Słowem wstępu
Firma Asus, znana wszystkim miłośnikom sprzętu komputerowego, ma w swojej ofercie wiele monitorów. Niektóre z nich dedykowane są do prac graficznych, jak np. PA328Q, który gościł w naszej redakcji jakiś czas temu. Większość jednak to produkty dedykowane dla graczy, a bohater dzisiejszego testu – PG258Q jest monitorem bijącym w tej klasie rekord. Mowa tu o odświeżaniu matrycy, które wynosi aż 240Hz. Jest to oczywiście natywna wartość odświeżania panelu, a nie żaden trick, który stosują niektórzy producenci w oznaczeniach (często monitory 120Hz brandowane są jako 240Hz). Czy aż tak wysoka specyfikacja ma sens, czy to już placebo? Zaraz się przekonamy!
Wygląd
Jeśli do tej pory pisałem, że jakiś wyświetlacz jest szykowny, lub gustownie wykonany, to muszę zrewidować te słowa po tym jak zobaczyłem Asus’a PG258Q! Mam świadomość, że odważny design może uchodzić za kiczowaty, ale w tym przypadku nie dbam o to. Moim zdaniem Asus zamiótł wszystkie inne wyświetlacze pod dywan swoim wykonaniem. Właśnie tak powinien wyglądać monitor do gier! Nie jak poprawny wyświetlacz, z jakąś tam wstawką. Tu widać, że projektanci pojechali po bandzie i zrobili coś co naprawdę się wyróżnia.
Na tym nie kończą się jednak designerskie smaczki! W podstawie zainstalowano diody LED, które po przejściu przez soczewkę rzucają znak ROG na biurku. Jest możliwa regulacja jasności.
Konstrukcja została zaprojektowana tak, by umożliwić też ergonomiczną regulację monitora. Ekran można pochylić od -5 do +20 stopni, oraz regulować wysokość. Różnica w położeniu najniższym, w stosunku do położenia najwyższego, wynosi aż 120mm. Ekran można obracać na stopie od -50 do +50 stopni. Dostępna jest także funkcja pivot.
Badana cecha | Wartość |
Wymiary ekranu (bez podstawy) | 56,4 × 33 × 7,2 cm |
Wymiary kartonu | 66,1 × 44,3 × 23,9 cm |
Waga (bez podstawy) | 3,14kg |
Otwory do montażu na ścianie | VESA 100 × 100 |
Wyposażenie i złącza
Monitor umożliwia podłączenie cyfrowych źródeł sygnału poprzez złącze Display Port, oraz HDMI. Pominięto analogowe złącze D-Sub, bo umówmy się, nikt nie kupuje takiego monitora, by podłączać go do komputera z przed 15 lat. Monitor jest kompatybilny z funkcją G-Sync (30-240Hz), z której skorzystać możemy tylko przez złącze DP. Złącze HDMI nie jest jeszcze kompatybilne z tą technologią. Monitor wyposażono także w hub USB 3.0 z dwoma wejściami.
Testy syntetyczne
Badana cecha: | wynik: |
Rozdzielczość i przekątna ekranu | 1920 x 1080, 24.5″ (16:9) |
Typ matrycy | LCD z podświetleniem W-LED typ. TN |
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do dynamicznych gier na PC) | 240Hz |
Kontrast ANSI (więcej – lepiej) | 770:1 (w całym zakresie jasności) |
Maksymalna jasność po kalibracji | 420 cd/m2 |
Odbicia od ekranu | małe, ekran matowy |
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej) |
|
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej) |
|
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) | Tak |
Poprawna obsługa klatkaży | 30 – 240Hz |
Obsługa 10 bitowego koloru | Nie |
Matryca, zalecane ustawienia
Bardzo wysoka częstotliwość odświeżania matrycy wiąże się oczywiście z matrycą TN. Nie powinno jednak to martwić, skoro mamy do czynienia z monitorem dla graczy. Panele tego typu, choć mają słabe kąty widzenia, to cechują się najkrótszym czasem reakcji, co przekład się na jakość odwzorowania ruchu. Ekran ma 24,5″, co jest całkowicie wystarczające do rozgrywki, chociaż w modzie są już raczej większe ekrany.
