Powrót

LG OLED 65B6J Test – młodszy brat OLED’a E6

Słowem wstępu

Zaraz po teście modelu LG E6V przyszedł czas na telewizor, który zapewne cieszyć będzie się największą popularnością na polskim rynku. O B6J mowa. Jest to tańszy telewizor OLED, który nie pochodzi z linii “Signature”, co oznacza, że nie ma soundbara wbudowanego w podstawę, ani monolitycznej budowy (posiada klasyczną stopę). W sprawach jakości obrazu zdaje się jednak nie odbiegać od serii najwyższych, przynajmniej po specyfikacji sądząc. Tak samo jak w modelu E6/G6 wspiera on standard HDR Dolby Vision. Jedyne z czego okrojono wyświetlacz to technologia 3D…

 


Na początek krótki wideo test

Wyświetlacz otrzymał także certyfikat Ultra HD Premium od UHD Alliance. Powinno gwarantować mu to dobre oddanie efektu HDR i szerokiej palety barw (w filmach Ultra HD). Z premedytacją piszę “powinno”, ponieważ sprawa ta jest kontrowersyjna, o czym napisałem szerzej w temacie o własnym systemie testowym HDR.

 

 

Wygląd

Gdybym nie poznał serii wyższej LG OLED, to napisałbym bez wahania, że wyświetlacz prezentuje się wręcz rewelacyjnie. Monolityczne wykonanie, oraz podstawa-soundbar w modelu E6 na tyle przypadła mi jednak do gustu, że i moje wymagania poszybowały w górę. B6J jest wykonany bardzo dobrze, aczkolwiek cechuje się klasyczną budową. Ramka jest metalowa i bardzo smukła, jak i cały ekran w górnej części. Jedyne negatywne wrażenie budzi tworzywo, z którego wykonano część skrywającą układy logiki i złącza telewizora (dolna część wyświetlacza z tyłu). Taki zwykły szary plastik…

Pisząc naprawdę smukły mam na myśli chociażby to:

Stopa na której stoi ekran jest dosyć mała, więc TV nie potrzebuje szafki o szerokości jego samego. Wykonana została z anodyzowanego metalu, oraz plexiglass’u. Wygląda szykownie. Część obrazująca matrycy znajduje się jakiś centymetr od brzegu ekranu.

Wyświetlacz posiada także otwory do montażu na wieszaku w standardzie VESA 300×200. Jeżeli chcielibyśmy powiesić telewizor na ścianie to polecamy solidny uchwyt Vogels:

W tym przypadku polecamy np. uchwyt obrotowy firmy Vogel’s. Telewizor testowaliśmy z modelem DesignMount NEXT 7345. Dokładny test znajdziecie tutaj.

Powłoka matrycy jest przejrzysta niemalże jak tafla szkła. Pod kątem widać jednak nieznaczne jej zmatowienie. W każdym razie na pewno jej bliżej do tak zwanej błyszczącej, niż do satynowej. Jest też mocno przyciemniona, co bardzo dobrze tłumi refleksy świetlne. Dzięki temu telewizor radzi sobie z bezpośrednimi odbiciami przedmiotów i zachowuje smolistą czerń także za dnia.

Złącza i Akcesoria

W odróżnieniu od linii Signature, do B6J dostajemy klasyczny pilot “Magic”. Tak jak w ubiegłych latach jest on wyposażony w akcelerometr i rolkę, co bardzo ułatwia obsługę systemu operacyjnego. W porównaniu do modelu 2015, zamienionych zostało miejscami kilka przycisków, a oraz (jak widać) pomalowano cały pilot na kruczo-czarny kolor. Kontroler umożliwia oczywiście obsługę urządzeń peryferyjnych, takich jak tunery, czy odtwarzacze.

 

 

Pozostałe akcesoria to przejściówki ze złączy analogowych na multi-jack zastosowany w telewizorze. Okularów 3D oczywiście nie ma, ponieważ B6J nie posiada wsparcia dla tej technologii.

Testy syntetyczne

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 65″
Typ matrycy OLED WRGB
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) :1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej) średni: :1 max: :1 min: :1
Maksymalna jasność po kalibracji (SDR) 450cd/m2
Odbicia od ekranu średnie, ekran przejrzysty
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej) średnia dE: 2,3 maks. dE: 4,8
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 520 – 710cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej) 54ms konsola (LeoBodnar test), 72ms PC (od kliknięcia myszą)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, w trybie PC Poprawna obsługa klatkaży24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK Obsługa 10 bitowego koloru Tak

 

Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach: “IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać”

Matryca LG B6J wygląda pod mikroskopem identycznie jak panel E6V. Widmo światła też sugeruje, że matryce są takie same. Wykorzystują one układ subpikseli typu WRGB, jednak w odróżnieniu od kontrowersyjnych paneli M+, w OLEDzie każdy pojedynczy piksel jest autonomiczny. Pozwala to uzyskać pełną rozdzielczość Ultra HD.

