Warning: DOMDocument::loadHTML(): Empty string supplied as input in /alt/home/webmaster.hdtv/www/hdtvpolska.com/wp-content/plugins/bootstrap-3-shortcodes/bootstrap-shortcodes.php on line 2122

Warning: DOMDocument::loadHTML(): Empty string supplied as input in /alt/home/webmaster.hdtv/www/hdtvpolska.com/wp-content/plugins/bootstrap-3-shortcodes/bootstrap-shortcodes.php on line 2122
lang="pl-PL"> Motion Plus Gra | TEST | Nowość w TV od Samsung dedykowana dla graczy! - HDTVPolska
Powrót

Motion Plus Gra | TEST | Nowość w TV od Samsung dedykowana dla graczy!

Szukanie telewizora przeznaczonego do grania to niezwykle popularny temat. Wybór na rynku jest duży a gracze szukają najbardziej optymalnego rozwiązania czy to pod konsole najnowszej generacji czy też pod swoje wydajne maszyny PC. Co bardziej obeznani w temacie lub Ci, którzy poświęcili nieco czasu na szukanie, doskonale wiedzą na jakie parametry należy zwrócić uwagę przy takim wyborze. Do tej pory był to głównie poziom input laga, który od razu mówił, czy na danym telewizorze, projektorze czy monitorze będzie można komfortowo oddać się rozgrywce. Jednak w końcu ktoś zrobił krok do przodu w temacie usprawnienia rozgrywki widzianej na ekranie i wprowadził coś nowego! Coś co wpływa bezpośrednio na wygląd danego tytułu a nie tylko komfort grania. Jest to najnowszy tryb Motion Plus Gra wprowadzony przez firmę Samsung. Jakie benefity daje on graczom?

Poprawa płynności ruchu

Zacznijmy jednak od podstaw by przejść do działania trybu Motion Plus Gra. Każdy telewizor z matrycą 120Hz posiada pełne wsparcie poprawy płynności ruchu, który może bezpośrednio wpłynąć na widziany ruch w różnych klatkażach. Możemy np. poprawić ruch w materiale filmowym z płyty Ultra HD Blu-ray (24 i 25 fps), czy w video (50 i 60 fps) np. w sporcie z telewizji satelitarnej. W telewizorach Samsung funkcja ta nazywa się Auto Motion Plus i trzeba przyznać, że działa doskonale.

Menu regulacji, funkcji „Auto Motion Plus”, odpowiedzialnej za odwzorowanie ruchu w tv Samsung.
Motion Plus Samsunga to jeden z najlepszych systemów poprawy płynności i ostrości obrazu jaki znajdziemy na rynku. Technologia ta pozwala bardzo precyzyjnie regulować stopień poprawy płynności i ostrości obrazu ruchomego.

10 stopniowa podziałka jest idealnie wyważona, oznacza to, że z każdym kliknięciem, płynność lub ostrość obrazu poprawia się dokładnie o taką samą wartość i możemy łatwo znaleźć złoty środek (na ile poprawioną płynność filmów tolerujemy i na ile cenimy sobie ostrość ruchu względem ewentualnych artefaktów). Samych artefaktów jest z resztą niewiele nawet przy maksymalnych wartościach ustawień. Ciekawym ustawieniem są wartości odpowiednio 10/5 jeśli chcemy uzyskać ostry obraz w ruchu i polepszyć płynność filmów, ale bez powodowania efektu teatru. Zachęcam jednak każdego do samodzielnych poszukiwań optymalnego wariantu. Bo każdy lubi coś innego ;-).

Tryb ten można było do tej pory wykorzystać podczas grania. Co bardziej dociekliwi gracze znają ten fakt jednak nigdy nie pisano o tym szeroko ponieważ niestety ale tego typu zabieg dość znaczenie wpływa na poziom input lag. Rośnie on zazwyczaj do poziomu nieakceptowanego dla większości graczy. Np. w modelu MU7002 wynosił on aż 75ms. To bardzo dużo chociaż niedzielny gracz i tak mógł zagrać np. w Forze Horizon 3 i upłynnić ją aby wyglądała lepiej niż w 30fps. Jednak laga da się już odczuć przy takich wartościach. I nie jest to komfortowe granie mimo, że gra jest dużo płynniejsza.

W tym roku Samsung postanowił zaskoczyć wszystkich i wprowadził do menu dedykowany tryb odpowiedzialny za poprawę płynności ruchu w grach o nazwie Motion Plus Gra. W teorii ma on działać dokładnie tak samo jak w przypadku zwykłego trybu Motion Plus jednak input lag ma być zachowany na niskim poziomie.

