Skocz do zawartości
ddt

Samodzielna kalibracja telewizora

Rekomendowane odpowiedzi

Okazuje się, że samodzielne skalibrowanie telewizora nie jest sprawą prostą. Jeśli się używa płatnego, dość drogiego programu, który w zasadzie wszystko załatwi sam, to jest szybko i przyjemnie. W przeciwnym razie są pewne kłopoty. Na początem kilka wyjaśnień. Mam kolorymetr, mam program - HCFR. Oczywiście mam też płytę z planszami. No i mam wątpliwości. Telewizor Samsung LED LCD.

1. Jaki wybrać poziom bieli. Według znanego "podręcznika" do posługiwania się programem HCFR (na forum Curt Palme) dla telewizora powinno się ustawić 30-40 ftL. Dla mojego telewizora to jest niewykonalne. Można osiągnąć takie wartości tylko przy podświetleniu na max. i kontraście na max. Obraz przy takich ustawieniach to porażka. Wychodząc do moich normalnych ustawień kontrastu i podświetlenia osiągam wartości znacznie niższe, ale obraz jest "normalny" i przedział podany dla ekranów (12-16 ftL) to jest ten przedział poziomu bieli, gdzie ja mogę się poruszać.

2. Po próbnej kalibracji obraz jest dość znośny. Gdyby ktoś chciał zobaczyć, jak poszły niektóre ustawienia, może sobie ściągnąć plik. http://www.sendspace.pl/file/fcb50f93e94aabbdab9e601

3. Jak widać na wykresie luminancji w zasadzie cały wykres jest pod krzywą referencyjną. nie bardzo mam pomysł, jak zrobić, żeby się bardziej przybliżyć do wzorca.

4. Jan na razie posługiwałem się tylko balansem bieli i regulacją color oraz tint. Mam do dyspozycji jeszcze 10 punktową regulację oraz CSM. Jeśli chodzi o CSM, to na razie zostawiam sobie to "na potem". Nie widzę sensu, żeby wchodzić w regulację gamutu tak głęboko, skoro podstawowe regulacje jeszcze pozostawiają bardzo dużo do życzenia i to je trzeba najpierw poprawić.

5. Jeśli chodzi o 10p balans bieli to mam takie odczucia, że to są bardzo niewielkie poprawki w porównaniu z dwupunktowym balansem bieli. Czy mam rację co do tego, że to naprawdę taki ostatni szlif i ustawienie niuansów? Tzn. że zakres regulacji jest relatywnie niewielki?

Może to tyle na początek. Liczę na pomoc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Jaki wybrać poziom bieli. Według znanego "podręcznika" do posługiwania się programem HCFR (na forum Curt Palme) dla telewizora powinno się ustawić 30-40 ftL. Dla mojego telewizora to jest niewykonalne. Można osiągnąć takie wartości tylko przy podświetleniu na max. i kontraście na max. Obraz przy takich ustawieniach to porażka. Wychodząc do moich normalnych ustawień kontrastu i podświetlenia osiągam wartości znacznie niższe, ale obraz jest "normalny" i przedział podany dla ekranów (12-16 ftL) to jest ten przedział poziomu bieli, gdzie ja mogę się poruszać.

Niemożliwe, 16ftL = ~55 cd/m2, przy tak niskiej jasności ekran nie nadawałby się do oglądania. Na pewno masz sprawny miernik?

5. Jeśli chodzi o 10p balans bieli to mam takie odczucia, że to są bardzo niewielkie poprawki w porównaniu z dwupunktowym balansem bieli. Czy mam rację co do tego, że to naprawdę taki ostatni szlif i ustawienie niuansów? Tzn. że zakres regulacji jest relatywnie niewielki?

Na samsungach korekty działają kaskadowo, poprawny schemat to: wybór presetu temperatury barwnej -> kalibracja 2p -> kalibracja 10p.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niemożliwe, 16ftL = ~55 cd/m2, przy tak niskiej jasności ekran nie nadawałby się do oglądania. Na pewno masz sprawny miernik?

Na samsungach korekty działają kaskadowo, poprawny schemat to: wybór presetu temperatury barwnej -> kalibracja 2p -> kalibracja 10p.