 

Tak jak zawsze, diody OLED są w rzeczywistości białe, pokryte kolorowymi filtrami. Pozwala to uzyskać znacznie lepszą trwałość matrycy.
W sprawie trwałości matryc organicznych, firma LG oświadczyła, że panele z 2016 roku mogą przepracować aż 100 000 godzin. Po tym czasie jasność może spaść o 50%.

 

Myślę, że ta informacja raz na zawsze pogrzebie mit o problemach z trwałością OLED’ów. Mit, który powtarzany jest jak mantra przez niektóre osoby. Deklarowana trwałość jest w rzeczywistości znacznie dłuższa niż większości paneli LCD. Spróbujmy przeliczyć sobie ten czas na lata pracy. W przeciętnym gospodarstwie domowym telewizor pracuje średnio 5-6 godzin dziennie (wiadomo, w weekendy dłużej, są jednak dni w które nie jest włączany wcale). Przy 6 godzinach dziennie mamy aż 16 500 dni, czyli prawie 45 lat pracy, zanim matryca się zużyje, co też nie znaczy, że umrze… Spadnie jedynie jej jasność o 50%.

Menu telewizora OLED nie różni się od tego w wyświetlaczach LCD na obecny rok, toteż predefiniowanych trybów jest dokładnie tyle samo. Najlepszym wśród dostępnych jest “Kino”. Ma on na celu wyświetlanie obrazu najbliższe normom studyjnym, do których kalibrowane są monitory referencyjne. Innymi słowy, działając w trybie “Kino” otrzymujemy obraz zbliżony do tego, który widział reżyser. Czy występują w nim jakieś błędy przekonamy się w kolejnym akapicie. Do dyspozycji są także inne tryby:

Wszystkie dostępne tryby obrazu – jest ich 10.

W stosunku do ubiegłego roku znajduje się tu nowa pozycja – “Efekt HDR”. Tryb ten symuluje w pewnym stopniu to co możemy zobaczyć na płytach Ultra HD Blu-ray. Jest to jednak forma sztucznego przetwarzania obrazu, która nie ma nic wspólnego z tym co widział autor na ekranie. Odradzam więc korzystanie z niego na co dzień, poza sprawdzeniem z ciekawości. Podobnie radziłem kilka lat temu w przypadku konwersji obrazu do 3D. Tego typu funkcje bywają ciekawe, jednak nie mają wiele wspólnego z wrażeniem jakie wywiera prawdziwy obraz HDR (lub analogicznie 3D).

W menu znajdują się także dwa tryby “Ekspert” przeznaczone do profesjonalnej kalibracji obrazu, które mają za zadanie wyeliminować wszystkie przekłamania obrazu. Opiszę je później. W starszych modelach LG tryby te nazywały się dokładniej “ISF Ekspert”, ponieważ telewizory były certyfikowane przez firmę ISF. Czy E6V posiada taki certyfikat nie jestem przekonany, jednak nie ma to najmniejszego znaczenia, ponieważ tryby Eksperckie pozwalają na dokładnie to samo co gwarantuje certyfikacja przez zewnętrzną firmę. Mianowicie:

Certyfikat ISF gwarantuje, że telewizor posiada dwa banki pamięci (jeden do ustawień dziennych, drugi do nocnych), na których można przeprowadzić kalibrację oddzielnie dla każdego złącza. Po przeprowadzeniu profesjonalnej kalibracji, technik (lista certyfikowanych kalibratorów w Polsce) może zablokować te tryby specjalnym pinem i zmienić ich nazwę na ISF-Dzień oraz ISF-Noc (fabrycznie nazywają się one Profesjonalny-1 i -2).

Skupmy się jednak na dalszych ustawieniach trybu “Kino”, ponieważ to z niego powinien w pierwszej chwili korzystać nabywca telewizora. W 2016 roku telewizory nie obcinają już domyślnie krawędzi obrazu (jak było to w latach poprzednich). Zakładka proporcji przeszła lekki lifting. Warto do niej wejść i upewnić się, czy na pewno dla każdego źródła spełnione jest to co właśnie napisałem:

Zakładka “Proporcje ekranu”

Aby uzyskać poprawne mapowanie piksel-do-piksela należy wybrać format 16:9 i włączyć funkcję “Skanuj”. Odpowiada ona właśnie za overscan (a raczej za blokowanie jego). Ostatnim elementem jest weryfikacja, czy na pewno funkcje zbędnej obróbki obrazu zostały wyłączone:

Warto też zajrzeć do menu upłynniacza (TruMotion) w ustawieniach opcji. Wybór: własny, z suwakiem De-Blur na 10 minimalizuje smużenie, następnie możemy ustawić pożądaną płynność w filmach suwakiem De-Judder. Wedle własnych upodobań w zakresie od 0 do 10.

