Kwiecień to bardzo dobry miesiąc by dość tanio zakupić telewizor do grania na konsoli czy PC. Wszystko dzięki najniższym cenom modeli z 2018 roku, które właśnie wychodzą z rynku. Mimo, że ich produkcja się kończy to jednak parametry do grania mają niemal takie same jak nadchodzące modele 2019. Więc nie ma się nad czym zastanawiać tylko warto łowić okazje rynkowe póki są jeszcze dostępne.
Na co zwrócić uwagę podczas zakupu taniego telewizora do grania?
Telewizor do grania w tak niskiej cenie, musi charakteryzować się kilkoma ważnymi elementami. Co ciekawe, niska cena nie oznacza, że zakupimy słaby telewizor do grania. Akurat najważniejsze cechy dla konsolowego gracza czy też PC są już dostępne w dość niskich modelach. Co jest więc istotne? Kluczem do komfortowego grania w tej półce cenowej jest: niski Input lag, podstawowe lub rozszerzone wsparcie dla technologii 4K Ultra HD oraz poprawna obsługa chromy 4:4:4 dla PC. Te elementy są bez problemu do osiągnięcia w wybranych modelach dostępnych na rynku.
Niski Input lag
To najważniejszy parametr każdego telewizora dla gracza. Zasada jest prosta: im niższa wartość tym lepsza. Zwróćcie uwagę aby pomiar dotyczył sygnału nie tylko Full HD ale przede wszystkim 4K z HDR. O wynik tego ostatniego bardzo trudno w sieci. W Polsce tylko HDTVPolska podaje takie pomiary. Dlaczego tak ważny jest ten pomiar? Obecnie takie konsole jak PS4 Pro czy Xbox One S oraz X wypuszczają z siebie sygnał 4K i tak właśnie telewizor je rozpoznaje. I nie jest tu ważne czy sama gra działa np. w natywnym 4K czy skalowanym. Chodzi o sam sygnał wysyłany do telewizora. W tym momencie nie ma więc znaczenia jaki jest lag w trybie Full HD. On będzie tylko potrzebny przy zwykłej wersji konsoli PS4 (Slim). Pomiary laga podawane są w formie tabeli:
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | XX ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “Gra (HDR)” | XX ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Standardowy” | XX ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | XX ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra (HDR)” | XX ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Film” | XX ms |
Jak bardzo telewizor wspiera technologię 4K Ultra HD
W cenie nawet sporo poniżej 2000 zł dostaniemy telewizor wspierający rozdzielczość natywną 4K. I to jest najważniejsza wiadomość, szczególnie dla posiadaczy mocnych PC oraz konsol Xbox One X jak również PS4 Pro. Jest to też wielbiony parametr przez wszystkich maniaków grania. Pamiętajmy jednak, że aby dostrzec pełnię różnic pomiędzy rozdzielczością Full HD a 4K wypadałoby zasiąść dość blisko ekranu. Na ten temat przeczytacie w naszym kalkulatorze odległości dostępnym tutaj. Poniżej tłumaczę też na filmie, co to jest rozdzielczość 4K:
Drugi ważny parametr Ultra HD to HDR. W przypadku tanich telewizorów jest on niestety zawsze niskiej wartości w okolicach 200-300 nitów. Wyższy czyli 500+ kojarzy się z telewizorami ze średniej półki oraz premium. W końcu za coś się dopłaca do droższego telewizora. Jednak nawet niskie wartości HDR coś dają i obraz zazwyczaj wygląda lepiej niż w przypadku zwykłego Full HD w SDR. Na poniższym filmie dokładnie to wytłumaczyłem:
Na koniec WCG czyli szeroka paleta barw. O ile jeszcze niedawno nie było mowy by w tanich telewizorach była ona obecna to w tym momencie zdarzają się wyjątki gdzie ten element już jest zawarty! To doskonała wiadomość gdyż będziecie mogli zobaczyć dużo więcej kolorów w swoich ulubionych tytułach. I co ważne: nieosiągnięcie ich używając suwaka odpowiedzialnego za nasycenie barw. Poniższy film dokładnie to tłumaczy:
Chroma 4:4:4 (dla PC)
Dobrze by było aby telewizor poprawnie wyświetlał czcionki z PC (chroma 4:4:4). Zawsze badamy ten element podczas testów na portalu. Chyba nikt nie lubi, gdy czcionki nie są wyraźne, szczególnie na 55 calowym ekranie, który jest znacznie większy niż klasyczny monitor komputerowy.
Jaki kupić tani telewizor do grania?
W przeglądzie tego miesiąca do 2000 zł znajdą się dwa telewizory jednak bardzo różne od siebie pod względem jakości obrazu. Mowa o Samsungu z serii 7000 a dokładnie NU7472 (i pochodne: NU7442, NU7452, NU7402, NU7462) oraz Panasonic FX620. Oba łączy jedna cecha: rekordowo niski Input lag z telewizorów, które testowaliśmy a który jest najważniejszym kryterium w przypadku wyboru telewizora, szczególnie pod PC ale i konsolę. Oczywiście nieco większe wartości nadal są w 100% akceptowalne jednak w tym przeglądzie uwzględnione zostały ekstremalnie niskie lagi. Dodatkowo, Samsung posiada wsparcie dla szerokiej palety barw w modelach z cyfrą 4 jako drugą w nazwie. Modele NU70XX są generalnie takie same ale nie posiadają wsparcia dla szerokiej palety barw.
