Jesteśmy w trakcie okresu promocji na telewizory w związku z Back Week oraz Black Friday. Promocje cały czas trwają a do wyboru pojawiły się po raz pierwszy od dawna dwa 55-calowe telewizory z natywną matrycą 120Hz poniżej 3000 zł. I to nawet dużo poniżej tej kwoty. Prawdopodobnie jest to jedyny taki moment gdyż w tej cenie a nawet sporo wyższej, standardem obecnie jest 60hz. Jakie to modele i czym się charakteryzują?
- Spektroradiometr Jeti Specbos 1211
- Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K8
- Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
- Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink
Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia
Po co mi 120Hz (100Hz) w telewizorze?
Ostatnio stworzyłem artykuł na temat błędów popełnianych podczas zakupu telewizora:
Napisałem tam, że dla większości z nas wystarczy spokojnie matryca 60Hz w telewizorze, który kupujemy. Jest to bowiem od dawna kryterium, które stawia sobie wiele osób jednak w zderzeniu z rzeczywistością i rynkiem okazuje się, że na taki telewizor trzeba zazwyczaj wydać niewspółmiernie więcej pieniędzy. Po zakupie okazuje się, że często nawet nie wykorzystamy możliwości matrycy 120Hz nie używając w ogóle funkcji, które są dedykowane dla takich telewizorów. Po co nam więc telewizor z taką matrycą i dlaczego to tyle kosztuje?
Jestem fanem piłki nożnej
To chyba najważniejsze kryterium. Oglądasz dużo sportu i to dotyczącego takich dyscyplin, które generują dużo ruchu na ekranie? Telewizor 120Hz naprawdę wiele zmienia. Obraz jest ostry i wyraźny a używając dodatkowych funkcji jego upłynniania, możemy znacznie wpłynąć na to co np. oglądamy na Canal+ Sport, Eleven Sport czy w TVP albo Polsacie.
Jestem fanem grania na konsoli i PC
Tutaj sprawa jest zazwyczaj niejasna. Na szkoleniach często spotykamy się z odpowiedzią, że matryca 120Hz jest przydatna np. podczas grania na konsoli. Czy rzeczywiście? Odpowiedź jest oczywiście negatywna ale w 90% przypadkach gdyż zmieniło się to od niedawna tylko u jednego producenta: Samsunga. Normalnie sygnał z konsoli po HDMI wychodzi przecież maksymalnie w 60Hz więc nic nam nie da matryca 120Hz w większości telewizorów. Nawet jeżeli skorzystamy z upłynniacza obrazu w samej grze to input lag skoczy do gigantycznych rozmiarów np. 100ms. Jednak firma Samsung już drugi rok z rządu zastosowała patent w swoich tańszych ekranach na bazie którego można skorzystać w trybu Motion Plus gra i upłynnić daną grę np. z 30fps do “prawie” 60fps korzystając z mocy telewizora a nie konsoli. Lag przy tym jest cały czas na akceptowalnym poziomie. Więc o tej nowatorskiej funkcji przeczytacie w dalszej części tego wpisu. Wysokiej klasy telewizory LG, posiadają z kolei HDM 2.1, które umożliwia przesłanie sygnału 4K 120Hz. Jest to jednak póki co nie wykonalne gdyż nie ma kart graficznych z HDM 2.1 oraz konsol z takim portem. W przypadku PC sprawa ma się inaczej i bardzo często możemy wykorzystać matrycę 120Hz do grania właśnie w 120Hz ale w rozdzielczości Full HD.
