Słowem wstępu
Firma LG w swojej ofercie ma dosyć dużo monitorów komputerowych. Cześć z nich to rozwiązania przeznaczone dla graczy. LG jako producent matryc IPS, postanowiło wykorzystać właśnie taki panel w swoim najnowszym, gamingowym dziecku – modelu 34UC79G. Rozwiązanie takie jest świetne dla osób, które chcą by ich monitor nie służył tylko i wyłącznie do zawodowego grania, ale także dobrze odwzorowywał grafikę i miał przyzwoite kąty widzenia. Te dwa światy najprawdopodobniej uda się w tym przypadku połączyć. Sam ekran jest lekko zakrzywiony i ma proporcje 21:9. Jego przekątna to 34″.
Wygląd
Monitor jest wykonany bardzo gustownie i “gamersko”. Czarne, połyskujące materiały, świetnie współgrają z czerwonymi wstawkami. Choć sam ekran jest bardzo duży, to na stopie o takim kształcie prezentuje się niezwykle lekko i zwiewnie. Nie odnieście jednak wrażenia, że jest niestabilny. Stoi jak wmurowany w blat.
Konstrukcja została zaprojektowana tak, by umożliwić też ergonomiczną regulację monitora. Ekran można pochylić od -5 do +20 stopni, oraz regulować wysokość. Różnica w położeniu najniższym, w stosunku do położenia najwyższego, wynosi aż 120mm.
Badana cecha | Wartość |
Wymiary ekranu (bez podstawy) | 83 × 37 × 7,5 cm |
Waga (bez podstawy) | 6,4kg |
Otwory do montażu na ścianie | VESA 100 × 100 |
Wyposażenie i złącza
Monitor umożliwia podłączenie cyfrowych źródeł sygnału poprzez złącze Display Port, oraz HDMI. Pominięto analogowe złącze D-Sub, bo umówmy się, nikt nie kupuje takiego monitora, by podłączać go do komputera z przed 15 lat. Monitor jest kompatybilny z funkcją FreeSync (50-144Hz), z której skorzystać możemy tylko przez złącze DP. Złącze HDMI nie jest jeszcze kompatybilne z tą technologią. Ciekawostką jest jednak, że przez HDMI możemy także przesłać do monitora sygnał o odświeżaniu 144Hz, choć prawdopodobnie będzie to wymagało utworzenia ręcznie zdefiniowanej rozdzielczości w przypadku niektórych kart graficznych.
Wielką zaletą monitora są dwa złącza USB 3.0, z których jedno wspiera funkcję Quick Charge. Oznacza to, że możemy szybko i wygodnie naładować smartfona, bezpośrednio z monitora. Osobiście bardzo cieszy mnie, że LG pomyślało o takim dodatku. To jednak nie koniec małych rzeczy, które cieszą. Monitor posiada także przelotkę na kabel od myszy, dzięki której nie będziemy o niego zawadzać podczas rozgrywki. Uchwyt można przypiąć zarówno z prawej jak i z lewej strony ekranu!
Testy syntetyczne
Badana cecha: | wynik: |
Rozdzielczość i przekątna ekranu | 2560 x 1080, 34″ (21:9) |
Typ matrycy | LCD z podświetleniem W-LED typ. IPS |
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do dynamicznych gier na PC) | 144Hz |
Kontrast ANSI (więcej – lepiej) | 1 140:1 (w całym zakresie jasności) |
Maksymalna jasność po kalibracji | 250 cd/m2 |
Odbicia od ekranu | małe, ekran matowy |
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej) |
|
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej) |
|
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) | Tak |
Poprawna obsługa klatkaży | 50 – 144Hz |
Obsługa 10 bitowego koloru | Tak |
Matryca, zalecane ustawienia
Jak już napisałem we wstępie, monitor wyposażono w matrycę IPS, co jest świetną wiadomością dla osób, które dbają nie tylko o jak największą ilość herców i jak najmniejsze rozmycie w ruchu, ale także o przyzwoite kąty widzenia i dobre odwzorowanie barw. Panel działa maksymalnie ze 144Hz odświeżaniem. Proporcje ekranu to 21:9 (2,35:1), co pociąga za sobą rozdzielczość 2560 x 1080.
Osobiście nie jestem zwolennikiem takich proporcji w monitorach komputerowych. W mojej osobistej ocenie wygodniejsze w pracy są ekrany o proporcjach 16:9, lub 16:10. Nie będę jednak się z nikim sprzeczał w tej sprawie, bo uważam, że zależy to głównie od własnych odczuć. Podczas rozmowy z Bartoszem Wolnym (trenerem zawodników counter strike), podczas premiery monitora, dowiedziałem się, że są na świecie profesjonalni gracze, którzy preferują tak szerokie proporcje i, że prawdopodobnym jest, że staną się kiedyś one standardem w gamingu, jeśli firmy będą forsowały takie rozwiązania.
