Powrót

Sprawdzamy i testujemy patent na hollywoodzki obraz w telewizorach OLED firmy Panasonic. Jak to się robi po japońsku?

Jeżeli mielibyśmy jednym zdaniem scharakteryzować telewizory premium firmy Panasonic, to na pewno brzmiałoby ono następująco: “Telewizor stworzony do oglądania filmów i seriali”. Takie są właśnie wszystkie modele OLED, które japoński producent ma w swojej ofercie na ten rok. Obecnie możemy zakupić aż trzy rodzaje takich ekranów o oznaczeniach HZ100, HZ1500 oraz flagowy HZ2000. Ten ostatni uzyskał na HDTVPolska jako jedyny w tym roku status referencji obrazu. Czym więc różnią się od siebie wymienione produkty? Na pierwszy rzut oka wydają się bowiem bliźniaczo podobne jednak ich ceny są znacznie różne.

Czytelniku. Jako jedyni w kraju sprawdzamy osobiście opisywane telewizory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:
  • Spektroradiometr Jeti Specbos 1211
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K8
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink

Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia. Jeżeli zamierzasz skorzystać z naszego tekstu i pomiarów, skontaktuj się z redakcją. Wszelkie prawa do informacji i zdjęć z testów HDTVPolska są zastrzeżone!

Czym charakteryzują się telewizory OLED Panasonic 2020?

Obecny rok przyniósł kilka kluczowych zmian, które wpłynęły na jeszcze lepszą jakość obrazu we wszystkich trzech modelach firmy. Skupiono się bowiem na kolejnych opcjach związanych z perfekcyjnym potencjałem do fachowej kalibracji obrazu czy nad poprawą płynności ruchu, która teraz jest wręcz doskonała. Patrząc więc na najważniejsze cechy tegorocznych modeli możemy wyróżnić takie elementy jak:

Pojawia się więc tutaj kilka elementów, które są kluczowe dla najwyższej jakości obrazu jaką charakteryzują się telewizory japońskiego producenta. Kilka z nich wymaga osobnego omówienia:

Jeszcze więcej opcji kalibracyjnych obrazu

Telewizory OLED tej marki są powszechnie wykorzystywane w wytwórniach filmowych oraz na etapie postprodukcji na całym świecie. Kierując się prośbami osób związanych z postprodukcją filmów w Hollywood i innych wytwórniach, do telewizorów OLED wprowadzanych w roku 2020 dodano nowe funkcje.

Przede wszystkim telewizory umożliwiają wyłączanie tone-mappingu z poziomu menu systemowego. Tone-mapping odpowiada za mapowanie jasności (treści HDR), by odtworzyć je na ekranie bez nadmiernej utraty szczegółów w bielach. Jest to kluczowe w przypadku oglądania filmów w warunkach domowych. Treści HDR mogą mieć przecież detale kodowane w jasnościach nawet do 4000 nitów, a to znacząco przekracza możliwości obecnych telewizorów. Przy odpowiednim tone-mappowaniu nie będziemy tracić detali w jaskrawych bielach.

Przykład tone-mappingu (po prawej) i jego braku (po lewej)

Ponieważ nie istnieje żadna norma branżowa dotycząca tone-mappingu w przypadku HDR10 (stąd przewaga Dolby Vision nad HDR10, który takie wytyczne posiada) opcja jego wyłączenia daje studiom postprodukcyjnym możliwość dokładniejszej pracy na materiale źródłowym i uzyskanie pełnej zgodności z pierwotną jasnością ekranu. W przypadku tworzenia treści nie chcemy korzystać z tego typu dobrodziejstw, ponieważ zmniejszają one możliwość kontroli efektu końcowego. Firma Panasonic umożliwiła więc zarówno wyłączenie tone-mappingu jak również dokładne określenie „punktu prześwietlenia” w menu systemowym. Posłużą one specjalistom z branży filmowej, chcącym wykorzystać telewizor do kontroli treści HDR.

Co więcej, nowe telewizory OLED cechują się najniższymi punktami kalibracji wśród wszystkich telewizorów. Wynoszą one 1,3% i 0,5%. Da to profesjonalistom i miłośnikom kina możliwość precyzyjnego ustawienia płynnego przejścia z pełnej czerni do jej nieco jaśniejszych odcieni.

