Powrót

Najlepszy TV 2018 roku w UK – wyniki! | UK TV Shootout 2018 z udziałem HDTVPolska

Telewizory przygotowane na shootout.

Koncepcja TV Shootout

A gdyby tak ustawić najlepsze TV na jednym stole, skalibrować najlepiej jak się da, dodatkowo otoczyć monitorami studyjnymi i poddać ocenie publiki? Właśnie taki plan realizuje rok w rok nasz przyjaciel Vincent Teoh, z portalu HDTVTest. Dosłownie kilka dni temu odbyła się w Londynie kolejna edycja wydarzenia, którą przyszło nam współorganizować! Warto dodać, że jest to najbardziej znane na świecie tego typu porównanie o którym pisze chociażby Forbes.

Na stół trafiły cztery high-endowe wyświetlacze:

oraz dwa monitory studyjne, jako referencja obrazu do porównań. Wybór padł tutaj na ekrany Sony BVM-X300, czyli najlepsze wyświetlacze dostępne na rynku. To właśnie na nich powstaje znaczna większość hollywoodzkich hitów filmowych, które oglądamy na płytach Ulta HD Blu-ray, czy na Netflix. Każdy taki monitor oddaje więc dokładnie to co ogląda reżyser w studio i pozwala najbardziej krytycznie ocenić telewizor stojący obok. Wartość sprzętu to bagatela 180 000 zł za sztukę! Warto dodać, że telewizory pochodziły ze sklepu a nie od producentów.

No i oczywiście klucz programu – czyli nasza czwórka. Odpowiedzialni za przygotowanie wyświetlaczy, a także prowadzenie show. Od lewej Tyler Pruit (Portrait Displays, USA), Maciej Koper (ja 😉 – SkalibrujTV.pl / HDTVPolska.com), Vincent Teoh (HDTVTest, organizator), Marcel Gonska (Portrait Displays, Niemcy). Pierwszym etapem było rozstawienie wyświetlaczy tak, by grupa publiczności mogła oglądać je prostopadle do matrycy. Trochę się nad tym musieliśmy pogłowić.

Następnie przyszedł etap kalibracji wyświetlaczy. Założenie było takie, by wyciągnąć z każdego z nich absolutne maksimum w każdej kategorii (SDR, HDR, tryby do Gier)… Jedynym ograniczeniem był zakaz stosowania zmian w menu deweloperskim wyświetlaczy (jeszcze głębszy dostęp niż do menu serwisowego) ponieważ nie są to procedury stosowane u klientów i nie chcieliśmy sztucznie wpływać na wydajność niektórych ekranów. Ktoś mógłby powiedzieć – “ale przecież kalibrowaliście wyświetlacze, a większość osób ogląda ustawienia standardowe”. Nasz punkt widzenia był taki: użyliśmy najlepszych TV i chcieliśmy wyciągnąć maksimum możliwości, bo nie ma żadnego powodu, by entuzjasta w pogoni za jakością miałby zrezygnować z kalibracji swojego TV.

Po wszystkich zabiegach przyszedł czas na nasze wewnętrzne, skrupulatne oceny i upewnianie się, że wszystko poszło zgodnie ze sztuką i można wyciągać obiektywne wnioski. Innymi słowy, że żadne niepoprawne ustawienia ekranów nie wpłyną na opinię widza, tak jak dzieje się to chociażby w marketach z wyświetlaczami. Ocena tam jest wynikiem wielu losowych zmiennych, które tutaj wykluczyliśmy.

Tak zakończył się dzień pierwszy przygotowań. Kolejnego dnia, czyli w niedzielę 15 lipca przybyło na salę prawie 30 osób. Byli to zwykli użytkownicy z UK, którzy interesują się telewizorami i śledzą poczynania Vincenta w Internecie. Zaproszonych osób było więcej, ale niestety termin splótł się z finałem mistrzostw świata w piłce nożnej. Mimo to ilość osób była pokaźna:

I tak rozpoczęły się niezależne testy! Wystąpienie trwało aż 6 godzin (z jedną przerwą), ponieważ Vincent bardzo dokładnie objaśniał każdą z 8 kategorii testowych, a następnie publika (podzielona na dwie podgrupy) podchodziła do ekranów i oceniała daną cechę obrazu na materiale testowym. Były to zwykłe filmy, oraz nagrania z telewizji. Niektóre nawet w SD. Innymi słowy dokładnie to co oglądamy na co dzień!