Zalecane ustawienia
W menu monitora znajdziemy bardzo wiele trybów obrazu, z których każdy możemy edytować i zmieniać jego parametry. By uprościć obsługę, producent utworzył presety, które można łatwo przełączać z poziomu menu podręcznego. Są to:
- Scenery
- Racing
- Cinema
- RTS
- RPG
- FPS
- sRGB
Z tego poziomu możemy zarządzać także innymi funkcjami, które kolejno będę objaśniał w dalszej części tekstu. Panel przełączania funkcji monitora. Presety powinny odpowiadać potrzebom graczy danych gatunków gier. Zasadniczo różnią się one temperaturą barw, jasnością, oraz krzywą gamma, odpowiadającą za kontrastowość obrazu. Każdy tryb, poza sRGB, możemy jednak poddać dalszej regulacji.
Pierwszą z dodatkowych funkcji jest “Crosshair”, czyli celownik, który możemy wyświetlić sobie w samym centrum ekranu. Z założenia ma o ułatwiać celowanie w grach FPS (szybko wskazuje centralny punkt). Osobiście nie do końca rozumiem przydatność tej funkcji, jednak zaznaczam, że graczem FPS nie jestem. Wiem jednak, że wielu producentów implementuje ostatnimi czasy celowniki w swoich monitorach. Zrobił to także Asus. Druga funkcja to zegar, odliczający czas gry. Ostatnią jest licznik klatek, który omówię w akapicie o G-Sync.
Reprodukcja kolorów
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 3,3 | maksymalna | 7,4 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 4,1 | maksymalna | 5,4 |
Średnia deltaE palety szarości | 4,6 | maksymalna | 5,4 |
Sugerowanym przeze mnie trybem pracy jest “Racing Mode”, z temperaturą barw ustawioną na “Warm”. Monitor zapewnia wtedy pracę najbliższą standardom. Oddanie barw na monitorze gamingowym nie jest w zasadzie istotnym elementem. Liczy się tylko poprawne wyświetlanie odcieni w pobliżu czerni i bieli. Z tym monitor nie ma absolutnie żadnych problemów, jednak narzuca nieco zbyt małą kontrastowość (zbyt niska gamma). Odcień obrazu jest całkiem dobry. Występuje tylko minimalna dominanta czerwieni.
Po kalibracji
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 3,4 | maksymalna | 6,2 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 3,6 | maksymalna | 5,2 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,0 | maksymalna | 4,0 |
Po prostej kalibracji, która jest możliwa na PG258Q, udało się sprowadzić odcień bieli w swój docelowy punkt, a także poprawić gammę. To wszystko zrobiłem jedynie w ramach ciekawostki, ponieważ matryca TN i tak uniemożliwia wierną ocenę barw na wyświetlaczu. Nawet minimalny kąt pionowy odbarwia bowiem obraz. Gracz może mieć jednak pewność, że kolory nie będą sztuczne, a także nie będą ginąć detale w czerniach. W związku z tymi ostatnimi producent przewidział jeszcze jedną funkcję, która może pozytywnie wpłynąć na widoczność w cieniach. Mowa tu o funkcji “Dark Boost”. Ma ona mniej więcej takie działanie jak na załączonym obrazku:
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Co to jest Kalibracja ekranu? Jakie ustawienia są dobre i „naturalne”?
oraz w temacie: Jaka rozpoznać profesjonalną kalibrację?