Nowe odbiorniki OLED obsługują również plansze testowe CalMAN PatternGen oprogramowania CalMAN® firmy Portrait Displays® wraz z funkcją AutoCal. Daje to możliwość wyświetlania plansz kontrolnych bezpośredni z telewizora, bez użycia generatora, a także półautomatyczny proces kalibracji. Oczywiście pod warunkiem posiadania sprzętu pomiarowego i oprogramowania. Automatyzacja procesu kalibracji oznacza, że nie będziemy potrzebować pilota do sterowania telewizorem w tym procesie, a nie, że przeprowadzimy gobez dodatkowego sprzętu. Obsługiwane są również ustawienia kalibracyjne Imaging Science Foundation (ISF) co jest już tradycją w telewizorach Panasonic. Możliwa jest też kalibracja treści Dolby Vision.

Jak wygląda odwzorowanie barw w telewizorach OLED Panasonic? Panasonic przyzwyczaił już nas, że najlepszy fabrycznie tryb oferuje z miejsca naprawdę niezłe oddanie barw. Poza drobnymi zastrzeżenia, które można skierować do np. fabrycznego Panasonic HZ2000, kolory są w porządku. Jeśli chodzi natomiast o sprawność oddania barw po fachowej kalibracji to ponownie można powiedzieć, że mamy tu styczność z referencją i właściwie stworzenie telewizora z wierniejszą reprodukcją kolorów w Rec 709 (filmy Full HD i SD) jest prawie niemożliwe. Nasyceniu barw, czy ich naturalności po kalibracji nie da się zarzucić kompletnie nic.

Tam gdzie kolor ma być żywy i nasycony jest dokładnie taki, a tam gdzie ma być pastelowy – jest stonowany tak jak trzeba. Wszystko pod wyśmienitą kontrolą rodem z ekranu studyjnego i to dosłownie. Na Panasonic OLED HZ2000 próżno szukać jakichkolwiek najmniejszych niuansów pod tym względem. Zadowoleni będą nawet profesjonaliści i także im można dedykować ten telewizor.

Kalibracja Panasonic HZ2000 za pomocą spektrometru Jeti Specbos 1211 i kolorymetru Klein K10A

Lepsza płynność obrazu

W roku w którym miały odbyć się Igrzyska Olimpijskie w Tokio (przełożone na 2021 rok), firma Panasonic popracowała nad udoskonaleniem powtórek z konkurencji lekkoatletycznych i innych dyscyplin sportowych wymagających szybkiego poruszania się. Możemy tutaj wymienić też chociażby rozgrywki piłkarskie, które obserwujemy prawie codziennie w telewizji. W tym celu Panasonic zastosował w OLED technologię Black Frame Insertion.

Dotychczas, w standardowych telewizorach OLED wyposażonych w tę technologię, między poszczególnymi klatkami treści zawierających ruch umieszczana jest dodatkowa czarna klatka. Poprawiało to ostrość obrazu w ruchu, ale blokowało możliwość interpolacji klatek do 120Hz. Efekty były więc mało wymierne, a dodatkowo obraz cechował się znaczącym migotaniem. Ostatecznie nikt nie wykorzystywał tego dodatku. W najnowszych ekranach, dzięki wykorzystaniu możliwości opracowanego w Japonii procesora HCX Pro Intelligent, telewizory Panasonic potrafią analizować sygnały przychodzące i dynamicznie dostosowywać czas trwania czarnej klatki w cyklu dwuklatkowym, aby wyznaczyć optymalny punkt, w którym płynność obrazu jest możliwie największa, a efekt migania — jak najbardziej ograniczony. Jaki jest efekt? Prześledźmy go na przykładzie modelu HZ2000:

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Ustawienia IFC Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

415 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

Redukcja smużenia: 10

Płynność filmu: dowolnie

Wstawianie czarnej ramki: Wył

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

415 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

dowolna regulacja wg. gustu

Redukcja smużenia: 10

Płynność filmu: dowolnie

Wstawianie czarnej ramki: Min

Smużenie:

niskie

Maksymalna jasność:

370 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

dowolna regulacja wg. gustu

Redukcja smużenia: 10

Płynność filmu: dowolnie

Wstawianie czarnej ramki: Pośr

Smużenie:

bardzo niskie

Maksymalna jasność:

300 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

dowolna regulacja wg. gustu

Redukcja smużenia: 10

Płynność filmu: dowolnie

Wstawianie czarnej ramki: Maks

Smużenie:

brak

Maksymalna jasność:

250 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

dowolna regulacja wg. gustu

Widzimy, że bez wsparcia żadnego systemu, Panasonic HZ2000 wykazuje typowy dla nowoczesnego telewizora ruch. Po użyciu IFC z funkcją wstawianie czarnej ramki sytuacja zmienia się jednak diametralnie! Na ekranie możemy podziwiać ostry jak brzytwa obraz nawet przy bardzo szybkich ruchach. Dosłownie jakby ekran miał 240Hz, co w połączeniu z bardzo niskim czasem reakcji matrycy zapewnia miejsce na szczycie telewizorów najlepszych do oglądania sportu! Jest to właściwie krok milowy w rozwoju tych ekranów i ogromny przełom! Brawo.

Panasonic HZ2000 – Dolby Vision IQ i Filmmaker Mode


Panasonic zastosował w tym roku technologię Dolby Vision IQ, która dostosowuje obraz w DV pod bieżące warunki świetlne w pokoju. Oprócz tego możemy liczyć na tryb wyświetlania obrazu Filmmaker Mode, który eliminuje wszelkie efekty tzw. interpolacji, czyli upłynniania. Co więcej, stosując Filmmaker Mode możemy być pewni, że filmy będziemy oglądali w oryginalnym klatkażu i palecie barw.

Dlaczego właśnie telewizor OLED do filmów i seriali?

Budowa ekranu OLED vs LCD.

Zalety wyświetlaczy organicznych wynikają przede wszystkim z faktu jak generowany jest obraz. Każdy subpiksel jest niezależnie sterowaną diodą, czyli bezpośrednim źródłem światła. Oznacza to zdolność do uzyskania prawdziwej czerni (zerowej emisji światła), czyli czegoś, co w każdym z widzów budzi podziw podczas oglądania ulubionego filmu czy serialu. Kontrast jest bowiem najważniejszym kryterium jakości. Gdy czerń jest dobra, to mówimy ogólnie, że obraz jest dobry. Drugą zaletą są znacznie lepsze kąty widzenia, przy których nie spada nasycenie, ani nie zaburza się tonalność obrazu tak jak w większości telewizorów LCD. Więcej o zaletach (i wadach) technologii przeczytamy w temacie: Czym jest OLED i dlaczego tak bardzo go lubimy?

Perfekcyjna czerń w telewizorze OLED

Powidoki i wypalenia – okiem praktyka

Najczęściej poruszanym temat, o który w nieskończoność pytają użytkownicy, jest kwestia wypaleń. Tak, faktem jest, że matryca OLED ma niższą odporność na to zjawisko niż LCD, ale na przestrzeni lat na tyle jednak rozwinięto systemy kompensacji, że osobiście marginalizowałbym ten problem. Jeśli rozważamy użytkowanie telewizora przez zwyczajnego widza, który ogląda filmy, seriale, telewizję i gra po kilka godzin w weekendy to nie przejmowałbym się tym wcale.

Co roku firma SkalibrujTV.pl (współpracuje z HDTVPolska), kalibruje kilkaset telewizorów OLED różnych producentów i powidoki, w postaci wypalonych pasów, interfejsów gry, czy pasów z TVN24 to pojedyncze przypadki. Nie można powiedzieć zatem, że temat wypaleń nie istnieje, ale bez dwóch zdań na forach jest zbyt mocno spotęgowany i daje złudzenie, że jest to jakaś plaga i duże zagrożenie. W rzeczywistości są dziesiątki tysięcy ludzi w Polsce, którzy korzystają ze swoich ekranów OLED i nie wiedzą nawet, że taki problem może istnieć. Nie można uznawać więc tego za istotne zagadnienie chyba, że jak napisaliśmy, ktoś jest zapalonym graczem i traktuje TV bardziej jako monitor. Potwierdzeniem może być także nasze niemałe forum (166 000 użytkowników) na którym rocznie pojawia się kilka-kilkanaście wpisów związanych z trwałością matrycy. Jest to promil w tysiącach postów, które powstają co miesiąc.

Na pewno w temacie powidoków warto wspomnieć metalowy radiator zastosowany w telewizorze HZ2000, który ma na celu schładzać matrycę. Sprawia on, że krótkotrwałe powidoki znikają znacznie szybciej niż u innych producentów! Dosyć dobrze powinno to rokować na ogólną trwałość matrycy.

