Powrót

DIRT 5 na Xbox Series X – jak działa i wygląda gra w 120Hz i jaka jest maksymalna rozdzielczość? Pierwsza analiza wydajności

DIRT 5 to jedna z gier, która pozwoli na nowej generacji konsol na zabawę w 120Hz. Datę premiery tytuł od Codemasters ma wyznaczoną na 10 listopada, a więc równo z debiutem Xbox Series X. Pierwsi testerzy już odpalili nowe “brudne” wyścigi na nowej konsoli Microsoftu w 120 klatkach na sekundę!

DIRT 5 na Xbox Series X w 60Hz i 120Hz – opinia

Za testy nowego dzieła Codemasters, które z resztą i my mieliśmy już okazję ograć w wersji na PC, wziął się Thomas Morgan z Digital Foundry. Kopia do recenzji, którą otrzymał wraz z nadchodzącą konsolą Xbox Series X, pozwoliła mu na włączenie gry m.in. w trybie 120Hz. Morgan informuje, że sprawdzał tytuł na telewizorze LG OLED B8 wyposażonym w port HDMI 2.0, a rozdzielczość w trybie najwyższej płynności wahała się pomiędzy 1440p a 1080p.

Na konsoli Series X gracze otrzymają do wyboru trzy tryby optymalizacji wydajności:

Sprawdźmy zatem, co autor ma do powiedzenia na temat wydajności DIRT 5 w każdym z wymienionych trybów na konsoli Xbox Series X:

Tryb 4K60fps z naciskiem na płynność:

Ten tryb skupia się na osiągnięciu i utrzymaniu wartości klatek na sekundę na poziomie 60. Odbywa się to kosztem jakości obrazu. Morgan twierdzi, że gra utrzymuje na ogół rozdzielczość 3840×2160 przy stabilnej, wysokiej płynności, jednak momentami widoczny jest pewien spadek jakości obrazu. Chodzi konkretnie o początki wyścigów, kiedy gracz jest otoczony innymi pojazdami i sporą ilością detali wokół toru. Gra generuje wtedy obraz w jakości 3328×1872. Poza tym nie ma się ponoć do czego przyczepić

Tryb 4K60fps z naciskiem na jakość obrazu:

W tym trybie nacisk położony został na jakość tekstur, cieni i detale takie jak np. widownię wokół toru. Gra nie skupia się więc tu na poprawie samej rozdzielczości – ta utrzymuje się cały czas na poziomie 4K przy 60 klatkach na sekundę. Z małymi wyjątkami – autor po raz kolejny podkreśla, że rozdzielczość spada maksymalnie do około 1800p (3456×1944) w momencie, kiedy gracz znajduje się w tłumie samochodów.

Ogólne uwagi do obu trybów:

Morgan zaznacza, że wydajność gry w trybach z 60Hz wygląda naprawdę dobrze, mimo iż nie jest to jeszcze ostateczna wersja gry. Niemniej jednak w momentach, w których spada liczba klatek, pojawia się zauważalne “rwanie” obrazu. Recenzent wyżej ocenił tryb nastawiony na płynność, ponieważ eliminuje on bardziej dostrzegalne spadki ogólnej jakości w obrazie.

Tryb 120fps (FullHD):

Docieramy do najważniejszego w kontekście naszych rozważań trybu. Dziennikarz Digital Foundry podkreśla, że jest on dostępny wyłącznie, jeśli wybierzemy tę częstotliwość odświeżania po stronie ustawień konsoli. Telewizor wyposażony w port HDMI 2.0 z matrycą 120Hz, z którego korzystał recenzent (LG OLED B8), pozwolił na odpalenie gry w wysokiej płynności w rozdzielczości FullHD. Taki też standard ma docelowo zaoferować tryb 120Hz w DIRT 5.

W toku testów okazało się, że gra nie gwarantuje stabilnego odświeżania na poziomie 120 fps, choć przez większość czasu jest temu bliska. Po raz kolejny spadki następują w “tłumie”, kiedy wokół gracza znajduje się najwięcej obiektów. Niemniej jednak autor podkreśla, że płynność nie spada poniżej 90 fps, co przy tak wysokich wartościach bardzo trudno zauważyć.

Co ważne, w momentach “słabości” gry, rozdzielczość potrafiła wedle słów Morgana rosnąć z 1080p do 1440p. Pamiętajmy jednak, że przy 120 klatkach na sekundę maksymalną możliwą do osiągnięcia rozdzielczością w DIRT 5 na konsolach nowej generacji będzie Full HD.

Ogólne uwagi do trybu 120Hz:

Walory trybu 120Hz w DIRT 5 autor zauważał szczególnie podczas zakrętów, kiedy kamera operowała dynamicznie kadrem. Jego zdaniem taki efekt jest nie do osiągnięcia przy 60 klatkach na sekundę. Także i my mieliśmy już okazję testować 120Hz na najnowszych kartach RTX3090 ale w 4K (tutaj niezbędny jest już port HDMI w wersji 2.1). Więcej przeczytacie tutaj.

DIRT 5

DIRT 5 – premiera na Xbox Series X już 10 listopada

DIRT 5 zadebiutuje na PlayStation 4, Xbox One i PC już 6 listopada 2020, 10 listopada na Xbox Series S oraz Xbox Series X, a później w 2020 na PlayStation 5. Gra będzie wspierać zarówno Xbox Smart Delivery, jak i darmową aktualizację na platformach PlayStation, dzięki czemu gracze bez problemu będą mogli przesiąść się na Xbox Series X lub PlayStation 5.

Dostępne tytułu na sklepie online
Dirt 5 Gra PC
DiRT 5 – Edycja Limitowana Gra PS4 289,99 zł
DiRT 5 – Edycja Limitowana Gra Xbox One 289,99 zł
DiRT 5 Gra PS4
DiRT 5 Gra Xbox One

 

Źródło: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-dirt-5-xbox-series-x-hands-on


Więcej na temat konsol i gier:

(2907)