Jaki kupić telewizor do grania w sierpniu? Przeglądamy wybrane nowości rynkowe oraz tłumaczymy, na co należy zwrócić uwagę podczas szukania tego typu wyświetlacza.
Funkcje dla graczy w nowych telewizorach
Telewizor do konsoli czy PC, powinien charakteryzować się kilkoma ważnymi elementami. Kluczem do komfortowego grania jest: niski input lag, podstawowe lub rozszerzone wsparcie dla technologii 4K Ultra HD oraz poprawna obsługa chromy 4:4:4 dla PC. Te elementy są bez problemu do osiągnięcia w wybranych modelach dostępnych na rynku. Jednak to dopiero początek wsparcia, które możemy zapewnić telewizor dla gracza konsolowego lub PC.
W telewizorach na 2019 rok pojawia się np. możliwość poprawiania płynności ruchu zachowując nadal niski input lag (tryb Motion Plus Gra) czy wsparcie dla technologii FreeSync. Obie funkcje wspiera firma Samsung. W telewizorach LG pojawi się w tym roku z kolei wsparcie dla 4K przy 120 FPS / Hz dzięki portowi HDMI 2.1 umieszczonemu nie tylko w telewizorach 8K ale także w 4K Ultra HD co jest doskonałą informacją dla przyszłych rozwiązań takich jak nadchodzące konsole PS5 czy Xbox Scarlett. Inną technologią, w którą wyposażone są nowe odbiorniki LG to Variable Refresh Rate (VRR). Jest to nic innego jak system kompensacji spadków FPS w grach oraz redukcji input lagu. Jeśli dany tytuł nie wyciąga stałych 60 klatek, lecz np. oscyluje w granicach 45-50, to dzięki VRR nie powinniśmy odczuć żadnego szarpania animacji, ani rozrywania ramek obrazu. Dopełnieniem tych gamingowych funkcji jest ALLM, czyli Auto Low Latency Mode dostępny np. w nowych telewizorach Panasonic czy LG.
Jak więc widać są to już funkcje, które zahaczają dość mocno o monitory komputerowe a nawet są unikalne i tam w ogóle nie występują jak Motion Plus Gra.
Niski input lag
Gdy kupujemy telewizor do grania to to najważniejszym parametrem jest cały czas poziom input lag. Zasada jest prosta: im niższa wartość tym lepsza. Zwróćcie uwagę aby pomiar dotyczył sygnału nie tylko Full HD ale przede wszystkim 4K z HDR. O wynik tego ostatniego bardzo trudno w sieci. W Polsce tylko HDTVPolska podaje takie pomiary. Dlaczego tak ważny jest ten pomiar? Obecnie takie konsole jak PS4 Pro czy Xbox One S oraz X wypuszczają z siebie sygnał 4K i tak właśnie telewizor je rozpoznaje. I nie jest tu ważne czy sama gra działa np. w natywnym 4K czy skalowanym. Chodzi o sam sygnał wysyłany do telewizora. W tym momencie nie ma więc znaczenia jaki jest lag w trybie Full HD. On będzie tylko potrzebny przy zwykłej wersji konsoli PS4 (Slim). Pomiary laga podawane są w formie tabeli:
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | XX ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “Gra (HDR)” | XX ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Standardowy” | XX ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | XX ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra (HDR)” | XX ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Film” | XX ms |
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
Jak bardzo telewizor wspiera technologię 4K Ultra HD
W cenie nawet poniżej 2000 zł dostaniemy telewizor wspierający rozdzielczość natywną 4K. I to jest najważniejsza wiadomość, szczególnie dla posiadaczy mocnych PC oraz konsol Xbox One X jak również PS4 Pro. Jest to też wielbiony parametr przez wszystkich maniaków grania. Pamiętajmy jednak, że aby dostrzec pełnię różnic pomiędzy rozdzielczością Full HD a 4K wypadałoby zasiąść dość blisko ekranu. Na ten temat przeczytacie w naszym kalkulatorze odległości dostępnym tutaj. Poniżej tłumaczę też na filmie, co to jest rozdzielczość 4K:
Drugi ważny parametr Ultra HD to HDR. W przypadku tanich telewizorów jest on niestety zawsze niskiej wartości w okolicach 200-300 nitów. Wyższy czyli 500+ kojarzy się z telewizorami ze średniej półki oraz premium. W końcu za coś dopłaca się do droższego telewizora. Jednak nawet niskie wartości HDR są widoczne w trakcie grania a obraz zazwyczaj wygląda lepiej niż w przypadku zwykłego Full HD w SDR. Na poniższym filmie dokładnie to wytłumaczyłem:
Na koniec WCG czyli szeroka paleta barw. O ile jeszcze niedawno nie było mowy by w tanich telewizorach była ona obecna to w tym momencie zdarzają się wyjątki gdzie ten element już jest zawarty! To doskonała wiadomość gdyż będziecie mogli zobaczyć dużo więcej kolorów w swoich ulubionych tytułach. I co ważne: nieosiągnięcie ich używając suwaka odpowiedzialnego za nasycenie barw. Poniższy film dokładnie to tłumaczy:
Chroma 4:4:4 (dla PC)
Dobrze by było aby telewizor poprawnie wyświetlał czcionki z PC (chroma 4:4:4). Zawsze badamy ten element podczas testów na portalu. Chyba nikt nie lubi, gdy czcionki nie są wyraźne, szczególnie na 55 calowym ekranie, który jest znacznie większy niż klasyczny monitor komputerowy.
