Słowem wstępu
W kolejnym teście monitorów przyszło mi wziąć pod lupę Asus’a MX34V. Trzydzieści cztery cale zakrzywionego ekranu o ultra-panoramicznych proporcjach (21:9), rozdzielczość 3440×1440 i 100Hz matryca VA. Zapowiada się zatem ekran o bardzo uniwersalnej specyfikacji, który może sprostać wymaganiom praktycznie każdego użytkownika. Czy tak też się stanie? Zaraz zobaczymy 🙂
Wygląd
Wykonanie MX34V nie wyróżnia się specjalnie na tle dobrego standardu, do jakiego przyzwyczaił nas Asus. Ekran ma klasyczną konstrukcję i jest zakrzywiony. Ramki są wykonane ze srebrnego tworzywa.
Podstawa skrywa jednak bardzo miły dodatek – indukcyjną ładowarkę do urządzeń mobilnych w standardzie Qi. Wystarczy położyć na niej smartfon, by jego bateria zaczęła się napełniać. Rozbłyskuje wtedy ona morskim kolorem. Zastosowanie tej funkcji wiązało się jednak ze zmianą konstrukcji monitora i nie pozwala ona na regulację wysokości ekranu.
Producent zastosował dosyć oryginalną konfigurację złączy. W monitor zostało wbudowane jedno wejście Display Port v1.2, co jest standardem, ale też aż trzy gniazda HDMI w wersji 2.0, pozwalające na wykorzystanie pełnych możliwości monitora (3440×1440@100Hz). Całość dopełnia wejście audio (mini-jack) i na tym lista się kończy. Niestety zabrakło rozgałęziacza USB, który staje się standardem w większości konkurencyjnych konstrukcji.
W monitor wbudowane zostały głośniki stereo o mocy 8W.
Badana cecha | Wartość |
Wymiary wyświetlacza (bez podstawy) | 81 × 45,7 × 9,9 cm |
Waga (bez podstawy) | 7,0kg |
Otwory do montażu na ścianie | VESA 100 × 100 |
Testy syntetyczne
Badana cecha: | wynik: |
Rozdzielczość i przekątna ekranu | 3440 x 1440, 34″ (21:9) |
Typ matrycy | LCD z podświetleniem WG-LED typ. VA |
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do dynamicznych gier na PC) | 100Hz |
Kontrast ANSI (więcej – lepiej) | 2 000:1 (w całym zakresie jasności) |
Maksymalna jasność po kalibracji | 290 cd/m2 |
Odbicia od ekranu | małe, ekran matowy |
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej) |
|
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej) |
|
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) | Tak |
Poprawna obsługa klatkaży | 60/75/100 Hz |
Matryca, zalecane ustawienia
Producent wyposażył swój monitor w matrycę VA, co jest rzadszym obecnie wyborem. Na rynku królują konstrukcje oparte o panele TN, lub IPS, ale czy słusznie? Wszystko jest kwestią oczekiwań użytkownika. Matryca VA zapewnia znacznie wyższy kontrast niż dwa pozostałe panele, co na pewno ucieszy osoby chcące wykorzystać monitor jako ekran do filmów, szczególnie gdy ma on ultra-panoramiczne proporcje 21:9. Lepsza czerń wygląda także lepiej w grach. Stopień degradacji obrazu pod kątem jest zaś gdzieś pomiędzy dwoma pozostałymi typami matryc.
Zalecane ustawienia
MX34V oferuje klasyczną listę predefiniowanych trybów obrazu. Ilość regulatorów obrazu jest raczej lakoniczna, więc tryby nie różnią się znacząco między sobą. Ustawienie sRGB jest zablokowane do jakiejkolwiek regulacji (nawet jasności). Na potrzeby testu użyłem zatem trybu Standardowego.
Ergonomia, panoramiczne proporcje
Ekran ma proporcje 21:9 (2,35:1), które zyskują coraz więcej zwolenników. Osobiście chyba do nich (jeszcze) nie należę i preferuje ekrany 16:9, a nawet 16:10, jednak tym pierwszym nie można odmówić wielu zalet. Na przykład podczas oglądania filmów, które wyświetlane są bez pasów:
Na ekranie o rozdzielczości 3440×14400 można zmieścić także bardzo wiele informacji w poziomie. Wystarczy tylko przywyknąć do takiej konfiguracji okien.
