Jump to content

Recommended Posts

Witam!

Od wczoraj jestem szczęśliwym (jak narazie :D ) posiadaczem Panasonica 42ST50. Jeszcze nie ogarnąłem jego wszystkich funkcji (właściwie ograniczyłem się do podłączenia konsoli :D ) . Nie mam narazie kasy na profesjonalną kalibrację, ale jednak jakoś chciałem ten obraz ustawić. Znalazłem coś w internecie, ale nie wiem czy się to do czegoś nadaje. Prosił bym posiadaczy tego telewizora po kalibracji o weryfikację:

Viewing Mode: True Cinema

Contrast: set to max then reduce by 14

Brightness: default

Colour: reduce by 2 from default

Sharpness: 0 or 1 click from the left

Vivid Colour: Off

CATS: Off

P-NR: Off

Advanced Settings

White Balance: 3 -2 4 0 -5 -4

Colour Mgmt: -9 -2 0 11 -6 3 0 0 5

Gamma: 2.4

24p Smooth Film: Off (for Blu-ray)

Intelligent Frame Creation: Off, Min if you have trouble with double images on 50hz

16:9 Overscan: Off

Pixel Orbiter: Auto

Nadaje się to do czegoś? Mam świadomość, że wprowadzenie ustawień z internetu nie sprawi, że mój telewizor będzie skalibrowany, ale tak narazie chciałem jakieś takie wstępne coś mieć ;) .

Pozdrawiam,

Damian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testowałem to na 55ST50 - do bani. Znalazłem też inne (niby na 55") ale to samo... jedyne co warto zastosować z tych przykładowych danych to wyłączenie wszystkich ulepszaczy obrazu.

Doszedłem do wniosku, że lepiej zacząć od plansz testowych - są specjalne DVD/BD oraz darmowe materiały na sieci. Zawsze lepsze to niż standard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pozwolisz, że się podłączę pod temat kalibracji ST50:)

Skalibrowałem wstępnie telewizor (TX-P55ST50) przy użyciu AVCHD oraz ręcznie metodą porównywania obrazów na 2 trybach i w obu przypadkach efekt jest DUŻO lepszy niż na ustawieniach fabrycznych. Może nie ideał ale generalnie jestem zadowolony.

Pytanie czy warto iść dalej i płacić za profesjonalną kalibrację lub inwestować w amatorski sprzęt typu Spyder4TV z HCFR3?

Pierwsze metoda jest niewątpliwie lepsza ale ogranicza się do 1 urządzenia oraz 1 źródła sygnału a mam 2 urządzenia i 3 źródła, więc ekonomicznie nie będzie. Co do Spydera to pytanie jakiego rzędu poprawę można uzyskać w stosunku do załóżmy poprawnego skonfigurowania planszami? 500pln za wątpliwej jakości (paradoksalnie rozkalibrowany) sprzęt poprawiający efekt o 5-10(max)% w stosunku do kalibracji "ręcznej" to słaba inwestycja. Plus taki, że można konfigurować wiele razy, wiele urządzeń, zarówno w dzień jak i w nocy przy różnych wariantach oświetlenia. Mam jeszcze do podkręcenia monitor Della TFT LCD 27" (do edycji są profile: Adobe RGB, sRGB, Custom RGB, Custom RGBCMY).

btw: jest szansa, żeby gdzieś w Warszawie wypożyczyć takie urządzenie? 500 to jakby nie było nadal sporo, więc chętnie bym pożyczył za jakąś rozsądna kasę i przez weekend sobie sam wszystko poustawiał. Może ktoś z Was chce odzyskać część kosztów:)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pierwsze metoda jest niewątpliwie lepsza ale ogranicza się do 1 urządzenia oraz 1 źródła sygnału a mam 2 urządzenia i 3 źródła, więc ekonomicznie nie będzie.

A co to znaczy 3 źródła? Nie żyjemy już w czasach złącz analogowych gdzie każde z nich stanowiło oddzielny tor obrazu. W chwili obecnej wystarczy skalibrować jedno źródło (cyfrowe HDMI) i ustawienia z niego powielić. Chyba, że jesteś wyjątkowym purystą to plazmę można skalibrować oddzielnie dla sygnału 1080i50 i 1080p24, ale różnica będzie na poziomie pomiarowym, a nie zauważalnym. Innym torem video mogłoby ewentualnie być gniazdu tunera DVB-T, ale do tego trzeba by mieć odpowiedni generator sygnału i tego się raczej nie praktykuje.

