Powrót

Ponad 830 nitów HDR za 4000 zł. TV Sony XF9005 nadal bez konkurencji w 4K HDR [Aktualizacja]

Jak to możliwe, że telewizor, który testowaliśmy w lutym… 2018 roku nadal nie ma konkurencji w obsłudze obrazu w 4K Ultra HD z HDR i kosztuje tyle co inne telewizory LCD ale ze średniej półki z “typowymi parametrami 4K HDR” pasującymi do tej klasy? Do tego posiada niską wartość input lag pod gry oraz 120Hz matryce tak pożądaną do sportu. Odpowiadamy na to pytanie na przykładzie modelu Sony XF9005 4K HDR.

Sony XF9005 4K HDR w 55 i 65 calach, to niezwykle ciekawy przypadek z którym nie mamy za często do czynienia na rynku telewizorów. Po pierwsze jest to model, którego cykl życia został przedłużony z 2018 roku na 2019 rok. Bez sztucznej zmiany nazwy, bez kombinacji w nazwach i tak zamiast XG (modele 2019) został modelem XF czyli tak jak było w 2018 roku. I wiecie co? Nie mogło nic lepszego się wydarzyć niż pozostawienie tego telewizora na rynku, który w tej chwili ze względu na swoją dość niską cenę w stosunku do dużych możliwości, robi niezłe zamieszanie na półkach sklepowych ze swoimi teoretycznie nowszymi konkurentami 2019. Teoretycznie gdyż w cenie 4500zł nie znajdziecie modelu, który posiadałby tak wysokie parametry obrazu do filmów, sportu oraz gier. Ciekawa sytuacja prawda? Jednak już życie pokazało, że nie jest to pierwszy raz kiedy telewizory z danego roku posiadają niższe parametry obrazu od tych z poprzedniego. Kupując obecnie XF9005 czasem można się poczuć jakby się wydało dwa razy więcej pieniędzy niż jest on w tej chwili wyceniony.

[Aktualizacja 4.11.2019] Okazuje się, że na stronie Sony Center telewizor jest obecnie dostępny wraz z kuponem rabatowym, który nalicza się automatycznie po umieszczeniu telewizora w koszyku zakupowym. Oznacza to, że model 55 calowy XF9005 jest do kupienia za uwaga: 4055 zł a wersja 65 calowa za 5399 zł!!!

Istnieje seria XG90 ale tylko w 49 calach i jest klonem XF90

ZOBACZ TAKŻE: Przegląd telewizorów Sony 2019 – OLED czy LCD? Na co zwrócić uwagę?


Ultra HD – czego potrzebuje telewizor do pokazania pełni możliwości?

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Pierwszy element Ultra HD to oczywiście rozdzielczość. W tym przypadku musi to być minimum 4K co jest obecnie standardem a XF9005 oczywiście obsługę takowej posiada. I to bez żadnych strat i kombinacji co ostatnio potrafi się coraz częściej zdarzyć w różnego typu matrycach. Możemy więc podłączyć np. konsolę czy PC i cieszyć się pełną natywną rozdzielczością 4K. Pamiętacie, że aby zobaczyć wszystkie szczegóły wynikające z 4K, należy dość blisko zasiąść przed ekranem 55 calowym. Polecam zajrzeć do naszego kalkulatora odległości dostępnego tutaj na naszym portalu.