Faktycznie 55cd/m2 to bardzo mało. Zapamiętałem źle wartości, a nie sprawdzę tego teraz - komputer mam stacjonarny, więc to nie takie proste, jak z laptopem. W każdym razie na kompie mam trochę wyższe odczyty niż 16ftL... Miernik raczej jest sprawny, bo subiektywnie monitor komputera daje obraz rewelacyjny, ale tu kalibracja odbywa się automatycznie: Argyll + dispcalGUI. W każdym jednak razie osiągnięcie 40ftL to praktycznie kres możliwości mojego telewizora, a 30ftL to też wysokie nastawy, a obraz dla mnie za jasny. Za punkt wyjścia przyjąłem taką wartość kontrastu, jak miałem do tej pory.

Jeśli chodzi o gammę, to zrobiłem to metodą 65%Y dla planszy 10IRE z tego, co było na 100IRE. To, że mój wykres luminancji jest poniżej krzywej referencyjnej, to pewnie dlatego, że zrobiłem tak naprawdę jeden przebieg kalibracji. Gdybym to powtórzył ze trzy albo cztery razy, to byłoby ok. jak myślę.

Mam jeszcze wątpliwości co do CMS w moim telewizorze. Nie rozumiem co poszczególne regulatory robią. W moim telewizorze to się nazywa Colour Space (przestawiłem sobie meny na angielski, żeby mi łatwiej szło, bo mam "instrukcję obsługi" czyli artykuł z Curt Palme po angielsku). Jak się przestawi na Custom to mogę sobie ustawiać wszystkie sześć kolorów - podstawowe i pochodne. Zayważyłem, że jeśli np. chciałbym regulować czerwony, to suwak oznaczony Red jest na 50, pozostałe dwa nieb. i zielony są na zero. Z kolei np. Cyjan ma odwrotnie niebieski i zielony są na 50, a czerwony na zero. I tu jestem w kropce, bo nie wiem co jest do czego. Moja "instrukcja obsługi" ma całkiem inne nazwy dla poszczególnych regulacji i kompletnie nie wiem co ruszać, a co zostawić.

To wydaje mi się ważne, np. ważne jest, że regulując skalę szarą nie rusza się zielonego. Przynajmniej dla 2punktowej regulacji. Czy 10p balans bieli też nie tyka się zielonego?

Ale ważniejsze jest dla mnie co i jak w CMS. Jeśli chodzi o kolor i tint, to to rozumiem i sobie ustawiłem. To tyle wątpliwości. Planuję taką porządną kalibrację na przyszły tydzień. Porządną mam na myśli zresetowanie wszystkiego i ustawienie na nowo w trzech, czterech przebiegach ale już uwzględniając też CMS. Do tego czasu muszę się jednak trochę dokształcić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o gammę, to zrobiłem to metodą 65%Y dla planszy 10IRE z tego, co było na 100IRE. To, że mój wykres luminancji jest poniżej krzywej referencyjnej, to pewnie dlatego, że zrobiłem tak naprawdę jeden przebieg kalibracji. Gdybym to powtórzył ze trzy albo cztery razy, to byłoby ok. jak myślę.

65% jasności ref. bieli dla 10 IRE?? Coś pomieszałeś. Gammę oblicz z prostego wzoru:

Jaskrawość = C * wartośćgamma + poziom_czerni

Gdzie: C to jaskrawość ref. bieli, a wartość to interesujący cię poziom IRE/RGB znormalizowany do maksymalnej wartości 1. Np dla 10 IRE to 10/100 = 0,1.

To wydaje mi się ważne, np. ważne jest, że regulując skalę szarą nie rusza się zielonego. Przynajmniej dla 2punktowej regulacji. Czy 10p balans bieli też nie tyka się zielonego?

Zależy co chcesz osiągnąć. Kanał zielony niesie aż 71,52% jasności, więc manipulując nim manipuluje się w dużej mierze także gammą i z tego powodu prościej jest operować na niebieskim i czerwonym ustawiając balans bieli.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy ja coś pomieszałem z gammą? Być może. W zasadzie cała wiedza, jaką mam na temat kalibracji to wspomniany wątek na forum Curt Palme. W każdym razie to właśnie tam jest napisane, że zanim się coś zacznie robić trzeba ustawić kontrast i jasność. Kolejność jest taka, że najpierw się ustawia kontrast w taki sposób, żeby dojść do tych 30-40 ftL (dla LCD sprawa jest trochę bardziej złożona, bo można mieć np 30ftL przy wyższym podświetleniu i niższym kontraście i na odwrót) a potem się ustawia jasność w taki sposób

"Using a traditional pluge pattern with a 2% black bar on a black background can often require subjective judgments about exactly where to set brightness. For advanced users that want a more objective way of doing this, try this:

  • Set the contrast as in the previous section and record the Y value (light output) on the 100 IRE window pattern.
  • Display the 10 IRE window pattern.
  • Adjust the brightness so that the Y reading of the 10 IRE window pattern measures as close as possible to 0.65% of the Y reading of the 100 IRE white pattern. For example: At 100 IRE we measured a Y value of 47.387. 0.65% of this is 47.387 x 0.0065, or a Y value of 0.308. We would therefore adjust the brightness until the Y value reads 0.308.
  • This sets your gamma at 2.2 for the the 10 IRE window pattern which is typically the perfect gamma value as explained previously. In most cases this will be the correct setting for brightness. If your display has an unusually high or low gamma or a non-linear gamma, this method may give you the wrong result such that you can't see the 2% or 4% PLUGE bars (black clipping) or the black background is far too grey. In that case, adjust the brightness setting using the traditional method described previously using the PLUGE pattern.

Jeśli chodzi o twój sposób na ustawienie gammy, to nie wiem o co chodzi. W każdym razie gamma to nie jest problem dla mnie. Po tym pierwszym ustawieniu wygląda źle, ale to tylko pierwsza próba. Myślę, że uda mi się to poprawić.

Bardziej mnie interesuje co i jak się robi w CMS. W moim podręczniku mówi się o jasności, odcieniu i nasyceniu, a tego nijak nie potrafię odnieść do moich suwaków.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"Using a traditional pluge pattern with a 2% black bar on a black background can often require subjective judgments about exactly where to set brightness. For advanced users that want a more objective way of doing this, try this:

  • Set the contrast as in the previous section and record the Y value (light output) on the 100 IRE window pattern.
  • Display the 10 IRE window pattern.
  • Adjust the brightness so that the Y reading of the 10 IRE window pattern measures as close as possible to 0.65% of the Y reading of the 100 IRE white pattern. For example: At 100 IRE we measured a Y value of 47.387. 0.65% of this is 47.387 x 0.0065, or a Y value of 0.308. We would therefore adjust the brightness until the Y value reads 0.308.
  • This sets your gamma at 2.2 for the the 10 IRE window pattern which is typically the perfect gamma value as explained previously. In most cases this will be the correct setting for brightness. If your display has an unusually high or low gamma or a non-linear gamma, this method may give you the wrong result such that you can't see the 2% or 4% PLUGE bars (black clipping) or the black background is far too grey. In that case, adjust the brightness setting using the traditional method described previously using the PLUGE pattern.

Jeśli chodzi o twój sposób na ustawienie gammy, to nie wiem o co chodzi. W każdym razie gamma to nie jest problem dla mnie. Po tym pierwszym ustawieniu wygląda źle, ale to tylko pierwsza próba. Myślę, że uda mi się to poprawić.

To jakiś mega okrężno-dziwny sposób na wykonanie prostej czynności, tym bardziej na telewizorze LCD PVA. Poza tym on w ogóle nie sprawdzi się na telewizorach, gdzie gamma jest rzadko kiedy wygląda liniowo. Rada: patrząc pod kątem gamma leci na łeb w dół także jak wyświetlisz odcienie blisko czerni i spojrzysz pod kątem to z łatwością "wymacasz" moment gdzie bit 16 jest zlany z tłem, a 17 widoczny.

Bardziej mnie interesuje co i jak się robi w CMS. W moim podręczniku mówi się o jasności, odcieniu i nasyceniu, a tego nijak nie potrafię odnieść do moich suwaków.