Reprodukcja kolorów
Fabrycznie
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 3,5 | maksymalna | 6,5 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 3,8 | maksymalna | 7,2 |
Średnia deltaE palety szarości | 4,7 | maksymalna | 7,2 |
Jak powyższe pomiary wskazują, paleta barw monitora jest wyraźnie poszerzona, szczególnie w czerwieniach. Zdecydowanie bliżej im palecie DCI, czy Adobe RGB, niż Rec 709/sRGB. Mocne, nasycone czerwienie są więc charakterystyczną cechą tego monitora i matrycy. Charakterystyka jasności (gamma) jest bliska referencyjnej wartości 2.2. Lekkie deformacje nie są problemem. Biel jest jednak trochę zbyt zimna (niebieska). To prawdopodobnie da się jednak skalibrować…
Po kalibracji
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,8 | maksymalna | 3,5 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,2 | maksymalna | 3,8 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,9 | maksymalna | 3,3 |
Ustawienia w monitorze pozwalają skorygować odcień bieli z dobrą precyzją. Gdyby zbudować jeszcze profil ICC charakteryzujący dokładnie poszerzoną paletę kolorów, to monitora można by użyć do amatorskiej pracy ze zdjęciami.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Co to jest Kalibracja ekranu? Jakie ustawienia są dobre i „naturalne”?
oraz w temacie: Jaka rozpoznać profesjonalną kalibrację?
Jasność, zakres regulacji
Monitor pozwala się regulować w zakresie od 39 do 290 cd/m2 i co ważne, regulacja następuje wyłącznie za pomocą diod podświetlających ekran. Kontrast nie spada więc nawet przy skrajnych ustawieniach. O ile wartość 39 nitów jest na pewno odpowiednio niska dla pracy w każdych warunkach, tak na górze skali mogło by być więcej zapasu dla osób pracujących w jasnych pokojach. Osobiście czuję się komfortowo z wyświetlaczem, który zapewnia przynajmniej 350 – 400 cd/m2, szczególnie gdy pracuję w dzień w salonie.
Monitor korzysta albo ze sterowania jasnością za pomocą natężenia prądu, albo PWM o bardzo wysokiej częstotliwości, bowiem mój spektrometr nie jest w stanie wychwycić migotania podświetlenia, a z reguły nie ma z tym problemu do wartości 2,5kHz.
Nie ma zatem możliwości, by oko zauważyło jakiekolwiek migotanie, nawet w obszarze widzenia peryferyjnego, które jest znacznie bardziej czułe na tego typu zjawiska. Regulacja jasności nie zmienia także odcienia bieli.
Kontrast, Powłoka ekranu
Powłoka ekranu jest mocno matowa, co zmniejsza odbicia lustrzane od ekranu, aczkolwiek w dzień obraz nie jest tak “krystaliczny” jak na monitorze połyskującym. Kontrast o wartości 2 000:1, znacznie przewyższa monitory z matrycą TN, czy IPS, co pozytywnie odbija się na jakości czerni! Oczywiście wartość te podaję po kalibracji do docelowego punktu bieli – D65.
Równomierność ekranu
Jednorodność ekranu była naprawdę dobra. Na białej, pełnoekranowej planszy, ciężko było dostrzec jakiekolwiek przebarwienia. Widać z resztą na zdjęciu, że jest bardzo dobrze.
Ewentualnie można było dopatrzyć się lekkiego winietowania na brzegach, co jest typowe dla większości niespecjalistycznych monitorów. Zobaczmy jak wygląda rozkład jasności.