Input Lag, Motion Plus Gra

Tu włączamy tryb Gra.

Po podłączeniu konsoli Xbox One X/S czy PS4 (Pro) warto skorzystać na początek z “Tryb gry”. Ustawienie to zostało w prawdzie przeniesione z głównej zakładki menu, ale powinno aktywować się ono samoczynnie po wykryciu konsoli. Po sprawdzeniu np. z Xbox One X tak właśnie się dzieje. Tryb gry musimy bowiem ustawić na “Auto”. Jak wygląda poziom laga w tegorocznych telewizorach? Sprawdziliśmy właściwie wszystkie modele na ten rok a rozbieżność między nimi to zaledwie kilka ms. Mowa o seriach: QLED 2018 (Q6, Q7, Q8, Q9) oraz NU8XXX, NU7XXX. Serie NU posiadają różne końcówki w zależności od sieci sprzedaży. Końcówki te wcale nie dotyczą tylko wyglądu gdyż np. budżetowa seria NU7472 w odróżnieniu od innych modeli z tej linii posiada pokrycie szerokiej palety barw tak przydatnej by zobaczyć nową jakość Ultra HD np. z konsoli (na poziomie 92% DCI).

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD tryb “Gra” 14 ms
[GRY] 1080p + HDR Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR tryb “Gra” 14 ms
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) HDMI: PC 14 ms
[GRY] 4K Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR tryb “Gra” 14 ms
[GRY] 4K + HDR Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR tryb “Gra” 14 ms
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek tryb “Film” 74 ms
[GRY]4K / 1080p + upłynniacz gra Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek tryb “Gra” 20 ms
Wyraźne kolorowe czcionki z PC (chroma 4:4:4) po oflagowaniu wejścia jako PC.

W tym roku producent osiągnął kolejny pułap w redukowaniu wartości input lag! W ubiegłym roku wynosiła ona nieco ponad 20ms. W tym średnio, zaledwie 14ms chociaż wspomniany np. model NU7472 osiąga rekordowy wynik 10ms. To już poziom niektórych monitorów dedykowanych dla graczy! Praktycznie nie da się już zrobić nic lepiej, bo od czasu wyświetlenia pierwszej linii, na górze telewizora, upływa zaledwie ok. 5ms! Tak krótki czas nie ma prawa być zauważony, ani odczuty w jakikolwiek sposób. Generalnie wszystko co poniżej 30ms traktujemy już jako placebo. Fani liczenia każdej milisekundy mogę śmiało sięgać po modele QLED oraz NU 2018.

Upłynniacz 120Hz w trybie Gra (Gra Motion Plus)

Na miano prawdziwego przełomu dla graczy zasługuje jednak tegoroczna możliwość użycia systemu upłynniacza w trybie Gra! W zakładce znajdziemy dedykowane do tego opcje:

Jak widać, do dyspozycji mamy dokładnie takie same suwaki jak w zwykłej zakładce Motion Plus! Możemy zatem uzyskać dwie, a w zasadzie trzy rzeczy:

Zalety zastosowania systemu wyglądają naprawdę imponująco. Aż człowiek zaczyna zastanawiać się czemu żaden z innych producentów nie poszedł taką, rewolucyjną ścieżką? Myślę, że problem jest w odpowiednio szybkim procesorze obrazu, który udało się Samsungowi zbudować. jak już wspomniałem na początku artykułu, upłynniacz jest funkcją znacząco podwyższającą wartość input lag i tworzenie trybu “Gra” polega przede wszystkim na zablokowaniu tej funkcji. Na rynku były w prawdzie telewizory, które z upłynniaczem miały niewielką wartość opóźnienia np. ok. 50ms, co pozwalało pograć np. w gry wyścigowe, ale w strzelankach już było irytujące. Telewizory Samsung natomiast, wraz z upłynniaczem, mają opóźnienie na poziomie zaledwie 20ms, czyli raptem kilka ms więcej niż bez (wartość z tabeli)! Zobaczmy teraz jakie korzyści, w kontekście odwzorowania ruchu niesie za sobą system Motion Plus w grach:

Telewizor Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Samsung Q9 (2017) Ubiegłoroczny flagowiec w trybie “Gra”
OLED (dowolny) Dowolny telewizor OLED (2017-18) w trybie “Gra”
Samsung Q9 (2018) Testowany telewizor z włączoną redukcją rozmycia
Samsung Q9 (2018) Testowany telewizor z włączonym wyr. ruch LED

Patrząc na ostatnie zdjęcie można wręcz nie dowierzać, lub zastanawiać się jak to możliwe, że dotychczas grało się z tak dużym rozmyciem! Bez dwóch zdań granie z funkcją “wyr. ruch LED” to przepaść względem grania na innym TV, szczególnie w grach 60fps, gdzie ruch ma tendencję do rozmywania się. Uchwycenie przeciwnika w celowniku jest tysiąc razy prostsze!

