Powrót

TEST: Sony W755C / W805C / W809C / W855C 55" Android TV Full HD

Słowem wstępu

Sony W805C to kolejny model oparty na platformie Android TV, który chcemy dla Was przetestować. Po modelu Ultra HD (X8505C) przyjrzymy się dzisiaj ekranowi Full HD, który jak się później okaże powinien być brany pod uwagę w zależności od tego w jakiej odległości siedzimy od ekranu. Telewizor posiada oczywiście nowy system operacyjny jakim jest Android TV. Chcę tutaj także zaznaczyć, że test ten pod względem obrazu oraz systemu android dotyczy generalnie takich modeli jak W755C (bez 3D), W809C oraz W855C (modele różniące się wyglądem czy też wyposażeniem). Zobaczmy zatem jak sprawuje się nasz testowy model.

 

Wygląd

 

Od frontu 55 calowy W805C wygląda naprawdę pięknie. Matrycę otacza wyjątkowo wąska ramka. Jej grubość to zaledwie 8 mm. Ekran wygląda zatem bardzo okazale powieszony na ścianie. Patrząc na cały telewizor jest on wykonany starannie. Wszystko jest idealnie spasowane. Bardzo interesujący wydaje się tył ekranu. Muszę przyznać, że inżynierowie mieli chyba dużo zabawy projektując rozstaw złącz. Żeby je wszystkie pokazać trzeba by zrobić 4-5 zdjęć. Nie wiem w sumie czemu aż tak udziwniono ten element ale trzeba przyznać, że nie jest to funkcjonalne rozwiązanie. Największy problem da się zauważyć w momencie chęci skorzystania ze złącza USB. Przy tak dużej matrycy jest to niezwykle uciążliwe a gdy telewizor wisi na ścianie – właściwie niemożliwe. Rozwiązaniem jest wyprowadzenie odpowiedniego przedłużacza USB. Z rzeczy nietypowych wydaje się także zasilacz, który został wyprowadzony na zewnątrz TV. Niespotykane rozwiązanie u innych producentów. Plus? Jak się popsuje to wystarczy wymienić sam zasilacz. Pytanie czy aż tak często się to zdarza?

 

Stopa jest dość ładna i nie zajmuje wiele miejsca. Jej budowa także nie budzi większych zastrzeżeń. Razem z telewizorem wygląda idealnie.

 

Szerokość podstawy to 60 cm

Ramka otaczająca ekran to zaledwie 8 mm(!!). Dzięki temu ekran najlepiej prezentuje się zawieszony na ścianie. Grubość telewizora to od góry około 1,5 cm natomiast idąc w dół jego grubość rośnie do 5 cm.

Rozstaw śrub jest standardowy natomiast przed powieszeniem trzeba się dobrze zastanowić jak to zrobić. Polecam lekturę instrukcji.

 

Wyposażenie i Złącza

Telewizor w swojej klasie jest bardzo dobrze wyposażony. Posiada wszystkie niezbędne złącza video oraz audio. Mamy tutaj do dyspozycji m.in cztery złącza HDMI 2.0, trzy złącza USB, złącze component, euro oraz ethernet. Do tego możliwość umieszczenia modułu dostępu CI Plus np. dla telewizji kablowej UPC czy satelitarnej nc+. Z lewej strony znalazło się miejsce na tunery telewizji naziemnej (także T2), kablowej oraz satelitarnej. Telewizor posiada oczywiście wbudowaną kartę WiFi.

Telewizor, pozwala na odtwarzanie obrazów 3D (technologia aktywna) jednak okularów nie znajdziemy w zestawie. Temat jak widać całkowicie zamiera. Jak już pisałem we wstępie, model W755C nie posiada obsługi 3D.

 

Telewizor posiada w zestawie tylko pilota głównego. Dodatkowy znany jako one flick należy dokupić co w przypadku Androida może być przydatne. Wracając do pilota głównego jest nieco inaczej wykonany niż znane do tej pory konstrukcje od Sony. Interesująco prezentuje się klawisz Netflix. Sony to kolejna firma, która wprowadziła go na polskim rynku. Czyżby był to zwiastun rychłej premiery tego chyba najbardziej znanego na świecie serwisu wideo?

