Gmeru 2 225 Napisano 14 Września 2014 Jak już wiemy Blu-ray'a 4K w najbliższym czasie nie zobaczymy. Jest to jasny sygnał dla stream'u, który zaczyna się mocno rozwijać za sprawą technologii Ultra HD oraz rozdzielczości 4K. Jak to zwykle bywa w naszym pięknym kraju pod względem rozwoju technologii narzekać nie możemy. Jedni z pierwszych w Europie mieliśmy dostęp do sygnału satelitarnego HD (telewizja n i ADB) a teraz także jako pierwsi w Europie możemy już teraz korzystać z serwisu UHD posiadającego w swojej ofercie kilkanaście filmów w rozdzielczości 4K. Mowa oczywiście o aplikacji Strefa VOD UHD dostępnej na telewizorach Smart TV UHD Samsung. Strefa VOD UHD to projekt bardzo skomplikowany i dający do myślenia nad sensem posiadania fizycznego nośnika. W związku z tym postanowiliśmy przeprowadzić wywiad z osobami z dwóch firm, które przyczyniły się do finalnego sukcesu tego wyjątkowego projektu. W Europie, przełomową aplikację VOD z natywnym i pełnometrażowym kontentem w 4K jako pierwszy wypełnił kwartet: INSYS, Strefa VOD, Kino Świat oraz Samsung. Wspólnie stworzona aplikacja Strefa VOD UHD jest pionierskim rozwiązaniem w skali europejskiej. [td] [/td][td] Firmę Samsung reprezentuje Pan Michał Wojciechowski - Content Services Unit Manager (Samsung Electronics Polska) [/td] [td] [/td][td] Firmę INSYS reprezentuje Pan Piotr Czekała - Partner at insys sp.j.-------------------------------------------------------------------------- [/td] Piotr Gmerek: Jak wygląda proces wdrażania nowego tytułu filmowego do Strefy VOD UHD? [td][/td][td]Materiały, które trafiają do aplikacji są przygotowywane przez Kino Świat wspólnie z zewnętrzną firmą. Kino Świat otrzymuje bezpośrednio od studia filmowego oryginalny materiał w 4K lub 2K (DCP) a następnie przekazuje go firmie trzeciej, która dostosowuje materiał wideo pod katem aplikacji Strefa VOD UHD. W trakcie tego procesu zmieniane są: bitrate materiału (oryginał ma ok.250 Mb/s), kodeki i kontenery audio i wideo (H.265 oraz ACC).[/td] [td][/td][td]Po takim procesie otrzymujemy zakodowany plik jednak nie jest on jeszcze gotowy do dystrybucji w Internecie. Tak przygotowany plik wgrywany jest do systemu zarządzania treścią INSYS Play (o który oparta jest aplikacja Strefa VOD UHD), gdzie następuje konwersja do formatu MPEG-DASH, najnowszego standardu streamingu adaptacyjnego. Proces polega na specjalnym podzieleniu pliku na 2 sekundowe fragmenty i opisaniu go metadanymi. Tak przygotowane pliki trafiają na platformę dystrybucyjną CDN, która zapewnia, że strumień będzie dostarczony w sposób płynny i bezproblemowy do odbiorcy końcowego. Gdy pliki są gotowe pozostaje kwestia redakcyjna, w prowadzenie tytułów, opisów oraz miniatur, a następnie opublikowanie materiału wideo. W ten sposób automatycznie jest on dostępny w aplikacji Strefa VOD UHD. [/td] Piotr Gmerek: Czy polskie filmy / seriale są kręcone kamerami 4K? Czy jest „z czego” wybierać? [td][/td][td]Tak – polskie filmy zaczynają być nagrywane kamerami 4K lub nawet o większej rozdzielczości (rozdzielczość 4K uzyskiwana jest w postprodukcji). Przykładem są takie filmy jak Pod Mocnym Aniołem lub Biegnij Chłopcze, Biegnij, które znajdziemy w aplikacji Strefa VOD UHD jedynie na Samsung Smart tv UHD. W tej chwili polskich materiałów w natywnym 4K jest mało, ale zaczyna się to zmieniać. Wiele produkcji, które obecnie są w przygotowaniu będą miały wersje 4K.[/td] Piotr Gmerek: Jaka jest minimalna prędkość Internetu, która gwarantować będzie komfortowe oglądanie filmów w rozdzielczości 4K? [td][/td][td]20Mb/s.---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------- [/td] Piotr Gmerek: Jakim kodekiem video kodowany są filmy? Z jaką przepływnością video przesyłane są filmy? [td][/td][td]Kodek to H.265 (HEVC), bitrate filmów to ok.20 Mb/s. To właśnie dzięki zastosowaniu kodeka H.265 możliwe jest uzyskanie jakości 4K przy mimo wszystko niskim bitrate, co z kolei pozwala na bezproblemowe dostarczenie materiałów do odbiorców w streamingu po Internecie.