Skocz do zawartości
buku

LPCM vs. dtsMA vs. DTHD

Rekomendowane odpowiedzi

Przeprowadziłem ( w gronie kilku osó;) ślepy test LPCM/Dolby TrueHD/dts MA.

Dane techniczne:

materiał: http://www.demo-world.eu/demo-dvds/hi-defi...erence-disc.php

cena: 100 usd

http://www.cdjapan.co.jp/detailview.html?KEY=QVDB-1003

- płyta BD "Hi-Definition Reference Disc Blu Ray"

The Earth (3:27) PCM 7.1 / DTS-HD 7.1 / TrueHD 7.1

- rip z w/w po AnyDVD do m2ts (do przekazywania w formie bitstream)

playery:

PS3 - LPCM soft decoding HDMI 1.3

Dvico 6500 - bitstream HDMI 1.3 z tego playera wychodził bitstream na ONKYO.

AV controller:

ONKYO PR-SC885 HDMI 1.3

sygnał zbalansowany po XLR do monitorów aktywnych średniego pola: AEON APS

Wnioski:

[1]

LPCM zdecydowanie najwierniejszy !!!

DTS MA - bardzo ładny dźwięk, podbajerowany. Po prostu mało wiarygodny efekt pod publiczkę.

Dolby TrueHD gdzieś po środku.

Próbka to nagranie na żywo orkiestry symfonicznej w niepełnej wersji.

Widoczne najlepsze mikrofony na świecie.

(Nie znam się na mikrofonach studyjnych ale jeden z gości to spec w tej dziedzinie i absolwent Akademii Muzycznej F.Ch wydział reżyserii dźwięku, aktywny zawodowo).

[2]

Jakość dekodowania dstMA i DTHD do LPCM:

Żadnych uwag. Żadnej ingerencji w parametry dźwięku nie stwierdziliśmy.

Zachowane zostały odmienności LPCM/dtsMA/DTHD wymienione wyżej.

Wielkie brawa dla PS3.

Dla mnie pada mit o jakiś stratach w jakości dżwięku po zdekdowanu softwarowo na pokładzie PS3.

LPCM rules.

Edytowane przez dominikjestem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, czekałem od dłuższego już czasu na podobny test, tyle że ciągle nie uzyskałem satysfakcjonującej odpowiedzi. Czemu, już piszę.

Może komuś uda się przeprowadzić podobny choć niestety ciągle subiektywny test odsłu[beeep]ąc tą samą próbkę audio z trzech różnych bezstratnych formatów dźwięku ale z tego same urządzenia odtwarzającego.

Do testów polecam także TrondheimSolistene: Divertimenti MPEG 1080i DTS-HD TRUE-HD

- 2.0 LPCM 24BIT/192 kHz

- 5.1 LPCM 24BIT/192 kHz

- 5.1 DTS HD Master Audio 24BIT/192 kHz

- 5.1 Dolby True HD 24BIT/192 kHz

- 5.1 Dolby Digital 48kHz

Potęga dźwięku ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"* Standard HDMI 1.1 lub 1.2 jest w stanie przesłać skompresowany cyfrowy sygnał audio o maksymalnej stałej przepływności 6Mbps. Nie jest jednak w stanie przesłać skompresowanego strumienia DTS-HD Master Audio."

http://www.cinematic.pl/wiedza/uzyskanie_DTS-HD.html

:)

Prawda to, czy fałsz? Może dlatego niektórym bardziej widzi się bitsream niż DTS HD MA rozkodowane do LPCM w odtwarzaczu?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Proszę.

2c3958279df72e2am.jpg

Obsługę "bezstratnych" formatów audio wprowadzono dopiero w wersji 1.3

LPCM wielokanałowy latał już od dawna .

Edytowane przez BoDeX

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chyba muszę dać odpocząć oczom i główce...

To co zapodałeś Bodex, to wiem... :)

Bo zrozumiałem cytowane z Cinematica zdanie, jako ograniczenie bitrate'u (6Mbps) także dla DTS HD MA rozkodowanego do LPCM... Czyli LPCM max 6 Mbps.

Teraz czytam jeszcze raz i rozumiem, że ograniczenie dotyczy DD i DTS... :)

Moja need to be unplugged. Na chwilę chociaż... ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
- płyta BD "Hi-Definition Reference Disc Blu Ray" - The Earth (3:27) PCM 7.1 / DTS-HD 7.1 / TrueHD 7.1

- rip z w/w po AnyDVD do m2ts (do przekazywania w formie bitstream)

playery:

PS3 - LPCM soft decoding HDMI 1.3

vs.

