Powrót

PlayStation 5: 4K60fps to tylko marketing? Zdaniem Digital Foundry twórcy gier celują w 30fps

Dziennikarz brytyjskiego medium gamingowego Digital Foundry Richard Leadbetter jest przekonany, że większość gier zmierzających na konsolę PS5 nie będzie działać w 4K60fps. Powołuje się przy tym na przykład zapowiedzi wideo Spider-Man Miles Morales, która napakowana jest efektami graficznymi. Jego zdaniem, lwia część twórców poświęci płynność, by ich dzieła wyglądały jak najlepiej.

Standardem w grach na PS5 nie będzie jednak 4K60fps?

Leadbetter swoje przemyślenia zawarł w wyczerpującym materiale poświęconym nowemu Spider-Manowi i jego jakości graficznej na PlayStation 5. Wnioski ujął tak naprawdę w kilku zdaniach i – cóż – nie są one optymistyczne. Zdaniem redaktora DF w największe, najbardziej wymagające tytuły raczej nie zagramy na nowej generacji w 60 klatkach na sekundę przy rozdzielczości 4K.

 „Matematyka jest tu prosta. Jeśli otrzymamy dwa razy mocniejsze konsole niż te obecnej generacji, podwójne zwiększenie framerate’u pochłania praktycznie całą tę dodatkową moc, co oznacza, że zostaje niewiele środków na zwiększenie jakości grafiki w innych obszarach” – stwierdził.

Czy skok jakościowy w grafice pochłonie za wiele mocy nowych konsol, by myśleć o wyższej płynności?

Analizując trailer Spider-Mana, dziennikarz zwrócił uwagę na momenty, w których silnik graficzny ewidentnie musiałby pracować na pełnych obrotach – na przykład podczas burzliwej, dynamicznej pogody czy na zatłoczonej ulicy. To właśnie dla takich spektakularnych momentów twórcy gier AAA poświęcą zdaniem Leadbettera płynność obrazu:

 „Nawet z całą dodatkową mocą, którą oferuje PS5, jest jasne, że Insomniac i tak mocno obciąża GPU, nawet w 30 FPS “ – wywnioskował.

W zamieszczonym poniżej materiale zdecydowano się na nietypowy eksperyment – podniesiono ilość klatek w opublikowanym wcześniej zapisie rozgrywki do 60 na sekundę, by pokazać, jak wyglądałby w nich nowy Spider-Man. Warto obejrzeć całą analizę:

“Mocożerne” technologie w PS5 i możliwości portu HDMI 2.1

Leadbetter w swoim materiale wymienił też inne przyczyny, z których deweloperzy odpowiadający za największe gry na PS5 mogą zdecydować się na ograniczenie płynności do 30fps. To oczywiście nowe technologie, takie jak generowany w całości “sprzętowo” raytracing. Wdrożenie nowych technik i sprzętu po prostu musi wycisnąć sporo, jak nie wszystko z mocy drzemiącej w nowej generacji. Przypomnijmy sobie te najważniejsze nowości:

PlayStation 5; fot. Sony

Wielką szkodą byłoby, gdyby faktycznie w najważniejszych i największych tytułach jakość nie dobiła do 4K60fps na nowej generacji. Szczególnie biorąc pod uwagę możliwości stwarzane przez port HDMI 2.1, który spełnia wymogi przepustowości 4K nawet do 120 klatek na sekundę. Takie funkcje jak VRR szczególnie przydałyby się przy wyższej płynności. O jakich technologiach w kontekście HDMI 2.1 mowa?

Spodziewacie się nakreślanego przez Digital Foundry scenariusza? A może uważacie, że 4K60fps będzie niezaprzeczalnie standardem na PS5, a media tylko szukają sensacji? Podzielcie się z nami swoją opinią.

Źródło: https://www.eurogamer.pl/articles/2020-07-09-na-ps5-bdziemy-grac-glownie-w-30-fps-uwaza-digital-foundry


Więcej na temat gier i konsol:

(5402)