Co do Spydera to pytanie jakiego rzędu poprawę można uzyskać w stosunku do załóżmy poprawnego skonfigurowania planszami?

Konfiguracja wizualna na planszach to dopiero wierzchołek góry lodowej ustawień. Można ustawić jasność, kontrast, ostrość i... w zasadzie tyle. Nawet koloru i odcienia nie da się już tak ustawić odkąd telewizory wyposażone są w system zarządzania kolorem (CMS), a co z temperaturą bieli i gamutem? To na oko można tylko popsuć ;)

Plus taki, że można konfigurować wiele razy, wiele urządzeń, zarówno w dzień jak i w nocy przy różnych wariantach oświetlenia.

A co mają warianty oświetlenia do kalibracji?

Do wielokrotnej konfiguracji raczej nie wykorzystasz urządzenia. Obecne wyświetlacze są bardzo stabilne i rekalibrację wystarczy robić co 12-18 miesięcy. Przez taki czas bardziej rozjedzie się kolorymetr Spyder niż parametry telewizora, więc musiałbyś go odsyłać na coroczną recertyfikację (niemały koszt), lub kupić lepszej klasy urządzenie np. i1 Pro, basiccolor discus, colormunki (spektrofotometr).

Mam jeszcze do podkręcenia monitor Della TFT LCD 27" (do edycji są profile: Adobe RGB, sRGB, Custom RGB, Custom RGBCMY).

A czy Spyder 4 ma odpowiednie offsety do pomiarów monitorów szerokogamutowych?

Edited by Maciej Koper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź - dało mi to jakiś pogląd na sprawę. Żeby było jasne doprecyzuje co miałem na myśli:

ad1. 3 źródła: antena dvb-t, PS3 (hdmi), laptop (hdmi2) - skopiowałem swoje najlepsze ustawienia na wszystkie 3 źródła i jakoś ten 1 set nie wszędzie mi pasuje. Byłem też przekonany, że kalibracja obejmuje gniazdo tunera.

ad2. oświetlenie jest o tyle istotne, że filmy HD oglądam w totalnym zaciemnieniu a tzw. telewizja śmiga w dzień (okna od południa) oraz w nocy przy sztucznym, mocnym LED-owym świetle. Wtedy automatycznie potrzebuję jaśniejszej matrycy/większego kontrastu kosztem innych istotnych parametrów obrazu. Dlatego uważam, że warto mieć 2 ustawienia. W LED-ach pewnie nie ma takiej potrzeby ale plazma zwyczajnie nie daje rady przy dużym naświetleniu.

ad3. wiem, że jasność, kontrast, ostrość to podstawa (ale dająca również spory efekt) i intryguje mnie ciągle fakt jaki efekt da dalsza kalibracja (nigdy nie miałem okazji porównać obrazu przed i po). Jeśli to będzie tzw. efekt WOW to pewnie warto, ale jeśli spojrzę i pomyślę, że faktycznie kolorki jakby lepsze i ogólnie widać, że coś to dało (a najbardziej to widać na wykresie pomiarowym) to szczerze wolę za te 300-400pln kupić coś dziecku albo dołożyć do wakacji.

A i dzięki za potwierdzenie wątpliwości co do Spydera - tak mi się wydawało, że to nie ma sensu i trzeba kalibrować urządzenie do kalibracji:)))

Share this post


Link to post
Share on other sites

ad1. 3 źródła: antena dvb-t, PS3 (hdmi), laptop (hdmi2) - skopiowałem swoje najlepsze ustawienia na wszystkie 3 źródła i jakoś ten 1 set nie wszędzie mi pasuje. Byłem też przekonany, że kalibracja obejmuje gniazdo tunera.

PS3 może robić za referencyjny odtwarzacz, tak samo laptop przy odpowiedniej konfiguracji, więc nie powinno być między nimi żadnych różnic w barwach, jasności itp. Jeżeli chodzi o tuner DVB-T to ciężko powiedzieć, czy ustawienia z hdmi sprawdzają się na nim w 100% czy 95%, a może 80%, ale to nie jest aż tak istotny problem. Jakość obrazu telewizyjnego degradują bardziej inne czynniki niż ustawienia kalibracyjne wzięte z innego gniazda.

ad2. oświetlenie jest o tyle istotne, że filmy HD oglądam w totalnym zaciemnieniu a tzw. telewizja śmiga w dzień (okna od południa) oraz w nocy przy sztucznym, mocnym LED-owym świetle. Wtedy automatycznie potrzebuję jaśniejszej matrycy/większego kontrastu kosztem innych istotnych parametrów obrazu. Dlatego uważam, że warto mieć 2 ustawienia. W LED-ach pewnie nie ma takiej potrzeby ale plazma zwyczajnie nie daje rady przy dużym naświetleniu.

Oświetlenie otoczenia jest prawie tak samo istotne jak sam wyświetlacz, ale z kalibracją nie ma wiele wspólnego. Nie wszystko da się skorygować ustawieniami. Adaptacja pomieszczenia jest równie ważna. W dzień kiedy nie masz pełnej kontroli nad światłem w pomieszczeniu jest oczywiste, że nie wykorzystasz pełnych możliwości telewizora (tym bardziej plazmowego) natomiast w nocy nie powinieneś mieć "mocnego ledowego światła". Optymalne warunki oświetleniowe opisał makakam w temacie: http://hdtvpolska.co...-i-jego-zalety/ i to ich zalecam się trzymać aby uzyskać jak najlepsze wrażenia z seansu i zachować wierność obrazu. Zbyt mocne podświetlenie tła, lub niedopasowana temperatura barwowa ma spory wpływ na wygląd obrazu o czym napisałem też w ostatnim teście w sekcji "ambilight" http://hdtvpolska.co...07/#entry294412

Podsumowując: 2 profile? jak najbardziej, ale cudów w dzień nie będzie.

ad3. wiem, że jasność, kontrast, ostrość to podstawa (ale dająca również spory efekt) i intryguje mnie ciągle fakt jaki efekt da dalsza kalibracja (nigdy nie miałem okazji porównać obrazu przed i po). Jeśli to będzie tzw. efekt WOW to pewnie warto, ale jeśli spojrzę i pomyślę, że faktycznie kolorki jakby lepsze i ogólnie widać, że coś to dało (a najbardziej to widać na wykresie pomiarowym) to szczerze wolę za te 300-400pln kupić coś dziecku albo dołożyć do wakacji.

Zdroworozsądkowe podejście :) Niestety o różnicach można mówić już wyłącznie subiektywnie. Dla mnie na przykład są duże, co nie znaczy, że dla wszystkich będą. Z drugiej strony trzeba by zastanowić się, czy różnica pomiędzy ST50 a niższym modelem też była by WOW, czy taka tam sobie, bo różnica w cenie między modelami jest dużo większa niż koszt kalibracji :)

Edited by Maciej Koper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie gdzie w tej plazmie ustawia się gamme, balans bieli i zarządzanie kolorami bo jakoś chyba mi oczy odmawiają posłuszeństwa i nie moge znależć tych opcji w menu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdroworozsądkowe podejście :) Niestety o różnicach można mówić już wyłącznie subiektywnie. Dla mnie na przykład są duże, co nie znaczy, że dla wszystkich będą. Z drugiej strony trzeba by zastanowić się, czy różnica pomiędzy ST50 a niższym modelem też była by WOW, czy taka tam sobie, bo różnica w cenie między modelami jest dużo większa niż koszt kalibracji :)

Bawiąc się ta plazmą u kolesia powiedziałbym nawet że lepiej kupić NAJTAŃSZĄ plazme panasonica i zamówić u Ciebie kalibracje bo jeśli jesteś tak dobry jak czytam to efekt będzie sto razy lepszy niż wywalenie 3 tys w nadzieji że sami ustawimy sobie obraz na poziomie zadowalającym (a ile kasy w kieszeni zostanie). I powiem że moja desperacja w ustawieniu (a nawet kopiowaniu gotowych ustawien z różnych for internetowych) siegneły zenitu i dochodze do wniosku że lepiej omijac ten model z daleka jeśli ktoś ma zamiar sam sie bawić w ustawienia obrazu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie gdzie w tej plazmie ustawia się gamme, balans bieli i zarządzanie kolorami bo jakoś chyba mi oczy odmawiają posłuszeństwa i nie moge znależć tych opcji w menu?

Trzeba wejść w menu "Setup" i włączyć "Advanced" (bądź advanced settings) na ON, wtedy pojawią się te opcje w menu "Picture" -> "Advanced".

picture2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

PS3 może robić za referencyjny odtwarzacz, tak samo laptop przy odpowiedniej konfiguracji, więc nie powinno być między nimi żadnych różnic w barwach, jasności itp.

A jednak... PS3 ma kilka dodatkowych ustawień jak RGB Full Range, BD/DVD Video Output Format: Y Pb/Cb Pr/Cr (+Super White) czy też tryb Deep Colour, które widocznie wpływają na różnicę między lapem a konsolą.

Jeżeli chodzi o tuner DVB-T to ciężko powiedzieć, czy ustawienia z hdmi sprawdzają się na nim w 100% czy 95%, a może 80%, ale to nie jest aż tak istotny problem. Jakość obrazu telewizyjnego degradują bardziej inne czynniki niż ustawienia kalibracyjne wzięte z innego gniazda.

Racja - w zasadzie tylko TVN HD ma obecnie akceptowalną jakość. Zresztą na telewizji mi zależy akurat najmniej. Ważne, żeby materiały BD z HDMI wyglądały OK.

Oświetlenie otoczenia jest prawie tak samo istotne jak sam wyświetlacz, ale z kalibracją nie ma wiele wspólnego. Nie wszystko da się skorygować ustawieniami. Adaptacja pomieszczenia jest równie ważna. W dzień kiedy nie masz pełnej kontroli nad światłem w pomieszczeniu jest oczywiste, że nie wykorzystasz pełnych możliwości telewizora (tym bardziej plazmowego) natomiast w nocy nie powinieneś mieć "mocnego ledowego światła" [...]

Bez przesady, nie będę adaptował pomieszczenia pod poranne wiadomości:) chodzi tylko o to, żeby w słońcu znaczek polsatu był żółty a tvnu niebieski. Obstawiam, że ustawienia kalibracyjne tu się nie sprawdzą i będzie trzeba świadomie "popsuć" obraz, żeby uzyskać jak to słusznie nazwałeś "ledowe światło" i wyraźniejszy efekt za dnia. Wiadomo, że cudów nie ma i z plazmy LEDa nie zrobię - nie o to mi chodzi.

Niestety o różnicach można mówić już wyłącznie subiektywnie. Dla mnie na przykład są duże, co nie znaczy, że dla wszystkich będą. Z drugiej strony trzeba by zastanowić się, czy różnica pomiędzy ST50 a niższym modelem też była by WOW, czy taka tam sobie, bo różnica w cenie między modelami jest dużo większa niż koszt kalibracji :)

Hehe, ciekawa teoria:) diabeł tkwi w szczegółach i jednak są to zupełnie inne sprzęty o odmiennych parametrach i raczej skalibrowany najniższy model i tak będzie słaby/słabszy od ST50 tylko z delikatnymi poprawkami. Pomijam już nawet inne aspekty techniczne. Jakby tak się dało to Polacy by wszystkie kupili i sprzedawali jako VT50 w myśl: "nie widać różnicy to po co przepłacać" :D

Reasumując: IMO trzeba skalibrować 2 tryby HDMI + wypadało by osobno 3D (akurat korzystam), więc wg cennika wychodzi jakieś 700pln - dobry weekend na morzem a nie oglądanie morza w TV:)

Pozdrawiam i życzę dobrej nocy:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba nie sądzisz, że ktoś będzie cały dzień siedział z nosem w ekranie za "100zł"? Jak Maciek "robił" mi projektor tylko 2D do 4 rano to aż mi żal było... Wiedza i czas > to kosztuje. Szczególnie w dzisiejszych czasach. Dziwne też porównywać takie rzeczy do.... wyjazdu nad morze lol ; ) To chyba jednak nie jesteś maniakiem jakości więc kalibracja jest Ci zbędna. Moim zdaniem plazma powinna być sprzedawana w pakiecie z kalibracją. Jak ktoś świadomie się decyduje na taką technologię to musi wiedzieć co robi... i że kupuje filmową jakość obrazu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jednak... PS3 ma kilka dodatkowych ustawień jak RGB Full Range, BD/DVD Video Output Format: Y Pb/Cb Pr/Cr (+Super White) czy też tryb Deep Colour, które widocznie wpływają na różnicę między lapem a konsolą.

Poprawne ustawienia to: RGB Limited, YCbCr + SuperWhite, Deep Colour off. Przy takich ustawieniach plansze wyświetlone z blu-ray wyglądają tak samo jak z generatora sygnału co oznacza idealny, nienaruszony obraz.

Bez przesady, nie będę adaptował pomieszczenia pod poranne wiadomości:) chodzi tylko o to, żeby w słońcu znaczek polsatu był żółty a tvnu niebieski. Obstawiam, że ustawienia kalibracyjne tu się nie sprawdzą i będzie trzeba świadomie "popsuć" obraz, żeby uzyskać jak to słusznie nazwałeś "ledowe światło" i wyraźniejszy efekt za dnia. Wiadomo, że cudów nie ma i z plazmy LEDa nie zrobię - nie o to mi chodzi.

Ja nic nie nazwałem "ledowym światłem" :blush: To Twój cytat był, że w nocy oglądasz przy mocnym ledowym świetle. Chciałem tamto skorygować i odesłałem do tematu makakam'a gdzie opisał optymalne warunki do oglądania. W nocy masz możliwość uzyskania optymalnych warunków. W dzień zawsze coś będzie nie tak jeżeli źródło światła skierowane jest bezpośrednio w TV i tutaj mogą sprawdzić się zwykłe ustawienia profilu dziennego (tj. wysoka jasność, niska gamma), ale może też trzeba będzie pokręcić trochę "po swojemu" :)

Hehe, ciekawa teoria:) diabeł tkwi w szczegółach i jednak są to zupełnie inne sprzęty o odmiennych parametrach i raczej skalibrowany najniższy model i tak będzie słaby/słabszy od ST50 tylko z delikatnymi poprawkami. Pomijam już nawet inne aspekty techniczne. Jakby tak się dało to Polacy by wszystkie kupili i sprzedawali jako VT50 w myśl: "nie widać różnicy to po co przepłacać" :D

No i tu akurat skucha, bo VT50 od ST50 świecą identycznie w korzystnych warunkach otoczenia i po kalibracji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bo VT50 od ST50 świecą identycznie w korzystnych warunkach otoczenia i po kalibracji.

Ale w niekorzystnych warunkach oświetleniowych VT50 ma lepszy obraz od ST50, a ST50 od UT50.

Ja jednak wolałbym mieć chociaż trochę bardziej uniwersalny TV niż kalibrację.

--------------------------------------------------------------

Kalibracja jest bardzo ważna w wielu dziedzinach, ale bez przegięcia. Czy linijka będzie wykonana z dokładnością 0,01mm czy 0,00000000001mm naprawdę nie ma znaczenia.

Edited by slimak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko zależy co.... jakbyś zobaczył JVC X3/30/35 albo wyższe bez kalibracji i z kalibracją to można szczękę zbierać z ziemi jaka jest różnica szczególnie przy 3D.... dla mnie to najbardziej warto kalibrować plazmę&projektor. Sorry za OT...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Gmeru:

Właśnie w tym problem, że jestem maniakiem jakości i zawsze interesowałem się OC i modowaniem - nie mam w domu sprzętu, który działa na defaultowych ustawieniach! Problem w tym, że wszystko to mogłem zrobić sam a koszt ograniczał się co najwyżej do kilku dodatkowych radiatorów. W tym wypadku koszt jest już znaczny i przekracza 10% wartości sprzętu w moim wypadku.

Morza akurat nie lubię (porównałem do czegokolwiek)... lepszym porównaniem może być np. chip tuning popularnego diesla 1.9 TDI 140KM. Czy wy w swoich samochodach macie to zrobione? Założę się, że nie. Dlaczego? Można uzyskać mierzalny wzrost wydajności na poziomie 30% oraz zmniejszyć spalanie:) Odpowiedź jest prosta: koszt takiej operacji to parę tyś. i większość z tego rezygnuje, bo obecne 140KM i tak jest wystarczające. Lepiej może być zawsze i wszystko da się podkręcić (no prawie wszystko) - pytanie czy efekt zważony kosztem będzie opłacalny.

Ciężko mi stwierdzić jak bardzo rozkalibrowana jest moja plazma. Wiedziałem, że fabryczne ustawienia są do bani ale wydawało mi się, że odchył od tego co TV może zaoferować maksymalnie jest SPORO mniejszy i wystarczy ustawić te podstawowe parametry, żeby zbliżyć się do w miarę optymalnego wyniku a reszta to już dłubanie dla prawdziwych maniaków, żeby wydobyć jeszcze te 5%.

Nie mam też pojęcie ile czasu zajmuje kalibracja - wydawało mi się, że przy takim dużym doświadczeniu i obyciu ze sprzętem to przysłowiowa chwila. Odpalić wzorce, odczytać wyniki, ustawić i z głowy - wygląda na to, że to jednak bardziej skomplikowane i czasochłonne (ile czasu trzeba Ci Maciej na tę plazmę 2D+3D?)

@Maciej:

Sorki za przekręcenie z tym LEDem - pisałem to po 1 w nocy:)

Teraz to już w ogóle nie będę mógł spać wiedząc, że w mojej ST50 drzemie potencjał VT50:))

Ale w niekorzystnych warunkach oświetleniowych VT50 ma lepszy obraz od ST50, a ST50 od UT50.

Ja jednak wolałbym mieć chociaż trochę bardziej uniwersalny TV niż kalibrację.

--------------------------------------------------------------

Kalibracja jest bardzo ważna w wielu dziedzinach, ale bez przegięcia. Czy linijka będzie wykonana z dokładnością 0,01mm czy 0,00000000001mm naprawdę nie ma znaczenia.

No właśnie poniekąd o to mi chodzi i chciałem potwierdzić czy warto walczyć (płacić) o te dodatkowe 2 zera, bo aż tak źle jak w Twoim dobrym przykładzie chyba nie jest z tą kalibracją :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale w niekorzystnych warunkach oświetleniowych VT50 ma lepszy obraz od ST50, a ST50 od UT50.

Ja jednak wolałbym mieć chociaż trochę bardziej uniwersalny TV niż kalibrację.

--------------------------------------------------------------

Kalibracja jest bardzo ważna w wielu dziedzinach, ale bez przegięcia. Czy linijka będzie wykonana z dokładnością 0,01mm czy 0,00000000001mm naprawdę nie ma znaczenia.

Chyba źle zrozumiałeś intencje mojego porównania. Nie twierdziłem, że kalibracja to sposób na "podwyższenie modelu" tylko, że różnica w jakości obrazu pomiędzy VT50, a ST50 jest marginalna (tylko w jasnym pomieszczeniu, w którym lepszy filtr ekranowy VT50 daje widzialne korzyści i po kalibracji, bo tryby fabrycznie VT50 wypadają znacznie lepiej), a przy tym różnica w cenie jest bardzo duża, bo nie 300zł a 3 000zł co stanowi aż 40% wartości tańszego modelu! Jak jest z UT50 nie wiem, bo nie testowałem go.

Z drugą częścią wpisu się zgadzam (odnośnie linijki), ale nie wiem do czego on nawiązuje. Przecież ty ślimaku masz akurat obycie z kalibracją więc wiesz jakiego rzędu są przekłamania (w każdej recenzji je publikujemy, możesz też zobaczyć w teście http://blog.skalibru...izor-2012-roku/). Myślisz, że te milimetry to trafne porównanie do testowanego na blogu TV, gdzie biel jest o prawie 700K zbyt ciepła?

Morza akurat nie lubię (porównałem do czegokolwiek)... lepszym porównaniem może być np. chip tuning popularnego diesla 1.9 TDI 140KM. Czy wy w swoich samochodach macie to zrobione? Założę się, że nie. Dlaczego? Można uzyskać mierzalny wzrost wydajności na poziomie 30% oraz zmniejszyć spalanie:) Odpowiedź jest prosta: koszt takiej operacji to parę tyś. i większość z tego rezygnuje, bo obecne 140KM i tak jest wystarczające.

Moim zdaniem to gorsze porównanie, a dlaczego? Bo moc silnika samochodu to nie jest jedyne kryterium wyboru, a jakość obrazu zazwyczaj tak w przypadku wyboru telewizora. Jeżeli chodzi o tuning programu silnika to też wiele osób się na niego nie decyduje w obawie o żywotność na której zawsze się odbija negatywnie. a z kalibracją jest odwrotnie - przeważnie zwiększa żywotność ekranu.

Chociaż jeżeli pytanie kierowałeś do mnie i do Gmera to tak, mamy to zrobione (tylko on nie ma TDI) ;)

Nie mam też pojęcie ile czasu zajmuje kalibracja - wydawało mi się, że przy takim dużym doświadczeniu i obyciu ze sprzętem to przysłowiowa chwila. Odpalić wzorce, odczytać wyniki, ustawić i z głowy - wygląda na to, że to jednak bardziej skomplikowane i czasochłonne (ile czasu trzeba Ci Maciej na tę plazmę 2D+3D?)

Od dwóch i pół do czterech godzin.

Ciężko mi stwierdzić jak bardzo rozkalibrowana jest moja plazma. Wiedziałem, że fabryczne ustawienia są do bani ale wydawało mi się, że odchył od tego co TV może zaoferować maksymalnie jest SPORO mniejszy i wystarczy ustawić te podstawowe parametry, żeby zbliżyć się do w miarę optymalnego wyniku a reszta to już dłubanie dla prawdziwych maniaków, żeby wydobyć jeszcze te 5%.

Mi też ciężko na odległość stwierdzić jak rozkalibrowana jest Twoja plazma, więc nie powiem czy to będzie 5% dla maniaków, czy opad szczęki jak u Gmera ;)

Edited by Maciej Koper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślisz, że te milimetry to trafne porównanie do testowanego na blogu TV, gdzie biel jest o prawie 700K zbyt ciepła?

I tak i nie.

700K w dziedzinie pomiarów to bardzo dużo, przy ocenie wzrokowej dla wyćwiczonego oka dużo, ale wystarczy że w nocy włączymy lampkę nocną z żarówką żarową 25W i ocena różnicy 700K nie tylko będzie trudna, ale wręcz obraz „-700K” będzie dla mózgu bardziej naturalny.

Z tego, co pamiętam z Twoich wpisów, ST50 na prawdziwym kinie „wykorzystuje swój potencjał w ~80%”. Według mnie następne 10% można uzyskać ustawiając samemu kontrast, kolor, jasność i gammę. Pozostałe 10% zostawiam na kolory.

Moje ustawienia, nastawione na optymalizacje zakresu pracy panelu.

True Cinema

Contrast: 32 noc, 37 szary dzień, 43/48 dzień (okna na północ)*.

Brightness: -1 (BD), 0 (wewnętrzny tuner DVB-C w TV).

Colour: 24 przy takim ustawieniu trudniej wychwycić błędy w kolorach, dzięki czemu obraz wygląda "kryształowo" i naturalnie.

Sharpness: 4 (BD), 6 (TV).

Vivid Colour: Off

P-NR: Off

Advanced Settings

IFC pośredni (ze względu na „bug 50Hz”)

Gamma: 2.4

16:9 Overscan: Off

Pixel Orbiter: On

Kolorów bez przyrządów pomiarowych nie da się ustawić, więc ich nie ruszałem.

* Ustawienia te realizuje automatycznie telewizor dzięki włączonej opcji ECO, zaklejonemu w ~90% czujnikowi światła i kontraście ustawionym na 56.

Share this post


Link to post
Share on other sites

700K w dziedzinie pomiarów to bardzo dużo, przy ocenie wzrokowej dla wyćwiczonego oka dużo, ale wystarczy że w nocy włączymy lampkę nocną z żarówką żarową 25W i ocena różnicy 700K nie tylko będzie trudna, ale wręcz obraz „-700K” będzie dla mózgu bardziej naturalny.

Ponownie zgadzam się z Tobą, ale znów nie wiem do czego dążysz z tą lampką? Jak włączymy żarówkę (ciepłe światło) to biel owszem będzie wydawać nam się zimniejsza. Analogicznie zbyt zimne podświetlenie da pożółkły obraz. Ostatnio spotkałem się z Samsungiem C9000, który podświetlony był diodami LED o temperaturze... 18 000K i jaskrawości (odbitej od ściany) 60cd/m2. W takich warunkach poprawnie ustawiona biel wyglądała jak przeterminowany jogurt. Tylko, ze tego typu czynniki zewnętrzne nie są powodem do zmiany ustawień, ani do dyskryminowania poprawnej konfiguracji. Powinno się o nie zadbać podczas zakupu telewizora.

Jakiś czas temu kupiłem świetlówkę akwariową 11W aquael decolight 6500K. Światło padające z niej na białą ścianę (farba tikurilla neutral white) ma temperaturę ok. 6250K i intensywność ~13cd/m2 przy krawędzi telewizora. Tak kosztem 20zł można uzyskać podręcznikowe warunki otoczenia. Nie trzeba nic więcej kombinować ;)

Z tego, co pamiętam z Twoich wpisów, ST50 na prawdziwym kinie „wykorzystuje swój potencjał w ~80%”. Według mnie następne 10% można uzyskać ustawiając samemu kontrast, kolor, jasność i gammę. Pozostałe 10% zostawiam na kolory.

Typowe przekłamania ST50 sprowadzają się do balansu bieli. Skorygowanie tego elementu daje największa różnicę wizualną (powiedzmy te 15%). Kolejne 5% to właśnie ten element "entuzjastyczny" czyli skorygowanie barwy zielonej, która jest trochę wykrzywiona i nienasycona i czerwieni, którą można poprawić odcienie skóry. Kontrast, kolor i jasność są w miarę OK fabrycznie. Ostrość zbyt wysoko.