Kalibracja, reprodukcja kolorów – SD i Full HD

Fabrycznie

Średnia deltaE barw standardowych 2,2 maksymalna 4,7
Średnia deltaE barw ze wzornika2,6maksymalna6,9
Średnia deltaE palety szarości5,5maksymalna7,2
Fabryczny stan w jakim “dostajemy” B6J w trybie Kino jest bliźniaczy do tego co zastałem w E6V. Biel ma nieco zielonkawy odcień i powoduje to dominantę takich barw na ekranie. Pokrycie palety kolorów jest poprawne, nie ma żadnych przesyceń, ani ubytków w kolorach. Charakterystyka jasności (gamma) jest trochę zbyt niska. W przypadku wyświetlacza LCD powodowałoby to lekkie “spranie” obrazu. Tutaj też na pewno można by uzyskać większą kontrastowość, jednak przy rewelacyjnej czerni OLED’a problem ten nie jest prawie w ogóle zauważalny. Suma summarum jest bardzo dobrze jak na stan fabryczny, jednak grzechem by było nie doprowadzić takiego telewizora do perfekcji za pomocą kalibracji 

Galeria przekłamań obrazu

  • " ); } $( "#galeriaMenu2 li" ).first().addClass( "active" ); } $( "#galeriaMenu li").click( function( e ) { $( "#galeriaMenu li" ).removeClass( "active" ); $(this).addClass( "active" ); $( "#galeriaImg" ).attr( 'src', eval( $(this).attr( 'rel' ) + '_' + cont ) ); tab = $(this).attr( 'rel' );}); $( "#galeriaMenu2 li").click( function( e ) { $( "#galeriaMenu2 li" ).removeClass( "active" ); $(this).addClass( "active" ); $( "#galeriaImg" ).attr( 'src', eval( tab + '_' + $(this).attr( 'rel' ) ) ); cont = $(this).attr( 'rel' );}); });

    Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:

    • Tryb “Standard”
    • Najlepszy fabryczny
    • Obraz Skalibrowany
    • Referencja (studio)

    Wybierz kadr z filmu:

    • 1
    • 2
    • 3
    • 4

    Jak powstaje galeria przekłamań? Opis całej procedury znajdziecie tutaj.

     

    Po kalibracji

    Średnia deltaE barw standardowych 1,4 maksymalna 3,7
    Średnia deltaE barw ze wzornika2,3maksymalna4,8
    Średnia deltaE palety szarości0,6maksymalna1,2

     

    Doprowadzenie do perfekcji odcienia bieli nie stanowi problemu. Możliwości kalibracyjne B6J są ogromne, tak jak innych telewizorów LG. Równie dobrze udało się ukształtować charakterystykę gamma. Poskutkowało to jeszcze większym wzrostem kontrastowości obrazu. W prawdzie nie wszystkie barwy weszły na swoje miejsca. Te ciemniejsze zostały nieco przesycone, co jest charakterystyczną cechą OLED’ów LG przy ustawieniu niższej jasności (np. 120cd/m2 do oglądania w nocy). Są to jednak drobne mankamenty, które w prawdzie da się dostrzec, ale zdecydowanie nie rzucają się one w oczy podczas oglądania filmów.

     

    Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

     

    Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji

    Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

     

     

    Pobierz pełny raport z kalibracji TV 

     

     

    Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

    Jeśli chodzi o skalowanie sygnału SD czy Full HD, to B6J radzi sobie z tym typowo, podobnie do każdego innego telewizora testowanego w bieżącym roku. Oczywiście warunkiem tego jest wyłączenie funkcji wyostrzających obraz (znajdują się w menu „opcje obrazu”), oraz wyzerowanie suwaków ostrości. Ten drugi zabieg nie jest jednak tym co zalecam zawsze robić. Z reguły nieznaczne wyostrzenie krawędzi i/lub uwypuklenie detali jest pożądane, szczególnie podczas oglądania gorszych kanałów telewizyjnych. Chcę zwrócić jedynie uwagę na to, że po wyłączeniu funkcji przetwarzających obraz, materiał SD wygląda naprawdę podobnie na wszystkich telewizorach. Nadmienię jednak, że B6J nie oferuje tak zaawansowanych funkcji uwydatniających szczegóły jak na przykład telewizory Sony. Te wciąż przodują jeśli chodzi o algorytmy „upiększające obraz”.
    Przejścia tonalne są bardzo płynne jeśli mowa o jasnych partiach obrazu. Nie ma w tym zresztą nic dziwnego, ponieważ telewizor jest w stanie przyjąć i wyświetlić 10 bitowy kolor. Trochę gorzej sytuacja ma się w pobliżu czerni, bowiem telewizor OLED musi korzystać z algorytmów roztrząsających (ditheringu) by wygenerować ciemne odcienie barw. Wygląda to więc bardzo podobnie jak w plazmie – z bliższych odległości widać „mrowienie” w ciemniejszych rejonach. Z normalnej odległości oglądania (sprawdź nasz kalkulator odległości od TV Full HD) jest to mało zauważalne.
    W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
    Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