Moje nieco sceptyczne nastawienie zostało z resztą dosyć szybko rozwiane, gdy tylko zacząłem pracę na monitorze. Jest on po prostu duży, dzięki czemu wymiary 21:9 nie zabierają nam wcale niczego z góry, czy dołu ekranu. Można by powiedzieć, że po prostu dokładają obraz po bokach. W płaszczyźnie pionowej ma on w końcu pełne 1080p, do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Grafika producenta, którą zamieściłem powyżej, jest więc dosyć trafna. Oczywiście szeroki ekran ma też inne zalety przy pracy, jeśli ktoś preferuje wiele arkuszy na raz:
Dobrze sprawdzi się także w Hollywoodzkich produkcjach:
Zalecane ustawienia
W menu monitora znajdziemy bardzo wiele trybów obrazu, z których każdy możemy edytować i zmieniać jego parametry. By uprościć obsługę, producent utworzył trzy presety, które można łatwo przełączać z poziomu menu podręcznego. Z tego poziomu możemy zarządzać także innymi funkcjami, które kolejno będę objaśniał w dalszej części tekstu:
Presety powinny odpowiadać potrzebom graczy danych gatunków gier:
Reprodukcja kolorów
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 5,7 | maksymalna | 9,8 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 7,2 | maksymalna | 10,6 |
Średnia deltaE palety szarości | 5,8 | maksymalna | 9,4 |
Wyidealizowana reprodukcja kolorów nie jest oczywiście krytycznym elementem w monitorze, którego głównym zastosowaniem są gry. Mimo to postanowiłem sprawdzić jak radzi sobie w tej materii, tym bardziej, że ekran posiada matrycę IPS, która z reguły dosyć dobrze nadaje się do grafiki. Na pierwszy ogień poszedł tryb Custom (Game). Odcień bieli był w nim tylko nieznacznie ochłodzony, co w żadnej mierze nie przeszkadzało cieszyć się rozgrywką. Nie przeszkadzała w tym także nieco poszerzona przestrzeń kolorów. Zauważalna była jednak zbyt wysoka gamma, która robiła bardzo mocny kontrast w śródtonach obrazu. To nie tylko powodowało przesycenie barw, ale także ograniczało widoczność detali w czerniach.
Po kalibracji
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 3,4 | maksymalna | 6,2 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 3,6 | maksymalna | 5,2 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,0 | maksymalna | 4,0 |
LG UC79G nie posiada bardzo rozbudowanych funkcji kalibracyjnych, jednak do poprawienia tylko tego jednego zarzutu (gammy), są one wystarczające. W menu należy przestawić profil na “Gamma 0”. To, wraz z korektą odcienia bieli pozwoliło uzyskać całkiem przyzwoite oddanie kolorów. Gdyby dołożyć do tego wykonanie profilu barwnego, to monitor nadawałby się do podstawowej edycji zdjęć, a przypominam, że mówimy tu o monitorze dla gracza!
Teraz kilka zdań o jednej z podręcznych funkcji, konkretnie “Black Stabilizer”. Ma ona dodatkowy wpływ na gammę w dolnym zakresie dynamiki, czyli “po Polsku” mówiąc, na uwypuklenie detali w czerniach. Dzięki niej możemy uwidocznić to co dzieje się w czerniach ponad normę. Bardzo przydaje się to w niektórych grach.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Co to jest Kalibracja Telewizora? Jakie ustawienia są dobre i „naturalne”?
oraz w temacie: Jaka rozpoznać profesjonalną kalibrację?
Jasność, zakres regulacji
Monitor pozwala się regulować w zakresie od 250 do 90 cd/m2 i co ważne, najważniejsza regulacja następuje wyłącznie za pomocą diod podświetlających ekran, co oznacza, że kontrast nie spada nawet przy skrajnych ustawieniach. Gdy włączymy funkcję “1ms blur reducion”, która zmniejsza rozmycie obrazu, jasność spada o 40%. Oznacza to, że możemy operować wtedy w przedziale 150 – 54 cd/m2
Monitor korzysta albo ze sterowania jasnością za pomocą natężenia prądu, albo PWM o bardzo wysokiej częstotliwości, bowiem mój spektrometr nie jest w stanie wychwycić migotania podświetlenia, a z reguły nie ma z tym problemu do wartości 2,5kHz.
Nie ma zatem możliwości, by oko zauważyło jakiekolwiek migotanie, nawet w obszarze widzenia peryferyjnego, które jest znacznie bardziej czułe na tego typu zjawiska. Regulacja jasności nie zmienia także odcienia bieli.