Po prostu zamiast regulować "po bożemu" odcień i nasycenie bawisz się w mieszanie kolorów :)http://blog.skalibrujtv.pl/2011/09/gamut-czyli-przestrzen-barw-co-to-wlasciwie-jest/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o regulację gamma, to faktycznie ten sposób z ustawianiem 0.65% Y dla IRE 10 z tego co było dla IRE 100 nie jest najlepszy. Można skończyć w ten sposób, że ciemne partie będą za jasne, albo za ciemne. Dlatego wydaje mi się, że lepiej wyjść od ustawienia jasności na odpowiednim poziomie i w razie gdyby gamma była za wysoka, to trzeba by zredukować kontrast i odwrotnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze jedną wątpliwość jeśli chodzi o 10p balans bieli. W Samsungu jest to opisana jako Interval 1, Interval 2 itd. Chodzi o to jaką planszę trzeba wyświetlić dla poszczególnych poziomów. Czy dla Interval 1 trzeba wyświetlić IRE100, a dla Interval 10 IRE10 czy na odwrót dla Interval 1 IRE 10?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szczerze to dziwię się że chciało Ci się zadać to pytanie, szybciej by było sprawdzić samemu, ale skoro już to oczywiście interval 1 = 10 IRE, interval 2 = 20 IRE itd.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak się człowiek przestaje dziwić, to znaczy, że jest już bardzo stary... A tak poważnie, to szybciej, no może nie szybciej, bo nie wiadomo kiedy dostanę odpowiedź, ale łatwiej jest zapytać. Jak już pisałem, mam komputer stacjonarny i targanie go do telewizora, żeby sprawdzić jaki suwak co robi nie ma sensu. Taką "seriozną" kalibrację planuję na przyszły tydzień. Teraz na przeszkodzie stoi trochę brak czasu, a trochę to, że nie mam porządnej płyty testowej. Ta którą mam nie daje się pauzować. Poszczególne plansze są odtwarzane przez 40 sekund, a potem przeskakują na kolejną planszę. Nie wiem dlaczego nie mogę włączyć pauzy, ale tak jest. Wszystkie DVD i BD które mam dają się pauzować, a ta płytka, własnego wyrobu, nie. To jest płyta HCFR, podobnie jak oprogramowanie. Płyta AVS HD 709 jest już ściągnięta, ale jeszcze nie wypalona. Mam nadzieję, że będzie można na niej włączać pauzę, w przeciwnym razie będzie ciężko.

Tak czy owak jak już wszystko będzie zrobione, to wkleję w tym wątku link z plikiem, jak wyglądają ustawienia po tej "poważnej" kalibracji. Może też kilka zrzutów ekranu, bo nie jestem pewien czy komuś będzie się chciało instalować HCFR, żeby pooglądać moje rezultaty... Na teraz mogę jednak powiedzieć, że kalibrować warto. Obraz na monitorze komputera po kalibracji to zupełnie inny wymiar. Nawet wstępnie skalibrowany telewizor jest dużo lepszy niż przedtem. No ale nie uwierzy ten, co sam nie spróbował.

EDIT: A jednak spróbowałem z tym 10p balansem bieli. Nie targałem komputera i czujnika żeby mierzyć, tylko płytę testową. Inną, taką co się daje pauzować, ale z planszami na cały ekran, a nie z okienkami. Jest na tej płycie też skala szara, bardzo ładna z oznaczeniami, który pasek ma jaką wartość. I okazuje się, że 10p balans bieli ma jednak bardzo duży zakres regulacji, którą widać gołym okiem. Więc mogłem zobaczyć, który pasek zmienia kolor przy jakim interwale. Nawet za duży zakres regulacji, chyba. Wpływa ta regulacja na w sumie 3 poziomy, tzn jak przesuną któryś kolor dla jakiegoś zakresu, to zmienią barwę dwa sąsiednie jeszcze, mocno a tak trochę, to jeszcze dwa.

W sumie fajna zabawa.

Edytowane przez ddt

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rezultaty drugiego podejścia: http://www.sendspace...f8a8332b3fc9fb1

Przyznam szczerze, że mi ta kalibracja idzie opornie. Nie zrobiłem kalibracji gamutu w CMS, bo tego nie rozumiem. Poza tym uważam, że przeczytanie jednego poradnika to trochę za mało, przynajmniej jak dla mnie, żeby sobie z tym sprawnie poradzić. W każdym razie czegoś się już dowiedziałem i obraz jest już naprawdę nieporównywalnie lepszy niż przed kalibracją. Ale po kolei.

Mój telewizor i ja nie potrafimy się porozumieć co do 10 punktowego balansu bieli. Zamiast być bardziej płasko, robią mi się "fale" w szarej skali. Jedynie zostawiłem korektę dla poziomu 1 czyli najciemniejszych partii obrazu. Oczywiście robię jakiś błąd, ale na razie nie potrafię sobie odpowiedzieć jaki.