    Kontrast i Czerń

    Kontrast i czerń na telewizorze OLED to czysta magia, której doznaję za każdym razem po rozpoczęciu seansu w wyciemnionym pomieszczeniu testowym. Niemożność odróżnienia filmu o proporcjach 2,39:1 od standardowego 16:9, bo nie widać gdzie zaczyna się a gdzie kończy telewizor, jest wręcz hipnotyzująca. Obraz dosłownie wisi w powietrzu. Czerń jest tak dobra, że zapewnia wręcz lepszą ostrość obrazu. O niezwyklej plastyce wspominać chyba nawet nie trzeba… Wszystko oczywiście bez jakichkolwiek sztuczek, ponieważ każdy piksel obrazu jest niezależną diodą, która może być całkowicie wygaszona.

     

    Z czystej ciekawości postanowiłem sprawdzić, czy uda się zmierzyć cokolwiek w procedurze testowej. Oczywiście tak jak w przypadku innych OLED’ów 65″ nie udało się

     

    Scena

    (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)Opis scenyWynik pomiaru

    Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni:1

    Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania:1

    Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora:1

    Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni:1

    Choć na rynku są telewizory LCD, które uzyskują na niektórych scenach także wynik nieskończoności, to żaden z nich nie był w stanie wygenerować takiej czerni w każdym miejscu matrycy.  B6J potrafi to zrobić nawet w obszarze kilku pikseli, więc wciąż ma przewagę nad telewizorami z podświetleniem direct LED. Te mogą posiadać od kilkudziesięciu do kilkuset niezależnych obszarów wygaszania. OLED posiada ich tyle co pikseli, czyli całe 8 294 400   Ponadto nie wytraca kontrastu po zejściu z osi ekranu. Polecam każdemu miłośnikowi seansów w warunkach kinowych!

     

    Jasność ekranu

    Jak już dobrze wiecie, jasność telewizora OLED uwarunkowana jest stopniem wypełnienia matrycy. Biel na całym ekranie jest ciemniejsza, niż np. mały biały prostokąt na środku ekranu. Jest to więc nieco bardziej złożone zagadnienie niż w przypadku telewizorów LCD, które bez względu na to co jest na ekranie, oferują taką samą jasność. Uśredniając jasność każdej klatki w filmie otrzymujemy tak zwany parametr APL (average picture level). Dla większości filmów wynosi on 20-25%. Mając tą wiedzę, oraz poniższe pomiary, możemy dojść do wniosku jaką maksymalną jasność będzie nam w stanie zaoferować telewizor.

    Jak widzimy na wykresie, LG B6J utrzymuje bardzo wysoką jasność, bliską 440cd/m2 aż do APL równego ok. 25. Oznacza to, że w znakomitej większości scen telewizor ten będzie nawet jaśniejszy od większości wyświetlaczy LCD. Na wykres naniosłem także charakterystyki innych telewizorów OLED. Wygląda na to, że B6J jest najjaśniejszym OLED’em LG do tej pory!

     

    Równomierność ekranu

    Jednorodność ekranu była problematyczna w pierwszych generacja telewizorów organicznych (EA980, EC930). Od tamtej pory sytuacja poprawiła się diametralnie i jednolitość odcienia nie odbiega od najlepszych telewizorów LCD, a często ją nawet przebija. Zobaczcie sami rozkład jasności:

     

     

    I odcień. Da się zauważyć tylko lekkie ochłodzenie na górze i po lewej stronie:

     

     

    W istocie ekran nie jest jeszcze równy jak kartka papieru, jednak gdy spojrzymy na sprawę szerzej, to uświadomimy sobie, że prawie żaden telewizor o takiej przekątnej, nie oferuje niczego lepszego. Należy też podkreślić postęp jaki dokonał się po kilku generacjach wyświetlaczy organicznych. Pamiętacie EA980V? Przecież to jak niebo a ziemia! Odsyłam do zdjęcia.

