Jump to content
Sign in to follow this  
Gmeru

Resistance 3 - Test kolejnej odsłony znakomitego FPSa na konsolę PS3

Recommended Posts

bces01118polkopia.jpg

resv.png

Wstęp

Wprost od SCEP (Sony Computer Entertainment Polska) dotarła do mnie przedpremierowo najnowsza część znanej gry, której korzenie sięgają jeszcze premiery systemu. Tak, mowa o Resistance, grze FPS traktującej o wojnie oporu ludzkości, który próbuje pokonać inwazję Chimer. Czas akcji to rok 1951 w alternatywnej wersji historii okresu powojennego. Pierwsza część była tą grą, która miała zachęcić do zakupu w dniu premiery nowego systemu od Sony. Nie była to może zbyt przełomowa ani powalająca pod względem graficznym pozycja jednak jak się później okazało była to tylko rozgrzewka przed kolejnymi częściami. I jest to w pewnym sensie duże osiągnięcie studia Insomniac Games gdyż zazwyczaj notuje się tendencję zniżkową przy tworzeniu kolejnych części danego tytułu. A w przypadku Resistance jest wręcz odwrotnie. Każda kolejna część to dużo lepsza gra pod każdym względem a najnowsza, trzecia już odsłona tylko potwierdza tą regułę!

Ktoś się zapyta, czemu akurat zabrałem się za test gry? A to dlatego, że Resistance 3 korzysta ze wszystkich najnowszych nowinek technologicznych dostępnych w tej chwili na rynku i obsługiwanych przez Playstation 3. Mowa o technologii 3D oraz obsłudze Move'a a co za tym idzie także Strzelca czyli pistoletu dzięki któremu zwiększają się doznania płynące z rozgrywki.

img1832h.jpg

Technologia 3D

Komentarzy i relacji z doznań płynących z grania na PS3 w 3D jest w sieci wiele. Co ciekawe są one naprawdę mocno rozbieżne. A wszystko ze względu na różne postrzeganie tej technologii przez każdego z nas. Jedni mają sokoli wzrok i zobaczą każdą niedoskonałość obrazu, inni z kolei nie są aż tak wymagający i wystarczy im to, że widzą głębię i już jest efekt wow. Inni jeszcze posiadają np. problemy ze wzrokiem i najzwyczajniej w świecie nie widzą tych wszystkich super efektów 3D a którymi inni tak bardzo się zachwycają. I tak to już jest z tym 3D. Ja należę do grupy, która każdy szczegół wypatrzy a każda niedoskonałość obrazu będzie kłóć ją w oczy.

Przy konsoli PS3 i jej 3D miałem zawsze jedno ale: rozdzielczość generowanego obrazu. Umówmy się, ta generacja konsol nie jest w stanie wyświetlić nam obrazu w 3D w pełnej rozdzielczości chociaż 720p (no może jakieś proste tytuły tak) nie mówiąc już o Full HD czyli 1080p na każde oko. Tak zaawansowane tytuły jak Gran Turismo, Killzone czy Resistance potrzebują dużej mocy by podać nam stereoskopowe 3D w pełnej krasie. Czy tak naprawdę jest to dokuczliwe? Wszystko zależy od tego ile cali ma nasz telewizor oraz co chyba najważniejsze: czy korzystamy z aktywnej czy pasywnej technologii 3D. Efekt niższej rozdzielczości względem wersji 2D będzie najbardziej widoczny na ogromnych przekątnych rzędu 50 cali wzwyż a do tego w pasywnej technologii. Jednak trzeba też przyznać, że po 10 minutach zapominamy o tym defekcie i zanurzamy się w pełni w trójwymiarowym świecie gry.

I tak właśnie jest przy najnowszej części Resistance. Tytuł ten dumnie wspiera technologię 3D będąc przy tym naprawdę dobrze wykonaną produkcją. Oczywiście na początku wita nas znajoma plansza z różnymi ostrzeżeniami aby później przejść już menu ustawień i dostosować głębię 3D do naszych upodobań.

img1833p.jpg

img1839w.jpg

img1841r.jpg

No właśnie. Bardzo się cieszę, że udostępniono funkcję regulacji głębi gdyż od tego ustawienia zależy wiele czynników finalnego odbioru obrazu przez gracza i dalszych opinii związanych z tym tematem. Całe szczęście, że nie przesadzono z kolei z ilością ustawień jak w Gran Turismo gdzie tylko zaawansowani użytkownicy są w stanie zrozumieć o co w tym wszystkim chodzi i dokonać poprawnych ustawień. Tak naprawdę wszystko sprowadza się do tego by efekt 3D był doskonały ale nie powodował zbyt szybkiego zmęczenia wzroku oraz aby nie był na tyle mocny by pojawiał się efekt tzw. crosstalku czyli podwójnego obrazu mimo założenia okularów na nos ;).

pasywaktyw.png

Istotną sprawą jest to z jakiej technologii 3D korzysta nasz telewizor. Jeżeli jest to technologia pasywna to spokojnie można suwakiem dojechać na maxa a obraz i tak będzie pozbawiony efektu crosstalku a oczy nie powinny szybko nas rozboleć. Tak to już pasyw ma, że pod względem komfortu nie ma sobie równych. Z kolei w przypadku technologii aktywnej proponuję poeksperymentować gdyż różne modele telewizorów różnie mają dopracowane samo 3D. Uniwersalnym ustawieniem będzie 50%. Zobaczymy zarówno głębię jak i nie zobaczymy efektu podwójnego obrazu. Gdy suwak powędruje na 100%, przy efektach wyjątkowo wychodzących z ekranu może nas boleć głowa/oczy oraz jest dość duża szansa, że crosstalk nie da o sobie zapomnieć. Muszę jednak przyznać, że nawet na 50% efekty 3D stoją na naprawdę wysokim poziomie a przyjemność płynąca z gry wzrasta i kilka punktów względem wersji 2D. Mówiąc pospolicie: "jest wkręta i klimat".