Największy efekt wow uzyskamy oczywiście gdy włączymy upłynniacz w grze, która działa w 30fps. Złudzenie jest na tyle mocne, że dostajemy na ekranie telewizora obraz, który “przypomina 60fps”. Nie jest to oczywiście takie samo 60fps jak natywne ale na oko to wygląda jak 30%-50% efektu z 60fps ;-). Najgorzej gdy po chwili będziemy chcieli wyłączyć upłynniacz. Wtedy dopiero zobaczymy jak np. Forza Horizon 3 szarpie. A do tej pory tak właśnie graliśmy. Kolejny przykład to najnowszy God of War i jego tryb 4K 30fps. Chyba wiecie co stanie się gdy upłynnimy go telewizorem Samsung 2018? Praktycznie brak smużenia i dużo ostrzejszy obraz. No właśnie. Ciekawa więc nastała sytuacja gdy to telewizor za pomocą swojej mocy obliczeniowej jest w stanie znacznie poprawić efekt płynności w grze a nie sama konsola.

Rozwiązanie to jest tak dobre i skuteczne, że aż nie che dowierzać się, że może być bez wad, prawda? Niestety pewne wady występują. Uzyskanie tak wysokiej ostrości i praktycznie zerowego rozmycia, w trybie “wyr. ruch LED”, wiąże się z widocznym migotaniem i spadkiem jasności ekranu. To drugie nie jest problemem, bo np. QLED Q9 ma bardzo duży zapas mocy, ale migotanie niestety widać i najprawdopodobniej nie wszyscy gracze będą je w stanie zaakceptować. Na szczęście wady takie nie dotyczą używania funkcji “redukcja rozmycia” czyli tego przeznaczonego dla upłynniania gier działających w 30fps a to meritum trybu Motion Plus Gra. Obraz jest wtedy tak samo jasny i przyjemny jak bez upłynniacza. Mogą jednak występować artefakty przy ruchach kamery chociaż podczas testów w kilku grach właściwie ich nie zaobserwowaliśmy! To także doskonała wiadomość i pytanie, które jest wiele razy zadawane. Kwestia więc naszego wyboru z których funkcji skorzystamy. Tak szeroki wybór czyni jednak telewizory Samsung najlepszymi obecnie ekranami do gier, jakie przyszło mi testować.

W przypadku Forza Horizon 3 na Xbox One X korzystamy z suwaka “Redukcja drgań” ponieważ gra pracuje w 30fps
W przypadku Forza Motorsport 7 na Xbox One X korzystamy z suwaka “Redukcja rozmycia” ponieważ gra pracuje w 60fps

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980. Komponenty od firm NVIDIA, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.

Podsumowanie

Pisząc “najlepszy telewizor do grania” można się oczywiście spierać pod względem samej jakości obrazu gdyż jeden gracz będzie bardziej za jedną firmą a inny za drugą. Tegoroczne telewizory Samsung pod względem obrazu oferują jednak bardzo wiele a najważniejszym będzie pełne wsparcie dla Ultra HD czyli obsługa rozdzielczości 4K, wysokich wartości HDR 500 nitów+ (od serii NU8XXX po całą QLED, która spokojnie przekracza 1000 nitów) jak również szerokiej palety barw (od serii NU7472). Ale to co najważniejsze z punktu widzenia gracza to parametry bezpośrednio wpływające na komfort grania oraz płynność ruchu w grach. Tutaj firma Samsunga nie ma obecnie sobie równych. Tegoroczne modele wyprzedziły pod tym względem konkurencję oferując najniższe wartości input lag dochodzące do poziomu 10ms czyli zarezerwowane dla monitorów komputerowych. Dodatkowo udało się wprowadzić tryb Motion Plus Gra, który znacząco poprawia płynność ruchu w grach oraz ostrość obrazu, szczególnie tych w 30fps zachowując przy tym bardzo niską wartość input lag. Jeżeli szukacie więc telewizora do grania na ten rok i jesteście wyczuleni w temacie płynności to powinniście dość mocno zwrócić uwagę na najnowsze produkty Samsunga. Pozwolę sobie także wystawić naszą nagrodę w postaci Referencji, która odnosi się właśnie do najlepszego telewizora 2018 do grania. Przynajmniej na ten moment.

(34981)