACD 5.1. ale po paru tygodniach byłem znużony, bo przecież muzyki w oryginale słucham na widowni, a nie pośród muzyków. I w ogóle muzyka w 5.1 to często nieporozumienie, dżwięk w kolumnach nie zgadza się z tym co widzimy na scenie, a nieraz muzyka dobiega z widowni :) W bocznych czy tylnych kolumnach powinny być oklaski, które mogę sobie odpuścić. Rzadko zdarza się dobra płyta w 5.1, gdzie powstrzymano się od dodawania w bocznych kolumnach muzyki nagrywając tylko POGŁOS. Takie 5.1 w muzyce mogę słuchać, poza tym to tylko 2.1.
Inna sprawa z filmami. Tam tylko 6.1 lub 7.1. Amlituner potrafi z dżwięku 5.1 wyprodukować ciekawą ścieżkę na tył, a przecież nie mamy możliwości zweryfikować tego co się dzieje z tyłu z tym co widzimy z przodu, więc przekłamania (samolot nadlatuje z tylu od lewej czy od prawej) nie mają znaczenia, ważne że samolot nadlatuje od tyłu.
Z DTS HD 5.1 nie da się zrobić DTS HD 7.1, bo przecież to tylko sztuczny wytwór procesora, a nie materiał nagrany dla ścieżek, ale jestem spokojny, że w dużym pomieszczeniu 7.1 zagra lepiej niż 5.1.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam, majac Ps3 i Onkyo 605, aby otrzymać Dolby TrueHD lub DTS MA w 7.1 muszę zakupić specjalny zestaw głośników 7.1 czy też otrzymam to kupując zestaw np Quadral Argentum (5 głośników) i dokupując 2 boczne ?
Czy ktoś oficjalnie może powiedzieć, że Ps3 ma HDMI 1.3 ? Jeżeli ograniczę sie do Ps3 i systemu głośników 5.1 otrzymam Digital Plus i PCM 5.1 czy jeszcze jakieś formaty ?

Z góry dziekuję za odp.

Ps: Co myślicie o nowym zestawie kina domowego Samsung HT-BD2R ? kosztuje 5-6 tysiecy, w skład wchodzi zestaw głośników 7.1 (eleganckie) ale i niestety odtwarzacz Blu Ray (a mam już w Ps3) czy nie dałoby się takich głośników (są naprawdę ładne) kupić oddzielnie i podpiąć pod Onkyo 605 ? Edytowane przez kolejorz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Głośniki możesz sobie podłączyć jakie tylko zapragniesz... Teoretycznie każdy może być inny, ale chyba lepiej by było aby każda para była złożona z dwóch takich samych głośnków. Do tego głośnik centralny i subwoofer.
O PS3 masz kilka tematów na forum...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nasunęło mi się kilka pytań, zapewne amatorskich.
1. Obecnie wydawane płyty BR mają dżwięk PCM, opisany jako nieskompresowany. Dla mnie PCM to dźwięk np. na płytach CD (częstotliwość próbkowania 44.1 kHz i 16-bitowe słowo) i nie był kompresowany. Jak dla mnie to: a) chwyt marketingowy :) chcą podkreślić różnicę z DD 5.1 (że niby tak mocno sygnał był wczesniej skompresowany)
2. PCM określa tylko, że jakość dżwięku jest dobra (jak CD) lub bardzo dobra (do jakosci DVD-A czyli próbkowanie 192 kHz i 24 bitów). Opis na Piratach: PCM 48kHz 24 bity to coś pomiędzy i chyba nikt nie schodzi poniżej jakosci CD na PCM ?
3. Co to jest właściwie DTS MA i DD HD ? Skoro to jest bezstratny i nieskompresowany kod audio, to czy to jest forma zakodowania PCM ? Czyli ta sama jakość ? No bo mieli sygnał analogowy, przetworzyli na cyfrowy sygnał (przepraszam za uproszczenia) z jakąś ta dokładnością i jedno poszło w PCM drugie w Dolby ? Przecież nie przetwarzali 2 razy analog/cyfra?
4. Czy wspomniane wyżej formaty HD audio określają też sposób zapisania/przetworzenia sygnału analogowego czy tylko sposób zakodowania ? Bo w tej chwili wydaje mi sie, że nawet najgorszy sygnał można puścić w HD jako nieskompresowany i bezstratny ? Niestety nie moge przebrnac przez "biale ksiegi" Dolby, ale wydaje mi sie, ze Dolby mowi tylko o sposobie kodowania "gotowego" kodu cyfrowego, a nie o sposobie jego uzyskania, czyli np. o jakosci przetwornikow analog/cyfra.
5. Nie spodziewam się fajerwerków w nowych wydaniach starych płyt ? Zakładam, że źródłowy sygnał audio np. w LODR zostanie zapisany zamiast w DTS 3.3.1 w DTS MA 6.1 bez nowego zgrania, czyli ćwierkanie ptaków raz na 20 minut w tylnym kanale usłyszę tak samo często, tylko że dużo dokładniej (i z dynamiką do 140 dB? ;) )
6. W wiekszosci przypadkow PCM=DTS MA lub Dolby HD ? Lepsza jakosc Dolby i DTS bedzie tylko gdy: a) z analogu przetworzono na PCM z gorsza jakoscia a na HD z wyzsza (2 razy przetwarzanie analog/cyfra, watpie bo to koszty) :) nagranie bylo od razu cyfrowe i poszlo w pelnej jakosci (MA) na HD i w pogorszonej (a wiec jednak kompresowanej :) ) na PCM ?