Jaki kupić telewizor do grania?
W przeglądzie tego miesiąca znajdą się nowości na 2019 roku takie jak LG OLED C9, Samsung RU8000 / RU8002 oraz Panasonic GZ950 / 960. Każdy z tych ekranów oferuje bowiem coś więcej niż tylko wsparcie dla 4K Ultra HD powyżej podstawowych wartości oraz niski input lag.
ZOBACZ TAKŻE: MagicLink 2.0. Najlepszy kabel HDMI na rynku? | TEST |
LG OLED C9
Rozmiar: 55”, 65”, 77″ Śr. HDR: 775 nitów, Odświeżanie: 120Hz Matryca: OLED Aktualna cena: od 8999 zł (kup teraz)
LG OLED C9 posiada dedykowane tryby “Gra” z krótkim input lag zarówno przy sygnale SDR jak i HDR. Gdybyśmy chcieli zastosować telewizor w roli monitora komputerowego, to powinniśmy oflagować złącze HDMI jako PC (przez przytrzymanie klawisza “input”). Zapewni nam to poprawną reprodukcję chroma 4:4:4, ale ma też swoje ograniczenia – matryca jest sterowana wtedy 8 bitowo, więc np. do HDR się nie nadaje.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | 13 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 13 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Gra” | 13 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | 13 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 13 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Własne” | 100 ms |
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
Zarówno przy sygnale Ultra HD 4K (czy to z HDR, czy bez), jak i Full HD, a także w kombinacji Full HD + HDR (np. z klasycznej konsoli PS4) opóźnienie było bardzo niskie. Powinno to ucieszyć wszystkich graczy, ponieważ wartość ta mieści się w najbardziej rygorystycznej grupie – placebo. Oznacza to, że laga za żadne skarby nie idzie wyczuć.
LG OLED C9 posiada port HDMI 2.1 a co za tym idzie wiele udogodnień skierowanych w stronę graczy. Chodzi o możliwość podania sygnału 120Hz w 4K, Variable Refresh Rate (VRR) czy Auto Low Latency Mod (ALLM). Funkcja ALLM (tryb automatycznego włączania trybu gry przy przełączeniu na sygnał z konsoli) aktywuje się poprzez ustawienie HDMI ULTRA HD Deep Colour na “On” jak poniżej:
Wsparcie dla 4K Ultra HD
Telewizor wspiera oczywiście natywną rozdzielczość 4K. Średnia jasność HDR jest bardzo wysoka jak na OLED i wynosi 775 nitów. Gwarantuje to pokaz możliwości HDR w tytule, który go wspiera na bardzo wysokim poziomie. Pokrycie szerokiej palety WCG to oczywiście 99%. Na C9 zobaczysz to co najlepsze z technologii 4K Ultra HD. Telewizor bez problemu poradzi sobie także z nowymi konsolami, które nadejdą w 2020 roku.
Chroma 4:4:4 dla PC
Bez problemu widać wyraźne kolorowe czcionki z PC (pełna chroma 4:4:4) po oflagowaniu wejścia HDMI jako PC.