Możecie również u nas przeczytać:
- PS5 i Xbox Scarlett – wybieramy telewizor na przyszłość do nowych konsol
- Telewizor do konsoli do 3000 zł. TOP5 polecanych modeli październik 2019
- Telewizor do konsoli w najlepszej cenie | WRZESIEŃ 2019 |
LG LCD NanoCell SM8600 55 cali – cena od 2999 zł
LG SM8600 to ciekawa pozycja w katalogu, w dużej mierze dzięki niskiej cenie w trakcie debiutu! Telewizor nie ma zbyt mocnej konkurencji ze strony produktów innych marek, wydanych na 2019 rok, a sam oferuje dosyć pełną specyfikację. Jest 120Hz matryca z szeroką paletą barw, dostarczoną dzięki świetnej technologi NanoCell. Mamy także coś co uraczy graczy – po pierwsze niski input lag w każdej rozdzielczości i konfiguracji (dzięki Instant Game Response – ALLM), a także wsparcie dla przyszłościowego sygnału 4K 120Hz przez HDMI. Szkoda, że pomimo zastosowania HDMI 2.1 zabrakło obsługi eARC, czy VRR. SM8600 oferuje niezłe wsparcie dla Ultra HD wraz z Dolby Vision. Wyniki nie są oczywiście spektakularne przez ograniczoną jasność matrycy i podobnie jest w kwestii czerni, która jest typowa dla matryc IPS (za to mamy świetne kąty widzenia). Musimy pamiętać jednak, że mamy do czynienia z modelem ze środka oferty i nie można się spodziewać sprawności jak w telewizorach high-endowych. Tym bardziej, że telewizor posiada jeszcze inne walory takie jak solidne wykonanie, rewelacyjny pilot z akcelerometrem (Magic), czy system operacyjny webOS ze wsparciem dla Airplay2!
- Zobacz również: Dobra klasa średnia NanoCell TV 4K LG SM8600 | TEST |
Odwzorowanie ruchu
Odświeżanie LG SM8600 wynosi 120Hz. Potencjał ten wykorzystać można przy użyciu funkcji TruMotion, która interpoluje klatki materiału źródłowego. Posiada ona świetną regulację w postaci dwóch suwaków. Każdy z nich podzielony jest na 10 stopni.
Pierwszy suwak odpowiada za ostry ruch przy materiałach 50/60 klatkowych (tzw. materiałach wideo), czyli na przykład transmisjach sportowych i innych tego typu, gdzie ruch jest płynny, ale bez „poprawiaczy” ma tendencję do smużenia. Drugi suwak decyduje o stopniu ingerencji w materiał 24 klatkowy (filmy). Za jego pomocą możemy wyregulować poprawę płynności tak, by ograniczyć charakterystyczne „kinowe” szarpanie, które wynika z tego, że 24 klatki nie wystarczają by odwzorować zjawisko ruchu płynnie. Dzięki temu każdy jest w stanie znaleźć złoty środek, który poprawi płynność zachowując charakter filmu, czyli nie spowoduje efektu opery mydlanej.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Granie na konsoli i PC
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
LG SM8600 posiada dedykowane tryby “Gra” z krótkim input lag zarówno przy sygnale SDR jak i HDR. Gdybyśmy chcieli zastosować telewizor w roli monitora komputerowego, to powinniśmy oflagować złącze HDMI jako PC (przez przytrzymanie klawisza “input”). Zapewni nam to poprawną reprodukcję chroma 4:4:4, ale ma też swoje ograniczenia – matryca jest sterowana wtedy 8 bitowo, więc np. do HDR się nie nadaje.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | 14 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 14 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Gra” | 14 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | 14 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 14 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Kino” | 91 ms |
Zarówno przy sygnale Ultra HD 4K (czy to z HDR, czy bez), jak i Full HD, a także w kombinacji Full HD + HDR (np. z klasycznej konsoli PS4) opóźnienie było bardzo niskie. Powinno to ucieszyć wszystkich graczy, ponieważ wartość ta mieści się w najbardziej rygorystycznej grupie – placebo. Oznacza to, że laga za żadne skarby nie idzie wyczuć. Jeżeli zechcecie skorzystać z upłynniania obrazu dzięki matrycy 120Hz to lag wzrośnie niestety aż do 91ms.