Drugi element to szeroka paleta barw czyli tzw. Wide Color Gamut (WCG). Materiały, które oglądaliśmy w Full HD pokazywane były i są w wąskiej palecie barw tzw. rec709. Do tej pory oczywiście mało kto się nad tym zastanawiał. Jak jednak obserwuję rynek, nadal mało kto w ogóle zdaje sobie z tego sprawę. Oglądając jednak filmy, seriale czy gry w 4K Ultra HD (Canal+ 4K Ultra HD, Netflix itp.) są one często także wyświetlane w szerokiej palecie barw, która pojawiła się właśnie wraz z nadejściem sygnału UHD. Doskonale widać to np. w kolorach wyjątkowo nasyconych jak czerwień. Puszka coli czy lakier na samochodach w Gran Turismo Sport (PS4 Pro) jest dużo bardziej nasycony właśnie wtedy gdy telewizor posiada wysokie procentowe pokrycie wspomnianej palety. O ile na zdjęciu jest to dość trudno oddać o tyle i tak poniżej możecie dostrzec, że z prawej strony mamy telewizor z pełnym pokryciem palety DCI (Ultra HD HDR) a po prawej rec709 (Full HD, SDR). Na żywo z lewej strony, lakier Toyoty GT86 wpada wręcz w pomarańcz. Nie jest to jej naturalny kolor. Z prawej natomiast jest bardzo nasycony i krwiście czerwony czyli taki jak być powinien.

Specjalizowane podświetlenie telewizora diodami PFS LED.

Jak to działa w telewizorach Sony w tym na XF9005? Od dłuższego już czasu telewizory Sony wykorzystują technologię TRILUMINOS Display jednak nie zawsze mówi się o tym dostatecznie wiele. Jest ona analogiczna np. do technologii QLED (kropka kwantowa) czy LCD LG (NanoCell). TRILUMINOS Display zapewnia lepsze pokrycie szerokiej palety barw wykorzystywanej w materiałach zrealizowanych w technologii 4K Ultra HD. Rozwiązanie Sony, sprowadza się w praktyce do zastosowania diod pokrytych luminoforem PFS, znanych także z kilku poprzednich generacji wyświetlaczy japońskiej firmy. Dzięki niemu, XF9005 pozwala pokazać aż 95% barw, których obecnie mógłby użyć reżyser w swoim filmie. Poniżej przypominam film na którym tłumaczę co to jest szeroka paleta barw i gdzie można ją zobaczyć:

Trzeci element, który często jest łączony z WCG to oczywiście HDR. To on jest najważniejszy w całej technologii Ultra HD. To właśnie dzięki HDR obraz jest realistyczny i przypomina bardziej ten, który na co dzień widzi ludzkie oko. Jak to wygląda w przypadku Sony XF9005? Mając telewizor w naszych redakcyjnych testach, grubo się zdziwiliśmy wynikami, które otrzymaliśmy. Wysokie wartości, które widzicie poniżej to m.in zasługa systemu bezpośredniego podświetlenia (direct LED) z systemem lokalnego wygaszania. Czerń i kontrast w filmach w XF9005 jest bardzo wysoka w tej klasie cenowej i często nieosiągalna w sporo droższych modelach LCD z 2019 roku.


W celu pomiarów jasności HDR, używamy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Scena Opis sceny Jasność HDR
Najjaśniejsza ze scen, blaski słońca przekraczają jasność 2 000cd/m2 775 cd/m2
Scena o niskiej jasności, gdzie tylko księżyc i jego odbicie ma ponadnormatywną jasność 955 cd/m2
Bardzo ciemna scena, najłatwiejsza do odtworzenia. Jedynymi jasnymi elementami są płomienie 590 cd/m2
Zbilansowana scena o średniej jasności nieznacznie wchodzącej w zakres HDR 1020 cd/m2
Plansza “L20”. Na takiej robione są testy konsorcjum UHD Alliance około 1 100 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Wyniki jasności HDR na Sony XF9005 są doskonałe. Ich średnia wynosi ponad 830 nitów, więc efekt HDR jest wyraźnie odczuwalny i cieszy oko! Trzeba też dodać, że w tym roku niewiele telewizorów LCD i OLED osiąga tak wysokie wartości a jak już to są to ekrany o wiele, wiele droższe. Dlatego tym bardziej zaskakuje obecna cena XF9005. Telewizor wspiera też format HDR premium czyli Dolby Vision jednak przy tak wysokich wartościach HDR w HDR10 nie ma to aż tak dużego znaczenia. Ale oczywiście lepiej mieć taką funkcję niż jej nie mieć. Wykorzystywana jest m.in we wszystkich najnowszych produkcjach na Netflix.


ZOBACZ TAKŻE:Sony XF90 – TEST następcy XE93/XE90 na 2018 rok (KD-55XF9005) z Dolby Vision


Granie na konsoli i PC

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

W przypadku graczy liczą się obecnie trzy najważniejsze elementy: niski input lag, dobre wsparcie dla 4K Ultra HD oraz poprawna obsługa chromy z PC. Oczywiście chciałoby się więcej nowinek jak HDMI 2.1, wsparcie dla FreeSync czy G-Sync czy niski lag w przypadku grania z upłynniaczem ale przypomnę ile kosztuje ten telewizor oraz to, że powstał w 2018 roku.

Input lag:

Dzięki Androidowi, możemy podać dowolny sygnał, także Ultra HD z HDR, bezpośrednio w trybie gra. Dzięki temu opóźnienie sygnału jest bardzo krótkie.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD tryb “Gra” 39 ms
[GRY] 1080p + HDR Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR tryb “Gra” 39 ms
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) tryb “Gra” 23 ms
[GRY] 4K Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR tryb “Gra” 23 ms
[GRY] 4K + HDR Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR tryb “Gra” 23 ms
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek tryb “Kino Pro” 90 ms

ZOBACZ TAKŻE:Telewizor do konsoli do 3000 zł. TOP5 polecanych modeli październik 2019


Wartości input lag są doskonałe i absolutnie nie odczuwalne, o ile gramy w rozdzielczości 4K a teraz to właściwie standard czyli takie konsole jak PS4 Pro czy Xbox One X/S. Opóźnienia na poziomie 23ms nie jest w stanie wyczuć żaden byt ludzki, nawet zawodnicy. Nieco gorzej sprawa się ma jeśli gramy w 1080p. Wartość 39ms będzie wciąż akceptowalna dla 95% graczy, jednak Ci najbardziej uważni, preferujący gry FPS mogą czuć niewielki dyskomfort. Na szczęście w obecnej chwili gra się już przeważnie na konsolach z których sygnał jest rozpoznawany jako 4K (nie mylić z tym co realnie widzimy na ekranie).

Ogromną zaletą Sony XF9005 4K HDR, którą z pewnością docenią gracze jest fakt, że input lag nie wzrasta wcale po podaniu sygnału z HDR. Nie znalazłem także różnicy pomiędzy trybami “Gra”, “Grafika”, oraz “Zdjęcie”. Do gier lub współpracy z PC możemy użyć dowolnego z nich. Przy wszystkich tych ustawieniach uzyskujemy reprodukcję chromy 4:4:4, dzięki czemu drobne kolorowe elementy (np. czcionki) podane z komputera PC są idealnie wyraźne. Przy konsolach nie ma to znaczenia, ponieważ one zawsze mają zmniejszoną rozdzielczość barw i małe barwne detale są lekko rozmyte na krawędziach. Przy ustawieniu “Grafika” i “Gra” mamy także możliwość użycia upłynniacza, który działa inaczej niż w trybie film. Dodaje on migotanie podświetlenia, dzięki czemu obraz jest wyraźniejszy w ruchu, aczkolwiek kontury ulegają podwojeniu. W każdym razie jest wyraźniej i można rozważyć stosowanie. Z upłynniaczem w jednym z dwóch trybów lag wzrasta zaledwie o 4 ms. Aktywna jest także (i niewpływająca na opóźnienie) część funkcji reality creation, oraz system lokalnego wygaszania.