Może jeszcze o korzyściach. Filmy z płyt wyglądają po prostu tak, jak powinny. Jeśli chodzi o telewizję, mam porządny tuner, a nie jakiś złom za złotówkę od platformy, to widoczne są teraz naprawdę ogromne różnice w jakości poszczególnych kanałów. Jeśli się zaś zostanie dłuższy czas na jednym kanale, to widać bardzo dokładnie różnice pomiędzy jakością poszczególnych materiałów. Różnice w kolorystyce są teraz bardzo wyraźne. Przy "fabrycznych" ustawieniach różnice nie są tak widoczne, bo wszystko jest zaniebieszczone i obraz gubi szczegóły, zwłaszcza w cieniach. Po kalibracji obraz mimo, że suwak kontrastu jest ustawiony niżej, to obraz ma większą dynamikę i subiektywnie robi wrażenie dużo bardziej kontrastowego niż prze kalibracją. To taki paradoks - mniej znaczy więcej! Ale niech się nie łudzi ten, co myśli, że więcej zobaczy, jak zjedzie w dół z kontrastem. Balans kolorów trzeba też ustawić, żeby to miało sens.

No więc jak poszło mi za drugim razem? Skala szara jest bardziej zrównoważona jeśli chodzi o 10, 20, 30 i 40%. Gamma jest już naprawdę bliska tej optymalnej. Ciekawa sprawa. tym razem użyłem płyty AVCHD zamiast HCFR. Na tej płycie okna mają większą powierzchnię i z łatwością udało mi się dojść do 30 ftL. 40ftL było również w zasięgu bez jakiegokolwiek żyłowania panelu, ale dla mnie taki obraz jest dużo za jasny.

Edit. Tak wygląda moja gamma

gammat.jpg

Edytowane przez ddt

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa sprawa. tym razem użyłem płyty AVCHD zamiast HCFR. Na tej płycie okna mają większą powierzchnię i z łatwością udało mi się dojść do 30 ftL. 40ftL było również w zasięgu bez jakiegokolwiek żyłowania panelu, ale dla mnie taki obraz jest dużo za jasny.

To znaczy że pracuje jakaś funkcja dynamicznie zmieniająca jasność pod wpływem zawartości ekranu. Powinieneś to unicestwić przed kalibracją ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To znaczy że pracuje jakaś funkcja dynamicznie zmieniająca jasność pod wpływem zawartości ekranu. Powinieneś to unicestwić przed kalibracją ;)

Wczoraj wyłączyłem wszystkie poprawiacze-zapaskudzacze. Ale poprzednim razem musiałem o tym zapomnieć. I z tego to powodu telewizor "widząc" prawie cały czarny kadr z malutkim prostokącikiem pośrodku; kto ściągnął sobie płytę z HCFR to wie jakie są małe te okienka; że uznał, że trzeba przyciemnić tę scenę. Nic dziwnego, że nie mogłem dojść do poziomu nawet 30 ftL. Edytowane przez ddt

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czytając sobie to i owo w internecie na temat regulacji telewizora wpadłem na takie wypowiedzi, że ludzie sobie ustawiają obraz oglądając telewizję. Chyba bardziej niezawodnej metody, żeby telewizor ustawić źle nie ma. Praktycznie każdy kanał wygląda inaczej. Prawie każdy program czy film wygląda inaczej. Niektóre programy wyglądają tak, że chciałoby się powiedzieć, że obraz jest zły. Zresztą nawet ustawianie według filmów z DVD czy BD też nie ma sensu. Jest masa filmów, jeśli nie wszystkie, które mają swoją charakterystyczną kolorystykę. Jeśli się ustawi telewizor pod jeden film, jeden program w taki sposób, że uzna się, że jest ok. to wszystkie inne programy/filmy będą wyglądały źle.

Nie da się ustawić telewizora pod jeden film czy program. A to z powodu, że nie wiadomo jak to ma wyglądać. Film może być w zamierzeniu twórców zazieleniony lub np. wpadać w niebieski, zresztą w jakikolwiek odcień dowolnego koloru. A w telewizji nawet nie wiemy czy emisja jest prawidłowa czy ktoś coś skopał.

Tylko plansze testowe. A jeszcze lepiej kalibracja z użyciem porządnego miernika.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Święte słowa ddt, powtarzałem je wiele razy, ale... weź przemów z tym do ludu :) Mało kto nawet jak to przeczyta to przyjmuje do świadomości.

Jedynym "jako takim" punktem odniesienia mogą być ludzie w studiach informacyjnych, bo pomimo że oświetleni sztucznym źródłem światła to chociaż kamery i cały color management jest dostosowany do warunków. Sceny outdoorowe kręcone w telewizji często nie przechodza obróbki barwnej, nawet nie muszą miec poprawnie nastawionego balansu bieli podczas nagrywania. Dlatego... po prostu nie da się tego ustawić na materiale TV, chyba że z płyty, którą się widziało na skalibrowanym wyświetlaczu to może coś wtedy mówić. Można też na filmach bo te trzymają się specyfikacji bardzo ściśle, ale tu dochodzę intencje reżyserskie.