Edited by Maciej Koper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie wrzuciłem w tv te ustawienia znalezione w necie, czy macie może jakieś rady odnosnie tego czy coś da sie poprawić?

tryb: prawdziwe kino

kontrast: 46

jasność: 0

ostrość: 5

kolor: 30

tryb eco: wyłączony

żywe kolory: wyłączone

redukcja szumów: auto

gamma: 2,2

IFC: wyłączony

overscan: włączony

Balans bieli :

R wzmocnienie -5

G wzmocnienie -1

B wzmocnienie 6

R cutoff 2

G cutoff -4

B cutoff -1

zarządzanie kolorami:

R-odcień -1

G-odcień 4

B-odcień 7

R nasycenie -1

G nasycenie 0

B nasycenie 2

R luminacja 2

G luminacja 2

B luminacja 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Typowe przekłamania ST50 sprowadzają się do balansu bieli. Skorygowanie tego elementu daje największa różnicę wizualną (powiedzmy te 15%). Kolejne 5% to właśnie ten element "entuzjastyczny" czyli skorygowanie barwy zielonej, która jest trochę wykrzywiona i nienasycona i czerwieni, którą można poprawić odcienie skóry. Kontrast, kolor i jasność są w miarę OK fabrycznie. Ostrość zbyt wysoko.

Czyli regulacja kontrastu i nasycenia koloru 0% polepszenia obrazu? Fabryczny kontrast na prawdziwym kinie to 36, kolor 30.

Ja mam inne odczucia.

Edited by slimak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli regulacja kontrastu i nasycenia koloru 0% polepszenia obrazu? Fabryczny kontrast na prawdziwym kinie to 36, kolor 30.

Ja mam inne odczucia.

Nie tyle nie polepsza co nie jest jednoznaczna, bo na przykład regulatora kontrastu trzeba użyć odpowiednio do warunków otoczenia, aby uzyskać odpowiednią jasność, a to determinuje dalej gammę, która z kolei determinuje kolor. Przy maksymalnej wartości kontrastu matryca ST50 daje z siebie od 120 do 145cd/m2 w zależności od egzemplarza (swoją drogą bardzo duży rozrzut).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ST50 na prawdziwym kinie „wykorzystuje swój potencjał w ~80%”. Według mnie następne 10% można uzyskać ustawiając samemu kontrast, kolor, jasność i gammę. Pozostałe 10% zostawiam na kolory.

Dokładnie takich szacunków poszukiwałem na początku. Nie wiem jak wygląda poprawny obraz (99.9%) ale dla mnie nawet te "prawdziwe kino" było słabe. Po wyłączeniu ulepszaczy i trybu eco obraz i tak był za ciemny i jakby za delikatną szarą mgłą. Dopiero po zmianie balansu bieli i dostosowaniu kontrastu/jasności obraz diametralnie się poprawił a w zasadzie zaczął cieszyć moje oko, bo nie wiem na ile jest poprawny pomiarowo. Jestem ciekawy czy uzyskałem chociaż te 80-90% możliwości czy nadal jestem na 70-80% :)

Typowe przekłamania ST50 sprowadzają się do balansu bieli. Skorygowanie tego elementu daje największa różnicę wizualną (powiedzmy te 15%). Kolejne 5% to właśnie ten element "entuzjastyczny" czyli skorygowanie barwy zielonej, która jest trochę wykrzywiona i nienasycona i czerwieni, którą można poprawić odcienie skóry. Kontrast, kolor i jasność są w miarę OK fabrycznie. Ostrość zbyt wysoko.

Używam tej próbki do testowania swoich presetów: http://www.demo-worl...olours_2012.jpg

Zielony i niebieski są bardzo ładne. Czerwony wydaje mi się natomiast jakoś mało nasycony i przekłamany. Najbardziej widać to podczas testu zółtego - ten kolor drażni mnie najbardziej co może potwierdzić twoją teorię, że właśnie jego składowe (czerwony/zielony) są najbardziej rozkalibrowane.

btw: problem z kalibracją polega też na tym, że lubię jednak delikatny efekt vivid, szczególnie dla filmów animowanych oraz kolorowych widoczków. Najbardziej naturalny tryb jaki udało mi się ustawić stosuję tylko do koncertów BD oraz "ciemniejszych" filmów bez kolorowych panoram:)

btw2: plus za silnik - zaskoczyłeś mnie:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

może trochę zmienię temat... z głosu na obraz.

gdy wchodzę na 'wybór proporcji obrazu' mam kilka mozliwosci ale żadna z nich nie umożliwia mi opcji w ktorej widzę np. całe logo 'jakiegoś' programu.

Obraz jest ucięty. Czy ktoś może mi podpowiedzieć jak powinnam ustawić ekran?

Czy kroś ma wrażenie, pojawiania się pikseli ( nie wiem nawet czy potrafię to dobrze opisać), jakby ekran nie nadążał za tym co wyświetla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...