     

    Znacznej poprawie uległa także jednorodność obszarów ciemnych, co faktycznie było charakterystyczną ułomnością OLED’a. W zakresach jasności 0-5% telewizory te stosują dużą ilość roztrząsania odcieni (dithering) by uzyskać płynne przejścia tonalne, mimo to borykają się z problemem wygenerowania ich w sposób jednorodny. W prawdzie nawet na poprzedniej generacji (EG960V) problem można było dostrzec bardzo rzadko przy normalnym oglądaniu, jednak było kilka scen lub plansz testowych na których wychodził. Na B6J jest pod tym względem lepiej, więc wątpię by ktoś mógł jeszcze odebrać to jako realną wadę telewizora. Mi udało się tylko zaobserwować na pełnoekranowych, jednolitych tłach:

     

     

    Można by także wspomnieć o powidokach, których… nie stwierdziłem po kilku dniach zabawy z B6J. Ponownie jednak, można je wywołać na siłę jeśli się chce. Po długich sesjach z planszami testowymi pozostał na jakiś czas niewielki prostokąt na środku ekranu, ale dało się go zaobserwować wyłącznie na jednolitym tle. W rzeczywistości nie stanowi to jednak problemu, bowiem LG zaimplementowało w tym roku funkcję czyszczącą ekran dla tych, którzy nie są wystarczająco cierpliwi by poczekać jakiś czas, aby matryca sama się wyrównała.

     

     

    Funkcja ta świetnie usuwa powidoki, a także poprawia jednorodność w czerniach.

     

    UltraHD / 4K

    Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

    “UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek”

     

    Kompatybilność B6J z normą Ultra HD jest w zasadzie wzorcowa. Telewizor przyjmuje materiał tego typu każdą drogą – po HDMI, z wbudowanych tunerów, streamingu, czy nośników USB. Ekran otrzymał także certyfikat Ultra HD Premium, świadczący o dobrej sprawności przy odtwarzaniu HDR i szerokiej palety barw. Na tym nie kończą się jednak zalety nowego OLED’a LG. Telewizor wspiera też rozszerzoną normę Dolby Vision.

     

    Telewizor był w stanie odtworzyć materiały DV. Przechodził wtedy w specjalny tryb obrazu:

     

    Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o HDR:

    “HDR, Co to jest HDR, HDR10 kontra Dolby Vision”

    Innymi słowy kupując LG E6V jesteśmy w pełni gotowi na przyszłość. Po uruchomieniu telewizora musimy tylko pamiętać, by włączyć obsługę zaawansowanych formatów sygnału przez HDMI:

     

     

     

    Certyfika Ultra HD PremiumTAKPokrycie szerokiej palety barw DCI / Rec 202073% / 99%

    Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4TAKWsparcie dla Dolby VisionTAK

    Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHDTAK

    Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVCTAK

    Obsługa YouTube w 4KTAK

    Kompatybilność z HDCP 2.2TAK – wszystkie złącza

     

    Jakość efektu HDR

    Scena Opis sceny Jasność HDR Scena Opis sceny Jasność HDR

    Najjaśniejsza ze scen, blaski słońca przekraczają jasność 2 000cd/m2Bardzo ciemna scena, najłatwiejsza do odtworzenia. Jedynymi jasnymi elementami są płomienie

    Scena o niskiej jasności, gdzie tylko księżyc i jego odbicie ma ponadnormatywną jasnośćZbilansowana scena o średniej jasności nieznacznie wchodzącej w zakres HDR

     

     

     

    Plansza “L20”. Na takiej robione są testy konsorcjum UHD Alliance520 – 710 cd/m2

     

    Dokładny opis powyższej procedury testowej został przedstawiony w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy! Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):
    • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
    • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
    • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
    • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR jest wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
    • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, osoby stykające się z tym po raz pierwszy robią WOW    
    • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

    Niestety na chwilę obecną nie udało mi się odtworzyć moich scen testowych, nad czym ubolewam. Wciąż borykam się z problemami wynikającymi ze zbyt krótkiej obecności na rynku nowych standardów. W konsekwencji ani urządzenie HD Fury Integral nie było w stanie wprowadzić telewizora w tryb HDR, ani filmy zmodyfikowane przy pomocy SEIEdit nie okazały się pomocne. Gdy tylko coś się zmieni to na pewno wrócę do syntetycznych pomiarów. Dla użytkownika dobrą informacją jest jednak to, że odtwarzacz Ultra HD Blu-ray działał z telewizorem bez kłopotu, podobnie jak inne pliki testowe dostarczone przez producentów na pendrive.

     

    Miałem jednak możliwość konfrontacji B6J z Samsungiem KS9500 stojącym obok. OLED dostał więc ciężkiego rywala, którego jasność osiąga ponad 1500cd/m2, a algorytm kompresujący wyświetla detale w zakresie nawet do 4000cd/m2. Szczerze muszę przyznać, że B6J nie prezentował aż tak jasnych efektów jak konkurent. W jaskrawych światłach dostarczał też nieco mniej detali. Możliwości testowanego telewizora kończą się bowiem na max. 710cd/m2, a odcienie powyżej 1000-1200cd/m2 zostają odcięte. Mimo to B6J dostarcza lepszy efekt niż znaczna większość telewizorów LCD na rynku. Traci jedynie do flagowców. Gdyby jednak wziąć pod uwagę obraz jako całość, to B6J znalazłby się najprawdopodobniej na pierwszym miejscu. Dlaczego? Bo obok bardzo jasnych efektów jest w stanie wyświetlić najlepszą czerń świata, a to daje porażające efekty wizualne, jeśli oglądamy w ciemnym pomieszczeniu. Telewizory LCD, choć mogą wykrzesać wyższą jasność, to tracą przy tym sporo na czerni. Nawet najlepsze modele z podświetleniem Direct LED (np. KS9500) cechują się wtedy ułomnościami np. w postaci lekkiego efektu halo. OLED natomiast wyświetla wyższe jasności w sposób całkowicie naturalny.