Dvico 6500 - bitstream HDMI 1.3 z tego playera wychodził bitstream na ONKYO.

Zaraz napadną na Ciebie, że porównujesz shit z shitem , bo jak wiadomo :

" soft-dekoder ma się nijak do hardwarowego, a różnice w sygnale HDMI z różnych urządzeń udowodniono już dawno " :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A może ktoś pojedzie po bandzie i w końcu porówna na jednym urządzeniu wszystkie możliwe kombinacje :) .

Ja niestety nie mam takich możliwości technicznych.

Tak jak w ostatnim moim poście LINK

Takie wydanie ULTRA można już sobie samemu skompilować z kilku różnych edycji BD jednego filmu. Nowy TsMuxer nie powinien już uszkadzać streamów.

Mnie najbardziej interesuje różnica w dekodowaniu streamów DTH/DTS-HD MA jako LPCM vs. natywny LPCM z tego samego urządzenia.

Im więcej uzyskanych opinii na różnych sprzętach tym lepiej, powinno to tylko pozytywnie wpłynąć na obiektywność uzyskanego wyniku.

dominikjestem jeśli wpakowałem się za mocno Tobie w temat to pisz. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W związku ze skomplikowaniem takiego porównania, myślę , że odpowiednią osobą do której można się zwrócić byłby @ JULIUSZK,

Redaktor PC Worlda i Kina Domowego. Gdyby zasygnalizować temat, to myślę, że przy odpowiedniej metodologii można by wreszcie

wysnuć odpowiednie wnioski. W laboratorium PC Worlda i Kina Domowego zebrać kilka playerków i badaniem na przyrządach ( nie uszach )

porównać jakość dowolnych transmisji - pomysł jest, może zostanie podchwycony, bo to przecież extra temat na ciekawy artykuł .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Marzenie Apacha jest zrealizowane w moim teście ( cztaj = bardzo poważnym zdarzeniu tetowym).

Napisałem w tekscie źródłowym o odtworzeniu próbek = sampli przez PS3 SONY:

Jakość dekodowania [przez PS3 SONY] dstMA i DTHD do LPCM:

Żadnych uwag. Żadnej ingerencji w parametry dźwięku nie stwierdziliśmy.

Zachowane zostały odmienności LPCM/dtsMA/DTHD wymienione wyżej.

Jeżeli poczytacie wnikliwie to odkryjecie, że:

- zastosowane urządznia dla metrologii

oraz

- zastosowane zasoby osobowe

to : więcej się nie da = Hi-END expercki typu "profi".

Pozostaje wiara w kompetencje a zatem wiarygodność elementów przeprowadzonego testu.

Przyzwalam i będę wspierał w tym zakresie dalszredociekliwości.

Osobiście wiem, że mało kto może zdobyć się na taką metodologię i (koniukcja) metrologię.

W podisie data:

Piszę 2009 - marzec - 19 - 16.40.

DJ

Edytowane przez dominikjestem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Przyzwalam i będę wspierał w tym zakresie dalsze dociekliwości ....

Osobiście wiem, że mało kto może zdobyć się na taką metodologię

Cyt: "

- soft-dekoder PS-3 ma się nijak do hardwarowego z dobrego klocka .

- różnice w sygnale HDMI z różnych urządzeń udowodniono już dawno .

Metodologia ekstremalna powinna chyba wyglądać tak :

- materiał wzorcowy LPCM przy pomocy komputera porówujemy z materiałem zdekodowanym ( DTS-HD MA , TrueHD ) do LPCM

przy pomocy różnych urządzeń z różnych półek cenowych .

- materiał wzorcowy LPCM z różnych urządzeń poddany zostaje porównaniu wg. powyższej metody .

Taka metoda powinna dać nam jasną odpowiedź na pytania w stylu :

- czy każdy odtwarzacz podaje dokładnie to samo na wyjściu HDMI ?

- czy każdy odtwarzacz dekoduje dokładnie tak samo formaty HD do postaci LPCM ?

Jednoznaczy wynik zamknąłby wiele dyskusji na zawsze .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie BoDeX, to by była najbardziej pewna metoda i jedyne niesubiektywne porównanie, dla spokoju ducha mimo to nie poprzestałbym na sprawdzeniu jednego urządzenia i jednego materiału. W ten sposób można sprawdzić także sposób dekodowania w do LPCM w PS3.

Potrzebna by była karta zdolna do przechwytywania sygnału LPCM , jeśli się nie mylę pozostałych formatów w formie bitstreamu (DTS-HD/MA , DTH) nie da się w ten sposób zgrać. Pozostałoby jedynie wyprucie takich tracków z plików m2ts i porównanie ich w jakimś edytorze dźwięku ze zgranymi ścieżkami LPCM. Oczywiście bitstream to bistream i teoretycznie nic po drodze nie ma wpływu na jego zawartość, ale jakbym miał możliwość jego zgrania jako sygnał wypuszczony z urządzenia to także bym dogłębnie przeanalizował i porównał do ścieżki pierwotnwej. :)

Znam tylko jedną osobę, (chyba jeszcze) posiadającą zdolny do tego sprzęt , nie daj się prosić. :)

Ale póki co pozostaje nam zdać się na subiektywne opinie użytkowników, dzięki dominikjestem za test ale zdania mogą być podzielone więc czekam na kolejne opinie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z jakością i porównaniem bitstreamu HD wysyłanego poprzez różne urządzenia (ten sam materiał) rzeczywiście może być kłopot , ale dla testu

dekodowania na pokładzie HD Audio do wersji LPCM przez różne urządzenia (softwareowe PS-3 + jakiś TOP stacjonarny) to chyba nie kłopot ? :)

Dwa w miarę proste porównania na takim sprzęcie pozwoliłyby rozgonić chmury niewiedzy ! :)

- dobry materiał LPCM i porównanie go na wyjściu dwóch w/w urządzeń ...

- dobry materiał zdekodowany na pokładzie do LPCM i porównanie na wyjściu ...

W CD (choć to inny sposób transmisji) także teoretykom wydawało się, że powinno po cyfrze być tak samo ... a jak jest wiemy wszyscy. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może uda mi sie jaśniej to napisać:

Faza pierwsza:

Wyjściowy materiał to zawsze jest LPCM. Bo tak się rejestruje w studiach nagraniowych.

W teście mieliśmy do czynienia z referencyjnym samplem w trzech jego postaciach - LPCM + dtsMA + DTHD.

Co opisałem i wskazałem źródło sampli.

Faza druga:

LPCM jedzie do fabryki dts lub/i DolbyLab i oni tam masterują dostarczoną całość.

Proces masterowania zmienia dźwięk, co szacowna i wysoka komisja ustaliła i opisała.

I to pierwszy ważny owoc testu.

Bo nie spotkałem się nigdzie z opisem co daje technologia dts.

Jak wpływa na brzmienie materiału dżwiekowego.

W epoce DVD to był skutek bitreamu 1,5 GB co w odniesieniu do DD dawało zrozumiałą przewagę.

Ale teraz jest już inna epoka, bo zanikły ogranieczenia przepływności.

Podstawowy problem to jest teraz brzmienie finalne. I to zostało poddane ocenie.

Wniosek teki, że ortodoksa powinien zostać przy LPCM. Reszta powinna wskazać dts jako przyjemniejszy format o większej estetyce sonarnej. DD gdzieś pośrodku.

Dam jeszcze jedno porównanie:

Na mikrofonach Shure SM57 (model kultowy) wszystkim ładnie brzmi głos.

Ale ja rykniesz do sitka STING 865S SENNHEISER to się załamiesz.

Różnica taka, że Shure ma siodło w średnicy i małe pasmo. Zaś STING to referencyjny sprzęt i trzeba szukać barwy przez EQ.

dts to taki SM57 zaś LPCM to SENNHEISER.

Faza trzecia:

Zdekodowanie przez PS3 dtsMA do LPCM oraz DTHD do LPCM odwzorowało odmienności dstMA i DTHD i żródłowego LPCM.

Wniosek jak wyżej, czyli dekodowanie do LPCM w PS3 jest znakomite !!!

Nie ma więc żadnego nacisku aby łądować kasę w amplitunery z takimi dekoderami bitstreamu.

Całkowicie wystarczy PS3 i jego softwarowy dekoder.

Słusznie czyni przeciętny audiofil, że chce widzieć DTS MASTER AUDIO na ampie.

Bo patrzenie na ten sam napis generowany przez PS3 na ekranie TV może przeszkadzać.

WNIOSEK KOŃCOWY:

LPCM jest zawsze różny od dtsMA i DTHD.