Dzieki za odpowiedzi :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[quote name='kolejorz' post='83199' date='03.02.2008, 03:04 ']Witam, majac Ps3 i Onkyo 605, aby otrzymać Dolby TrueHD lub DTS MA w 7.1 muszę zakupić specjalny zestaw głośników 7.1 czy też otrzymam to kupując zestaw np Quadral Argentum (5 głośników) i dokupując 2 boczne ?
Czy ktoś oficjalnie może powiedzieć, że Ps3 ma HDMI 1.3 ? Jeżeli ograniczę sie do Ps3 i systemu głośników 5.1 otrzymam Digital Plus i PCM 5.1 czy jeszcze jakieś formaty ?

Z góry dziekuję za odp.

Ps: Co myślicie o nowym zestawie kina domowego Samsung HT-BD2R ? kosztuje 5-6 tysiecy, w skład wchodzi zestaw głośników 7.1 (eleganckie) ale i niestety odtwarzacz Blu Ray (a mam już w Ps3) czy nie dałoby się takich głośników (są naprawdę ładne) kupić oddzielnie i podpiąć pod Onkyo 605 ?[/quote]

Ja akurat kupiłbym ten odtwarzacz ze wzmacniaczem w jednym klocku.
Głośniki mógłbym odsprzedać ;)
Mam miejsce w salonie, gdzie chciałbym upchnąć dodatkowy zestaw a nie chciałbym zawalać tego miejsca osobnym playerem i ampli.
Takie combo jest ok rozwiązaniem a chyba na razie nie ma wielu takich na rynku?
Albo na odwrót - odkupiłbym od kogoś klocek.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Nie jestem dzwiękowcem i moje odpowiedzi będą czysto teoretyczne, poparte informacjami z internetu.
1. Dzwięk przestrzenny PCM powinien być dokładnie taki sam jak zkompresowany bezstratnie w DD THD lub DTS MA.
Ktoś na innym forum bardzo dobrze porównał nowe formaty kompresji do np. ZIP'owania plików na komputerze.
Algorytmy kompresji w DD THD i DTS MA polegają na zmniejszaniu objętości danych poprzez np. "wycinanie" elementów
bez informacji (np. w jakimś momencie filmu leci tylko dialog na kanale centralnym i wtedy nie potrzebne są "puste" ścieżki na poostałych
kanałach. W PCM, linearnie leci komplet ścieżek.)
2. Dekodery nowych formatów audio, tak naprawdę "rozpakowują" zakodowaną informację o wszystkich ścieżkach i ponownie ją
wypuszczają w linearnym PCM.
3. Wydaje mi się, że o ile na płycie jest zawarty dzwięk PCM to cała reszta to przysłowiowy pic na wodę.
4. Fajerwerków przy nowych wydaniach płyt jednak można się spodziewać. Oczywiście nikt nie będzie zgrywał nowej ścieżki dzwiękowej,
ale usłyszysz dzwięk o niebo lepszy bo zgrany ze studyjnego master'a bez gigantycznej kompresji z wcześniejszych wydań.
5. W każdym przypadku, czy to PCM czy DD THD i DTS MA jakość zależy od częstotliwości próbkowania oraz ilości bitów na próbkę.
I tak np. na płycie "Ghost rider" ścieżka Dolby THD jest 20-to bitowa a PCM już tylko 16-to bitowa (A obie by mogły być 24-o bitowe).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...