     

     

    Jeśli więc spojrzymy szerzej na sprawę jakości obrazu z HDR to szybko dojdziemy do wniosku, że jeśli interesują nas seanse w warunkach kinowych, to OLED jest wyświetlaczem, który załatwia sprawę najlepiej, choć jasnością traci do swoich bezpośrednich rywali.

     

     

    Odwzorowanie szerokiej palety barw

    LG B6J mógł pochwalić się fenomenalnym wręcz pokryciem szerokiej palety barw. Jest to jedyny wyświetlacz domowy, który był w stanie wygenerować wszystkie kolory DCI (dokładnie 99%). To świetna informacja, bowiem wyświetlacze studyjne pracują właśnie w tej przestrzeni podczas masteringu filmów. Nie ma obecnie na rynku (i prawdopodobnie nie będzie) monitora, który pracuje natywnie w Rec2020. Tą przestrzeń barw należy potraktować jako kontener dla kolorów, które przez długi jeszcze czas nie opuszczą palety DCI. To własnie dlatego skupiam się na tej drugiej.

     

     

    Subiektywne odwzorowanie kolorów stało także na wysokim poziomie, po uruchomieniu trybu HDR-Oryginalny. LG B6J jest jednym z nielicznych telewizorów na rynku, które oferują zarówno możliwość pełnej kalibracji trybu HDR, jak i dostarczają aż trzy predefiniowane ustawienia do oglądania tego typu treści. Wspomniany wcześniej HDR-Oryginalny oddaje najwierniej intencje autora. Jest więc tym samym, co tryb “Kino” dla materiałów Full HD. Dwa pozostałe ustawienia wzmacniają jeszcze bardziej kolory, kontrasty i jasność. Choć jestem całkowitym przeciwnikiem odchodzenia od norm, tak w tym przypadku muszę przyznać, że tryb jaśniejszy może okazać się użyteczny do oglądania treści HDR w dzień. Nie ma bowiem innej możliwości uczynienia telewizora (w sumie wszystkich telewizorów) jaśniejszymi (jako całość nie jako same efekty) przy odtwarzaniu treści Ultra HD.

     

     

    Odwzorowanie ruchu

    Odświeżanie matrycy LG B6J wynosi 120Hz. Potencjał ten wykorzystać można przy użyciu funkcji TruMotion, która interpoluje klatki materiału źródłowego. Posiada ona świetną regulację w postaci dwóch suwaków. Każdy z nich podzielony jest na 10 stopni.

     

    TruMotion, czyli upłynniacz zlokalizowany jest także w ustawieniach Opcji obrazu.

     

    Pierwszy suwak odpowiada za ostry ruch przy materiałach 50/60 klatkowych (tzw. materiałach wideo), czyli na przykład transmisjach sportowych i innych tego typu, gdzie ruch jest płynny, ale bez “poprawiaczy” ma tendencję do smużenia (tak w oledzie również występuje smużenie, co zobaczycie zaraz na zdjęciach). Drugi suwak decyduje o stopniu ingerencji w materiał 24 klatkowy (filmy). Za jego pomocą możemy wyregulować poprawę płynności tak, by ograniczyć charakterystyczne „kinowe” szarpanie, które wynika z tego, że 24 klatki nie wystarczają by odwzorować zjawisko ruchu płynnie. Dzięki temu każdy jest w stanie znaleźć złoty środek, który poprawi płynność zachowując charakter filmu, czyli nie spowoduje efektu opery mydlanej.

     

    Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
    “Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”
    Ustawienia Motionflow Informacje Obraz postrzegany w ruchu
    Wyłączony Smużenie: 

    bardzo duże

    Maksymalna jasność: 

    380 cd/m2

    Powielenie krawędzi: 

    brak (krawędzie rozmyte)

    Poprawa płynności filmów (24p): 

    brak

    Użytkownik

    De-judder: dowolnie

    De-blur: 10

    Smużenie:

    umiarkowane

    Maksymalna jasność: 

    380 cd/m2

    Powielenie krawędzi:

    brak

    Poprawa płynności filmów (24p):

    dowolnie regulowana pod własny gust

    Jak widzimy na powyższych zdjęciach, B6J smuży, podobnie do każdego telewizora bez użycia wspomagania ze strony upłynniacza. Po użyciu funkcji TruMotion sytuacja wygląda znacznie lepiej i obraz nawet przy szybkich ruchach jest ostry. Może nie tak idealnie ostry jak w najlepszych telewizorach LCD, ale na tyle, by oglądać wszystkie mecze z przyjemnością i nie tracić najważniejszego sprzed oczu. Regulacja płynności w filmach działa także perfekcyjnie – każdy znajdzie tu dla siebie złoty środek. W przypadku odwzorowania ruchu sytuacja nie uległa w zasadzie zmianie od samego początku istnienia telewizorów OLED.