Pełny fachowy test dostępny na portalu tutaj
Kup teraz telewizor LG OLED C9:
Samsung RU8000 / RU8002
Rozmiar: 49”, 55”, 65” Śr. HDR: 325 nitów, Odświeżanie: 120Hz Matryca: LCD VA Aktualna cena: od 2849 zł (kup teraz)
Input lag:
W najnowszych telewizorach producenta w tym Samsung RU8000, “Ustawienia Trybu gra” i opcje z nim związane znajdują się w głównym menu. Tryb gra, aktywuje się samoczynnie po wykryciu konsoli. Po sprawdzeniu np. z Xbox One X tak właśnie się dzieje, wystarczy wybrać opcję “Auto”. Po wejściu w “Ustawienia Trybu gra” naszym oczom ukazuje się dość rozbudowane menu przeznaczone dla każdego użytkownika konsoli oraz PC. Trzeba zaznaczyć, że jest to najbardziej rozbudowanego tego typu menu ze wszystkich dostępnych telewizorów na rynku. Samsung zaczyna się tutaj zbliżać do rozwiązań stosowanych w monitorach co cieszy gdyż telewizory mają ogromny potencjał a ich zaletą jest oczywiście ogromny rozmiar w stosunku do (z reguły) małych monitorów. W menu znajdziemy znane z 2018 roku opcje jak “Ustawienia gry Motion Plus” czy “FreeSync” (VRR) ale doszły także tajemnicze funkcje o nazwie “Wzmacnianie Gier”, oraz “Dynamiczny korektor czerni” o których w dalszej części tekstu.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | 14 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 14 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | HDMI: PC | 14 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | 14 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 14 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Film” | 72 ms |
[GRY] 4K / 1080p + upłynniacz gra |
Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Gra” | 38 ms |
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
W klasycznym trybie “Gra” lag jest niezwykle niski, bo wynosi zaledwie 14 ms. To już poziom niektórych monitorów dedykowanych dla graczy! Praktycznie nie da się już zrobić nic lepiej, bo od czasu wyświetlenia pierwszej linii, na górze telewizora, upływa zaledwie ok. 6ms! Tak krótki czas nie ma prawa być zauważony, ani odczuty w jakikolwiek sposób. Generalnie wszystko co poniżej 30ms traktujemy już jako placebo. Fani liczenia każdej milisekundy mogę śmiało sięgać po RU8000.
Upłynniacz 120Hz w trybie Gra (Gra Motion Plus)
W zeszłym roku w telewizorach Samsung pojawiła się funkcja, która zasługiwała na miano prawdziwego przełomu. Chodzi oczywiście o możliwość użycia systemu upłynniacza w trybie Gra! W tym roku także w zakładce znajdziemy dedykowane do tego opcje:
Jak widać, do dyspozycji mamy dokładnie takie same suwaki jak w zwykłej zakładce Motion Plus! Możemy zatem uzyskać dwie, a w zasadzie trzy rzeczy:
- Interpolację gier z niską płynnością (30fps) do 120fps, by uzyskać wrażenie lepszej płynności, jakby gra miała prawie 60fps natywnie! (“Redukcja drgań”)
- Interpolacje gier z wysoką płynnością (60fps) do 120fps, by znacząco zmniejszyć rozmycie obrazu! (“Redukcja rozmycia”)
- Drastyczną poprawę ostrości ruchu gier z niską lub wysoką płynnością poprzez migoczące podświetlenie (“Wyraźny ruch (LED)”)
Zalety zastosowania systemu wyglądają naprawdę imponująco. Nadal zastanawiające jest dlaczego żaden z innych producentów nie poszedł taką, rewolucyjną ścieżką? Myślę, że problem jest nadal w odpowiednio szybkim procesorze obrazu, który udało się Samsungowi zbudować. Upłynniacz jest funkcją znacząco podwyższającą wartość input lag i tworzenie trybu “Gra” polega przede wszystkim na zablokowaniu tej funkcji. Na rynku były w prawdzie telewizory, które z upłynniaczem miały niewielką wartość opóźnienia np. ok. 50ms, co pozwalało pograć np. w gry wyścigowe, ale w strzelankach już było irytujące.
Samsung RU8000 natomiast, wraz z upłynniaczem, ma opóźnienie na poziomie 38ms. Jest to w prawdzie wartość powyżej progu placebo i zarazem wyższa niż w zeszłym roku, jednak algorytm przeszedł ewidentny tuning i teraz zapewnia jeszcze mniejsze rozmycie, a także mniejsza ilość artefaktów niż w modelach 2018! Zobaczmy teraz jakie korzyści, w kontekście odwzorowania ruchu niesie za sobą system Motion Plus w grach:
W praktyce, największy efekt “wow” uzyskamy oczywiście gdy odpalimy upłynniacz w grze, która działa w 30fps. Serio, złudzenie jest na tyle mocne, że mamy obraz, który wygląda “prawie jak w 60fps”. Nie jest to oczywiście takie samo 60fps jak natywne ale na oko to wygląda jak 30-50% efektu z 60fps. Najgorzej gdy po chwili chcemy wyłączyć upłynniacz. Wtedy dopiero widzimy jak np. Forza Horizon 4 szarpie. Notabene to doskonały tytuł na testy trybu Motion Plus Gra. Przypomnę, że możemy tam zagrać w natywnym 4K 30fps, który z trybem Samsunga jest mocno zbliżony do 60fps. Albo np. God of War i jego tryb 4K 30fps. Tutaj zobaczymy zdecydowaną poprawę ostrości obrazu i praktycznie brak smużenia. No właśnie. Ciekawa więc nastała sytuacja gdy to telewizor za pomocą swojej mocy obliczeniowej jest w stanie znacznie poprawić efekt płynności w grze a nie sama konsola.