To są skutki zastosowanych zabiegów upiększających brzmienie w epoce gdy kompresja nie ma już miejsca.

PROWOKACJA:

na koniec w kablach głośnikowych zawsze idze PCM.

Edytowane przez dominikjestem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Myślę iż w takiej dyskusji należy postawić ważne rozgraniczenie:

1. porównanie DWÓCH ścieżek, LPCM vs DTS HD MA (a dokładnie dwóch różnych zapisów tego samego dźwięku).

2. porównanie odtwarzania JEDNEJ ścieżki DTS HD MA, bitstream vs dekodowanie do LPCM na pokładzie odtwarzacza.

W tym ostatnim przypadku, mniej doświadczeni użytkownicy mogą się "naciąć" na dosyć często opisywany błąd przetwarzania sygnału: różną głośność dla bitstreamu i LPCM (z płyty lub dekodowanego z DTS).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Głośność ma zasadnicze znaczenie dla "plastyki" dźwięku.

To kryterium zostało spełnione.

ONKYO PR-SC885 został tak ustawiony by wyrównywać poziomy głośności dla każego z osobna formatu dźwięku.

Mają tką opcję 905/906 i inne ONKYa pewnie także.

Edytowane przez dominikjestem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W epoce DVD to był skutek bitreamu 1,5 GB co w odniesieniu do DD dawało zrozumiałą przewagę.

Ale teraz jest już inna epoka, bo zanikły ogranieczenia przepływności.

Miałeś na myśli 1.5 mb/s w Toslinku?

jacek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że chodziło o maksymalny bitrate audio jaki można było zapisać na dvd - właśnie był to DTS 1.5Mbps ( na niewielu płytach ) :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie. max audio dts to 1,5 Mbps.

Na muzycznych prawie reguła.

DD ok. połowę mniej.

Od kiedy mam PS3 zawsze sprawdzam poziom bitstreamu.

Edytowane przez dominikjestem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dla czystej formalności :

DTS 5.1 - 1536 Kb/s to rzadkość , częściej był to DTS 5.1 - 768 Kb/s

DD 5.1 - 448 Kb/s i to właściwie był standard

Najciekawszym był strumień LPCM - także 1536 Kb/s , ale tylko stereo.

Można sobie to teraz porównać z dzisiejszymi możliwościami ... przepaść !

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Coś około 2003/2004 zmieniałem DVD, to stare pokazywało bitrate.

Jakieś 90% filmów miało DD w 384kbps. 448 to maks, niestety rzadko spotykany.

Za to pamiętam, iż na jednej płycie z filmem widziałem 1,5 Mbps w DTS. Ale tylko w reklamówce DTS'u ("Piano") na "Gladiatorze"... :) :)

Edytowane przez windmill

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Za to pamiętam, iż na jednej płycie z filmem widziałem 1,5 Mbps w DTS. Ale tylko w reklamówce DTS'u ("Piano") na "Gladiatorze"... :) :)

Koncert Sheryl Crow - 2 scieżki AC3 448kb i DTS 1536kb

:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie a ja mam takie pytanie.Posiadam Playstation3 z najnowszym softem oraz trzy sample z dzwiękiem HD(LPCM,DTS HD I TRUE HD).Wczym rzecz?Jak narazie nie posiadam żadnego amplitunera a konsola podłączona jest bezposrednio kablem hdmi to telewizora.Pytanie brzmi czy w chwili odtwarzanie tych sampli powinien poplynąć mi dzwięk z głośników w tv?Dodam że LPCM śmiga a reszta nie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pobaw się ustawieniami audio - cóż tu więcej doradzać ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi o doradzanie:-)W ustawieniach mam tak jak powinno być czyli dzwięk po hdmi i jako lpcm.Chodzi mi o to czy przy takich ustawieniach powinien iść dzwięk w tych trzech formatach?A może znaczenie ma kabel hdmi i jakość wejscia hdmi w telewizorze?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W każdym z trzech przypadków PS3 wypuszcza LPCM.

Bo sama dekoduje do LPCM zarówno dts MA jak i DTHD.

To już wiesz, że nie radzisz sobie z ustawieniami.

Banalnie prosta sprawa.

Jeżeli masz w ustawieniach bitstream to jest tak jak masz obecnie.

Ustaw w setupie PS3 by LPCM był na wyjściu HDMI.

Na ekranie zobaczysz logo danego kodeka.

Edytowane przez dominikjestem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...