     

    Technologia 3D

    Niższy model OLED’a LG nie posiada wsparcia dla technologii 3D. Osobiście nie tęsknię za tym, ponieważ tak dobry kontrast i plastyka obrazu sprawia, że każdy materiał wygląda jakby był trójwymiarowym, ale to już trzeba zobaczyć na własne oko

     

    Kąty widzenia

    Choć kiedyś mówiło się, że kąty widzenia w oledach nie wpływają całkowicie na wygląd obrazu, to okazało się, że jest to jedynie półprawda. W praktyce, ekran wraz ze swoimi polaryzatorami, jest trochę wrażliwy na zejście z osi obrazu. Są to jednak nieporównywalnie mniejsze straty niż w przypadku telewizorów LCD. Zmienia się jedynie odcień obrazu i też nie dużo. Kwestia ta uległa poprawie w drugiej (zeszłorocznej) generacji matryc Ultra HD, kiedy to zmieniono strukturę subpikseli i widmo światła. Poza odcieniem jednak, wszystkie walory pozostają zachowane. Zarówno kontrast, jak i widoczność detali w czerniach pozostaje na tym samym poziomie. Plasuje to telewizor OLED na nieporównywalnie wyższym poziomie, niż dowolny ekran LCD!

     

     

    Granie na konsoli i PC

    Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

    “Input Lag, chroma 4:4:4 – czy są istotne?”

     

    Na uzyskanie niskiego opóźnienia sygnału (input lag’a) są dwa sposoby. Pierwszy z nich to przełączenie trybu obrazu na tryb “gra”. To powoduje jednak pogorszenie barw, a tryb ten nie pozwala na kalibrację. Znacznie lepszym wyborem jest oznaczenie danego wejścia HDMI jako PC.

     

    Input Lag

    W trybie Gra, oraz przy złączu oflagowanym jako PC lag jest satysfakcjonujący, jednak jest na pograniczu wartości, która powoduje, że zaczyna się go odczuwać na padzie podczas gry. Podobnie w przypadku komputera PC. Mogłoby być trochę lepiej, choć nie przeszkadza to raczej z korzystania z urządzeń, to E6V pod tym względem zapewniał lepsze wyniki i byłem spokojniejszy.

    Konsola Pomiar za pomocą Leo Bodnar Lag Tester – odwzorowuje opóźnienie input lag podczas używania konsoli do gier 54 ms

    Komputer PCCałkowity czas upływający od kliknięcia myszą do reakcji na ekranie72 ms

     

    Współpraca z komputerem PC

    Po oznakowaniu złącza jako PC, oraz włączeniu funkcji HDMI UHD Color dla danego złącza HDMI, chroma jest wyświetlana w pełnej rozdzielczości (4:4:4). Dzięki temu drobne kolorowe czcionki są czytelne.

     

    A jak się gra na takim ekranie w gry w rozdzielczości 4K? Co tu dużo pisać: jest to dużo większy rozmiar niż typowy monitor, nawet 32″. Wrażenia są niesamowite a granie na telewizorze w pełni przygotowanym na współpracę z PC UHD to czysta przyjemność. Szczególnie z taką czernią jak OLED. Bajka!

     

     

     

    Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980 przygotowany we współpracy z firmą HyperCube Stacje GraficzneKomponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska oraz PlayStation Polska

     

     

    System operacyjny, obsługa multimediów

    System WebOS 2.0 (w modelach 2015) był już dobrze rozbudowanym i dopracowanym kombajnem multimedialnym. W najnowszej odsłonie na 2016 dokonano kilku zmian. Dokładnie omawia je wywiad z Panem Wiesławem Kowalczykiem z LG Polska.

    Interfejs zaprojektowano z naciskiem na prostotę i przejrzystość. Większość menu, które możemy wyświetlić została wykonana tak, by jak najmniej zasłaniać oglądany program. To bardzo przemyślany design.