LG SM8600 posiada port HDMI 2.1 jednak z pewnymi ograniczeniami. Jest w stanie zaoferować 4K 120Hz i Auto Low Latency Mod (ALLM). Jest to dostępne i aktywuje się poprzez ustawienie Instant Game Response na “On” jak poniżej:
Zalety
- 120Hz matryca i bardzo dobry upłynniacz obrazu
- Wsparcie dla wybranych funkcji HDMI 2.1 – ALLM, 4K 120Hz
- Lokalne wygaszanie poprawiające czerń na matrycy IPS
- Poprawa wyglądu niskiej jakości materiałów za pomocą nowej funkcji usuwania posteryzacji
- Bardzo niski input lag (14ms) – bardzo dobry wybór dla graczy
- Dobre pokrycie szerokiej palety barw – możliwość reprodukcji bardzo nasyconych barw w trybie 4K Ultra HD (filmy, gry)
- Nie najgorsze kolory w fabrycznym trybie “Kino” i bardzo dobre efekty profesjonalnej kalibracji
- Szybki i wygodny system LG webOS
- Dobre kąty widzenia – dzięki matrycy IPS
- Wsparcie dla technologii Dolby Vision
- Obsługa sztucznej inteligencji ThinQ AI w języku polskim!
- Kompatybilność z Dolby Atmos oraz DTS
- Współpraca z urządzeniami Apple: obsługa protokołu AirPlay 2
Wady
- Jasność w HDR mogłaby być wyższa, szczególnie w ciemnych scenach (sytuację ratuje Dolby Vision)
- Kontrast nie jest zbyt wysoki, aczkolwiek jest to normalne w matrycach IPS
- Brak pełnej specyfikacji HDMI 2.1 (brak VRR i eARC)
Oferty* na LG SM8600:
Dostępność Media Expert | |
---|---|
Model | Cena (w PLN) |
Telewizor LG LED 49SM8600 | 2 599.00 zł |
Telewizor LG LED 55SM8600 | 2 999.00 zł |
Telewizor LG LED 65SM8600 | 3 999.00 zł |
*w promocji na stronie Media Expert 55″ cali kosztuje wspomniane wcześniej 2999 zł.
Samsung LCD RU8002 55 cali – cena od 2690 zł
55-calowy model RU8002, dysponuje matrycą VA i jest to bardzo rozsądna propozycja dla osób poszukujących telewizora o uniwersalnym zastosowaniu. Jest on zarówno dobrym wyborem do oglądania codziennej telewizji, jak i sportu, a także świetnie sprawdza się w grach. Od tej właśnie serii wzwyż gracze będą mogli skorzystać ze specjalnego trybu Motion Plus Gra. Powoduje on upłynnienie każdego tytułu w dużym stopniu bez dodania zauważalnych opóźnień. Dodatkowo telewizor odznacza się bardzo niskim input lagiem w 4K HDR wynoszące zaledwie 14ms oraz obsługę AMD FreeSync (wspomaga płynność i eliminuje rozrywanie obrazu)! Warto podkreślić również dostęp do aplikacji Apple TV dającej dostęp do tysięcy filmów oraz seriali, a także nowej usługi Apple TV+ (pisaliśmy o niej tutaj). Telewizor posiada dość niskie wartości HDR wynoszące średnio 325 nitów a maksymalnie 370 co jest chyba jedynym dość sporym minusem tego ekranu. Zawsze mówimy, że w tej cenie to normalne ale tylko w przypadku gdy na pokładzie znajduje się pomoc i wsparcie ze strony HDR Dolby Vision a tutaj niestety wsparcia tego formatu brak. Jednak podsumowując stosunek ceny do tego co otrzymujemy w zamian, cena 2690 zł wydaje się na ten moment bezkonkurencyjna i zapewne ciężko będzie ją pobić w trakcie różnych promocji i wyprzedaży.
Odwzorowanie ruchu Samsung RU8002
Zarówno współpraca z materiałem filmowym (24 i 25 fps), oraz video (50 i 60 fps) działa doskonale. 10 stopniowa podziałka jest idealnie wyważona, oznacza to, że z każdym kliknięciem, płynność lub ostrość obrazu poprawia się dokładnie o taką samą wartość i możemy łatwo znaleźć złoty środek (na ile poprawioną płynność filmów tolerujemy i na ile cenimy sobie ostrość ruchu względem ewentualnych artefaktów). Samych artefaktów jest z resztą niewiele nawet przy maksymalnych wartościach ustawień. Osobiście preferuję ustawienie 10/5 jeśli chcemy uzyskać ostry obraz w ruchu i polepszyć płynność filmów, ale bez powodowania efektu teatru. Zachęcam jednak każdego do samodzielnych poszukiwań optymalnego wariantu.
Granie na konsoli i PC
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
W najnowszych telewizorach producenta w tym Samsung RU8000, “Ustawienia Trybu gra” i opcje z nim związane znajdują się w głównym menu. Tryb gra, aktywuje się samoczynnie po wykryciu konsoli. Po sprawdzeniu np. z Xbox One X tak właśnie się dzieje, wystarczy wybrać opcję “Auto”. Po wejściu w “Ustawienia Trybu gra” naszym oczom ukazuje się dość rozbudowane menu przeznaczone dla każdego użytkownika konsoli oraz PC. Trzeba zaznaczyć, że jest to najbardziej rozbudowanego tego typu menu ze wszystkich dostępnych telewizorów na rynku. Samsung zaczyna się tutaj zbliżać do rozwiązań stosowanych w monitorach co cieszy gdyż telewizory mają ogromny potencjał a ich zaletą jest oczywiście ogromny rozmiar w stosunku do (z reguły) małych monitorów. W menu znajdziemy znane z 2018 roku opcje jak “Ustawienia gry Motion Plus” czy “FreeSync” (VRR) ale doszły także tajemnicze funkcje o nazwie “Wzmacnianie Gier”, oraz “Dynamiczny korektor czerni” o których w dalszej części tekstu.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | 14 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 14 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | HDMI: PC | 14 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | 14 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 14 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Film” | 72 ms |
[GRY] 4K / 1080p + upłynniacz gra |
Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Gra” | 38 ms |
W klasycznym trybie “Gra” lag jest niezwykle niski, bo wynosi zaledwie 14 ms. To już poziom niektórych monitorów dedykowanych dla graczy! Praktycznie nie da się już zrobić nic lepiej, bo od czasu wyświetlenia pierwszej linii, na górze telewizora, upływa zaledwie ok. 6ms! Tak krótki czas nie ma prawa być zauważony, ani odczuty w jakikolwiek sposób. Generalnie wszystko co poniżej 30ms traktujemy już jako placebo. Fani liczenia każdej milisekundy mogę śmiało sięgać po RU8002.
Upłynniacz 120Hz w trybie Gra (Gra Motion Plus)
W zeszłym roku w telewizorach Samsung pojawiła się funkcja, która zasługiwała na miano prawdziwego przełomu. Chodzi oczywiście o możliwość użycia systemu upłynniacza w trybie Gra! W tym roku także w zakładce znajdziemy dedykowane do tego opcje:
Jak widać, do dyspozycji mamy dokładnie takie same suwaki jak w zwykłej zakładce Motion Plus! Możemy zatem uzyskać dwie, a w zasadzie trzy rzeczy:
- Interpolację gier z niską płynnością (30fps) do 120fps, by uzyskać wrażenie lepszej płynności, jakby gra miała prawie 60fps natywnie! (“Redukcja drgań”)
- Interpolacje gier z wysoką płynnością (60fps) do 120fps, by znacząco zmniejszyć rozmycie obrazu! (“Redukcja rozmycia”)
- Drastyczną poprawę ostrości ruchu gier z niską lub wysoką płynnością poprzez migoczące podświetlenie (“Wyraźny ruch (LED)”)
Zalety zastosowania systemu wyglądają naprawdę imponująco. Nadal zastanawiające jest dlaczego żaden z innych producentów nie poszedł taką, rewolucyjną ścieżką? Myślę, że problem jest nadal w odpowiednio szybkim procesorze obrazu, który udało się Samsungowi zbudować. Upłynniacz jest funkcją znacząco podwyższającą wartość input lag i tworzenie trybu “Gra” polega przede wszystkim na zablokowaniu tej funkcji. Na rynku były w prawdzie telewizory, które z upłynniaczem miały niewielką wartość opóźnienia np. ok. 50ms, co pozwalało pograć np. w gry wyścigowe, ale w strzelankach już było irytujące.