Jasność, zakres regulacji
Monitor pozwala się regulować w zakresie od 420 do 100 cd/m2 i co ważne, najważniejsza regulacja następuje wyłącznie za pomocą diod podświetlających ekran, co oznacza, że kontrast nie spada nawet przy skrajnych ustawieniach. Gdy włączymy funkcję “ULMB”, która zmniejsza rozmycie obrazu, jasność spada o 40%. Oznacza to, że możemy operować wtedy w przedziale 60 – 250 cd/m2
Monitor korzysta albo ze sterowania jasnością za pomocą natężenia prądu, albo PWM o bardzo wysokiej częstotliwości, bowiem mój spektrometr nie jest w stanie wychwycić migotania podświetlenia, a z reguły nie ma z tym problemu do wartości 2,5kHz.
Nie ma zatem możliwości, by oko zauważyło jakiekolwiek migotanie, nawet w obszarze widzenia peryferyjnego, które jest znacznie bardziej czułe na tego typu zjawiska. Regulacja jasności nie zmienia także odcienia bieli.
Kontrast, Powłoka ekranu
Powłoka ekranu jest mocno matowa, co zmniejsza odbicia lustrzane od ekranu, aczkolwiek w dzień obraz nie jest tak “krystaliczny” jak na monitorze połyskującym. Kontrast wynosi około 770:1, co jest typową wartością dla matryc TN. Oczywiście wartość te podaję po kalibracji do docelowego punktu bieli – D65.
Równomierność ekranu
Jednorodność ekranu była naprawdę dobra. Na białej, pełnoekranowej planszy, ciężko było dostrzec jakiekolwiek przebarwienia. Widać z resztą na zdjęciu, że jest bardzo dobrze.
Równie dobrze wygląda rozkład jasności. Dysproporcje są mniejsze niż 20%.
-14% | -7% | -7% | -5% | -10% |
-18% | -6% | -6% | -4% | -8% |
-17% | -4% | ref. | -1% | -7% |
-13% | -3% | 0% | 0% | -6% |
-8% | -4% | +1% | +1% | +1% |
Odwzorowanie ruchu
Odwzorowanie ruchu jest zdecydowanie najważniejszym zagadnieniem w przypadku monitora dla graczy. 240Hz odświeżanie matrycy, oraz funkcje ograniczające smużenie znalazły swoją implementację w Asusie PG258Q właśnie po to, by gracz nie przegapił najdrobniejszego detalu przy szybkich ruchach w grze, a także po to, by owe ruchu były płynne i wykonywane bez odczuwalnego opóźnienia. Zacznijmy zatem od samej teorii. 240Hz monitor cechuje się przede wszystkim niskim efektem Sample&Hold (czyli głównym winowajcą smużenia), bowiem czas trwania każdej klatki obrazu to zaledwie ~4[ms]. By uzyskać tak krótkie okresy odświeżania obrazu niezbędna była matryca o niskim czasie reakcji. Dlatego producent postawił na panel TN, oraz zaimplementował funkcję przyśpieszającą (overdrive – “OD” w menu monitora). Funkcję tą możemy wyłączyć, bądź ustawić na stan pośredni (middle), lub wysoki (high). Ustawienie jest jednak jednoznaczne – middle. W wariancie high za obiektami ciągną się wyraźne artefakty.
Na tym nie kończą się jednak możliwości monitora. Do dyspozycji mamy także funkcję ULMB, która powoduje, że diody podświetlające ekran wygaszają się w momencie odświeżania się matrycy. Widz nie zauważa więc momentu przejściowego, a także widzi obraz w jednym położeniu krócej, więc mamy mniejszy efekt Sample&Hold. Pozwala to uzyskać jeszcze wyraźniejszy obraz. ULMB dostępne jest tylko przy odświeżaniu 100, 120 i 144Hz! Nie można go także użyć w połączeniu z G-Sync. Spójrzmy teraz jak poprawia się ostrość obrazu w ruchu, pod wpływem różnych kombinacji ustawień i częstotliwości odświeżania.