 

 

Menu telewizora

 

Testy syntetyczne

Rozdzielczość i przekątna ekranu 1920×1080, 55″
Typ matrycy LCD z podświetleniem W-LED typ. VA
Odświeżanie matrycy: 120Hz
Kontrast natywny (bez wygaszania): 5 000:1
Kontrast w filmach: średni: 5 700:1 max: 6 400:1 min: 4 600:1
Maksymalna jasność po kalibracji 340cd/m2
Odbicia od ekranu: średnie, ekran satynowy
Błędy barw po kalibracji średnia dE: 0,8 maks. dE: 2,1
Rozdzielczość ruchomego obrazu >1080 TVL z upłynniaczem, 300 TVL bez
Input Lag 36ms w trybie “Gra”
Pełna rozdzielczość koloru (PC – 4:4:4) Tak – w trybie “Gra” i “Grafika”
Poprawna obsługa klatkaży 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK
Obsługa 10 bitowego koloru Tak

Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:

“IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać”

 

Sony W805C oparty jest o 120Hz matrycę VA (tak samo jak seria W755C), która została wyprodukowała przez koncern AU Optronics. Matryce tej firmy kojarzyły się przede wszystkim z wysokim, natywnym, kontrastem i jak możecie zobaczyć w powyższej tabelce, panel zastosowany w testowanym telewizorze również tą tendencję podtrzymuje. Dokładne oznaczenie matrycy to T550HVF06.0. Telewizor jest podświetlony krawędziowo, białymi diodami LED.

 

 

Zalecane ustawienia

Wraz z wprowadzeniem platformy Android TV, menu ustawień obrazu przeszło małą rewolucję. Po pierwsze nie ma już czegoś takiego jak “Sceny”, czyli zakładki, w których pogrupowane były faktyczne tryby obrazu w starszych modelach. Obecnie znajdziemy klasyczny układ, w którym tryby obrazu wybiera się w jednym miejscu, konkretnie w [Action Menu] -> [Obraz]. Fabrycznie definiowanych ustawień jest kilkanaście, jednak nie będę ich tutaj wymieniał, ponieważ zarówno mnie jak i czytelników powinno interesować wyłącznie jedno ustawienie w którym telewizor najwierniej naśladuje monitor studyjny. Jest nim tryb “Kino Pro”

 

 

Wybranie omawianego powyżej trybu jest właściwie wszystkim co użytkownik powinien zrobić by uzyskać najlepszą jakość obrazu dostępną domowymi metodami (tj. bez profesjonalnej kalibracji). By zaś ustawić odpowiednią jasność dla danych warunków otoczenia należy użyć suwaka “Jasność” w tym samym menu. Rada ta brzmi może jak coś oczywistego, jednak wcale tak nie jest. Praktycznie we wszystkich innych telewizorach (włącznie z modelami Sony 2014) faktyczną jasność ekranu ustawia się suwakami oznaczonymi jako “Podświetlenie” lub “Backlight”, zaś umieszczany tam suwak “Jasność” reguluje coś całkowicie innego – jasność, ale czerni, nie całego obrazu. Sony jest obecnie drugim (zaraz po Philipsie) producentem, który postanowił zrobić porządek w nazewnictwie funkcji. Wracając więc do meritum – do rozjaśniania i ściemniania telewizora używamy głównego suwaka “Jasność”. Możemy także użyć czujnika światła by czynność wykonywała się automatycznie.

 

Reprodukcja Obrazu

Fabrycznie

 

Fabryczny tryb “Kino Pro” wita nas całkiem niezłą paletą barw i charakterystyką jasności, ale też nadmiernym ociepleniem obrazu. W konsekwencji wydaje się on lekko pożółkły, szczególnie w bielach i jasnych szarościach. Ma jednak odpowiednią kontrastowość i nie przesyca barw. Powiedziałbym więc, że jest pozytywnie. Przekłamania nie wpływają zbyt mocno na elementy obrazu takie jak na przykład odcienie skóry, jednak w innych miejscach da się je dostrzec.

 

Po kalibracji

 

Rozbudowane funkcje kalibracyjne, które znalazły się w tegorocznych telewizorach Sony pozwalają całkowicie wyeliminować żółtą dominantę obrazu i nadać mu wzorcowy odcień. Przekłamania innych barw także schodzą bardzo nisko, praktycznie poniżej poziomu zauważalności. Skalibrowany W805C świetnie naśladuje monitor studyjny i nie wypacza filmów ani trochę – pokazuje je tak jak chciał reżyser.

 

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

 

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji

Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

 

Pobierz pełny raport z kalibracji TV 

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb “Standard”
  • Najlepszy fabryczny
  • Obraz Skalibrowany
  • Referencja (studio)
Wybierz kadr z filmu:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

 

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

W Sony W805C zastosowano kilka funkcji obróbki obrazu, które występują pod szyldem systemu “X-Reality Pro”. W praktyce jednak menu konfiguracji nie różni się od tego, które spotkać można było w modelu X8505C (a ten wyposażony jest, w rzekomo lepszy, procesor “X1”), może jedynie z tą różnicą, że nie ma funkcji “mastered in 4K”, co jest jednak oczywiste z racji tego, że testowany telewizor jest modelem Full HD. Reszta suwaków jest taka sama. Należą do nich [rozdzielczość], [redukcja losowych zakłóceń], oraz [cyfrowa redukcja zakłóceń]. Funkcje te pozwalają uwypuklić niektóre walory obrazu i zamaskować niedoskonałości przy słabym sygnale. Suwak [rozdzielczość] działa w znacznie lepszy sposób niż klasyczny suwak [ostrość] i poprawia wizualnie ostrość obrazu poprzez manipulację lokalnym kontrastem, jednak bez powodowaniu artefaktów w postaci podwójnych konturów. Z perspektywy “purystów obrazu”, którzy oczekują jak najmniejszej ingerencji w materiał źródłowy funkcje te może zbędne, ale efekt działania jest na tyle ciekawy, że większość powinna być zachwycona. Poniższe zdjęcia dobrze przedstawiają zalety:
 
Ostrość 0, Rozdzielczość: 0 Ostrość 0, Rozdzielczość: 50
Ostrość 60, Rozdzielczość: 0
 
W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
 
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda barzdo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.
 

Kontrast i Czerń

Zmierzony, natywny kontrast matrycy to aż 5000:1. To świetny wynik, dzięki któremu po zmroku można cieszyć się niezłą głębią i plastycznością obrazu. Wysoka wartość natywnego kontrastu tym bardziej cieszy, że telewizor nie posiada jakiejkolwiek funkcji lokalnego wygaszania, która mogłaby podbić ten wynik w niektórych scenach naszej sekwencji testowej. Mimo to wypada ona nieźle:

 

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)

Opis sceny Wynik pomiaru
natywny kontrast matrycy
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 4 800:1
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania 4 600:1
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora 5 800:1
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 6 300:1
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni 6 400:1
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) 6 400:1
 

Czerń jest jednolita, dosyć głęboka i ogólnie mówiąc cieszy oko. W wielu scenach, które obejrzałem, zlewała się z ramką, aczkolwiek było równie dużo takich w których widać było jej lekkie świecenie, szczególnie gdy wypełniała dużą część ekranu, jak na przykład w scenie numer 1 i 4 z powyższej tabeli. Sony W805C nie jest w końcu OLED’em

 

 

Dla formalności napiszę jeszcze, że W805C wolny jest oczywiście od wszelkich negatywnych zjawisk jakie można czasem zaobserwować na telewizorach z lokalnym wygaszaniem. Należą do nich efekt halo, czy widoczność pionowych stref (pasów). Tutaj nie ma takich zjawisk, bowiem wysoki kontrast jest naturalną cechą zastosowanej matrycy.

 

Seans w dzień

Satynowa powłoka matrycy pozwala nieco stłumić odblaski powstające ze źródeł światła skierowanych bezpośrednio w ekran, a przy tym zachowuje bardzo głęboką czerń w ciągu dnia. Satynowe powłoki mają najbardziej wyważone zalety i wady.

 

Szczytowa jasność testowanego telewizora jest na poziomie 340cd/m2 (po kalibracji). Oznacza to, że telewizor sprawdzi się w umiarkowanie nasłonecznionych salonach, jednak jeśli nasz pokój posiada bardzo duże okna to będziemy raczej musieli postawić telewizor na ich tle. Duża ilość światła padająca na ekran będzie w stanie sprawić, że będzie wyglądał on zbyt ciemno.