Często potencjalnie zainteresowana kalibracją osoba daje po jakimś czasie wahania odpowiedź "skalibrowałem sobie już sam". Nie ma nic śmieszniejszego :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja od jakiegoś czasu mam telewizor skalibrowany dość dobrze i czasami się w związku z tym dziwię. Oto kolka powodów mojego zdziwienia.

Często widzę w różnych filmach, że tam, gdzie do tej pory były płaszczyzny raczej monochromatyczne teraz jest wręcz feeria kolorów.

Przeróżne zachomikowane filmy i programy, których jakość rzekomo znałem okazują się innej jakości. Często jest tak, że coś, co wydawało mi się dobre nie jest takie dobre i vice versa.

Oglądając telewizję widzę teraz wszystkie niedoskonałości obrazu poczynając od pozostałości kompresji, do obniżonej rozdzielczości.

Obraz na niektórych kanałach jest po prostu tak zły czasem, że myślę sobie, że musiałem coś skopać w tej mojej kalibracji. Jednak jak włączę płytę testową i wyświetlę skalę szarą, to okazuje się, że telewizor jest ok. a obraz w telewizji jest totalnie skopany. Zresztą nie trzeba włączać płyty. Wystarczy się przelecieć po kanałach, żeby zobaczyć jak ogromne są różnice. Czasem myślę, że w niektórych studiach to pracują ludzie na...nieskalibrowanych monitorach.

Tak się składa, że mam teraz w domu Samsungi - telewizor i monitor. Wiedziałem, że telewizor jest zaniebieszczony. A jeśli chodzi o kompa, to np. dopiero teraz wiem, jak wyglądają strony w necie. Ciekawe, że byłem przekonany, że mój monitor jest ok. a ten w robocie jest kiepski. Okazuje się, że było na odwrót. Ten w pracy miał kolory bliższe normie niż mój. Nie mogłem w to uwierzyć, że obraz ma być właśnie taki, dopóki nie wyjąłem szarej skali Kodaka i nie położyłem obok monitora.

A najbardziej się dziwię, że mój kumpel, też ma Samsunga, ma ustawiony "zimny2" i mówi, że tak mu się najlepiej podoba...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z początku myślałem sobie tak, że jak tylko będę miał miernik, to wszystko będzie już proste i łatwe. Niestety nic nie jest proste i łatwe, a to z kilku powodów.

1. Kalibrację można skopać na 1001 sposobów. Jeśli się ją robi metodą "chałupniczą" a taką jest posługiwanie się programem HCFR. Ten program nic nie podpowie, trzeba pamiętać o odpaleniu programu do konwersji tabel w wierszu polecenia i w ogóle pamiętać o wszystkim. Możliwości, żeby coś zapomnieć albo się pomylić jest od cholery i jeszcze trochę.

2. Jeśli się coś widzi po raz pierwszy to niby jest fajnie. Ale faktycznie to mnie już nie bawi podejście "ciekawe co się stanie, jak przesuną ten suwak tu, a tamten tam?" Co prawda teraz już wiem, co robi który regulator, ale nadal mnie denerwuje, może niesłusznie, że niektórych wartości się nie da ustawić. To znaczy ja nie potrafię, a może panel nie daje rady?

3. W kalibracji wszystko zależy od wszystkiego. O tym się przekonałem na własnej skórze. Jednak po trzech godzinach mam już dość i skłaniam się do tezy, że tak jest już wystarczająco dobrze...

No dobrze. Tym razem postanowiłem się jednak zabrać za kolor. A więc było tak. Dwupunktowy balans bieli. Potem 10-punktowy. Kolor i odcień. A na koniec CMS. Zanim zrobiłem zaawansowany gamut miałem prawie idealną skalę szarą. Po zrobieniu koloru skala trochę mi się w światłach rozjechała, ale stwierdziłem, że mam dość. Ponieważ wszystko z wyjątkiem szarego 0% i 10% ma deltę E mniejszą niż 3, to uznałem, że się nie będę szarpał. Nie tym razem. Zrobię kiedyś jeszcze jedno podejście, ale za jakiś czas.

Więc jak to teraz wygląda? Ano tak: http://www.sendspace.pl/file/bd4dcdcbed00adc939c1630

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...