[/td] Piotr Gmerek: Na jakim oprogramowaniu wykonywana jest operacja kodowania? [td][/td][td]W tym przypadku kodowanie video do formatu H.265 odbywało się za pomocą rozwiązań softwareowych przygotowanych przez Kino Świat.[/td] Piotr Gmerek: Na jakich komputerach (typ, moc) kodowane są filmy do HEVC? Czy jest to mocno wymagający kodek? [td][/td][td]Kodowanie do H.265 jest bardzo wymagające pod kątem mocy obliczeniowych, w praktyce wymagana moc może być kilkukrotnie większa niż w przypadku obecnie szeroko stosowanego H.264. Stąd mimo wykorzystania wysokowydajnych procesorów kodowanie jednego filmu może zajmować kilkakrotność czasu trwania samego filmu. W przypadku gdy czas kodowania jest kluczowy INSYS stosuje dedykowane rozwiązania sprzętowe, które mogą zapewnić kodowanie strumieni 4K w czasie rzeczywistym np. na potrzeby transmisji live. [/td] Piotr Gmerek: Jak wygląda sprawa z dźwiękiem w filmach w strefie VOD UHD? Czy jest to dźwięk przestrzenny? [td][/td][td]Filmy zakodowane są z dźwiękiem przestrzennym 5.1 w formacie AC-3. ---------------------------------------------------------------------------- [/td] Piotr Gmerek: Jak wygląda sprawa polskiej wersji językowej? Czy trudne było wmuxowanie napisów do kodeka HEVC? Jak pamiętamy początki HD – temat był dość skomplikowany (chodzi o napisy, lektor) [td][/td][td]Dzięki nowym standardom i możliwością samej platformy video, na której zbudowana jest aplikacja, dostarczenie napisów nie było, aż tak skomplikowane. Przy zastosowaniu formatu MPEG-DASH same napisy nie muszą być wmuxowane w plik źródłowy. Audio, video oraz napisy dostarczane są jako niezależne strumienie i dopiero na etapie odtwarzania łączone są w oprogramowaniu playera. [/td] Piotr Gmerek: Ile miejsca zajmują średnio filmy skompresowane w nowym kodeku HEVC? [td][/td][td]Filmy 4K skompresowane kodekiem HEVC zajmują ok. 15GB----------------------------------------------------------------------------------------[/td] Piotr Gmerek: Czy w przyszłości pojawi się możliwość podglądania informacji na temat aktualnie oglądanej pozycji? Chodzi o przepływność, zastosowany kodek itd. (klasyczne „info”) [td][/td][td]Na razie nie rozważaliśmy takiej funkcji. Zadaniem aplikacji jest dostarczyć dobre tytuły w doskonałej rozdzielczości i jak najlepszej jakości obrazu. [/td] Piotr Gmerek: Czy usługa Strefa VOD UHD będzie działać poza granicami Polski? [td][/td][td]Nie. Ze względów licencyjnych aplikacja oraz materiały wideo dostępne są tylko dla telewizorów Samsung Smart TV UHD podłączonych do Internetu na terenie Polski (posiadających polskie ip).[/td] Piotr Gmerek: Czy aby korzystać ze Strefy VOD UHD trzeba zakładać konto? Trzeba się logować za każdym razem gdy chcemy skorzystać z usługi? [td][/td][td]Nie. Obecnie aplikacja nie wymaga zakładania konta czy logowania. Obsługa jest bardzo prosta. Wystarczy kliknąć w dany film i po chwili zacznie się on odtwarzać. Wszystkie filmy w aplikacji Strefa VOD UHD są sponsorowane przez Samsung a użytkownik nie musi ponosić dodatkowych kosztów.[/td] Piotr Gmerek: Czy jest możliwość zapisania filmów na nośnik zewnętrzny typu dysk twardy? [td][/td][td]Nie ma takiej możliwości. Filmy są zabezpieczone przed kopiowanie. ------------------------------------------------------------------------------------[/td] Piotr Gmerek: Czy filmy są szyfrowane / zabezpieczone pod względem kopiowania? [td][/td][td]Tak - filmy są zabezpieczone przed kopiowaniem. Tak - filmy są zabezpieczone przed kopiowaniem. Tak - filmy są zabezpieczone przed kopiowaniem. Tak - filmy są zabezpieczone przed kopiowaniem.