 

Równomierność ekranu

 

Na testowanym telewizorze dało się zauważyć lekkie zjawisko winietowania – krawędzie były ciemniejsze od środka ekranu. Nie było jednak innych negatywnych zjawisk rzucających się w oczy, takich jak plamy na czerni (clouding) czy bieli.

 

 

UltraHD / 4K

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

“UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek”

 

Zastanawiacie się pewnie co robi akapit o Ultra HD w przypadku testu wyświetlacza o rozdzielczości Full HD Odpowiedź na to powinna jednak nasuwać się automatycznie – standard UHD powoli wchodzi, a niebawem już będziemy mieli do czynienia z odtwarzaczami Ultra HD blu-ray i takowymi płytami. Co w sytuacji gdy nasz wyświetlacz to model Full HD? Czy będzie opłacało się podłączać odtwarzacz nowej generacji? Czy będą z tego jakieś korzyści? Na to pytanie znajdziemy zaraz odpowiedź.

 

Sony W805C poprawnie przyjmuje sygnał 3840x2160p24 skalując go w dół do rozdzielczości swojej matrycy (1920×1080). Nie przyjmuje w prawdzie sygnału 4096x2160p24, jednak ten prawdopodobnie nie znajdzie zastosowania w przypadku domowego video. Telewizor jest więc zgodny z podstawowym formatem Ultra HD i będzie można taki mu dostarczyć by uzyskać obraz Full HD o wzorcowej jakości (skompresowane Ultra HD będzie co najmniej tak dobre jak idealne, nieskompresowane Full HD). W805C wspiera także 10 bitowy kolor, który jest częścią specyfikacji UHD. Można więc liczyć na idealnie gładkie przejścia tonalne.

 

Obsługa rozdzielczości 3840×2160@24Hz 4:2:0 TAK
Obsługa rozdzielczości 4096×2160@24Hz 4:2:0 NIE
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:2:0 NIE

 

Odwzorowanie ruchu

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”

 

W Sony W805C zastosowana została 120Hz matryca (tak samo w W755C natomiast W705C – 60Hz), której potencjał wykorzystuje autorski system poprawy płynności – Sony Motionflow. Od wielu lat słynął on za dostarczający najpłynniejszy i najmniej smużący ruch. W tym roku przeszedł delikatny lifting po którym zyskał nowe możliwości. Nie jesteśmy już ograniczeni jedynie do wybrania jednego z kilku przedefiniowanych trybów działania. Pojawiła się opcja [Własne] po uruchomieniu której mamy do dyspozycji dwa suwaki – [Gładkość], oraz [Czystość], a każdy z nich regulowany jest w skali 0 – 5. Wdrożenie tej funkcjonalności jest bardzo dobrą decyzją, bowiem umożliwia łatwiejsze znalezienie ustawień odpowiadających widzowi.

 

 

Walory poszczególnych trybów pracy systemu Motionflow przedstawiłem szczegółowo w poniższej tabeli, wraz ze zdjęciami dokumentującymi ilość smużenia bardzo szybko przesuwającego się obrazu. Moim osobistym faworytem jest wariant [Wyraźny] lub [Standardowy]. [Własny] nie okazał się potrzebny w obliczu dwóch poprzednich wariantów, tym bardziej, że jego działanie jest nieco… oryginalne. Pierwszy suwak reguluje bowiem płynność zarówno przy materiałach filmowych jak i wideo, oznacza to, że zwiększanie wartości poprawia ostrość (zmniejsza smużenie), ale i coraz bardziej upłynnia materiały filmowe, wprowadzając na pewnym etapie (3 – 4) tzw. efekt opery mydlanej czy jak kto woli efekt teatru. Użycie drugiego suwaka [Czystość], nie wpływa zaś na płynność ruchu wcale, a jedynie redukuje rozmycie. Robi to za pomocą modulacji podświetlenia (co niektórzy zwą “wstawianiem czarnych klatek”). Zwiększanie wartości drugiego suwaka skutkuje więc spadkiem jasności obrazu, jednak rozmycie wyraźnie spada. Kłopot w tym, że przy wartości pierwszego suwaka niższej niż 5 te czarne klatki (mignięcia podświetlenia) nie są wstawiane w równych odstępach czasu przez co pojawiają się lekko poszarpane kontury. Jasność zaś spada stosunkowo szybko, dlatego wariantem, który uznałem za optymalny jest 3/3 (pierwszy suwak/drugi suwak). W nim bowiem mamy na ekranie jeszcze 85cd/m2. Tyle wystarczy do oglądania nocnego, aczkolwiek nawet w takich warunkach mogłoby być więcej.