Wsparcie dla 4K Ultra HD w grach

Sony XF9005 4K HDR wyciska z naszych konsol czy PC bardzo dużo pod względem obsługi Ultra HD. Szczególną uwagę przykuwa średnia wartość HDR, która wynosi aż 835 nitów!! W tej cenie telewizora to bardzo wysoka wartość. Ekran wykorzystuje też technologię, którą sam nazywa “Triluminos”. Zapewnia ona lepsze pokrycie szerokiej palety barw. Rozwiązanie sprowadza się w praktyce do zastosowania diod pokrytych luminoforem PFS, znanych także z kilku poprzednich generacji wyświetlaczy. Dzięki niemu, ekran pozwala pokazać aż 95% barw z palety DCI. Grając na XF9005 mamy więc pewność, że zobaczymy sporą część tego co mają do zaoferowania gry w 4K Ultra HD z Xbox One X czy PS4 Pro lub mocnego PC. Piękna sprawa dla fanów grania w najwyższej jakości obrazu.

Chroma 4:4:4 dla PC

Wyraźne kolorowe czcionki z PC (chroma 4:4:4) w trybie “Grafika”


Oglądanie sportu

Menu konfiguracji odwzorowania ruchu

W kwestii odwzorowania ruchu producent wprowadził kilka zmian, którymi chwalił się podczas wprowadzenia telewizora na rynek. W Sony XF9005 4K HDR zastosowana została 120Hz matryca, której potencjał wykorzystuje system poprawy płynności – Sony Motionflow. Posiada on kilka trybów pracy, a efekty ich działania przedstawiłem w poniższej tabeli.

Ustawienia Motionflow Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony / True Cinema Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

600 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

Standardowy / Płynny Smużenie: małe

Maksymalna jasność: 530 cd/m2

 

Powielenie krawędzi:

małe

Poprawa płynności filmów (24p):

Optymalna – przy ustawieniu standardowy, bardzo mocna (efekt opery mydlanej) przy ustawieniu Płynny.

 

Wyraźny / Własny (3,3)

Smużenie:

bardzo małe

Maksymalna jasność:

240 cd/m2

Powielenie krawędzi:

małe

Poprawa płynności filmów (24p):

Optymalna poprawa, porównywalna do trybu standardowy

Moim osobistym faworytem jest wariant [Standardowy]. W trybie [Własny] pierwszy suwak reguluje płynność zarówno przy materiałach filmowych jak i wideo, oznacza to, że zwiększanie wartości poprawia ostrość (zmniejsza smużenie), ale i coraz bardziej upłynnia materiały filmowe, wprowadzając na pewnym etapie (3 – 4) tzw. efekt opery mydlanej czy jak kto woli efekt teatru. Użycie drugiego suwaka [Czystość], nie wpływa zaś na płynność ruchu wcale, a jedynie redukuje rozmycie. Robi to za pomocą modulacji podświetlenia (co niektórzy zwą „wstawianiem czarnych klatek”). Przy maksymalnym ustawieniu (3) uzyskujemy efekt jak w trybie [Wyraźny]. Zmiana w stosunku do ubiegłorocznych telewizorów polega na tym, że nawet w trybie [Standardowy] wykorzystywana jest funkcja migoczącego podświetlenia. W związku z tym ostrość jest wyraźnie lepsza niż w serii telewizorów XE, ale wiąże się to także z pewnym spadkiem jasności (ok. 15%). Czy to dobra zmiana? Raczej neutralna. Zawsze możemy użyć trybu [Własny].

Testy syntetyczne

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 55″
Typ matrycy LCD (PFS LED – “TRILUMINOS”) typ. VA
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) 3 500:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: 22 200:1
  • max: 41 000:1
  • min: 3 200:1
Maksymalna jasność po kalibracji 600cd/m2 (pełny ekran klasyczna treść SDR), 1 100 cd/m2 (HDR, skrawek ekranu)
Odbicia od ekranu średnie, ekran satynowy
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 1,2
  • maks. dE: 2,0
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 835 cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 39ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 39ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 23ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, w trybie “Grafika”, “Gra”, lub “Zdjęcie (dowolne)”
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Wszystkie testy na Sony XF9005 4K HDR w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Możecie również u nas przeczytać:

(67392)