Słowem wstępu
Dziś pod lupę wezmę nieco tańszy monitor, doskonale znanej Wam marki BenQ/ZOWIE. Na portalu mamy już wiele testów monitorów tego producenta. Przoduje on bowiem w rozwiązaniach dla graczy – mieliśmy w redakcji model XL2730Z. Pod lupę trafiły także wyświetlacze dedykowane do video (PV3200PT), czy pracy CAD (BL2711U). Jak zatem widzimy, wachlarz produktów jest dosyć szeroki, a BenQ lubi tworzyć rozwiązania dedykowane pod bardzo konkretne zastosowania. Monitor, który będę dziś testował, jest nieco mniej specjalizowany, aczkolwiek producent reklamuje go jako alternatywę dla telewizora do konsoli. Szczególnie w momencie gdy firma przeprowadza turnieje (także w Polsce) w wymagającego Street Fightera V. Zobaczymy jak radzi sobie pod tym kątem bohater testu – BenQ/ZOWIE RL2460 – ekran o rozdzielczości Full hd, wyposażony w 60Hz matrycę TN.
Wygląd
Monitor wygląda solidnie i nowocześnie, chociaż jego design nie jest jakoś szczególnie wyszukany. Trudno by się jednak było tego spodziewać po wyświetlaczu za ok. 1 000zł. Bardzo cieszy jednak fakt, że pomimo niskiej ceny oferuje funkcje poprawiające ergonomiczność. Ekran możemy podnosić, pochylać w płaszczyźnie pionowej w zakresie od -5 do +20 stopni, a także obrócić do orientacji pionowej (funkcja pivot). Matrycę otacza ramka o grubości około 2cm.
Wyposażenie i złącza
Ponieważ głównym obszarem zastosowań monitora są konsole, producent skupił się na złączach HDMI, rezygnując z chociażby Display Port. Na tylnym panelu znajdziemy dwa wejścia i jedno… wyjście. To doskonałe rozwiązanie umożliwia podgląd zawartości ekranu na innym urządzeniu. Dobre zastosowanie chociażby do e-sportu ale i w domu gdy ktoś chce oglądać np. telewizję a my nie chcemy mu przeszkadzać. Przetestowałem działanie podłączając wyjście monitora do projektora – efekt widać na poniższym zdjęciu w naszej redakcji. Do podłączenia komputera możemy użyć także złącza DVI-D, lub leciwego D-Sub.
Różnica w modelach RL2460 a RL2755
Do redakcji dostaliśmy do testów dwa modele monitorów. Różnią się one generalnie przekątną oraz wyposażeniem. Model RL2755 jak sama nazwa wskazuje posiada ekran o 3 cale większy jednak został pozbawiony wyjścia HDMI. Dodatkowo posiada innego typu podstawę. Ceny jednego i drugiego monitora są w podobnych granicach stąd krótka wstawka na ten temat w naszym teście.
Testy syntetyczne
Badana cecha: | wynik: |
Rozdzielczość i przekątna ekranu | 1920 x 1080, 24″ |
Typ matrycy | LCD z podświetleniem W-LED typ. TN |
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do dynamicznych gier na PC) | 60Hz |
Kontrast ANSI (więcej – lepiej) | 970:1 (w całym zakresie jasności) |
Maksymalna jasność po kalibracji | 320 cd/m2 |
Odbicia od ekranu | małe, ekran matowy |
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej) |
|
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej) |
|
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) | Tak |
Poprawna obsługa klatkaży | 60Hz TAK |
Obsługa 10 bitowego koloru | Tak |
Matryca, zalecane ustawienia
BenQ RL2460, wyposażono w, typową dla wyświetlaczy gamingowych, matrycę TN. Skrót ten przeważnie rozwija się pieszczotliwie jako “twoje-nieszczęście”
Zalecane ustawienia
Menu monitora jest bogate w predefiniowane tryby obrazu:
W praktyce jednak wszystkie z nich oferują taką samą przestrzeń barw. Wygląda na to, że RL2460 nie posiada funkcji regulacji gamutu, co jest w zasadzie oczywiste i zbędne w monitorze gamingowym (mogłoby zwiększać input lag). Presety różnią się więc wyłącznie ustawieniami balansu bieli, gamma, jasności i innych pokrewnych rzeczy dostępnych głębiej w menu. Tryb “Standard” przybliża jednak do tego co chcielibyśmy widzieć na monitorze – obraz o wzorcowej gammie 2.2 i odcieniu bieli D65.