 

Na osobny akapit i pozycję w tabeli zasługuje ustawienie [Własny]: 0/5. W tym bowiem wariancie pierwszy suwak staje się nieaktywny całkowicie. Jasność obrazu spada bardzo mocno i pojawia się migotanie, jednak ostrość obrazu jest na bardzo, bardzo wysokim poziomie. W zasadzie jest to brak smużenia i innych negatywnych cech jak na przykład rozdwojone krawędzie. Czytelnicy portalu z dłuższym stażem widzą pewnie podobieństwo tego opisu z opisem trybu [Impuls] obecnym w ubiegłorocznych modelach Sony. Istotnie, jest to właśnie tryb Impuls. Niestety z powodu opisanych mankamentów tryb jest ten w zasadzie nieużywalny. Trochę szkoda, tym bardziej, że nie mogę pozbyć się wrażenia, że dałoby się lepiej zaimplementować tą funkcję. Przykładowo telewizory Samsunga korzystają z podobnej techniki do trybu Impuls jednak używają przy tym interpolacji do 120Hz. Jak widać po efektach (np. w teście modelu JS9000) da się uzyskać równie małe rozmycie bez żadnych mankamentów.

 

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony / True Cinema Smużenie:

bardzo duże

 

 

Maksymalna jasność:

340cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

Płynny / Standardowy Smużenie:

umiarkowane

 

 

Maksymalna jasność:

340cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

duża, na pograniczu ef. opery mydlanej (standardowy), lub idealna płynność z ef. opery mydlanej (płynny)

Wyraźny Smużenie:

małe

 

 

Maksymalna jasność:

172cd/m2

Powielenie krawędzi:

umiarkowane (podwójny kontur)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

umiarkowana

Własne 3,3 Smużenie:

bardzo małe

 

 

Maksymalna jasność:

80cd/m2

Powielenie krawędzi:

umiarkowane

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

od braku aż do idealnej płynności (5 stopniowa skala)

Własne 0,5 Smużenie:

brak

 

 

Maksymalna jasność:

42cd/m2 (dodatkowo obraz migocze)

Powielenie krawędzi:

brak (minimalny duch za obiektem)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

 

Kąty widzenia

Kąty widzenia są dosyć kiepskie, co jest typowe dla matrycy typu VA. Nasycenie barw spada dosyć szybko, jednak jeszcze wcześniej następuje znaczne uwydatnienie się jasności ciemnych odcieni obrazu, co mocno zmniejsza kontrastowość.

 

 

Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

“Input Lag, chroma 4:4:4 – czy są istotne?”

 

Input Lag testowanego telewizora to 36ms. Jest to wynik będący na progu wyczuwalności (próg to ok. 40ms), więc telewizor powinien nadal świetnie nadawać się nawet dla zapalonych konsolowców. Nie jest jednak tak rekordowy jak w ubiegłym roku.

 

Android TV

Kilka lat temu Sony było jednym z pierwszych partnerów Google TV przy próbie wprowadzenia Google na ekrany telewizorów. Projekt nie powiódł się, jednak w 2015 dwóch gigantów znów połączyło siły, dzięki platformie Android TV (wersja 5.0). Sony jest w pełni zaangażowane w idee Android TV w swoich urządzaniach Ultra HD i niektórych modelach Full HD (np. W805C oraz W755C). Zobaczmy zatem jak finalnie system prezentuje się na gotowych modelach i czy wszystkie obietnice z konferencji prasowych zostały spełnione.

 

Na filmie możecie zobaczyć pierwsze kroki z telewizorem opartym na systemie Android TV (przykład z modelu X8505C)

 

Android TV wygląda tak samo na każdym urządzeniu, a producenci nie mogą zmieniać interfejsu, tak jak w smarfonach na systemie Android. Jednak mogą preinstalować aplikacje. Na terenie Polski, dostaliśmy zatem wybrane aplikacje od razu na naszym pulpicie telewizora. Są to m.in serwisy wideo TVP, TVN Player czy Ipla. Menu jest szybkie i przejrzyste. Oparto je na kilku poziomach jak rekomendacje, polecane aplikacje, wejścia, aplikacje czy gry. Widać jednak, że mamy tutaj połączenie Androida z klasycznym Smart TV. Przykładowo, aplikacja TVN Player pochodzi z Bravia Internet Video. Podobnie jak TVP. I wyglądają to kiepsko Mam nadzieję, że producent jak najszybciej się z tym upora.