Czym różnią się poszczególne modele OLED firmy Panasonic? HZ2000 vs HZ1500 vs HZ1000

Trzeba przyznać, że spośród trzech dostępnych modeli najbardziej wyróżnia się HZ2000 jednak zarówno HZ1500 jak i HZ1000 nie odstają zbytnio od tego poziomu pod względem jakości obrazu. Poniżej możecie zobaczyć trzy dokładne testy syntetyczne, które wykonaliśmy w naszej redakcji w szczegółowych pomiarach obrazu. Pierwsze co rzuca się w oczy to oczywiście wartości HDR. Zarówno te maksymalne jak i średnie, z którymi mamy do czynienia podczas oglądania filmów. Producent, projektując model HZ2000 zastosował metalowy radiator na matrycy, by lepiej odprowadzać ciepło, a następnie zażądał głębszego dostępu do elektroniki niż w innych modelach. Dzięki temu telewizor oferuje wyższe parametry jasności niż inni producenci. HDR dochodzi tutaj prawie do 900 nitów co jest wartością nieosiągalną dla innych telewizorów OLED. Niższe modele nie są dużo gorsze. HZ1500 to maksymalnie 770 nitów a HZ1000 – 695 nitów. Wszystkie te wartości sprawiają, że oglądając materiał 4K Ultra HD z HDR będziemy pod jego ogromnym wrażeniem a różnica między np. filmem na nośniku Blu-ray a 4K Ultra HD Blu-ray będzie bardzo duża. Szczególnie gdy takie wartości są osiągane na telewizorze OLED gdzie każdy subpiksel jest niezależnie sterowaną diodą, czyli bezpośrednim źródłem światła.

Trzy serie różnią się także bardzo pod względem dźwięku jaki są w stanie z siebie wygenerować. Model HZ2000 posiada skierowane ku górze głośniki Dolby Atmos, a we współpracy z Technics poszerzono przestrzeń dźwiękową. Nowy system audio nazywa się 360° Soundscape Pro.

Pokaźnej wielkości głośniki wbudowane w Panasonic’a HZ2000 dają bardzo przyjemny dla uszu efekt. Dźwięk jest dosyć pełny jeśli chodzi o zakres tonów, choć raczej nie aż tak dobry jak z zewnętrznego soundbara. Na pewno można jednak pochwalić przestrzeń, którą budują głośniki Atmos skierowane w sufit.

Tak prezentuje się tył HZ2000 z Dolby Atmos

Model HZ1500 posiada uproszczoną wersję rozwiązania z HZ2000 jednak nadal widzimy pod ekranem belkę głośnikową przypominającą prosty soundbar. Telewizor w tym wypadku gra także nieźle ale oczywiście niemożna tutaj mówić o jakości dźwięku wydobywającej się z flagowca. HZ1000 pozbawiony jest dodatkowych efektów dźwiękowych a jakość jest tutaj podstawowa. W tym wypadku jeżeli ktoś chce poczuć lepszą jakość dźwięku należy podłączyć zewnętrzne kino domowe albo soundbara.

Pomiary telewizorów w redakcji HDTVPolska:

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 65″
Typ matrycy OLED (WRGB)
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) ∞:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: ∞:1
  • max: ∞:1
  • min: ∞:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 415cd/m2 (skrawek ekranu), HDR: 880 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu średnie, ekran błyszczący
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,5
  • maks. dE: 1,1
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 800 cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 21ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 22ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 22ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p60 w trybie „Pure Direct 4K”
Dodatkowe funkcje dla graczy
  • ALLM – automatyczny tryb gra
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 55″
Typ matrycy OLED (WRGB)
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) ∞:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: ∞:1
  • max: ∞:1
  • min: ∞:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 400cd/m2 (skrawek ekranu), HDR: 770 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu średnie, ekran błyszczący
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,5
  • maks. dE: 1,2
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 730 cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 21ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 22ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 22ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p60 w trybie „Pure Direct 4K”
Dodatkowe funkcje dla graczy
  • ALLM – automatyczny tryb gra
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 65″
Typ matrycy OLED (WRGB)
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) ∞:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: ∞:1
  • max: ∞:1
  • min: ∞:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 375cd/m2 (skrawek ekranu), HDR: 695 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu średnie, ekran błyszczący
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,6
  • maks. dE: 1,2
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 655 cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 21ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 22ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 22ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p60 w trybie „Pure Direct 4K”
Dodatkowe funkcje dla graczy
  • ALLM – automatyczny tryb gra
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Więcej na temat telewizorów Panasonic:

(6906)