Tabela wyników jasno pokazuje rezultaty, jakimi może pochwalić się PG258Q. Zdecydowanie zasługuje on na duże wyróżnienie za ostrość obrazu jaką zapewnia w ruchu. Dzięki funkcji ULMB obraz jest ostry jak statyczny, pomimo, że pokonuje drogę od lewej krawędzi do prawej w czasie zaledwie dwóch sekund! Jedynym “kosztem” stosowania jej, jest spadek jasności (o 40%), co opisałem już wcześniej.
Niestety jak też wspomniałem, funkcja jest niedostępna przy użyciu G-Sync. Jeśli jednak nie zamierzamy korzystać z dobrodziejstwa od Nvidii to możemy śmiało traktować ekran jako 100/120/144Hz monitor o topowych parametrach. Jak widzimy, w takiej kombinacji ruch jest najbardziej wyraźny. Czy zatem wszystkie wyższe warianty (200/240Hz) są jedynie ciekawostką? Można by tak przyjąć, ponieważ nie można wtedy użyć funkcji ULMB dającej lepsze rezultaty, niż samo zwiększanie częstotliwości odświeżania. Są jednak scenariusze w których możemy nie chcieć włączać ULMB. Pierwszym z nich jest chęć do zachowania bardzo wysokiej jasności. 250cd/m2 vs 420cd/m2 to niebagatelna różnica, choć w typowych warunkach, w których się gra nawet 250cd/m2 zapewnia odpowiednio jasny i atrakcyjny obraz. Drugim scenariuszem jest użycie funkcji…
G-Sync
Asus PG258Q posiada funkcję G-Sync, która działa w zakresie od 30, aż do 240Hz. Ta wysoka, górna granica pozwala uzyskać znacznie wyraźniejszy obraz niż w innych monitorach, bo jak przypomnę, przy użyciu adaptacyjnej częstotliwości odświeżania nie jest możliwe użycie funkcji modulujących podświetlenie, takich jak ULMB. Jeśli ktoś ma więc życzenie korzystać z G-Sync, to PG258Q będzie bardzo dobrym wyborem.
Ciekawostką jest tu także trzecia, podręczna, funkcja monitora – “FPS Counter”. Zlicza ona ilość klatek obrazu, ale oczywiście nie w taki sposób jak np. program FRAPS. Zamiast tego mamy podaną częstotliwość odświeżania w danym momencie. Oczywiście bez funkcji g-sync będzie ona taka jaką wybraliśmy w panelu karty graficznej. Gdy włączamy autorską funkcję Nvidii monitor daje nam jednak możliwość podejrzeć ile faktycznie klatek dociera do niego w danym momencie!
Responsywność / Input lag
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia monitora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy podłączeniu komputera PC, mierzony przy rozdzielczości 1920×1080 | dowolny tryb | 16 ms |
Input lag testowanego monitora jest tak niski, że z pewnością żaden gracz nie będzie w stanie go odczuć. Szesnaście milisekund, to wynik mieszczący się w najbardziej rygorystycznej grupie. W artykule o input lag zamieściłem test pozwalający zbadać swoją czułość na opóźnienie.
Kąty widzenia
Jak wiemy, kąty widzenia na matrycy TN są bardzo kiepskie. Tak też wygląda to na Asus PG258Q. W obszarze zastosowań monitora nie jest to jednak specjalnie istotne. Największa strata występuje po kątem pionowym:
Podsumowanie i ocena
PLUSY
- Odważny design stworzony dla prawdziwego gracza!
- Matryca 240Hz
- Solidne wykonanie
- Ergonomia (pivot, regulacja pochylenia i obrotu)
- Bardzo niski input lag
- Bardzo wysoka ostrość w ruchu
- Brak migotania obrazu
- Hub USB 3.0
- Funkcja G-Sync
- Dodatkowe funkcje: celownik, czas gry, licznik fps
- Wysoka jasność maksymalna
MINUSY
- Matryca TN ma bardzo słabe kąty widzenia
- Tylko 24,5″
Cena: ASUS PG258Q około 2 999 zł
Sprzęt do testów dostarczyła firma ASUS
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
(3788)