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 4,2 | maksymalna | 8,7 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 4,1 | maksymalna | 8,9 |
Średnia deltaE palety szarości | 6,6 | maksymalna | 9,1 |
Oczywiście jest pewne odstępstwo od tych wyidealizowanych parametrów. Odcień obrazu jest lekko ochłodzony, a gamma trochę za wysoka. Przekłamania nie są dużego kalibru, a co ciekawsze, wydają się być możliwe do skorygowania kalibracją i profilowaniem. To niezwyczajna sytuacja przy matrycy TN, bo mogłoby się wydawać, że panele tego typu wyświetlają barwy całkowicie po swojemu, a tu proszę:
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,8 | maksymalna | 4,8 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,8 | maksymalna | 3,6 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,0 | maksymalna | 2,8 |
Choć oddanie barw nawet po kalibracji nie jest typowo książkowe, to nie powinno mieć to żadnego wpływu na komfort użytkowania monitora w grach. Rzadko kiedy oczekujemy w nich idealnych tekstur i nieznaczne przesycenia, czy odbarwienia nikomu nie powinny przeszkadzać. Dużo istotniejsza jest chociażby widoczność detali w cieniach i bielach. Ani z pierwszym, ani z drugim monitor nie ma żadnych problemów, jednak są na rynku gry, w których nieco gorzej widać co się dzieje w ciemnych partiach obrazu (tak są stworzone). BenQ wyszedł na przeciw i zastosował funkcję “Black Optimizer”, która pozwoli uwypuklić detale w tych rejestrach obrazu.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji
Jasność, zakres regulacji
Monitor daje szerokie pole do regulacji jasności. Zakres jest płynny od 320 do 48 cd/m2 i co ważne, najważniejsza regulacja następuje wyłącznie za pomocą diod podświetlających ekran, co oznacza, że kontrast nie spada nawet przy skrajnych ustawieniach.
Monitor korzysta albo ze sterowania jasnością za pomocą natężenia prądu, albo PWM o bardzo wysokiej częstotliwości, bowiem mój spektrometr nie jest w stanie wychwycić migotania podświetlenia, a z reguły nie ma z tym problemu do wartości 2,5kHz.
Nie ma zatem możliwości, by oko zauważyło jakiekolwiek migotanie, nawet w obszarze widzenia peryferyjnego, które jest znacznie bardziej czułe na tego typu zjawiska. Regulacja jasności nie zmienia także odcienia bieli.
Kontrast, Powłoka ekranu
Powłoka ekranu jest całkowicie matowa, co zmniejsza prawie do zera odbicia lustrzane odbicia od ekranu, ale i nie zapewnia tak krystalicznej ostrości jak wariant satynowy, lub wysokiej przejrzystości.
Kontrast wynosi około 970:1, to typowa wartość dla matryc TN. Oczywiście wartość te podaję po kalibracji do docelowego punktu bieli – D65. Wartości kontrastu przy innym odcieniu nie sprawdzałem, bo wątpię by ktokolwiek był zainteresowany drukarskimi odcieniami bieli na monitorze gamingowym. Jak wynika ze spektrografu, monitor wykorzystuje typowe podświetlenie białymi diodami LED (W-LED).
Równomierność ekranu
RL2460 oferuje całkiem niezłą jednorodność bieli. Nie widać przebarwień na ekranie.
Nieco gorzej z równomiernością jasności, chociaż na oko nie widać ewidentnych problemów, być może dlatego, że przekątna ekranu nie jest zbyt duża.