[/td] Piotr Gmerek: Czy planowane są inne wersje językowe niż Polska? Chodzi o napisy. Szczególnie angielskie. [td][/td][td]Aplikacja jest przeznaczona jedynie na polski rynek i nie ma planów aby aplikacja była w innej wersji językowej. Aplikacja jest przeznaczona jedynie na polski rynek i nie ma planów aby aplikacja była w innej wersji językowej. [/td] Piotr Gmerek: Czy planowana jest możliwość przewijania procentowego? Czyli przeskakiwanie od razu np. do połowy filmu? [td][/td][td]W tej chwili nie ma takiej możliwości. Przewijanie jest interwałowe co kilka minut. W tej chwili nie ma takiej możliwości. Przewijanie jest interwałowe co kilka minut.[/td] Piotr Gmerek: Czy planowana jest możliwość powiększania / pomniejszania napisów? [td][/td][td]Na początku naszym celem było dostarczenie użytkownikom aplikacji i materiałów wideo w 4K jak najszybciej – stąd też aplikacja jest prosta i na dzień dzisiejszy nie zawiera tego typu możliwości. Oczywiście myślimy nad aktualizacja aplikacji, która będzie dawać nowe możliwości, jeżeli chodzi o napisy, ścieżkę dźwiękową itp. [/td] Piotr Gmerek: Czy wszystkie filmy są pokazywane w natywnej rozdzielczości 4K? [td][/td][td]Nie – cześć filmów jest w natywnej rozdzielczości 4K a cześć jest upscalowana do 4K z możliwie najlepszej dostępnej kopii kinowej – czyli materiału 2K DCP.[/td] Piotr Gmerek: Czy Strefa VOD UHD trafi do odtwarzaczy Blu-ray / kin domowych? A może jest tam także obecna? [td][/td][td]Aplikacja Strefa VOD UHD przeznaczona jest jedynie do telewizorów Samsung Smart TV UHD. Aplikacja Strefa VOD UHD przeznaczona jest jedynie do telewizorów Samsung Smart TV UHD. [/td] Piotr Gmerek: Co się stanie ze strefą gdy wygasną daty filmów? Pojawią się inne w 2015 roku? Czy może jest to asekuracyjny ruch w przypadku gdyby to jednak nowy „Blu-ray” wyznaczył odpowiednie standardy? [td][/td][td]Filmów w aplikacji będzie na pewno przybywać. W momencie gdy wygasną daty filmów mogą one zniknąć z aplikacji (ze względów licencyjnych) lub stać się płatne.[/td] Piotr Gmerek: Czy w przyszłości planują Państwo wdrożenie systemu płatności? [td][/td][td]Tak – myślimy również o tym jak monetyzować materiały wideo w 4K– jednym z rozwiązań może być wprowadzenie płatności.----------------------[/td] Piotr Gmerek: Czy oprócz filmów planowane są inne materiały jak seriale, dokumenty, bajki czy… erotyka? [td][/td][td]W tej chwili w aplikacji dostępne są jedynie filmy fabularne i takie będą przybywać. Jeżeli pojawią się interesujące materiały w natywnym 4K, które będą nie tylko w doskonałej jakości obrazu oraz interesujące ze względu na treść rozważymy wprowadzenie dokumentów lub seriali. Erotyka nie jest na razie planowana. [/td] Piotr Gmerek: Czy oprócz Kino Świat planowana jest współpraca z innymi dystrybutorami? Czy w ogóle jest jakiekolwiek zainteresowanie z ich strony? [td][/td][td]W tej chwili współpracujemy jedynie z Kino Świat z której to współpracy jesteśmy bardzo zadowoleni.---------------------------------[/td] Ten post został wypromowany na artykuł 1 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
klaus71 1 699 Napisano 14 Września 2014 Gmeru o co w tym chodzi? "Piotr Gmerek: Co się stanie ze strefą gdy wygasną daty filmów? Pojawią się inne w 2015 roku? Czy może jest to asekuracyjny ruch w przypadku gdyby to jednak nowy „Blu-ray” wyznaczył odpowiednie standardy?" jakie daty ważności? gdzie one są? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gmeru 2 225 Napisano 14 Września 2014 W sensie, że firma zakomunikowała, że konkretne firmy będą do tego i tego czasu. To z informacji prasowych / konferencji wiadomo. Bo w aplikacji rzeczywiście pewnie nie ma ? Muszę sam zobaczyć ale rozumiem, że nie skoro zapytałeś. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
klaus71 1 699 Napisano 14 Września 2014 (edytowane) no ja nic takiego nie widzę - żadnych dat nie ma Edytowane 14 Września 2014 przez klaus71 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach