Powrót

Xbox Series X powala mocą: oficjalnie 12 teraflopów, VRS, Raytracing i obsługa HDMI 2.1 120Hz!

Moc rzędu 12 teraflopów, wsparcie dla technologii Variable Rate Shading, DirectX Raytracing, szybkie wznawianie wielu gier, obsługa HDMI 2.1 i 120 klatek na sekundę – między innymi te cechy nadchodzącej konsoli Microsoftu potwierdził właśnie Phil Spencer, szef marki Xbox. Wygląda na to, że dostaniemy kawał mocarnego sprzętu, który wyciśnie wszystkie soki z najnowszych telewizorów 4K i 8K Ultra HD dostępnych na rynku!

W swoim oświadczeniu, opublikowanym na stronie Microsoftu, Spencer rzucił światło na wiele spraw dotyczących nowej konsoli amerykańskiego giganta, wyjaśniając jednocześnie wiele palących kwestii. Czego dowiedzieliśmy się o nadchodzącej konsoli Xbox Series X?

Xbox Series X to potężny procesor AMD i aż 12 teraflopów mocy

Wiele mówiło się na temat ogromnego skoku wydajnościowego, jaki ma się dokonać wraz z nadejściem nowej generacji konsol. W temacie nowego Xboxa sprawa jest już jasna – urządzenie skorzysta z autorskiego procesora AMD, zbudowanego na bazie Zen 2 i RDNA 2. Ma on wygenerować aż 12 teraflopów mocy, a więc dwukrotnie więcej niż w Xboxie One X i aż osiem razem więcej niż w Xboxie One.

Zdaniem Spencera umożliwi to twórcom gier budowanie światów na niespotykaną wcześniej skalę, a graczom doświadczenie niespotykane wcześniej w świecie konsol.

Xbox Series X skorzysta z Variable Rate Shading (VRS) i Raytracingu DirectX

VRS to technologia, która wskazuje procesorowi graficznemu elementy, na których powinien skoncentrować swoją moc. Dzięki temu, konsola ma utrzymywać stały klatkaż i wysoką rozdzielczość, bo GPU nie będzie marnował mocy na mniej istotne fragmenty.

Nowa konsola Microsoftu ma też zostać wyposażona w sprzętową obsługę Raytracingu DirectX. W tej kwestii było chyba najwięcej dyskusji, a teraz wiemy już na pewno, że w grach na nowej generacji zobaczymy realistyczne oświetlenie, cienie i refleksy, a ponadto dostaniemy też odpowiednio zoptymalizowaną akustykę – dźwięki mają się bowiem rozchodzić w bardzo realistyczny sposób.

Przeczytaj więcej na temat dźwięku w nowej konsoli Xbox Series X:

Szybkie wznawianie gier i inteligentne pobieranie na Xbox Series X

Osobny fragment w swoim oświadczeniu szef Xboxa poświęcił funkcjom ułatwiającym i urozmaicającym rozrywkę graczom. Series X ma pozwolić na błyskawiczny powrót do wcześniej uruchomionych tytułów, nawet jeśli włączonych będzie ich wiele. Ma się to odbywać bez żadnych ekranów ładowania!

Xbox Series X wprowadzi też inteligentne pobieranie. Ta funkcja ma identyfikować odpowiednią dla naszej konsoli wersję zakupionej gry Xbox Game Studios. Kiedy zatem nabędziemy na przykład Halo Infinite i będziemy chcieli zagrać na starszej generacji Xboxa, nie będzie konieczne ponowny zakup, bo jego wersja zostanie automatycznie zapewniona już na starcie.

Kilka chwil temu dowiedzieliśmy się także od twórców Cyberpunk 2077, że tytuł ten odpalony na najnowszej konsoli będzie automatycznie korzystać z dodatkowej mocy i efektów jakie zapewni sprzęt. Co najlepsze nie będziemy musieli kupować nowej wersji gry. Wydana zostanie stosowna łatka.

Xbox Series X z nowym dyskiem SSD i wsparciem dla 120 klatek na sekundę

Nowy, szybszy dysk SSD zaimplementowany w kolejnej konsoli Microsoftu ma zapewnić błyskawiczne “loadingi”, w zasadzie eliminując uciążliwe oczekiwanie na kontynuację zabawy. Ta kwestia rozpala środowisko graczy od wielu miesięcy, z niecierpliwością więc czekamy na zobaczenie tego w praktyce i sprawdzenie, czy faktycznie nie odczujemy żadnych niepotrzebnych opóźnień podczas grania.

Osobną kwestią jest częstotliwość odświeżania. Spencer zapewnił w oświadczeniu, że Xbox Series X będzie się cechował wsparciem dla 120 klatek na sekundę. Nie ujawnił przy tym rozdzielczości, przy której będzie to możliwe – wątpliwe zatem, że zagramy z taką płynnością w najwyższej możliwej jakości. Jednak jeżeli cokolwiek miałoby być odpalone w 4K w 120 klatkach na sekundę to będziecie potrzebować telewizor ze wsparciem portu HDMI 2.1. A  jeżeli chodzi o ten element to…

Pełne wsparcie dla HDMI 2.1 – m.in Auto Low Latency Mode i Variable Refresh Rate na nowej konsoli

To bardzo ważna wiadomość dla tych, którzy planują aktualnie zakup telewizora z myślą o nowych konsolach. Dobrze by taki odbiornik posiadał na pokładzie port HDMI 2.1 chociaż akurat do funkcji wymienionych wyżej wcale nie potrzeba nam portu HDMI 2.1. Dostępne obecnie na rynku telewizory (wybrane), potrafią obsłużyć zarówno ALLM czy VRR używając portu HDMI 2.0. Wersja 2.1 jest niezbędna gdy chcemy przesłać rozdzielczość 4K w 120Hz lub 8K w 60Hz.

Variable Refresh Rate:

Mechanizm używany w grach, gdy nie wyciągają pełnego klatkażu (np. 60 FPS), eliminujący rozrywanie się ramek obrazu, minimalizujący opóźnienia i dostosowujący częstotliwość odświeżania, tak, aby zachować płynność. Przykładem VRR jest AMD FreeSync (lub NVIDIA G-Sync). Obecnie działa także na Xbox One X.

Auto Low Latency Mode (ALLM)

Funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra”, gdy wykryje włączoną konsolę przez HDMI. Xbox One S oraz One X obsługuję ALLM. PlayStation 4 oraz PlayStation 4 Pro nie.

Przeczytaj więcej na temat portu HDMI 2.1:

Wsteczna kompatybilność Xbox Series X

Co poza tym? W oświadczeniu szefa Xboxa znajduje się jeszcze jedna informacja, która ucieszy wielu – Xbox Series X dostanie wsparcie dla tytułów ze wszystkich poprzednich konsol Microsoftu. Zagramy więc w gry nie tylko z Xboxa One czy Xboxa 360, ale też z legendarnej, pierwszej konsoli giganta z Redmond! Spencer zapewnia, że nowa konsola otwiera generację skupioną na graczach, a powyższe cechy i funkcje zdają się to potwierdzać. Na pokładzie znajdzie się też oczywiście odtwarzacz i czytnik płyt 4K Ultra HD Blu-ray.

Źródło: komunikaty prasowe

Jaki kupić telewizor do Xbox Series X?

(2918)