Wyniki i oceny

Po każdej kategorii testu publiczność głosowała w ankiecie. Następnie punkty były podliczane i podawane dla dwóch, najwyżej ocenionych, modeli TV. Jak w tabeli poniżej:

Kategoria testu Pierwsze miejsce Drugie miejsce
Kontrast i czerń Panasonic FZ802 (ocena 4,58) Sony AF8 (ocena 4,45)
Wierność odwzorowania barw Panasonic FZ802 (ocena 4,36) Sony AF8 (ocena 4,31)
Odwzorowanie ruchu Sony AF8 (ocena 4,27) Panasonic FZ802 (ocena 4,18)
Obróbka sygnału (skalowanie itd.) Sony AF8 (ocena 4,27) Panasonic FZ802 (ocena 3,87)
Jednorodność ekranu (podczas np. oglądania sportu) LG C8 (ocena 4,19) Panasonic FZ802 (ocena 4,05)
Sprawność w bardzo jasnym pomieszczeniu Samsung Q9FN (ocena 4,52) LG C8 i Panasonic FZ802 (ocena 3,43)
Wrażenia z grania na konsoli Samsung Q9FN (ocena 4,23) LG C8 (ocena 4,10)
Jakość treści HDR LG C8 (ocena 4,15) Panasonic FZ802 (ocena 4,13)

By nie było potrzeby trudnego analizowania każdego kryterium testu stworzyliśmy gotowe kategorie, gdzie uwzględnialiśmy na podstawie średniej ważonej wyniki każdego TV:

Kryterium Pierwsze miejsce Drugie miejsce
Najlepszy TV do kina domowego Panasonic FZ802 (ocena 14,93) Sony AF8 (ocena 13,27)
Najlepszy TV do salonu Sony AF8 (ocena 15,82) Panasonic FZ802 (ocena 15,69)
Najlepszy TV do gier na konsoli i PC Samsung Q9FN (ocena 4,23) LG C8 (ocena 4,10)
Najlepszy TV do Ultra HD z HDR LG C8 (ocena 4,15) Panasonic FZ802 (ocena 4,13)

I tak oto po zsumowaniu wszystkich punktów mamy wynik całościowy!

Pierwsze miejsce: Panasonic FZ802 (ocena 32.59 points)

Drugie miejsce: LG C8 (ocena 31,49)

Wnioski i przemyślenia

Pokaz przeprowadzony w Londynie utwierdził mnie w przekonaniu, że robienie testów dla Was, czytelników, ma ogromną wartość, ponieważ wnioski publiczności pokrywają się z tymi z testów. Każdy może przeczytać na portalu pełny test Sony AF8, Panasonic FZ802, czy Samsung Q9FN i przekonać się, że właśnie w takich kategoriach w jakich zwyciężyły w “UK TV Shootout” mają one wysoką punktacje w testach. Innymi słowy profesjonalny test = opinia publiki, jeśli wykluczymy wszystkie warunki mogące na nią wpływać.

Godnym zauważenia jest też fakt, że różnice pomiędzy telewizorami OLED są naprawdę minimalne. Strata jednego punktu to właściwie nic co powinniśmy brać pod uwagę przy zakupie. Zdecydowanie radziłbym tutaj skupić się na różnicach w działaniu systemów operacyjnych pomiędzy telewizorami, czy designie. Bo w tej materii napotkamy duże różnice.

Z werdyktem wydanym przez publiczność trudno dyskutować. Moim zdaniem, jedyne co mogło umknąć uwadze to lepsza sprawność LG C8 w dzień dzięki zachowaniu wyższej jasności przy dużej ilości bieli na ekranie. Być może zabrakło specyficznej sceny uwidaczniającej tą różnicę. Dziwić też może brak Q9FN jako lidera w HDR w związku z jego najwyższą jasnością. Jak się jednak okazuje, inne walory takie jak jakość czerni, widoczność detali w cieniach, kąt widzenia, czy też wierność barw potrafią nad tym przeważyć.

Na koniec pytanie do publiczności: czy chcielibyście byśmy zorganizowali dla Was takie show w Polsce? 🙂 Jakie telewizory dodatkowo widzielibyście w takim porównaniu oprócz powyższych?

(13745)