 

Wyniki w programie Antutu Benchmark pokazują to co da się odczuć podczas użytkowania tego ekranu. Z lewej Philips 5500 a z prawej Sony Bravia W805C. Różnice dochodzą do 15% w przypadku modeli Full HD. Nie bez powodu podaję to porównanie gdyż to jedyne firmy, które konkurują ze sobą bazując na systemie Android. Tą różnicę da się odczuć w działaniu. Menu na Sony działa wolniej a gry chodzą poniżej 20 fps. Na modelach Philipsa 5500 te same tytuły chodzą między 30-60fps a menu śmiga jak rakieta. Musimy o tym wspomnieć gdyż aktualnie takie testy będą przypominać trochę smartfonowe testy. Przed nami kolejne firmy, które użyją tego systemu np. Sharp. Tam też zrobimy stosowne porównania.

 

Cała idea najnowszej wersji Androida znajdującego się w telewizorze Sony została oparta o kilka istotnych aspektów:

 

 

1. Dzięki platformie Android TV dostajemy bardzo szczegółową i dokładną obsługę głosową telewizora. Zarówno poprzez wydawanie do niego poleceń jak również poprzez głosową wyszukiwarkę oraz zadawanie pytań na które dostaniemy odpowiedź na ekranie telewizora. Do obsługi można użyć pilota multimedialnego czyli One Flick Entertainment (jak już pisałem należy do dokupić co nie jest przyjemną sprawą) ale również wydać polecenie do smartfona. W tym przypadku używamy aplikacji TV SideView (iOS, Android.) lub Android TV Remote Control (Android).
 
https://www.youtube.com/watch?v=7anwKAEo67M&feature=youtu.be
Gmeru tłumaczy jak wygląda sprawa sterowania na telewizorze z systemem Android
 
2. Google Cast. Rozwinięcie idei dongla Chromcasta. Teraz nie musimy już jednak nic wpinać do TV. Bardzo ważną funkcjonalnością jest przesyłanie materiałów z urządzeń mobilnych na ekran telewizora. Jednak nie dzieje się to na zasadzie kopii lustrzanej, która po pierwsze obciąża nasz telefon oraz powoduje, że nie możemy już nic na nim robić a po drugie dana aplikacja nie jest wymagana w samym TV!. Opiszę to na przykładzie aplikacji TWITCH. W rogu aplikacji znajdziemy ikonkę castowania, która po naciśnięciu wywoła materiał od razu na ekranie naszego telewizora. TWITCH to chyba najbardziej popularny serwis do oglądania streamów z różnych gier. W przypadku castowania sam ekran wykorzystany jest do podglądu chata a na ekranie TV obserwujemy np. rozgrywkę w LOLa   Samych aplikacji mających funkcję castowania jest na rynku ponad 600. I jeszcze raz przypomnę: dana aplikacja nie musi być w ogóle dostępna na TV by mogła być oglądana w formie castu!
 
Telefonu nie trzeba parować wcześniej z telewizorem! Oba urządzenia muszą znajdować się w domowej sieci. Sama aplikacja nie musi także znajdować się na telewizorze!
 
3. Dostęp do sklepu Google Play. Daje nam to możliwość wybierania spośród setek tysięcy aplikacji oraz gier. Telewizor posiada jedynie 8GB wbudowanej pamięci. Chciałem także podłączyć dysk twardy ale nie udało się go póki co wykorzystać do instalacji aplikacji. To duży minus w porównaniu do Philipsa Android TV, który takową funkcję oferuje. Do telewizora można podłączyć pada (podobno do 10 hehe). Ja użyłem tego od X360 oraz Razera od PC. Co ważne jeżeli kupimy jakąś aplikację na smartfonie to od razu pojawi się możliwość instalacji jej na TV: chodzi tutaj o jedno konto Google ID.
 
 
https://www.youtube.com/watch?v=nxCcxWlWpgE&feature=youtu.be
Na CES mieliśmy okazję zobaczyć jak wyglądają gry z Google Play na ekranie telewizora.
 