-24% | -12% | -9% | -15% | -17% |
-26% | -9% | -4% | -9% | -25% |
-22% | -9% | ref. | -4% | -18% |
-24% | -8% | -1% | -5% | -25% |
-21% | -14% | -8% | -7% | -20% |
Odwzorowanie ruchu
Odwzorowanie ruchu jest zdecydowanie najważniejszym zagadnieniem w przypadku monitora dla graczy. BenQ RL2460 posiada jednak matrycę 60Hz, która nie oferuje zbyt dużego potencjału do wyświetlania bardzo wyraźnego obrazu w ruchu. W świetle tego, że monitor jest dedykowany do konsol nie ma to jednak większego znaczenia, ponieważ sygnał z konsoli ma zawsze nie więcej niż 60Hz. Z tego względu żaden wyświetlacz nie może dostarczyć tak wyraźnego obrazu jak przy współpracy z komputerem PC przy wyższym odświeżaniu. Jedyne co może zaoferować przyzwoity ekran to redukcja smużenia wynikającego z czasu reakcji matrycy. Tego typu funkcję zaimplementowano w testowanym monitorze pod nazwą “AMA”. Można wybrać jeden z trzech trybów. Zobaczmy jakie rezultaty uzyskamy w naszej sekwencji testowej.
Funkcja “AMA” w trybie Standard idealnie realizuje swoje działanie. Czas reakcji jest tak krótki, że nie powoduje smużenia. Oczywiście obiekt testowy pozostanie rozmyty przy 60Hz sygnale i nic z tym nie zrobimy podczas korzystania z konsoli, ale jak napisałem. Tak będzie w każdym monitorze czy telewizorze.
Responsywność / Input lag
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia monitora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | dowolny tryb | 10 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | dowolny tryb | 10 ms |
Producent zapewniał, że monitor posiada “zerowy” input lag, a zatem, że akcja na ekranie wyświetlana jest błyskawicznie. Okazuje się, że niemalże tak jest! 10ms w centrum ekranu, oznacza, że monitor dodaje od siebie raptem 2ms opóźnienia. Osiem milisekund wynosi bowiem różnica w czasie rysowania przez kartę graficzną pierwszej linii, jaka pojawia się na ekranie (na górze monitora), a linii środkowej. BenQ RL2460 jest zatem jednym z najszybszych ekranów LCD jakie kiedykolwiek powstały i żaden telewizor nie może się z nim równać. Należy jednak przypomnieć, że poniżej wartości 30ms lag generalnie nie jest już specjalnie odczuwalny i nie robi różnicy.
Gmeru dokładnie sprawdził jak monitor radzi sobie w popularnej na turniejach grze Street Fighter V. Wrażenia były doskonałe. Trudno się dziwić, że właśnie ten monitor jest wybierany do tak szybkich i wymagających gier. Do potyczek online sprawdzi się perfekcyjnie.
Kąty widzenia
Kąty widzenia są niestety piętą achillesową monitora, ale tak to już jest z matrycami TN. O ile w osi poziomej nie widać aż tak dużej degradacji obrazu (wideo poniżej):
Tak kąty pionowe burzą odwzorowanie barw dosyć mocno.
Dla jednej osoby siedzącej na przeciw ekranu nie będzie to duży problem, jednak większa ilość widzów będzie postrzegała wyraźnie gorszą jakość obrazu. Dobrze, że ekran posiada wyjście HDMI, dzięki czemu można przekazać obraz dalej. Bardzo sprytne rozwiązanie.
Podsumowanie i ocena
PLUSY
- Solidne wykonanie
- Prawie zerowy input lag
- Wbudowane wyjście HDMI
- Brak migotania obrazu
- Niezłe odwzorowanie barw
- Doskonały do współpracy z konsolą
- Niska cena
MINUSY
- Kąty widzenia w osi pionowej – w poziomej jest całkiem dobrze (matryca TN)
- Matryca tylko 60Hz
Cena: BenQ RL2460 około 1089 zł BenQ RL2755 około 1079 zł
Sprzęt do testów dostarczyła firma BenQ / ZOWIE
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
(2462)