    Telewizor posiada komplet tunerów (DVB-S/S2/T/C). Pozwalają one także na odbiór treści Ultra HD. B6J jest też kompatybilny z HBB Tv. Instalacja anteny jest bardzo prosta, jak wszystko inne w systemie Web OS. Menu EPG, ma bardzo ładny design:

    Wbudowany odtwarzacz plików “łyka” dosłownie wszystko i ma bardzo ergonomiczny interfejs:

     

    Jakość dźwięku

    LG B6J posiada cztery wbudowane głośniki (system 4.0), o łącznej mocy 40W. Zestaw nie jest jednak tak rozbudowany, jak w modelu E6, choć tak samo jak w wyższych modelach sygnowany jest logiem Harman Kardon. Głośniki mają mniejsze gabaryty, czego naturalną konsekwencją jest nieco gorsza jakość dźwięku niż w modelu wyższym. Pod względem audio B6J nie wyróżnia się niczym szczególnym – dźwięk jak w typowym płaskim telewizorze z segmentu premium. Do oglądania telewizji wystarczy, ale osoby oczekujące dobrych efektów w filmach powinny zakupić przynajmniej soundbar.

     

    Podsumowanie

    LG B6J to tańszy OLED Ultra HD, który pod względem jakości obrazu, w zasadzie niczym nie ustępuje modelom z serii Signature. Dla czytelników portalu, którzy głównie zwracają na to uwagę, jest to rewelacyjna informacja. Jeśli nie zależy nam na futurystycznym wykonaniu, sounbarze w podstawie, oraz technologii 3D, a także nie przeszkadza nam dłuższy lag, to możemy śmiało zaoszczędzić kilkanaście procent wartości i wybrać model B6J zamiast E6V. Kolejna ciekawa kwestia, którą chciałbym poruszyć to opłacalność zakupu w momencie, gdy na rynku jest jeszcze dostępny ubiegłoroczny model EF950. Osobiście byłbym skłonny dołożyć do B6J, ponieważ zapewnia on znacznie lepsze wsparcie dla Ultra HD. Począwszy od kompatybilności z Dolby Vision, a skończywszy na wyższej szczytowej jasności w trybie HDR.

     

    Wyświetlacze OLED są moim ulubionym typem ekranów i tylko na nie wyobrażam sobie wymianę mojej leciwej plazmy VT60. Kto raz zazna OLED’owej czerni, nie będzie w stanie sobie wyobrazić powrotu do innego typu ekranu. W prawdzie telewizory LCD z podświetleniem Direct LED są czasem blisko tego efektu, ale wciąż nie dają tego samego. Nie do przecenienia są także inne zalety, których LCD nie posiada. Zaliczają się do nich znacznie lepsze kąty widzenia, czy równomierność ekranu. W bardziej przyziemnych sprawach takich jak odwzorowanie ruchu telewizor także nie rozczarowuje. W prawdzie nie jest tutaj rekordzistą, jednak oferuje poziom, który przerośnie potrzeby większości odbiorców.

     

    Powtórzę także po raz kolejny, że żywotność panelu nie jest (i nigdy nie była) problemem telewizorów LG OLED. Dla najnowszych matryc jest ona szacowana aż na 100 000 godzin, czyli więcej, niż przeciętnej matrycy ciekłokrystalicznej. Jeśli budżet pozwala na zakup takiego telewizora to nie wahałbym się. LG B6J jest nie tylko bardzo przyszłościowym telewizorem, ale zapewnia też najlepszą jakość w połączeniu z treścią Full HD i SD.

    PLUSY

    • Rewelacyjna żywotność panelu OLED 3 generacji (100 000 godzin)
    • Perfekcyjna czerń i kontrast nieosiągalna dla telewizorów LCD oraz Plazm
    • Niezłej jakości tryby fabryczne obrazu i bogate możliwości kalibracji
    • Najbogatsze pokrycie szerokiej palety barw (100% DCI)
    • Matryca 120Hz z doskonałym upłynniaczem (TruMotion)
    • Świetna kompatybilność z HDR – Dolby Vision i jasność ok 710cd/m2
    • Certyfikat Ultra HD Premium
    • System WebOS 3.0
    • Świetne kąty widzenia
    • Bardzo dobra równomierność ekranu
    • Jasność ekranu (w SDR) na poziomie 450cd/m2 – więcej niż do tej pory na OLED
    • Głosniki Harman Kardon
    • Pełna obsługa HEVC 4K – pliki, telewizja naziemna i satelitarna
    • Płaski ekran (do tej pory dostępne były jedynie curved)

    MINUSY

    • Jasność przy HDR mogłaby być jeszcze wyższa (są pod tym względem lepsze telewizory)
    • Brak funkcji 3D
    • Input lag na progu akceptowalności
    • Implementacja funkcji BLS mogłaby dać jeszcze lepsze odwzorowanie ruchu (są pod tym względem lepsze telewizory)

    Cena referencyjna: LG 65B6J 21 999zł LG 55B6J 14 999zł

    Sprzęt do testów dostarczyła firma LG

     

    Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

    Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?

     

    Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

     

    (25961)