Powrót

Przegląd odtwarzaczy Ultra HD Blu-ray od Panasonic

Panasonic to aktualny lider w promowaniu formatu Ultra HD Blu-ray. Na ten moment posiada (aż!) 5 odtwarzaczy Ultra HD Blu-ray w swojej ofercie. To naprawdę dużo, zważywszy, że na rynku cały czas są producenci, którzy albo nie mają w ogóle takowego playera albo mają jeden. Dostajemy wiele pytań odnośnie różnic między modelami, które oferuje japońska firma. Czas zatem przyjrzeć się czym tak naprawdę różnicą się dostępne modele i dla kogo są przeznaczone.

Dostępne modele

Obecnie na rynku znajduje się 5 modeli Ultra HD Blu-ray: DMP-UB900DMP-UB700DMP-UB400DMP-UB310DMP-UB300. Wszystkie z nich znalazły się w naszej redakcji. Wbrew pozorom różnic między nimi nie ma aż tak wielkich jak mogłoby się wydawać. Wszystko zależy od tego jaki posiadamy amplituner kina domowego (czy obsługuje sygnał Ultra HD czy nie) oraz jakie mamy wymagania co do dodatkowego wyposażenia. W dalszej części przeglądu odpowiemy sobie także na pytanie dotyczące różnic w jakości obrazu pomiędzy wymienionymi modelami.

Od góry: DMP-UB700, DMP-UB400 i DMP-UB300
Od góry: DMP-UB700, DMP-UB900
Od góry: DMP-UB700, DMP-UB900
Od góry: DMP-UB300, DMP-UB400

DMP-UB900

Panasonic UB900 to drugi na rynku i nadal zdecydowanie najlepszy na chwilę obecną odtwarzacz płyt Ultra HD Blu-ray. Swoje zadanie spełnia w 100%. Odczytał bez problemu wszystkie filmy jakie znajdują się na wyposażeniu naszej redakcji, a także współdziałał ze wszystkimi flagowymi telewizorami i projektorami, które testujemy od początku 2016 roku, z czym inne odtwarzacze miały problem. Szczególnie ciekawym przypadkiem jest projektor Epson TW9300, który przez ograniczone złącze HDMI stawia odtwarzacz w cięższej sytuacji. Panasonic nie rozczarowuje nawet w takim układzie a użytkownik każdego wyświetlacza może być pewny, że zobaczy film w poprawnej konfiguracji. Miłośnicy najwyższej jakości obrazu będą usatysfakcjonowani także zaawansowanymi algorytmami obróbki obrazu, które robią dobrą robotę z materiałem Full HD i SD. Jedyną słabą stroną odtwarzacza jest jego interfejs, gdy chcemy skorzystać z aplikacji sieciowych, lub z odtwarzacza plików na nośnikach zewnętrznych. Do tego UB900 nie nadaje się najlepiej, jednak szczerze mówiąc funkcje te pokrywają się z tym co oferują nowoczesne telewizory i zastanawiam się czy jest to komuś w tym momencie tak naprawdę potrzebne. Skupiając się zatem na odtwarzaniu płyt, czyli tym do czego odtwarzacz został stworzony, nie można mu nic zarzucić.

Plusy:

Minusy:

Cena: Panasonic UB900 2 749zł

Test HDTVPolska: tutaj

DMP-UB700

Panasonic UB700, zaraz obok UB900, jest jednym z najlepszych odtwarzaczy Ulta HD Blu-ray, jakie można obecnie nabyć. W stosunku do modelu wyższego ma też przystępniejszą cenę. Ponad siedemset złotych, może nie jest jakąś ogromną oszczędnością, jednak trzeba mieć na uwadze, że otrzymujemy w zasadzie taki sam odtwarzacz, pozbawiony jedynie analogowych złącz audio. Inny pilot, oraz brak certyfikacji ze strony THX raczej nie powinny być przeszkodą dla nabywcy.

Plusy:

Minusy:

Cena: Panasonic UB700 1 999zł

Test HDTVPolska: tutaj

DMP-UB400

Panasonic UB400 w stosunku do modelu wyższego różni się nieco uboższym wykonaniem jednak nadal prezentuje się bardzo elegancko. To ciągle doskonały odtwarzacz płyt Ultra HD Blu-ray. Dodatkowo już na ten moment użytkownik może cieszyć się z takich funkcji jak Dynamic Range Adjustment – unikalnej funkcji, pozwalającej na zmianę jasności filmów z HDR opisaną szerzej tutaj oraz wsparciem dla HDR HLG. Na pokładzie nie znajdziemy czytnika kart SD, który jest obecny w wyższych modelach.

Plusy:

Minusy:

Cena: Panasonic UB400 1 400zł

Test HDTVPolska: tutaj

DMP-UB310 \ 300

Względem modelu UB400 usunięto dodatkowy port HDMI. I to jest najważniejsza zmiana, którą warto zapamiętać jeżeli posiadamy dobrej klasy amplituner bez obsługi sygnału Ultra HD. W tym momencie nie będziemy w stanie zobaczyć walorów technologii UHD. Jak też widać, odtwarzacz jest wykonany dość budżetowo. Wersja UB300 została też zubożona o bezprzewodową kartę LAN. Pozostałe plusy względem modelu UB400 są niezmienne. Cena była tutaj jednym z najważniejszych czynników przy wprowadzaniu tego modelu na rynek. Rzeczywiście jest bardzo atrakcyjna w stosunku do tego co dostaje użytkownik końcowy.

Plusy:

Minusy:

Cena: Panasonic UB300 1 100zł

Test HDTVPolska: tutaj

Jakość obrazu w odtwarzaczach

Bez wątpienia najistotniejszym zagadnieniem w tym teście będzie jakość obrazu. Głównym celem odtwarzacza jest przecież zapewnić obraz w jak najlepszej formie. Nie znalazłem jakichkolwiek różnic pomiędzy odtwarzaczami w jakości odtwarzania.

Pod względem obróbki obrazu, skalowania, oraz wszelkich konwersji, odtwarzacze są do siebie bliźniaczo podobne. W menu znajdziemy podobne funkcje i ustawienia. Konfrontując urządzenia “łeb w łeb” nie udało mi się dostrzec ani wybadać jakiejkolwiek przewagi jednego nad drugim. Oznacza to, że decydując nawet na UB300, możemy liczyć na równie dobry obraz ultra hd, co w modelu flagowym – UB900. W prawdzie w katalogu znajdziemy informację, o bardziej zaawansowanym algorytmie obróbki warstwy kolorów w filmach (chroma processing), jednak moim zdaniem różnice są nie do dostrzeżenia, tym bardziej, że każdy telewizor jaki jest obecnie na rynku i tak degraduję chromę i przetwarza ją ponownie “po swojemu”. Obróbka warstwy barw jest z resztą bardzo często jedynym elementem processingu, jaki następuje po stronie odtwarzacza. Gdy umieścimy w czytniku film uhd blu-ray, to rolą urządzenia ma być jedynie przetransportowanie go z płyty do złącza hdmi. Pośredni wpływ na jakość obrazu może mieć jednak format (np. głębia kodowania barw), o czym więcej w poniższym akapicie.

Udoskonalenia w odtwarzaczach (w UB300 i UB400 już są!)

O usprawnieniach opisanych poniżej wiedzieliśmy już nieco po naszej wizycie w fabryce Panasonic’a. Inżynierowie opowiedzieli nam co zamierzają udoskonalić w nadchodzących modelach. Prawdopodobne jest, że zmiany te zostaną wdrożone (wraz z nowszym firmware) także w modelach UB700 i UB900, jednak nie jest to jeszcze oficjalnie potwierdzone.

10 bitowa głębia koloru podczas odtwarzania HDR

Pewnym problemem odtwarzaczy UB900/UB700 było wymuszenie konwersji sygnału, który kodowany jest natywnie w 10 bitach na płycie uhd blu-ray, do postaci 12 bitowej. W prawdzie był to proces bezstratny dla sygnału wideo, jednak na niektórych wyświetlaczach powodował spadek jakości. Winne temu były telewizory, które nie potrafiły poprawnie obrobić 12 bitowego sygnału. Problem dokładniej opisał Vincent w teście Panasonic UB700. Z jego artykułu zapożyczam także poniższe zdjęcia dokumentujące problem. Zwróćmy uwagę na pasy występujące po prawej stronie nieba. Kolory są w tym przypadku nieistotne, a ich różnica wynika z błędów aparatu fotograficznego.

Philips PUS7601 – 10 bitowy sygnał

Philips PUS7601 – 12 bitowy sygnał

Japoński producent wyszedł na przeciw posiadaczom problematycznych telewizorów i zaimplementował opcję 10 bitowego wyjścia sygnału podczas odtwarzania każdej treści (HDR i SDR).

Prosta regulacja jasności treści HDR

Pewnym mankamentem, o który mówiłem już podczas wizytacji inżynierów z firmy Panasonic, był problem regulowania ogólnej jasności obrazu HDR. Materiał taki wydawałoby się, że jest bardzo jasny już z natury, skoro ma efekty świetlne idące w setki czy tysiące nitów. Nic bardziej mylnego. Obraz w pewnych miejscach ma faktycznie bardzo wysokie, punktowe światła, jednak jego ogół ma jasność zbliżoną do zwykłej, SDR’owej treści. Zwykłą treść bardzo łatwo rozjaśnić, lub przyciemnić używając np. suwaka “podświetlenie” w telewizorze. Przy treści HDR suwak ten jest zawsze na wartości maksymalnej, bowiem ekran musi wykorzystywać cały swój potencjał by oddać chwilowe efekty świetlne. Wideo o szerokim zakresie dynamiki jest tworzone jednak w zaciemnionych pomieszczeniach studyjnych i w podobnych warunkach powinno być odtwarzane, by dobrze widzieć chociażby detale w czerniach. Panasonic jako pierwszy producent wyszedł naprzeciw użytkownikom pragnącym oglądać treść HDR w np. warunkach dziennych. Choć obecnie może wydawać się to dziwnym pomysłem, to z pewnością z biegiem czasu zyskiwać będzie na popularności (wraz z upowszechnianiem się materiałów ultra hd). Dodano przycisk na pilocie o nazwie “HDR Setting”. Przyjrzyjmy się bliżej kontrolerom.

Wciśnięcie klawisza powoduje wyświetlenie podręcznego menu z kilkoma ustawieniami. Domyślne (neutralne) ustawienie HDR to pozycja “for dim environment”. Sprawdźmy skrajne ustawienia:

Jak widać funkcja fenomenalnie podnosi walor, który interpretujemy potocznie jako jasność obrazu. Zmiana jest równomierna w całym zakresie od czerni do bieli. Dzięki temu nie następuje znacząca utrata detali w najjaskrawszych efektach świetlnych. Powyższa funkcja najprawdopodobniej nie będzie dostępna dokładnie w takiej samej formie w modelu UB700 i UB900, ponieważ ich piloty nie posiadają dedykowanego przycisku “HDR Setting”. Jest jednak inny wariant w menu obrazu mający to samo działanie:

Wsparcie dla HDR: HLG

Modele UB400 i UB300 jako pierwsze dostały aktualizację, która pozwala skonwertować HDR w formacie HLG (telewizyjnym) do formatu HDR10. Jest to niewątpliwie potrzebne posiadaczom starszych wyświetlaczy, które nie będą wspierać HLG natywnie.

Odtwarzanie plików

Najnowszy firmware w UB400 i UB300 pozwolił w końcu odtworzyć bezproblemowo pliki ultra hd z dysku zewnętrznego. Poza tą, lepszą kompatybilnością, niewiele się jednak zmieniło. Interfejs jest wciąż trochę ciężki i niewygodny. Funkcje sieciowe nie działają zbyt stabilnie, a napisów do filmów nie da się regulować. Urządzenie najlepiej wykorzystać jako stacjonarny odtwarzacz płyt.

Podsumowanie

Jak widać odtwarzacze są przede wszystkim kompatybilne z każdym wyświetlaczem dostępnym na rynku. Jest to bardzo ważne gdyż do tej pory z urządzeniami konkurencji bywało różnie. Szczególnie w przypadku projektorów Ultra HD, które cały czas się rozwijają. W przypadku Panasonica utarło się na rynku, że tylko te odtwarzacze potrafią dostarczyć sygnał bez jakichkolwiek problemów, zawieszeń czy innych niespodzianek. Druga sprawa to najwyższej klasy jakość obrazu jaką dostarczają te urządzenia. Tego typu playery mają sporą przewagę pod względem obrazu np. nad czytnikami Ultra HD Blu-ray wbudowanymi chociażby w konsole do gier. Wystarczy tutaj np. przytoczyć funkcję Dynamic Range Adjustment, pozwalającą na zmianę jasności filmów z HDR czy też wsparcie dla HDR: HLG. Jedyne co może na ten moment doskwierać to brak oficjalnego wsparcia dla formatu Dolby Vision. Aczkolwiek kto wie, może i w tym temacie coś jeszcze się wydarzy u japońskiego producenta.

(12838)