Jak już wspomniałem, oba ekrany różnią się znacznie od siebie, ponieważ jeden pracuje na matrycy VA (Samsung) a drugi IPS (Panasonic). Co to oznacza? W przypadku VA lepszą czerń i kontrast ale słabe kąty widzenia a w przypadku IPS słabszą czerń i kontrast ale bardzo dobre kąty widzenia. To trochę jak w przypadku monitorów do PC. Wybór należy do Was. Poniżej szczegółowy artykuł na temat matryc VA oraz IPS:
IPS czy VA ? Czym się różnią? Dwa typy matryc LCD, jak wybrać odpowiednią dla siebie?
Samsung NU7472
Rozmiar: 43”, 50”, 55”, 65” Śr. HDR: 250 nitów, Odświeżanie: 60Hz Matryca: LCD VA Aktualna cena: od 1 966 zł
Input lag:
W przypadku NU7472, ustawienie „trybu Gra” zostało przeniesione z głównej zakładki menu, ale powinno aktywować się ono samoczynnie po wykryciu konsoli. Po sprawdzeniu np. z Xbox One X tak właśnie się dzieje. Musimy tylko ustawić tryb gry na „Auto”.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | 11 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “Gra (HDR)” | 11 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Standardowy” | 11 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | 11 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra (HDR)” | 11 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Film” | 84 ms |
Zarówno przy sygnale Ultra HD 4K (czy to z HDR, czy bez), jak i Full HD, a także w kombinacji Full HD + HDR (np. z klasycznej konsoli PS4) opóźnienie jest skrajnie niskie! 11 ms oznacza, że telewizor sam z siebie dodaje zaledwie 3 milisekundy opóźnienia! Tyle bowiem upływa pomiędzy czasem transmisji pierwszej i środkowej linii obrazu. Udało się więc zejść w pobliże wartości monitorów gamingowych. Rewelacyjny wynik, który stawia ten ekran w czołówce rynkowych tanich modeli dla graczy szukających jak najmniejszego opóźnienia.
Wsparcie dla 4K Ultra HD
Telewizor wspiera oczywiście natywną rozdzielczość 4K. Średnia jasność HDR to bardzo podstawowy poziom 250 nitów jednak działa poprawnie i delikatnie wpływa na obraz względem SDR. Na koniec jednak wisienka na torcie. Tylko modele z cyfrą 4 posiadają szeroką paletę barw (WCG) dzięki której zobaczymy zakodowane dodatkowe kolory w grach. Inne wersje serii 70XX nie posiadają takiego wsparcia.
Chroma 4:4:4 dla PC
Bez problemu widać wyraźne kolorowe czcionki z PC (pełna chroma 4:4:4) po oflagowaniu wejścia jako PC.
Pełny fachowy test dostępny na portalu tutaj
Panasonic FX620
Rozmiar: 43”, 49”, 55”, 65” Śr. HDR: 200 nitów, Odświeżanie: 60Hz Matryca: LCD IPS Aktualna cena: 1 949 zł
Input lag:
Aby dojść do funkcji włączającej “tryb Gra”, zmniejszający opóźnienie wejścia, trzeba niestety przekopać się przez gąszcz menu. Najpierw Obraz, potem Ustawienia Opcji i dopiero Tryb Gra -> Włączony.
Można również skorzystać z dedykowanego trybu obrazu: Gra, który spełnia dokładnie taką samą funkcję. Plusem powyższego ustawienia jest jednak to, że nie zmieniamy parametrów związanych z reprodukcją obrazu, a więc nadal możemy korzystać z np. kalibracji kolorów w danym trybie obrazu.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | tryb “Gra” | 10 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 10 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | Pure Direct 4K | 10 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | tryb “Gra” | 10 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 10 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “ISF-Noc” | 110 ms |
Panasonic pobił kolejną barierę schodząc do tak niskich wartości input lag jak 10ms!. Jest to rekord spośród wszystkich obecnie dostępnych telewizorów na rynku. To rewelacyjny wynik, dużo poniżej jakiegokolwiek progu percepcji człowieka. Dla największych zapaleńców jest to dobra wiadomość. Nawet wtedy gdy chcemy uzyskać reprodukcję chromy 4:4:4 przy podłączeniu komputera to wartość input lag się nie zmienia.
Wsparcie dla 4K Ultra HD
Panasonic wspiera natywną rozdzielczość 4K. Średni poziom jasności HDR wynosi zaledwie 200 nitów. Jednak działa on poprawnie i w jakiś sposób wpływa na odbiór obrazu z konsoli czy PC. Telewizor nie wspiera szerokiej palety barw.
Chroma 4:4:4 dla PC
Bez problemu widać wyraźne kolorowe czcionki z PC (pełna chroma 4:4:4) w trybie PureDirect.
Telewizor z wielką przekątną | TOP 4 kwiecień 2019 | Jaki wybrać?
(28885)