 

Obsługa multimediów

Jak to w przypadku firmy Sony telewizor ogólnie radzi sobie z większością plików jednak koreańska konkurencja robi to jak zwykle dużo lepiej. Trzeba jednak wspomnieć o problemach z wykrywaniem pamięci USB oraz bardzo mozolnym sortowaniu plików. Okazuje się, że tym razem dla sprytnych mamy furtkę. Wystarczy wejść do sklepu Google Store i ściągnąć sobie jeden ze znanych playerów multimediów jak np. VLC czy… KODI albo MX Player. Tak tak. To jest właśnie moc Androida. W tym momencie telewizor przeczyta Wam właściwie wszystko a ilość opcji może naprawdę zadowolić (np odpowiedzialnych za ustawienie napisów). Możliwości są nieograniczone. Muszę jednak ponownie przyznać, że często występowały problemy ze stabilnością. Dla mniej cierpliwych może to być spory problem.

 

 

Jakość dźwięku

Telewizor posiada wbudowane dwa pełno zakresowe głośniki o łącznej mocy: 20 W (10 W x 2). Trzeba przyznać, że gra to bardzo przyzwoicie i do codziennego oglądania będzie w zupełności wystarczające. Głównie ze względu na dobrze brzmiące dialogi. Jednak jeżeli chcemy oglądać na nim filmy czy koncerty to warto będzie zaopatrzyć się np. w soundbar czy kino domowe.

 

 

Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-S / DVB-C

W805C posiada wbudowane tuner telewizji naziemnej, satelitarnej (tylko jedno złącze a W755C jest pozbawiony tunera sat) oraz kablowej. Skanowanie następuje w prosty sposób podczas instalacji i inicjalizacji nowego TV. Fabrycznie mamy do wyboru najbardziej znanych dostawców w kraju z gotowymi listami kanałów. Ekran bez problemu radzi sobie także z odbiorem HbbTV. Do telewizora możemy podłączyć zewnętrzny dysk twardy i nagrywać audycje lecące w telewizji. Menu chodzi przyzwoicie ale nie jest to demon prędkości. Jednak całość wygląda bardzo nowocześnie.

 

 


Podsumowanie i ocena

Sony W805C to bardzo udany telewizor, lepszy pod każdym względem od swojego poprzednika – W805/W829B. Zdecydowanie zasługuje on na rekomendację, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że jego cena jest niewysoka. Pytanie czy warto nabyć ten ekran sprowadza się tak naprawdę do tego, czy warto jeszcze kupować telewizory Full HD. By na nie odpowiedzieć przypomnę pewien fakt – otóż by w ogóle kiedykolwiek zrobić użytek z głównej zalety (rozdzielczości) telewizora Ultra HD należy siedzieć odpowiednio blisko ekranu. Jak blisko? Na to pytanie odpowiedź znajdziecie w naszym kalkulatorze odległości. Jeśli wyświetlacz nie znajdzie się w przedziale to zdecydowanie lepszym wyborem, na dzień dzisiejszy, będzie model taki jak W805C. Na odrębne podsumowanie zasługuje korzystanie z systemu Android. Jest to bardzo ciekawa funkcjonalność, która odróżnia ten telewizor od całej konkurencji (z wyjątkiem Philipsa). Możliwości telewizora są bowiem praktycznie nieograniczone. Jednak skazą na diamencie tych możliwości są problemy ze stabilnością systemu oraz brak kilku kluczowych funkcjonalności znanych chociażby z doskonałych systemów WebOS czy Tizen. Jednak ilość zalet systemu Android jest tak duża, że część fanów na pewno przymknie oko na te problemy i będzie się doskonale bawić odkrywając właściwie nieograniczoną studnię aplikacji. Bardzo ciekawi nas jak rynek przyjmie taką innowację. (testował Gmeru Maciej Koper)

PLUSY

 
MINUSY

 
Cena: Sony KDL-55W805C około 4989 zł (aktualnie 4699 zł – stan 12.12.2015)
 
Sprzęt do testów dostarczyła firma Sony
 
 
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?
 
 

                                                                                  Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.                                                                                  

(7379)