img1842tp.jpg

img1843vl.jpg

85896663.jpg

Suwak na zero - praktycznie brak efektu 3D

ponadpolowa.jpg

Suwak na ponad połowę - bardzo dobry efekt 3D

Jeżeli chodzi o rozdzielczość samej gry to tutaj technologia pasywna całkowicie się nie sprawdza. Ponieważ z założenia przy filmach HD wyświetla ona znacznie mniej linii niż technologia aktywna (Full HD) to w połączeniu z niższą rozdzielczością trybu 3D daje nam to efekt wyraźnie gorszy niż na telewizorach aktywnych. Powiem wręcz, że różnica jest bardzo duża. Poniżej można zobaczyć jak to wygląda z bliska:

aktyw1.jpg

Technologia aktywna

pasyw1.jpg

Technologia pasywna

img1865gd.th.jpg

Technologia aktywna

img1855xz.th.jpg

Technologia pasywna

Podsumowując 3D w Resistance 3 jest naprawdę dobrze. Doskonale widać głębię, kolejne plany. Grając bez problemu możemy ocenić gdzie i co znajduje się w jakiej odległości od siebie. To naprawdę pogłębia (dosłownie) znacznie klimat w samej grze oraz grywalność. Technicznie jest przyzwoicie ale jak widzicie odbiór 3D zależy w dużej mierze od tego, jaki posiadacie telewizor. Nie można opinii 3D wrzucać do jednego worka. Najpierw zawsze pojawia się pytanie: a na czym i w jakiej technologii to oglądałeś/aś. Ogólnie do gier lepiej nadaje się technologia aktywna ze względu brak redukcji rozdzielczości obrazu. A chyba nie muszę pisać, że gry nie lubią być wyświetlane na odbiornikach HD w niskiej rozdzielczości.

Strzelec czyli Sharp Shooter PS Move

sceephotoshot1144nobkgk.jpg

Jakby 3D było mało, Insomniac zaimplementowało możliwość wykorzystania w ich grze popularnego już kontrolera ruchu czyli Move a co za tym idzie także odjechanego gadżetu jakim jest Strzelec czyli Sharp Shooter. Strzelec pojawił się w sumie przy premierze innego głośnego tytułu na PS3 a mianowicie Killzone 3. Sprawdzał się tam wyśmienicie i pozwalał jak nigdy dotąd wczuć się w realia wojny. Fajnie, że sprzęt nie musi leżeć w szafie tylko kolejne tytuły bardzo dobrze go wspierają. Podobnie jest z Resistance 3. Jeżeli chcemy w pełni korzystać z dobrodziejstw strzelca nie używając dodatkowo pada, musimy oprócz samego kontrolera Move dokupić także tzw. Navigation Stick. Dzięki temu będziemy mogli rozglądać się na boki samym pistoletem oraz chodzić naszą postacią za pomocą "navi".

Co do samego grania to muszę przyznać, że jest znacznie trudniej niż np. we wspomnianym Killzonie. Warto posiedzieć w ustawieniach Move w menu gry i dokładnie pokalibrować sprzęt aby jak najlepiej się nam z niego korzystało. Jednak przy dużym natłoku obcych gwarantuję wam, że mocno się spocicie nie mówiąc, że jeszcze to wszystko można wiedzieć w 3D.

shooter.jpg

Ustawienia Strzelca/Move

Podsumowanie

Właśnie na przykładzie najnowszej odsłony Resistance chciałem Wam pokazać jak w tej chwili zmieniają się sposoby grania w ulubione tytuły na konsoli. I jak dużą rolę odgrywa w tym wszystkim technologia. Mamy tutaj połączenie zarówno obrazu stereoskopowego 3D w doskonałej jakości jak i pełnego wczucia poprzez korzystania z mocno niestandardowego kontrolera w postaci Strzelca. Dzięki temu przeżywanie takich gier jak FPS można przyrównać do np. grania w wyścigi na kierownicy. Odbiór jest dużo, dużo bardziej przyjemny i sprawiający sporo frajdy. Nie zapominam też o dźwięku przestrzennym, który na porządnych sprzętach będzie wprowadzał wojnę do waszego pokoju. Ale do tego zdążyliśmy się już przyzwyczaić na PS3. A na koniec jeszcze garść screenów z samej gry.

goliathattacks.jpg

goliathstomp02.jpg

grimcloseup.jpg

grimjump.jpg

itscold.jpg

longlegsrun.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warto dodac, ze granie przy pomocy Sharp Shooter-a ma jeszcze jedna pozytywna ceche. Trudno jest sie "zapomniec" i spedzic przy takiej grze caly dzien, a bez treningu, czy tzw "krzepy", jest to po prostu niemozliwe. Choc Sharp Shooter wazy zdecydowanie mniej od prawdziwego bkarabinu po 2 godzinach strzelania, trzeba odpoczac. Poza tym, choc nie jestem zapalonym graczem, po doswiadczeniach z KZ3 i SOCOM moge potwierdzic zabawa faktycznie przednia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gralem w Resistance 3 demo i grafika jest jakas kiepska,jakby nizsza rozdzielczosc?. Czy moglby ktos kto posiada te gre porownac ja z demonstracja i powiedziec czy gra ma taka kiepska grafe, czy tylko demo.Dzieki

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...