Kontrast, Powłoka ekranu
Powłoka ekranu jest mocno matowa, co zmniejsza odbicia lustrzane od ekranu, ale i zapewnia pewną dozę ostrości i “krystaliczności” znanej z matryc połyskujących.
Kontrast wynosi około 1 140:1, to dosyć wysoka wartość, jak na matrycę IPS. Oczywiście wartość te podaję po kalibracji do docelowego punktu bieli – D65. Wartości kontrastu przy innym odcieniu nie sprawdzałem, bo wątpię by ktokolwiek był zainteresowany drukarskimi odcieniami bieli na monitorze gamingowym. Jak wynika ze spektrografu, monitor wykorzystuje typowe podświetlenie białymi diodami LED (W-LED).
Równomierność ekranu
Na białej, pełnoekranowej planszy, dało się zauważyć pewne problemy z jednorodnością. Głównie chodziło tu o przebarwienia różnych obszarów ekranu, ale i o spadki jasności na brzegach. Na szczęście zjawisko to nie było na tyle uciążliwe, by było widoczne podczas normalnego użytkowania monitora, a w końcu nie jest to monitor do prac graficznych.
Odwzorowanie ruchu
Odwzorowanie ruchu jest zdecydowanie najważniejszym zagadnieniem w przypadku monitora dla graczy. 144Hz odświeżanie matrycy, oraz funkcje ograniczające smużenie znalazły swoją implementację w LG 34UC79G właśnie po to, by gracz nie przegapił najdrobniejszego detalu przy szybkich ruchach w grze, a także po to, by owe ruchu były płynne i wykonywane bez odczuwalnego opóźnienia. Zacznijmy zatem od samej teorii. 144Hz monitor cechuje się przede wszystkim niskim efektem Sample&Hold (czyli głównym winowajcą smużenia), bowiem czas trwania każdej klatki obrazu to zaledwie ~7[ms]. Spójrzmy jak świetnie poprawia się ostrość obrazu w ruchu, pod wpływem samego zwiększania częstotliwości odświeżania monitora:
Ustawienia Motionflow | Informacje | Obraz postrzegany w ruchu | |
Sygnał: 60Hz
1ms Blur Reduction: Wył Response Time: Fast |
Smużenie:
bardzo duże Maksymalna jasność: 250 cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
|
|
Sygnał: 144Hz
1ms Blur Reduction: Wył Response Time: Fast |
Smużenie:
umiarkowane Maksymalna jasność: 250 cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
|
Analizując powyższe, można zastanawiać się jak bardzo można podnosić odświeżanie monitora, jeśli rezultaty 60 vs 144Hz są tak spektakularne. Odpowiedź brzmi: maksymalna częstotliwość odświeżania będzie zależała od czasu reakcji matrycy. Jeśli bowiem piksele nie będą w stanie przejść ze stanu A do stanu B, np. od czerni do bieli, w czasie trwania jednej klatki obrazu, to poskutkuje to gorszym rozmyciem, niż gdybyśmy zostali z mniejszą ilością klatek. Matryce IPS nie słyną akurat ze zbyt szybkiej reakcji. Na szczęście producent zastosował funkcję overdrive, pod nazwą “Response Time”. Zwiększa ona prędkość zmiany stanu pikseli. Sugeruję ustawić na najwyższą wartość (Fast), bo nawet przy niej nie widać artefaktów podczas ruchu.
Drugą funkcją ograniczającą smużenie, jest “1ms Blur Reduction”. Funkcja ta powoduje, że diody podświetlające ekran wygaszają się w momencie odświeżania się matrycy. Widz nie zauważa więc momentu przejściowego, a także widzi obraz w jednym położeniu krócej, więc mamy mniejszy efekt Sample&Hold. Pozwala to uzyskać jeszcze wyraźniejszy obraz. Przynajmniej w teorii. Zobaczmy zatem jak poradzi sobie monitor ze wspomaganiem, oraz bez, w trzech typowych scenariuszach – 100Hz, 120Hz i 144Hz.
Tabela wyników jasno pokazuje rezultaty, jakimi może pochwalić się LG 34UC79G. Zdecydowanie zasługuje on na miano monitora gamingowego, dzięki wysokiej ostrości obrazu w ruchu, szczególnie przy użyciu funkcji “1ms Blur Reduction”. Jedynym “kosztem” stosowania jej, jest spadek jasności (o 40%), co opisałem już wcześniej, a także wzrost wartości input lag, o czym zaraz. Tak czy inaczej, widać, że obraz pozostawia za sobą pewną ilość powielonych krawędzi. Niestety matryca IPS nie jest wystarczająco szybka, by być wolną od takich zjawisk, jednak nie przeszkadzają one w rozgrywce. Najważniejszy jest fakt, że obraz pozostaje bardzo czytelny w ruchu. Inne niedogodności można wybaczyć, mając na uwadze przyjemność używania matrycy IPS. Widzimy też, że funkcja redukująca rozmycie bardzo dobrze radzi sobie już od 100Hz. Może być więc to dobry wybór dla osób posiadających słabszą maszynę, która nie jest w stanie uzyskać stabilnego odświeżania 120, lub 144Hz.