ZOBACZ TAKŻE: Motion Plus Gra | TEST | Nowość w TV od Samsung dedykowana dla graczy!
Pozostałe opcje trybu gra
Jak widzimy Samsung RU8000 obsługuje także funkcję FreeSync po ostatniej aktualizacji oprogramowania. Z pewnością przetestujemy ją w działaniu niebawem.
Doszły także tajemnicze funkcje o nazwie “Wzmacnianie Gier”, oraz “Dynamiczny korektor czerni”. Pierwsza z nich to nic innego jak dodatkowy tryb “Dynamiczny” nakładany na tryb “Gra”, czyli cała mnogość filtrów wyostrzających, przesycających i ochładzających obraz. Raczej nic poważnego, choć fani jak wiadomo mogą się znaleźć.
Funkcja korektora czerni jest już dużo ciekawsza. Pozwala ona bowiem uwypuklić detale w czerni, co w niektórych grach typu FPP może ułatwić zauważanie przeciwnika w ciemnej scenerii. Dokładnie takie same funkcje znamy z monitorów komputerowych dla graczy. Może być przydatne!
Wsparcie dla 4K Ultra HD
Samsung wspiera natywną rozdzielczość 4K. Średni poziom jasności HDR wynosi 325 nitów. Jest to dość niska wartość nie dająca możliwości wykorzystania potencjału HDR w tytułach, które go wspierają. Jednak jak pisałem na początku wpisu lepsze to niż nic a zalety obrazu i tak będę widoczne względem trybu SDR. Telewizor wspiera szeroką paletę barw a jej pokrycie wynosi 94%. Podsumowując jest nieźle a gry w 4K Ultra HD będą się prezentować dużo lepiej niż w trybie Full HD SDR.
Chroma 4:4:4 dla PC
Wyraźne kolorowe czcionki z PC (chroma 4:4:4) po oflagowaniu wejścia jako PC.
Pełny fachowy test dostępny na portalu tutaj
Kup teraz telewizor Samsung RU8000:
Panasonic OLED GZ950 / GZ960
Rozmiar: 55”, 65” Śr. HDR: 665 nitów, Odświeżanie: 120Hz Matryca: OLED Aktualna cena: od 7999 zł (kup teraz)
Input lag:
Dużym ukłonem w stronę graczy, jest tegoroczna implementacja funkcji ALLM, dzięki czemu telewizor automatycznie uruchamia tryb z niskim opóźnieniem, gdy tylko włączamy grę i automatycznie go wyłącza, gdy z niej wychodzimy. Wystarczy, że uruchomimy funkcję w odpowiednim do tego menu:
Oczywiście możemy też ręcznie aktywować ustawienie “gra”, ale wymaga to przedzierania się przez gąszcz ustawień, tak jak w ubiegłych latach.
Można również skorzystać z dedykowanego trybu obrazu: Gra, który spełnia dokładnie taką samą funkcję. Plusem powyższego ustawienia jest jednak to, że nie zmieniamy parametrów związanych z reprodukcją obrazu, a więc nadal możemy korzystać z np. kalibracji kolorów w danym trybie obrazu.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “ALLM” | 21 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “ALLM” | 21 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Pure Direct 4K” | 22 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “ALLM” | 22 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “ALLM” | 22 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Prawdziwe Kino” | 123 ms |
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
Zarówno przy sygnale Ultra HD 4K (czy to z HDR, czy bez), jak i Full HD, a także w kombinacji Full HD + HDR (np. z klasycznej konsoli PS4) opóźnienie było bardzo niskie. Powinno to ucieszyć wszystkich graczy, ponieważ wartość ta mieści się w najbardziej rygorystycznej grupie – placebo. Oznacza to, że laga za żadne skarby nie idzie wyczuć.
Wsparcie dla 4K Ultra HD
Panasonic OLED GZ950 / 960 doskonale wspiera technologię 4K Ultra HD. Gracze mogą wydobyć ze swoich konsol oraz komputerów PC natywną rozdzielczość 4K, wysokie wartości HDR oraz szeroką paletę barw, której pokrycie wynosi 99%. Telewizor wspiera też jako jeden z nielicznych obie technologie formatu premium HDR: Dolby Vision oraz HDR10+!
Chroma 4:4:4 dla PC
Wyraźne kolorowe czcionki z PC (chroma 4:4:4) w trybie Pure Direct 4K
Pełny fachowy test dostępny na portalu tutaj
Kup teraz telewizor Panasonic OLED GZ960:
(15779)