Powrót

Xbox One X – budowa, co w środku? Jakie gry z natywną rozdzielczością 4K?

Wiemy już, że 7 listopada tego roku na rynku zadebiutuje kolejna konsola z rodziny Xbox czyli Xbox One X (do tej pory znana jako “Project Scorpio”). Oficjalna cena została ustalona na poziomie 499$/€499 co zapewne dla PL oznacza cenę w okolicach 2200 zł. Będzie to najmocniejsza konsola dostępna w tym momencie na rynku.

Firma obiecuje pełne wsparcie dla technologii Ultra HD. Według zapewnień producenta, większość gier zobaczymy w natywnej rozdzielczości 4K/60fps/30fps (na razie pewny jest jeden tytuł 4K/60fps: Forza 7), w HDR10 oraz z szeroką paletą barw. Poniżej możecie zobaczyć nowe jak i dobrze znany już gry, które mają działać w Ultra HD 4K. Na początku filmu pojawia się informacja, że “część wideo zostało zarejestrowane w 4K”. Może to wskazywać na to, że wybrane pozycje będą korzystać z zaawansowanych metod skalowania obrazu do 4K podobnie jak PS4 Pro (więcej info tutaj). Konsola nie jest aż tak mocna jak najbardziej wydajne komputery PC, które nawet w takiej konfiguracji nie zawsze prezentują najnowsze gry w natywnej rozdzielczości 4K/60fps. Wiele razy podkreślamy, że aby zobaczyć wszystkie szczegóły wynikające z oglądania filmów czy gier w rozdzielczości 4K należy zająć odpowiednią, dość bliską pozycję przed ekranem – szczególnie gdy jest małych rozmiarów. Dokładnie możecie to wyliczyć z naszego kalkulatora odległości dostępnego tutaj. Co innego z technologią HDR czy szeroką paletą barw – te zobaczymy z każdej odległości i to one robią największą różnicę w jakości obrazu względem tego co mogliśmy podziwiać w trybie Full HD.

Sprzęt podobnie jak Xbox One S będzie posiadał odtwarzacz filmów Ultra HD Blu-ray (nie będzie wsparcia dla HDR Dolby Vision) i będzie też najmniejszą konsolą dostępną na rynku z wymiarami 30cm x 24cm x 6cm (Xbox One S jest o 1 cm szerszy) oraz wadze 3,8 kg (Xbox One S 2,9 kg a Xbox One 3,5 kg). W konsoli zastosowano port HDMI 2.1. Pod względem audio dostaniemy wsparcie dla Dolby Atmos oraz DTS: X zarówno w filmach jak i … grach. To doskonała wiadomość dla użytkowników, którzy mają odpowiednio przystosowane kino domowe do nowych formatów dźwięku.

Aby skorzystać z dobrodziejstw 4K Ultra HD będzie potrzebny odpowiedni wyświetlacz. Najnowsze telewizory, monitory jak i projektory posiadają wsparcie dla technologii Ultra HD. Jednak chociażby efekt HDR zależy już od konkretnego modelu telewizora. Dlatego wrażenia płynące z rozgrywki w UHD mogą być całkowicie różne z powodu różnej klasy telewizorów oraz odległości od ekranu jaką zajmie gracz.

Co znajdziemy w środku? 

Oprócz znanych nam już specyfikacji, firma udostępniła zdjęcia wnętrza konsoli.

Xbox One X
Xbox One PS4 Pro
CPU Osiem zmodyfikowanych rdzeni x86 w 2,3 GHz Osiem zmodyfikowanych rdzeni Jaguar w 1,75 GHz Osiem rdzeni Jaguar w 2,1 GHz
GPU 40 zmodyfikowanych jednostek obliczeniowych w 1172 MHz 12 jednostek obliczeniowych GCN w 853 MHz (Xbox One S: 914 MHz) 36 poprawionych jednostek obliczeniowych GCN w 911 MHz
Pamięć 12 GB GDDR5 8 GB DDR3/32 MB ESRAM 8 GB GDDR5
Przepustowość pamięci 326 GB/s DDR3: 68 GB/s, ESRAM maks. 204 GB/s (Xbox One S: 219 GB/s) 218 GB/s
HDD 1 TB 2,5-cala 500 GB/1 TB/2 TB 2,5-cala 1 TB 2,5-cala
Napęd optyczny Ultra HD Blu-ray Blu-ray (Xbox One S: Ultra HD Blu-ray) Blu-ray
Zasilacz 245 W
Kodeki wideo HEVC/h.265, VP9, AVC/h.264, MPEG2, MPEG4 part 2, VC1/WMV9

Poniżej opublikowana lista gier wspierająca “Tryb 4K Ultra HD” dla Xbox One X:

(1879)