FreeSync
LG 34UC79G wyposażono w technologię Free Sync, która pozwala zastosować zmienne odświeżanie obrazu. Umożliwia to uzyskanie bardziej płynnego obrazu, w sytuacji, gdy sprzęt nie jest w stanie renderować dostatecznej ilości klatek (równej odświeżaniu monitora) w grze. Sytuację dobrze tłumaczy poniższy diagram:
Dla osób pragnących dokładniej zrozumieć zagadnienie dedykuję także film z inżynierem firmy Sapphire, tłumaczącym technologię FreeSync:
FreeSync, w przeciwieństwie do alternatywnej technologi Nvidii (G-Sync) nie stawia wymagań producentom monitorów w kwestii możliwego zakresu odświeżania. LG zapewniło możliwość pracy od 50 do 144Hz. Bardzo dobrą informacją jest to, że monitor pozwala pracować z natywną, najwyższą częstotliwością odświeżania przy użyciu FreeSync. Dolna granica, w postaci 50Hz nie jest niestety szczytem marzeń. Z funkcji korzystać będą przede wszystkim gracze, którym brakuje wydajności, a tacy często grają z ilością klatek mniejszą niż 50. Poważną wadą FreeSync jest też niemożność zastosowania funkcji “1ms Blur Reduction”, która znakomicie redukowała smużenie obrazu.
Responsywność / Input lag
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia monitora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy podłączeniu komputera PC, mierzony przy rozdzielczości 1920×1080 | dowolny tryb | 9,5 ms |
1080p + 1ms blur reduction | Lag przy podłączeniu komputera PC, mierzony przy rozdzielczości 1920×1080 z funkcją 1ms blur reduction | dowolny tryb | 26 ms |
Śmiało można by powiedzieć, że LG UC79G posiada “zerowy” input lag, a zatem, że akcja na ekranie wyświetlana jest natychmiast. 9,5ms w centrum ekranu, oznacza, że monitor dodaje od siebie raptem 1,5ms opóźnienia. Osiem milisekund wynosi bowiem różnica w czasie rysowania przez kartę graficzną pierwszej linii, jaka pojawia się na ekranie (na górze monitora), a linii środkowej. Warto także dodać, że wartość ta została zmierzona przy użyciu miernika leo bodnar, który podaje sygnał w rozdzielczości 1920 x 1080. Monitor musiał zatem przeskalować jeszcze obraz, do swoich natywnych 2560 x 1080, a mimo to wyświetlał go natychmiastowo.
Niestety sytuacja pogarsza się trochę, gdy zechcemy użyć funkcji “1ms blur reduction”, która znakomicie redukuje rozmycie poruszającego się obrazu. Powoduje to wzrost laga do wartości 26ms. Z jednej strony jest to procentowo duży wzrost (prawie 300%), jednak z drugiej wciąż powinno pozostać całkowicie nieodczuwalne dla gracza. Należy przypomnieć, że poniżej wartości 30ms lag generalnie nie jest odczuwalny i nie robi różnicy. W artykule o input lag zamieściłem test pozwalający zbadać swoją czułość na opóźnienie.
Kąty widzenia
Kąty widzenia monitora są bardzo dobre, jak na matrycę IPS przystało. W tym temacie nie ma żadnych zdziwień. Jedyne niekorzystne zjawisko jakie można zauważyć, patrząc na obraz pod mocnym kątem, to oczywiście spadek kontrastu i srebrzenie na czerni.
Podsumowanie i ocena
PLUSY
- Solidne wykonanie
- Prawie zerowy input lag
- Matryca 144Hz
- Aż 34″ przekątna
- Brak migotania obrazu
- Port USB z funkcją Quick Charge
- Funkcja Free Sync
- Przelotka na kabel od myszy
- Niezłe odwzorowanie barw
- Możliwość odchylania w pionie i regulacji wysokości
MINUSY
- Pomimo 144Hz widać trochę fałszywych konturów
- Funkcja 1ms blur reduction wydłuża input lag
- Jasność mogłaby być trochę wyższa
- Dolna granica odświeżania FreeSync nieco wysoka (50Hz)
Cena: LG 34UC79G około 3 499 zł
Sprzęt do testów dostarczyła firma LG
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
(4407)