-17% | -11% | -14% | -9% | -22% |
-18% | -12% | -9% | -9% | -22% |
-16% | -10% | ref. | -1o% | -16% |
-18% | -11% | -2% | -12% | -16% |
-12% | -12% | -10% | -14% | -10% |
Odwzorowanie ruchu
MX34V powinien wpasować się w gusta graczy, ponieważ oferuje funkcję FreeSync, oraz 100Hz matrycę. Cechuje się ona przede wszystkim niskim efektem Sample&Hold (czyli głównym winowajcą smużenia), bowiem czas trwania każdej klatki obrazu to zaledwie ~10[ms] vs ~16[ms] na monitorze 60Hz. By uzyskać tak krótkie okresy odświeżania obrazu niezbędna była matryca o niskim czasie reakcji. Dlatego producent postawił na panel VA zamiast IPS, oraz zaimplementował funkcję przyśpieszającą (overdrive – “TraceFree” w menu monitora). Funkcję tą możemy wyłączyć, bądź regulować w skali 0-100 ze skokiem co 20. Jest zatem sześć wariantów ustawień. Monitor zgłasza w systemie trzy warianty odświeżania obrazu – 60, 75 i 100Hz.
Jak widać, użycie 100Hz odświeżania przynosi bardzo wymierne korzyści i monitor oferuje znacznie wyraźniejszy obraz niż wszystkie inny monitory dedykowane do pracy. Oczywiście nie jest to taki poziom, by stawać w szranki z rasowymi monitorami dla graczy, ale umówmy się, większości użytkowników wystarczy całkowicie to co oferuje taki 100Hz ekran. Szczególnie w połączeniu z funkcją TraceFree, która dodatkowo zmniejsza smugi za przesuwającymi się obiektami. Wariant 75Hz jest dobrym rozwiązaniem jeśli specyfikacja sprzętowa nie jest wygenerować 100 klatek w grze.
Monitor oferuje także funkcję AMD FreeSync, jednak nie posiadamy w redakcji karty AMD, by zobaczyć jak się sprawdza, w szczególności czy krawędzie obiektów nie ulegają rozdwojeniu. Producent podaje w specyfikacji, że adaptacyjne odświeżanie działa w zakresie 48-100Hz.
Responsywność / Input lag
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia monitora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy podłączeniu komputera PC, mierzony przy rozdzielczości 1920×1080 | dowolny tryb | 12 ms |
Input lag testowanego monitora jest tak niski, że z pewnością żaden gracz nie będzie w stanie go odczuć. Dziesięć milisekund, to wynik mieszczący się w najbardziej rygorystycznej grupie. W artykule o input lag zamieściłem test pozwalający zbadać swoją czułość na opóźnienie. Tak krótkie opóźnienie na środku ekranu oznacza też, że monitor dodaje od siebie zaledwie 4 milisekundy i to w sytuacji, gdy musi jeszcze przeskalować sygnał z miernika!
Granie na monitorze jest bardzo przyjemne, zarówno ze względu na 100Hz matrycę, jak i nieodczuwalne opóźnienie wejścia. Trzeba tylko przywyknąć do proporcji, jeśli korzystało się wcześniej z ekranu 16:9. Dają one bardzo szerokie pole widzenia.
Kąty widzenia
Kąty widzenia na matrycy VA Asusa MX34V plasują się gdzieś pomiędzy monitorami z matrycą TN (najgorzej), a tymi z IPS (najlepiej). Pod kątem spada powoli kontrast i bledną kolory, ale nie ma dużych problemów osi pionowej. Zdecydowanie więc sprawność można zapisać na plus.
Podsumowanie i ocena
PLUSY
- Matryca 100Hz
- Poszerzona paleta barw
- Rewelacyjne wykonanie
- Duża matryca (34″)
- Rozdzielczość prawie-4K (3440×1440)
- Matryca VA o bardzo dobrej czerni i kątach widzenia
- Bardzo niski input lag
- Bardzo wysoka ostrość w ruchu
- Brak migotania obrazu
- Ładowarka indukcyjna w standardzie Qi
- Dobre oddanie barw fabrycznie
MINUSY
- Matryca mogłaby być jaśniejsza
Cena: Asus MX34V około 3 899 zł (promocja z dodatkowym Routerem ASUS RT-AC1200G Plus Gratis)
Sprzęt do testów dostarczyła firma Asus
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
(1904)