Samsung RU8000 natomiast, wraz z upłynniaczem, ma opóźnienie na poziomie 38ms. Jest to w prawdzie wartość powyżej progu placebo i zarazem wyższa niż w zeszłym roku, jednak algorytm przeszedł ewidentny tuning i teraz zapewnia jeszcze mniejsze rozmycie, a także mniejsza ilość artefaktów niż w modelach 2018! Zobaczmy teraz jakie korzyści, w kontekście odwzorowania ruchu niesie za sobą system Motion Plus w grach:
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
W praktyce, największy efekt “wow” uzyskamy oczywiście gdy odpalimy upłynniacz w grze, która działa w 30fps. Serio, złudzenie jest na tyle mocne, że mamy obraz, który wygląda “prawie jak w 60fps”. Nie jest to oczywiście takie samo 60fps jak natywne ale na oko to wygląda jak 30-50% efektu z 60fps. Najgorzej gdy po chwili chcemy wyłączyć upłynniacz. Wtedy dopiero widzimy jak np. Forza Horizon 4 szarpie. Notabene to doskonały tytuł na testy trybu Motion Plus Gra. Przypomnę, że możemy tam zagrać w natywnym 4K 30fps, który z trybem Samsunga jest mocno zbliżony do 60fps. Albo np. God of War i jego tryb 4K 30fps. Tutaj zobaczymy zdecydowaną poprawę ostrości obrazu i praktycznie brak smużenia. No właśnie. Ciekawa więc nastała sytuacja gdy to telewizor za pomocą swojej mocy obliczeniowej jest w stanie znacznie poprawić efekt płynności w grze a nie sama konsola.
ZOBACZ TAKŻE: Motion Plus Gra | TEST | Nowość w TV od Samsung dedykowana dla graczy!
Pozostałe opcje trybu gra
Jak widzimy Samsung RU8000 obsługuje także funkcję FreeSync po ostatniej aktualizacji oprogramowania. Z pewnością przetestujemy ją w działaniu niebawem.
Doszły także tajemnicze funkcje o nazwie “Wzmacnianie Gier”, oraz “Dynamiczny korektor czerni”. Pierwsza z nich to nic innego jak dodatkowy tryb “Dynamiczny” nakładany na tryb “Gra”, czyli cała mnogość filtrów wyostrzających, przesycających i ochładzających obraz. Raczej nic poważnego, choć fani jak wiadomo mogą się znaleźć.
Funkcja korektora czerni jest już dużo ciekawsza. Pozwala ona bowiem uwypuklić detale w czerni, co w niektórych grach typu FPP może ułatwić zauważanie przeciwnika w ciemnej scenerii. Dokładnie takie same funkcje znamy z monitorów komputerowych dla graczy. Może być przydatne!
Zalety
- 120Hz matryca dobra do oglądania sportu
- Bardzo dobra płynność ruchu, obecność upłynniacza z wielostopniową regulacją
- Bardzo niski input lag (14ms) – bardzo dobry wybór dla graczy
- Unikalna możliwość użycia upłynniacza w grach (30fps jak 60fps!)
- Dobre pokrycie szerokiej palety barw – możliwość reprodukcji bardzo nasyconych barw w trybie Ultra HD
- Bardzo wysoki kontrast naturalny matrycy, a w związku z tym dobra czerń
- Niezłe kolory w fabrycznym trybie Film i bardzo dobre efekty profesjonalnej kalibracji
- Szeroka paleta barw – 93% DCI
- Szybki i rozbudowany system Tizen z opcją łatwej konfiguracji na start SmartThings
- Świetna współpraca z urządzeniami zewnętrznymi (sterowanie jednym pilotem)
- Wprowadzenie Apple iTunes oraz AirPlay 2
Wady
- Słabe kąty widzenia, typowe dla matryc VA
- Brak wsparcie dla Dolby Vision
- Dosyć niska jasność matrycy SDR, telewizor może być za ciemny w bardzo słonecznych pomieszczeniach
- Niska jasność w HDR, efekty nie są zbyt namacalne, momentami obraz jest trochę za ciemny
Cechy neutralne
- Brak implementacji systemu BLS, który mógłby dać lepszą ostrość w ruchu
- Brak systemu lokalnego wygaszania, który mógłby poprawić czerń
Oferty na Samsung RU8002:
- RTV EURO AGD Samsung RU8002 55 cali – 2690 zł
- Media Markt Samsung RU8002 55 cali – 2699 zł
- Media Expert Samsung RU8002 82 cale – 8990 zł
(44945)